LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Woningnoodramp

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door marnix »

Bweeeh, alles in overweging nemende, blijf ik hier maar zitten tot ik 65 ben,
ook regio Utrecht,
Kan mijn inschrijftijd mooi oplopen!
Ik sta wel eens op 1 maar dat is dan op Vollenhoven/Groenhoek (zeist) of Planetenbaan (De Bilt),
Geen zin in !

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

De Planetenbaan in Bilthoven zou ik ook niet willen zitten. Net als de Brugakker/De Clomp in Zeist en inderdaad de Groenhoek in Driebergen, althans, de oudere flats. Alhoewel ik die als alleenstaande ook weer niet krijg, teveel kamers. En wat ik er wel zou kunnen krijgen.... Als een kippenboer er 2 kippen in zet krijgt hij al klachten dat ze te weinig ruimte hebben...

Maar goed, dat is vaak persoonlijk, ik ken iemand die, als hij sociaal zou moeten huren, in de hele stad Utrecht niet zou willen zitten.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door marnix »

Ik wil niet meer in Utrecht wonen,
jarenlang in het centrum gewoond en in Lunetten, ben nu verwend geraakt in Zeist.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
12 dec 2019 13:36
@lowieze: levensloopbestendig is alles gelijkvloers, geen dorpels en vaak met bredere deuren. Veel appartementencomplexen worden bij renovatie / groot onderhoud tegenwoordig meteen levensloopbestendig gemaakt.
Nee hoor, ik ken levensloopbestendige woningen in verschillende dorpen die een bovenverdieping hebben, een zolder, die per vaste trap bereikbaar is.
Beneden is dan nog 1 grote slaapkamer, open keuken, kamer en de badkamer.
Allemaal nieuw gebouwd afgelopen jaar. Wel allemaal voor 50+.

ZeerPrivé
Berichten: 5406
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Een trap in huis kan toch nooit levensloopbestendig zijn. Hoe komt iemand die een rollator of scootmobiel nodig heeft die trap op dan? Hoe komt iemand met hartproblemen die trap op? Of iemand die een stevige hersenbloeding heeft gehad? Kluts heupen enz.

Edit: je hebt gelijk zie ik https://www.vdm.nl/levensloopbestendige-woning-bouwen

Blijven toch mijn vragen staan.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lowieze schreef:
12 dec 2019 15:52

Beneden is dan nog 1 grote slaapkamer, open keuken, kamer en de badkamer.
Allemaal nieuw gebouwd afgelopen jaar. Wel allemaal voor 50+.
@zeer prive

Dit staat er onder bij Lowieze, ook ik ken deze huizen die zo gebouwd zijn, meestal is boven voor een loge.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

marnix schreef:
12 dec 2019 15:26
Bweeeh, alles in overweging nemende, blijf ik hier maar zitten tot ik 65 ben,
ook regio Utrecht,
Kan mijn inschrijftijd mooi oplopen!
Tegen die tijd zijn het 70+ woningen geworden, wedden? :wink:

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voorrang voor huishoudens met minimaal 1 personen

Wat een aparte voorwaarde. Alsof er huishoudens zijn zonder personen.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Die voorwaarde kom ik regelmatig tegen ja.

vincent20
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 okt 2011 23:37

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door vincent20 »

Vertelt de redactie het hele verhaal?
1a) Huizenprijzen hadden nu veel lager kunnen zijn indien de marktwerking (daling van de huizenprijzen) haar werk had kunnen doen tijdens de crisis rond 2007. Ontkent de redactie dat een vrije prijsvorming op woningmarkt (de marktwerking) is( gemanipuleerd/tegengewerkt tijdens de crisis?
1b) Wat is de motivatie van de redactie om dit aspect van de woningnoodramp niet te benoemen?
2) Nauwelijks wordt belicht dat starters in peperdure huurwoningen geen huur- en geen hypotheektoeslag krijgen. Wel worden ze geconfronteerd met torenhoge belastingen om deze toeslagen te financieren. Het aanpakken van de (minieme) hypotheektoeslag zou (volgens de eerste uitzending) op een verkeerd moment (tijdens de crisis) hebben plaatsgevonden. Wanneer is dan wel het moment om belastingen voor de middeninkomens te verlagen (door deze toeslagen om te bouwen naar een belastingverlaging)? Als dit niet wordt besproken wat is de motivatie van redactie om dit niet te bespreken?
3) Kinderen van rijke ouders krijgen geld om te kopen via een belastingvrije schenking. Waarom moeten mensen met middeninkomens zonder rijke ouders daarvoor opdraaien? Zie punt 2. Belastingen verlagen zou veel eerlijker zijn, ook jegens de middeninkomens die niet kunnen kopen. Heeft de redactie van radar daar een andere opvatting over?

