LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
11 sep 2018 18:01
Het moet uiteindelijk overgemaakt zijn naar de notaris, want er moet wel een huis voor gekocht zijn. Of voor verbouwingen, maar dat voert te ver. Hoeft niets voor opgerekt te worden.
Of in termijnen naar de bouwer, bij nieuwbouw. De notaris hoeft het dus lang niet altijd te weten dat er een familielening is.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

#kweenie

Ik wilde het even eenvoudig houden. :lol:

Het ging er om, dat je voor zo’n lening en de daarbij behorende hypotheekrente aftrek niet naar de notaris hoeft.

Blijkbaar hoeft men dus ook niet meer een kopie van die overeenkomst in te leveren bij de belastingdienst, zoals u schrijft. Wist ik niet.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door blont007 »

Succes ermee. Ik gok op een status als 'landgoed'.
Bedankt @Jablan voor de gelukwensen, het heeft wel een paar jaar nodig maar we zijn bezig met projectontwikkelaars. Als het zo ver is zoek je maar een kaveltje uit voor je droomhuis.

Succes man,

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

We kunnen er tenminste maar weer eens een liedje over gaan schrijven ...
maar dat heeft tóen ook niet geholpen:

https://www.youtube.com/watch?v=vrHqlHXBLM8

Woningnood - Boudewijn de Groot (1966).

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De woningnood van toen en nu is echt niet vergelijkbaar.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?
Citeer Lady1234


door Lady1234 » 13 sep 2018 19:56
De woningnood van toen en nu is echt niet vergelijkbaar.


Dan moest je niet in Amsterdam / Arnhem of Nijmegen wonen . Wachttijden 5 a 7 jaar was normaal.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@gosewijn. Hebt u de tekst wel gehoord? Zo slechts is het nu allang niet meer.

Of begrijp ik uw reactie verkeerd?

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ik had begrepen met uw reactie dat het nu erger is dan de jaren 60- 70. Maar dan heb ik het verkeerd begrepen ,sorrie

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door moederslink »

Vlak na de 2e WO , ja toen was er een groot gebrek aan woningen.
En toen was het heel normaal om bij ( schoon ) vader en ( schoon ) moeder in te wonen.

En in de jaren zestig , zo.n 20 jaar na de oorlog , werd Lelystad in ' 67 uit de klei opgetrokken .

En de jaren 80 , bij de inhuldiging van Beatrix in Amsterdam, ook weer :
" geen woning- geen kroning " , alles ging de straat op, krakers, activisten etc .
De babyboomers waren dertigers en wilden een eigen plek.

Dus va WO ll , zou je kunnen zeggen , zijn er structureel te weinig woningen in de stedelijke gebieden.

De bevolkingsgroei is explosief toegenomen , meer immigranten, meer echtscheidingen, meer singles en er is onvoldoende op geanticipeerd.
Nu moeten ouderen ook weer zelfstandig blijven wonen.
Hoe je het ook wendt of keert , voor ' starters ' zal het altijd moeilijk zijn om een eigen plek te krijgen.
Of ze hebben niet voldoende eigen geld of te hoge eisen om te kopen of ze willen in de Randstad blijven wonen of in ieder geval in stedelijk gebied.
En voor een beetje betaalbare huurwoning zijn zo.n 15 jaren inschrijving nodig ( in de steden dan hè ) :( .
Laatst gewijzigd door moederslink op 13 sep 2018 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door gosewijn »

In 1971 huis gekocht van 60.000,00 Fl. je kon alleen geld krijgen op de man zijn naam ,salaris van vrouw telde niet mee , want als er een kleine kwam stopte de vrouw met werken. Daarbij moest ik 10.000 gulden eigen geld hebben wat niet mee gefinancierd kon worden. Rente 7,5 procent ,10 jaar later 13 procent . sja

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

gosewijn schreef:
13 sep 2018 22:10
Ik had begrepen met uw reactie dat het nu erger is dan de jaren 60- 70. Maar dan heb ik het verkeerd begrepen ,sorrie
Dan begrepen we elkaar verkeerd. HK haalde die song van Boudewijn de Groot aan. Ongetwijfeld zullen er nu ook wel hier en daar nog krotten zijn, maar geen een huisbaas kan een gezin zomaar op straat zetten omdat hij zijn pand wil afbreken, om over de verdere ellende in dat liedje maar te zwijgen.

Ik zeg zeker niet dat starters het nu eenvoudig hebben, maar toen ik op mezelf ging in 1961, waren er echt helemaal geen woningen te krijgen. En haast iedereen, zeker van de arbeidersklasse moest eerst inwonen of elders een zolder huren en verbouwen. Er woonden zelfs gezinnen met meerdere kinderen in.

Dus als er nu gezegd wordt dat een student van een jaar of 25 met studieschuld, nadat hij klaar is met zijn studie, als starter geen hypotheek kan krijgen en dat hij daardoor een slachtoffer is van de woningnood, moet ik eigenlijk een beetje smalend lachen. Men weet niet waar men het over heeft.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door moederslink »

Misschien is het ook nog wel zo dat we vroeger eerder tevreden waren, minder eisen stelden en minder verwend waren en eerder iets accepteerden.....
Ik zie het in mijn omgeving ook hoor : 25 jaar , net klaar met studie en ook direct een mooi eigen huis willen.
Alles moet ' maakbaar ' en ' haalbaar ' zijn... :?

