LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De kast van een klok schilderen of verven

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Annie4Time
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 jun 2017 13:19

De kast van een klok schilderen of verven

Ongelezen bericht door Annie4Time »

Graag zou ik de kast van onze klok willen schilderen, verven oid. Echter deze klok is door iemand behandeld met reinigings-olie. Heeft iemand ervaring met het schilderen van een klok die behandeld is met deze olie? Mijn voorkeur gaat er naar uit de klok niet te schuren. Zijn er nog andere mogelijkheden om deze klok toch te kunnen schilderen, verven of krijtverf?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: De kast van een klok schilderen of verven

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Om te schilderen moet u altijd schuren. Hiermee haalt u en de olielaag eraf en het oppervlakte wordt klaar gemaakt zodat de verf beter houdt. Voor verdere tips: https://www.google.nl/search?client=saf ... ztgNz1iiDA zat te vinden.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De kast van een klok schilderen of verven

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou hem sowieso even met ammonia behandelen, dat haalt eventuele was en andere ongerechtigheden er af. Om te schilderen is schoonmaken een vereiste, net als schuren. Anders blijft de verf niet zitten. Alhoewel sommigen dat weer mooi schijnen te vinden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: De kast van een klok schilderen of verven

Ongelezen bericht door bprosman »

Iets wat geolied of in de boenwas heeft gezeten word over het algemeen "geloogd" om de vettigheid er uit te krijgen, dat ga je met schuren niet redden.
Dit kun je eventueel zelf met "Caustic soda" (de welbekende gootsteenontstopper korrels) vervolgens schuren met staalwol.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: De kast van een klok schilderen of verven

Ongelezen bericht door thecure »

toch geen antieke klok hoop ik? anders is het eeuwig zonde...

Mucha

Re: De kast van een klok schilderen of verven

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Annie4Time
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 jun 2017 13:19

Re: De kast van een klok schilderen of verven

Ongelezen bericht door Annie4Time »

De klok is antiek maar niet waardevol in een geld bedrag. Hooguit emotionele waarde. De klok ga ik echt schilderen verven of krijtverf. Ik zoek reacties van mensen die hier ervaring mee hebben.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De kast van een klok schilderen of verven

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, wat is tegenwoordig een antieke klok... Op marktplaats staan ze zelfs uit de jaren 70 en 80 in de rubriek 'antiek'. Maar inderdaad zijn klokken heden ten dage geen vermogen meer waard, of het moeten klokken zijn van bepaalde merken. En dan moeten ze wel in absoluut nette staat zijn.

Vorige week een echt antieke klok van de kringloop meegekregen, voor niks, de kast is niet compleet en lopen doet hij niet, ze wilden hem al weggooien. En morgen krijg ik een Zaanse Warmink mee, wordt ook weggegooid, de kast is niet meer te repareren, dus leuk voor onderdelen.

Soms is een kast 'restylen' nog de beste en enige manier om er wat van te maken.

Mucha

Re: De kast van een klok schilderen of verven

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De kast van een klok schilderen of verven

Ongelezen bericht door witte angora »

Mucha schreef:
witte angora schreef:Ach, wat is tegenwoordig een antieke klok... Op marktplaats staan ze zelfs uit de jaren 70 en 80 in de rubriek 'antiek'. Maar inderdaad zijn klokken heden ten dage geen vermogen meer waard, of het moeten klokken zijn van bepaalde merken. En dan moeten ze wel in absoluut nette staat zijn.

Vorige week een echt antieke klok van de kringloop meegekregen, voor niks, de kast is niet compleet en lopen doet hij niet, ze wilden hem al weggooien. En morgen krijg ik een Zaanse Warmink mee, wordt ook weggegooid, de kast is niet meer te repareren, dus leuk voor onderdelen.

Soms is een kast 'restylen' nog de beste en enige manier om er wat van te maken.
In het algemeen wordt met antiek 100 jaar of ouder bedoeld. Dus jaren 70 en 80 is zeker geen antiek maar vintage.
Een klok uit die tijd is meestal alleen veel geld waard als ze door een bekende designer zijn ontworpen (Bijvoorbeeld de keukenklok van Junghans uit 1956 ontworpen door Max Bill).
Maar een echte antieke klok van een bekende maker (in goede staat) kan behoorlijk kostbaar zijn.
Weet ik, Mucha. Maar je wil niet weten wat mensen onder de noemer 'antiek' op marktplaats zetten. Laatst een 'fantastische' antieke klok, bleek een elektrisch prutdingetje te zijn. Mevrouw had géén idee. Dat soort dingen kom je regelmatig tegen. Gelukkig zeggen foto's al een hoop, maar soms... Laatst eentje opgehaald, een antieke friese staartklok, merk onbekend. Was dus een zelfbouwdingetje, wel in nette staat, en het uurwerk was me al meer waard dan de vraagprijs. Maar antiek? Zeker niet, sterker nog, de mensen hadden hem van de bouwer gekocht.