meksawe
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2019 18:03

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door meksawe »

Woon ruim 20 jaar in eengezinswoning met 3 slaapkamers en flinke tuin. Kinderen zijn het huis uit en ik zou graag kleiner gaan wonen maar het prijsverschil is voor mij niet te betalen (+/- 250 tot 350 euro). Zou dus behoorlijk meer moeten betalen voor kleinere woning. Dit vind ik dus raar, want hierdoor moet ik blijven zitten waar ik zit.

Gerhard56
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2019 19:56

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Gerhard56 »

Ik denk als het wordt toegestaan om permanent te wonen ,in een rrecreatiewoning dat er veel woningen vrij komen .

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door 16again »

vincent20 schreef:
16 dec 2019 16:30
Vertelt de redactie het hele verhaal?
1a) Huizenprijzen hadden nu veel lager kunnen zijn indien de marktwerking (daling van de huizenprijzen) haar werk had kunnen doen tijdens de crisis rond 2007. Ontkent de redactie dat een vrije prijsvorming op woningmarkt (de marktwerking) is( gemanipuleerd/tegengewerkt tijdens de crisis?
Onzin. Tijdens de crisis daalden huizenprijzen fors, het fenomeen restschuld was dagelijks in de media.
vincent20 schreef:
16 dec 2019 16:30
1b) Wat is de motivatie van de redactie om dit aspect van de woningnoodramp niet te benoemen?
Omdat het onzin is



vincent20 schreef:
16 dec 2019 16:30
2) Nauwelijks wordt belicht dat starters in peperdure huurwoningen geen huur- en geen hypotheektoeslag krijgen. Wel worden ze geconfronteerd met torenhoge belastingen om deze toeslagen te financieren. Het aanpakken van de (minieme) hypotheektoeslag zou (volgens de eerste uitzending) op een verkeerd moment (tijdens de crisis) hebben plaatsgevonden. Wanneer is dan wel het moment om belastingen voor de middeninkomens te verlagen (door deze toeslagen om te bouwen naar een belastingverlaging)? Als dit niet wordt besproken wat is de motivatie van redactie om dit niet te bespreken?
Onzin. Ook de starter vandaag heeft hypotheekrente aftrek
vincent20 schreef:
16 dec 2019 16:30
3) Kinderen van rijke ouders krijgen geld om te kopen via een belastingvrije schenking. Waarom moeten mensen met middeninkomens zonder rijke ouders daarvoor opdraaien? Zie punt 2. Belastingen verlagen zou veel eerlijker zijn, ook jegens de middeninkomens die niet kunnen kopen. Heeft de redactie van radar daar een andere opvatting over?
Die rijke ouders draaien op voor die schenking. Historisch besef leert dat juist deze belastingregel in het leven is geroepen, omdat de huizenprijzen tijdens de crisis fors waren gedaald, waardoor aan/verkopen stil kwamen te liggen


Resumerend, heb ik het gevoel alsof niet verder wordt gekeken dan de eigen portemonnee

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Nu we toch weer verder gaan in dit topic:

In Utrecht staat sinds een paar dagen een sociale huurwoning geadverteerd via het lotingsysteem. Een eenvoudige 2-kamer benedenwoning, niks bijzonders, niet buitengewoon groot, een beetje gemiddeld. De slaapkamer is zelfs aan de kleine kant.