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Begin jaren '50 was er zelfs nog gedwongen inwoning: als je de "pech" had alleen of met zijn tweeën in een groot huis te worden, konden er door de overheid/gemeente kamers gevorderd worden die je verplicht was te verhuren aan bv pasgetrouwde stellen. Na een jaar (soms minder) woonden er dan twee volwassenen plus een baby op twee kamers, met een petroleumstel in de hoek, een wastafel in een andere hoek en een gedeelde wc beneden op de gang. Als de huurders geluk hadden, was er een gedeelde badkamer.

Voor de jongere lezers: men waste zich in de keuken, in het weekeinde in de teil. Een badkamer was voor de meeste mensen een onbereikbare luxe. In wat grotere plaatsen kon men naar het badhuis.

Kortom, vroeger was echt niet alles beter. Starters op de woningmarkt hebben het nu niet gemakkelijk, maar vroeger hadden ze het nog moeilijker.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Voor de jongere lezers: men waste zich in de keuken, in het weekeinde in de teil. Een badkamer was voor de meeste mensen een onbereikbare luxe. In wat grotere plaatsen kon men naar het badhuis.


Inderdaad ,ik had de mazzel dat ik er 100 mt vanaf woonde . Ik kan je vertellen dat wij er nog veel aandenken ons eerste huisje ,wat waren wij gelukkig . ( huis was 90 jaar oud in 1966 )

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door moederslink »

Klopt helemaal wat je zegt Erthanax! Onze eerste eigen douche kregen wij , als gezin, pas in 1960.
Daarvoor hadden we een lavet en daarvoor nog inderdaad de teil , 1x p.w in de keuken :P
Maar we hadden een heel gelukkige jeugd ...en niks gemist :D
En als ik bij opa en oma logeerde mocht ik daar naar het badhuis idd.
Opa en oma woonden vroeger als gezin met zn zessen op een klein bovenhuis.

En later als studente heb ik jaren op kamers gewoond , zonder douche. Wij moesten ons wassen in de keuken met de gaspitten aan i.v.m de kou in de winter :lol:
CV was er niet en met ijsbloemen op de ramen in de winter was het stervenskoud op die kamer....met sokken aan naar bed .. :P

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad, die gedwongen inwoning was er ook nog. Had een familielid flink last van. Onze tweede inwoning was op de zolder van de grootmoeder van mijn man, waar eerst een kamer getimmerd moest worden en keuken gemaakt. Later slaapkamer erbij op het zoldergedeelte van de buren van éénhoog. Zowat twee jaar later kwam grootmoeder helaas te overlijden en hebben wij haar woning, kamer, keuken en slaapkamertje eigenlijk gewoon ingepikt. Gelukkig had de huisbaas geen bezwaar. Het eerste dat mijn man in die woning gemaakt heeft, was een douche. Slaapkamer bij de kamer getrokken, want tenslotte hadden wij op zolder al een woon en slaapkamer, dus puur luxe. Maar toen wel tijdje familie ingewoond gehad, omdat die op straat stonden.
Maar zelfs toen wij op zolder woonden hadden wij nog inwoning van een familielid met kind die op straat stond. Dus praat me niet van de huidige “woningnood”.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik gun iedereen zijn vrijstaande villa of whatever, maar men moet er wel zelf wat voor doen. Toentertijd en nu ook.

blont007
Berichten: 228
Lid geworden op: 01 sep 2018 20:24

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door blont007 »

Gelukkig voor @moederslink en @ gosewijn dat zij beiden die benarde situaties hebben meegemaakt op hetzelfde moment en overleeft, ze hebben veel gelijkenissen met elkaar wat nu eenmaal in de 60e jaren gewoon of ongewoon was.
Mijn jeugd zag er gelukkig anders uit en ik had het in de jaren `60 prima naar mijn zin, warme douche, fijn huis en een goede binding met mijn ouders en familie.

Na een goede opleiding en intussen al behoorlijk aan het handelen, kocht ik al snel een pand in Brielle en dat heeft me geen windeieren gelegd.

De tijden zijn nu natuurlijk anders en niet vergelijkbaar, en ik zou ook niet graag als 20 jarige als woningzoeker/ster in deze tijd in deze loodzware schoenen willen staan. Maar ik ben ervan overtuigd 'waar een wil is daar is een weg'

Ons droomhuis staat in ieder geval in het Noorden van het land, teveel groen gras..alleen daar kunnen we over zeuren op dit moment.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@blont007

Waar zeggen Gosewijn en Moederslink dat zij geen goede binding met hun ouders en familie hadden? Over mijzelf heb ik het niet. Maar dat heeft niets te maken met het bedje waar je in geboren bent. En van waaruit je moet starten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
14 sep 2018 00:52
@blont007

Waar zeggen Gosewijn en Moederslink dat zij geen goede binding met hun ouders en familie hadden? Over mijzelf heb ik het niet. Maar dat heeft niets te maken met het bedje waar je in geboren bent. En van waaruit je moet starten.
Ik heb dat ook nergens gezegd. De binding met mijn ouders en familie was gewoon warm en goed en het heeft idd niets te maken met de omstandigheden uit die jaren.
En ook jij en Erthanax geven net als gosewijn aan dat we deze dingen , toen hebben meegemaakt.
Ik denk vele forummers trouwens :lol:
Gosewijn moet ouder zijn want hij kocht zn 1e huisje in 1971 met zijn vrouw en ik was nog een arme studente toen. :(

Gesloten