LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Woningnoodramp

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door kweenie »

Komkommertje heeft dit keer wel een punt. De woningmarkt heeft tijden gehad dat 'niemand' een huis wou kopen. Omdat ontwikkelaars niet voor de leegstand bouwen, wordt er pas gebouwd als een groot deel van een project verkocht is. Een dat kon dus lang duren. (En soms werden huizen dan ook verkocht voor wat de gek er maar voor geeft. Ik ken iemand die voor de lol een belachelijk laag bod deed, wat tot zijn stomme verbazing werd geaccepteerd. )

En nu is de markt naar de andere kant toe doorgeslagen. Een worden huizen ook verkocht voor wat de gek er voor geeft. Maar dan juist belachelijk duur in plaats van belachelijk goedkoop.

Het is dus een kwestie van wachten tot de tijd weer komt dat 'niemand' een huis wil kopen en je een leuk dealtje kunt sluiten. Maar waarschijnlijk zijn veel van de mensen die nu klagen dat er geen woningen zijn de zelfde die dan niet durven en klagen dat de markt zo slecht is.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

De inschrijftermijn van die 2-kamerwoning in Utrecht is inmiddels voorbij. Het aantal reacties? 1443. Ik sta ingeloot op plek 945. Dus als 944 studenten en anderen hem niet nemen, is hij voor mij.

Daarvoor sta je dan al bijna 10 jaar ingeschreven.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Utrecht = Krom recht!

Kweenie heeft gelijk, ik ben Gek! Vooral Gek op leuke aanbiedingen!

Maar hoe groot is de kans dat onze Witte Angora naar mijn advies luisterde? Ga naar Groningen, Zeeland of LImburg, of nog erger...Den Helder heeft enkele huizen die al langer dan 6 maanden te koop staan onder de €100.000,- en zomaar voor de grap minder bieden is zeer groot risico van 10% boete omdat ze bod accepteren!

Ja, geen Utrecht en alle ongeveer op dezelfde afstand.
Jou erfenis is ramp om te verkopen maar voor huidige huur een Huurhuis van de Bank die over 30 jaren gratis is?
Als de oude kat Witte Angora meer dan €600,- betaalde mag je zelfs iets duurder kopen of over 20 jaren Hypo nemen!
Kale AOW zonder aanvullend pensioen is voldoende, onder de €100.000,- is een koophuisje mogelijk,
maar willen we dat ook?

Dat je huur subsidie kwijt raakte + de inschrijf jaren... krijg je Belastingvoordeel over 30 jaren voor terug!
Ja, ik Spoor niet maar zowel Utrecht als Den Helder is perfecte Trein verbinding....
Bereken het eens zou ik zeggen, verhuizen hoeft niet maar hoeveel kan Witte Angora kopen?
Of hou je nog geld over voor Isolatie, naast deze locatie ben je dan echt Geïsoleerd!
En met Pa& Neel op 't dak nog gratis stroom erbij... want er zitten enkele met pal zuid dakje tussen!

Wel zag ik in uitzending 2 een goede opmerking, puntenstelsel doortrekken van huidige naar €1200,- woningen om speculatie in de iets boven Sociaal betaalbaar te houden!

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Komkommertijd schreef:
17 dec 2019 17:13
Tijd voorbij? Nee hoor, gewoon door leven en over een jaar of 20~30 zul je nogmaals dit zien gebeuren....
De 2013~2017 Crisis is ook nog vers in geheugen van mijn kleine Augukjes, die zijn nu 8½ jaren jong!
Ik ben er mee eens dat dit nogmaals zou gaan gebeuren, maar ik en mijn vriendin zijn nu 27, 20/30 jaar wachten op een ''betaalbare'' woning is natuurlijk niet te doen. Niet dat wij het slecht doen op dit moment, maar de huizen vliegen weg, en nieuwbouw is inderdaad merendeels gericht op woningen vanaf 250.000 (bij ons in de buurt dan).

Wij willen wel graag kopen, want dan los je tenminste af. Nu gooien we maandelijks huur weg zonder daar ook maar iets voor op te bouwen. En zoals ik al eerder heb benoemd, zitten wij in sociale huur, in een woning met een WOZ-waarde van 106.000, en betalen we huur wat vergelijkbaar is met de maandelijkse kosten van een hypotheek van ongeveer 175.000...

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Komkommer, lief van je, maar met mijn inkomen kan ik geen enkele hypotheek krijgen. Ik ga wel sparen voor een caravan, die zet ik dan ergens bij een boer neer of zo.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mark? 5 jaren terug als 22 jarige was er nog geen serieuze relatie of eigen geld.
maar.....
Als je een redelijk serieuze relatie hebt, en verdere plannen en vast werk?
Dan maak je enige kans als je niet voor €175.000 maar €150.000 een berekening maakte.
Als er in jou regio een veiling is door Notaris op basis Art. 238 BW. dus openbare verkoping zou je met €10.000,- eigen geld enige kans maken... die gaan vaak tegen bodem prijzen weg, mits je het achterstallige onderhoud zelf kan doen en mee rekende!
Andermans ellende kopen en dat soort vaak verwaarloosde woningen zijn nog wel betaalbaar.
Vele gaan naar speculanten, die opknappen en in vrije sector ruim boven de €1000,- per maand aanbieden!

Met vast werk maakt ook Mark 1992 nog enige kans als je via je eigen bank een verklaring hebt tot €175.000,- maximaal en maar €150.000,- nodig hebt.
Wel dien je nu al te informeren, beide ouders vragen voor eventuele garantstelling mits ze geen enorme schulden hebben....
en hou goed is jou relatie?