Echt antieke klokken vind je verhoudingsgewijs niet zoveel op marktplaats.

Als mensen daarom 'antieke' klokken gaan restylen mogen ze dat van mij prima doen. Ik denk niet dat ze er bedragen van 300 en meer voor hebben neergeteld.

Annie4Time
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 jun 2017 13:19

Re: De kast van een klok schilderen of verven

Ongelezen bericht door Annie4Time »

De vraag is hoe ik de klok kan verven oid niet de waarde van de klok of deze al dan niet antiek is. Graag reacties op de vraag.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De kast van een klok schilderen of verven

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij heb je al een aantal inhoudelijke reacties gehad, maar dat is niet wat je wil? Zo heel veel mogelijkheden zijn er niet namelijk. Anders loop je even bij de Praxis/Gamma/nogwat binnen en vraag je daar advies, neem je een deel van de klok mee, kunnen ze het je precies vertellen.

Alleen weet ik voor de volle 100% zeker dat ze ook daar zullen zeggen: schuren. Als je dat niet wilt moet je er gewoon niet aan beginnen. Zo simpel is het.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: De kast van een klok schilderen of verven

Ongelezen bericht door bprosman »

Schuren van hout wat geolied , of in de boenwas gezet is zorgt er alleen maar voor dat je schuurpapier meteen dicht zit en dat je het "uitsmeert". Mijn vader heeft heel wat antieke meubels gerestaureerd en dat ging altijd eerst met "loog" .

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De kast van een klok schilderen of verven

Ongelezen bericht door witte angora »

De topicstarter wil dus niet schuren...

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: De kast van een klok schilderen of verven

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Annie4Time schreef:Graag zou ik de kast van onze klok willen schilderen, verven oid. Echter deze klok is door iemand behandeld met reinigings-olie. Heeft iemand ervaring met het schilderen van een klok die behandeld is met deze olie? Mijn voorkeur gaat er naar uit de klok niet te schuren. Zijn er nog andere mogelijkheden om deze klok toch te kunnen schilderen, verven of krijtverf?
Ik ga er van uit dat die reinigingsolie er eerst af moet.
Ik heb goede ervaringen met 'Purple Power'.
https://www.profclean.eu/Reiniging/Indu ... e-power-5l
Dat gebruikte ik om een metaalbewerkingsmachine over te lakken.
Probleem was dat ik die niet helemaal demonteren wou en er wel blanke metalen delen aan zitten.
'Purple Power' is primair een vloerreinigingsmiddel, maar naar gelang je verdunning is het tamelijk universeel. En metaal roest er niet van, zoals bij ammonia.
Met weinig water verdund (dus tamelijk geconcentreerd) kan je het met een schuurspons opbrengen en wrijven, of gebruik een kwast om te soppen. Er ontstaat dan schuim wat je met een natzuiger kan weghalen.
Het bleek dat olieresten in poreuze verflagen hiermee goed te verwijderen waren en er uitstekende hechting van de nieuwe laklaag was.

Met deze methode heb je niet al te veel geklieder omdat je maar weinig water gebruikt. Vet en vuil wordt opgenomen in schuim, en dat zuig je op.
Wel handschoentjes gebruiken, het is sterk spul!
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 09 jun 2017 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: De kast van een klok schilderen of verven

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:De topicstarter wil dus niet schuren...
En ook niet in de weer met loog. Tsja dan blijft er weinig over, mede omdat uit de vraagstelling wel blijkt dat mevrouw niet erg ervaren is met schilderen.
Ga naar een goede verfspeciaalzaak (en dat is niet de bouwmarkt) en vraag advies. Ben alleen bang dat het advies in dit topic ook al gegeven is.......

gewicht
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:28

Re: De kast van een klok schilderen of verven

Ongelezen bericht door gewicht »

Bezint eer gij begint. Waarschijnlijk ,eigenlijk wel zeker, is de olie in het hout getrokken en blijft daar in. Verven zal geen mooi resultaat geven en houden. Caustic soda gebruik je meer voor grotere oppervlakten. Denk eens aan een was in de door jouw gewenste kleur. Lijkt mij beter. Of Purple Power in het hout trekt en het reinigt weet ik niet maar twijfel er wel aan.

Mucha

Re: De kast van een klok schilderen of verven

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: De kast van een klok schilderen of verven

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

niet schuren in eerste instantie anders schuurt u het vet IN het hout, eerst dus goed ontvetten met ammoniak...

stofzuigertje

Re: De kast van een klok schilderen of verven

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Meerdere keren ontvetten en telkens enkele dagen laten drogen.

Pas na een weekje voorzichtig opschuren als het niet meer vet is.

Gesloten