Mensen kunnen tot donderdag 8 uur reageren. Er zijn op het ogenblik 1084 reacties. Met nog anderhalve dag te gaan.

Vorig jaar liet ik een advertentie zien met 16 nieuwbouwwoningen. Daar waren toen iets van 1300 reacties op, precies weet ik het niet meer. Dit gaat om één woning.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En als ik dan op Funda kijk, dan zie ik in heel Nederland 212 woningen die voor een ton of minder moeten gaan. De hypotheek daarvoor is sowieso minder dan een sociale huurwoning in veel gebieden. Als mensen dan toch zo krap zitten in de stad, dan ga je daar toch eens naar kijken? Er zitten steden als Sittard, Assen, maar ook een appartement in Schiedam tussen.

Tineke51
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2019 20:57

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Tineke51 »

Toevallig Voorschoten en omgeving in jullie programma....het afgelopen jaar ben ik samen met mijn dochter door een hel gegaan om een huis te vinden!! Wat ik ben tegen gekomen in mijn zoektocht en waar ik achter ben gekomen is te veel om hier te schrijven!
Er word ongelooflijk gesjoemeld in de huizen verdeling...zowel door makelaars als door woningbouw verenigingen op zowel sociaal als vrije sector. Er zijn geen woorden voor en Ooh wat zou ik dit graag met jullie delen zodat jullie ECHT weten wat er speelt. Helaas komt in deze aflevering nog steeds niet echt naar boven wAt er nu echt aan de hand is.......en dan vragen we ons af hoe het komt dat er steeds meer daklozen zijn in ons land???? De rijke worden rijker en buiten alle andere uit!!!

stephvandenbeld
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 nov 2011 20:24

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door stephvandenbeld »

De oplossing is heel simpel. Stop met de immigratie. Groei immigratie is het probleem zowel van binnen als buiten europa. 1 miljoen in 10 jaar hier kunnen we niet teven opbouwen. Dus vanaf morgen de grenzen dicht. Stopt de verhitting op de markt.

Quakernaat
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2019 21:11

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Quakernaat »

Waarom maken ze het niet mogelijk om permanent te wonen in recreatiewoningen/vakantiewoningen?

YvieRijs
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2019 21:14

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door YvieRijs »

Als 1-verdiener kan je niet meer verhuizen. Met een iets boven modaal inkomen MAAR MET ca. 250 euro medische kosten vast per maank kan je het in Nederland wel schudden. Via woningnet is het niet meer te doen, want je moet je jaarinkomen opgeven en je wordt beoordeeld volgens de regels van Brussel, mooi klaar ben je. Niet alleen wordt er GEEN rekening gehouden met je vaste lasten maar volgens de nieuwe regels van Brussel mag het jaarinkomen voor een 1-verdienen zodadelijk nog minder hoog zijn. Als je woningbouwcooperaties vraagt hoe hiermee om te gaan, . . . . 0 op rekest! Vrije sector dan? Kan ik nooit gaan betalen. Ok kopen dan? onmogelijk want ik ben te oud (55+). Wat te doen? Ik zou het niet weten.
Dan kijk ik Radar en zie ik tot mijn verbazing dat er niet alleen NIET gebouwd wat we willen en wat nodig is, maar het hele systeem is eigenlijk ziek. Dan maar bouwen in het groen. Nou. . . dacht het toch even niet . . . We hebben al te weinig. Iedereen wil beneden wonen met een tuin. Dat kan niet in Nederland. Oude bedrijventerreinen en dergelijke kunnen ook herzien worden, maar ja, daar ziet geen projectontwikkelaar brood in. . . . Ik geef het op

Inch
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2019 21:14

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Inch »

Weet men ook hoeveel stelletjes zogenaamd apart wonen en hierdoor de betaalbare huizen bezet houden, terwijl ze gewoon samenwonen. Hierdoor ontvangt de vrouw met kinderen alle mogelijke toeslagen en de man ook nog eens de huur- en zorgtoeslag. Hoevaak ik dit ondertussen niet gehoord heb...
Nederland, word wakker!!

Gesloten