LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De woningnoodramp

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
vincent20
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2011 23:37

De woningnoodramp

Ongelezen bericht door vincent20 »

Vanavond 3 december 2019 begint de eerste van 2 uitzendingen over de woningnoodramp.

Ongeveer in 2013 heb ik geprobeerd aandacht te vragen voor het ontstaan van de huidige ramp. Vrijwel de hele tweede kamer had rond 2010 slechts interesse in het veiligstellen van het bezit van de banken: de hypotheekschulden. Daarom werd de 100.000 euro belastingvrije schenking voor rijke ouders bedacht. Kamerleden hadden ook kunnen kiezen om de (door hun zo geprezen de vrije marktwerking) (op dat moment dus een daling van de huizenprijzen) haar gang te laten gaan. Maar nee .... Waarom werd marktwerking opeens een vies woord?

Dit was een politieke optie. Kamerleden hadden ook kunnen kiezen om bouwvakkers aan het werk te houden door huizen (in staatseigendom) bij te bouwen (en anno nu) met winst te verkopen. Behalve een tijdelijke btw-verlaging werd echter niets gedaan. De nieuwe generatie kiezers (starters) hebben zeker wat af te rekenen met de verantwoordelijke politici.

Helaas had (ook de trosradar redactie) angst voor dalende huizenprijzen. Wel kwam er 20 jaar te laat wat aandacht voor de geldcreatie door banken. Over onverantwoordelijk hoge hypotheekschulden werd gezwegen.

Beste redactie.
Jullie weten van de nog verder onverantwoord opgelopen hypotheekschulden. Gaan jullie (net als bij deze twee uitzendingen) bij een volgende daling van de huizenprijzen veel te laat ach en wee roepen? Juist nu is het moment om de hypotheekrenteaftrek om te zetten in belastingverlaging. Het beschermt starters, maar als huidig huiseigenaar wordt je daar niet rijker van ...
Gaan Kamerleden binnen een paar jaar opnieuw uitsluitend bezig voor de bankiers en tegen de bevolking? Helaas met stilzwijgende instemming van publiek gefinancierde redacties zoals tros radar. er zijn woningen nodig; geen onverantwoordelijke schulden door een verrot belastingstelsel. Vrije marktwerking, lagere belastingen (in plaats van hypotheekschulden) en eerlijke informatie.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18
Beste antwoord
Gekozen door vincent20

Re: De woningnoodramp

door 16again » 05 dec 2019 21:19

Eerst afwachten? Dan kan de redactie niet vooraf hier haar licht opsteken, lijkt me een gemiste kans
witte angora
Berichten: 30756
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

En ik maar denken dat het over het gigantische woningtekort gaat, met name in de sociale sector. Maar ook het tekort voor de groep die overal buiten valt: degenen die teveel verdienen om te huren en te weinig om te kopen.

Maar niks...

Arizonakid
Berichten: 1124
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: De woningnoodramp

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Goed verhaal, lekker kort en volkomen begrijpelijk. Not.

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Vanavond 3 december 2019 begint de eerste van 2 uitzendingen over de woningnoodramp.

Ik zie echt geen uitzending over de watersnoodramp. Zie wel de films 'de prinses op de erwt' en 'basic instinct'. Ik ga nog even nadenken welke van de 2 thrillers ik ga bekijken. 8)

witte angora
Berichten: 30756
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
03 dec 2019 18:05
Vanavond 3 december 2019 begint de eerste van 2 uitzendingen over de woningnoodramp.

Ik zie echt geen uitzending over de watersnoodramp.
Woningnoodramp. Geen watersnoodramp, alhoewel het water bij velen intussen tot de lippen staat, dat dan weer wel. :wink:

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
03 dec 2019 18:15
Woning[/b]noodramp. Geen watersnoodramp, alhoewel het water bij velen intussen tot de lippen staat, dat dan weer wel. :wink:

Oh oh, slip of the finger. :wink: Maar ook daarover geen uitzending...

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: De woningnoodramp

Ongelezen bericht door renewouters »

De woningnood kan pas worden opgelost als al die babyboomers van een NIMBY's stoppen met protesteren als er bouwplannen in hun buurt zijn. Bij mij in de stad zijn de enige plaatsen waar nog gebouwd kan worden zo'n beetje geblokkeerd omdat ouderen hun vrije uitzicht dreigen te verliezen vanuit hun ruime woningen (die ze voor een fractie van de huidige waarde, EN met maximale hypotheekrenteaftrek hebben kunnen kopen).

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@renewouters

Beetje jaloers? :lol: Ik wil ook geen andere woning in mijn achtertuin.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: De woningnoodramp

Ongelezen bericht door Berteman »

vincent20 schreef:
03 dec 2019 17:17
Vanavond 3 december 2019 begint de eerste van 2 uitzendingen over de woningnoodramp.
De uitzendingen zijn te zien op 9 en 16 december.

Overigens was hier in de stad, twee weken geleden, een "Monitor Meeting" over de huidige woningnood. De aanleiding was het programma "De monitor" (van KRO-NCRV), die ook aandacht hebben besteed aan dit onderwerp.

Bijzonder interessant te leren hoe de woningnood is ontstaan en in stand gehouden wordt. Ben heel benieuwd naar de Radar uitzendingen...
Laatst gewijzigd door Berteman op 03 dec 2019 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: De woningnoodramp

Ongelezen bericht door BL2 »

Niet in mijn tuin, nee niet in mijn gezichtsveld vanuit onze ramen !

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: De woningnoodramp

Ongelezen bericht door gosewijn »

Bedoel je de woningnoodramp van 1960 tot heden ? Niks nieuws toch .

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Toen ik een woning nodig had begin jaren zestig, was die er ook niet. Niets nieuws onder de zon.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: De woningnoodramp

Ongelezen bericht door kiz »

gosewijn schreef:
03 dec 2019 21:40
Bedoel je de woningnoodramp van 1960 tot heden ? Niks nieuws toch .
Niks nieuws misschien, maar het gaat wel wringen als je met een (gezamenlijk) inkomen van 40K niet meer in aanmerking komt voor sociale huur als jong stel maar geen hypotheek voor een doorsnee appartmentje van 2 ton krijgt wegens de strengere hypotheekregels.
Waar ga je wonen dan?

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De woningnoodramp

Ongelezen bericht door 16again »

vincent20 schreef:
03 dec 2019 17:17
Kamerleden hadden ook kunnen kiezen om bouwvakkers aan het werk te houden door huizen (in staatseigendom) bij te bouwen (en anno nu) met winst te verkopen.
Een dergelijke taak is natuurlijk niet voor de overheid. Projectontwikkelaartje spelen.

Je betoog gaat helemaal voorbij aan hoe de sociale woningbouw de nek om gedraaid is. Er kwam een flinke verhuurdersheffing voor corporaties, die daardoor geen geld meer hadden om te bouwen. Terwijl juist in die tijd van laagconjunctuur dat het middel was geweest om de bouwvakkers aan het werk te houden. Die kwamen en masse op straat, lieten zich omscholen, waardoor het tekort nu dubbel zo groot is.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: De woningnoodramp

Ongelezen bericht door gosewijn »

In 1971 Kon je geen huis kopen met een normaal salaris , van 50.0000 gulden. Alleen in den helder en zuidlimburg dus wat is het probleem
De grond kon je toen niet financieren

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De woningnoodramp

Ongelezen bericht door 16again »

gosewijn schreef:
03 dec 2019 22:26
In 1971 Kon je geen huis kopen met een normaal salaris , van 50.0000 gulden. Alleen in den helder en zuidlimburg dus wat is het probleem
Dan zal ik eens een ander probleem benoemen. De woonquote, ( =percentage van het inkomen dat huurders/kopers van hun maandelijkse inkomsten kwijt zijn aan woonlasten) is de afgelopen decennia schrikbarend gestegen

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: De woningnoodramp

Ongelezen bericht door gosewijn »

Weet je ook wat de salaris toen was

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: De woningnoodramp

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

16again schreef:
03 dec 2019 22:18
vincent20 schreef:
03 dec 2019 17:17
Kamerleden hadden ook kunnen kiezen om bouwvakkers aan het werk te houden door huizen (in staatseigendom) bij te bouwen (en anno nu) met winst te verkopen.
Een dergelijke taak is natuurlijk niet voor de overheid. Projectontwikkelaartje spelen.

Je betoog gaat helemaal voorbij aan hoe de sociale woningbouw de nek om gedraaid is. Er kwam een flinke verhuurdersheffing voor corporaties, die daardoor geen geld meer hadden om te bouwen. Terwijl juist in die tijd van laagconjunctuur dat het middel was geweest om de bouwvakkers aan het werk te houden. Die kwamen en masse op straat, lieten zich omscholen, waardoor het tekort nu dubbel zo groot is.


De verhuurdersheffing heeft de sociale woningbouw de nek omgedraaid. Door wie? Onder Rutte II door de VVD en jawel.... De PvdA! Tadaaaa!

Die partij met de slogan "Sterk en Sociaal". Met een voorzitter die zelfgebreide truien draagt om dat softe en sociale imago nog eens te onderstrepen. De partij die altijd de mond vol heeft over "de sterkste schouders...". Een partij waar veel mensen die een sociale huurwoning huren op stemmen.

Denk daar nog eens heel goed aan als je als sociale huurder weer in het stemhokje staat voor de Tweedekamerverkiezingen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De woningnoodramp

Ongelezen bericht door moederslink »

Door die verhuurdersverheffing hebben de woningbouwcorporaties 7.5 miljard opgehoest.
Zij krijgen nu in 2020 een impuls van 1 miljard.
Wow....daar kun je wat mee.

Ik dacht dat regeren vooruitzien was?
Zoveel echtscheidingen, zoveel babyboomers die kleiner en/of goedkoper willen of moeten gaan wonen , geen bejaardenhuizen meer , langer zelfstandig moeten blijven wonen , ouder worden , ziek worden( of al zijn l) en geen verpleeghuis/ verzorgingshuis meer te vinden waar plaats is....etc etc.
Het zit finaal op slot .
Was ik eerder nog de 5e of de 6e in de wachtrij ( 15 jaar inschrijftijd !) , nu ben ik 22e of erger nog 64e...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: De woningnoodramp

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En de hoeveelheid daklozen die in 10 jaar tijd ruim is verdubbeld. Naast verslaafden en/of psychiatrisch patiënten ook "gewone" mensen die werkelijk geen kant meer op kunnen. Gemeentes draaien op voor de kosten van opvang en andere voorzieningen.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/34 ... verdubbeld

Gesloten