Wel dien ja al meerdere jaren nooit rood te staan, enig spaargeld te hebben en alles ruim van te voren berekenen en te regelen.
Je weet nooit of er iets plotseling word aangeboden.
Ik heb al eerder kansloze zo geholpen, en vooral met de ouders als garantie mits je geen DSB hypotheek hebben is het mogelijk.
Het aan gewone burgers aanbieden en zo speculanten boos maken, mijn Hobby, ze haten mijn en dat is een zeer goed teken!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

40 Km ten noorden van Utrecht wil ik een Tiny House Farm maken, legaal en Passieve woning mits je nog zelf kunt bouwen.
Elke AOW is voldoende als je onder de €60.000,- bleef en niet teveel eisen hebt.

Maar omdat elke Bouwvakker €50,- ex BTW vraagt, hoe gezond is onze oude Kater?
Ik reken op 2020 inschrijven en pas eind 2021 klaar, in de buurt van Floriade?
En daar mag dan tijdelijk een Caravan staan!
Bij een boer is permanent woning niet toegestaan, daar wel!

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
18 dec 2019 09:12
Komkommer, lief van je, maar met mijn inkomen kan ik geen enkele hypotheek krijgen. Ik ga wel sparen voor een caravan, die zet ik dan ergens bij een boer neer of zo.
Misschien heb ik het begin gemist, maar waarom bent u eigenlijk op zoek naar een andere woning? En sparen voor een caravan? Als ik me wel herinner verkreeg u vrijstelling voor gemeentelijke lasten (?), dat zou u dan met een spaarpotje kunnen vergeten.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik wil al heel lang hier uit de omgeving weg, Lady. En sparen voor die caravan wordt inderdaad een 40-jaren plan... ;) Om aan te geven dat een eigen woning er gewoon niet in zit. Hooguit een barak op een volkstuincomplex, van afvalhout of zo.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook dat laatste zal er waarschijnlijk niet in zitten, want dat afval hout wordt tegenwoordig gebruikt om dure ‘design’ meubelen van te maken.

Ik herinner me uit mijn vroegste jeugd dat mijn ouders een volkstuintje hadden met een barak(je) wat helemaal gemaakt was van oude deuren. Altijd de vraag, waar kan je naar binnen. :lol:

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb inderdaad ooit een kippenhok gemaakt van oude deuren. Stevig, stabiel, sterk, kippen blij, ik blij, buren wat minder blij. Uiteindelijk maar weer weggedaan. In Nijmegen heb ik mensen gekend die inderdaad van oude ramen en deuren complete kassen hebben gemaakt. Dat complex is intussen weer opgeheven, maar soit.

Wie weet is het een oplossing voor het woningtekort. Haal bij een renovatie alle oude deuren en ramen op, en maak er wat van... :D

wieisernougek
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2019 10:22

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door wieisernougek »

Ik erger me elke keer weer als Den Helder wordt genoemd als een stad waar je nooit wilt wonen. Vooral van mensen die er nooit zijn geweest.

@komkommertijd wat bedoel je hiermee:
"Maar hoe groot is de kans dat onze Witte Angora naar mijn advies luisterde? Ga naar Groningen, Zeeland of LImburg, of nog erger...Den Helder".

Ik woon hier al me hele leven en door mijn werk ben ik in al heel wat plaatsen van Nederland geweest, maar ben altijd weer blij dat ik thuis ben.
Stad met de meeste zonuren van Nederland! En de lekkere zeelucht.

Maar even ontopic.
Hier zijn huizen betaalbaar, sterker nog ik heb er 2.
1 ervan verhuur ik.
Ik woon in een huis, die als je die wilt gaat kopen in Amstelveen bijna 2,5 keer zo duur is.
Er staan er genoeg te koop, maar ja als je perse in de Randstad wilt gaan wonen...

Er zijn ook al mensen die wel een huis gaan kopen in Den Helder en die komen uit Alkmaar, Amsterdam en verder en vooral voor de prijs, omdat het onbetaalbaar wordt in hun huidige woonplaats. En ach de reistijd naar Amsterdam is maar een uur. Schiphol is ook te doen en geen herrie van vliegtuigen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Moneyman »

OK, komen we allemaal naar Den Helder :D

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@komkommertijd wat bedoel je hiermee:
"Maar hoe groot is de kans dat onze Witte Angora naar mijn advies luisterde? Ga naar Groningen, Zeeland of LImburg, of nog erger...Den Helder".

Ik zou er nog niet dood gevonden willen worden. Mag dat? :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Metoo... ik ben vaak genoeg in het centrum geweest. Weet niet wat erger is, Den Helder of Lelystad.

wieisernougek
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2019 10:22

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door wieisernougek »

ZeerPrivé schreef:
18 dec 2019 12:35
@komkommertijd wat bedoel je hiermee:
"Maar hoe groot is de kans dat onze Witte Angora naar mijn advies luisterde? Ga naar Groningen, Zeeland of LImburg, of nog erger...Den Helder".

Ik zou er nog niet dood gevonden willen worden. Mag dat? :mrgreen:
Dat mag :D we leven in een vrij land. Den Helder is blij dat u hier niet komt.

wieisernougek
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2019 10:22

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door wieisernougek »

witte angora schreef:
18 dec 2019 12:41
Metoo... ik ben vaak genoeg in het centrum geweest. Weet niet wat erger is, Den Helder of Lelystad.
Tja, wat zegt een centrum tegenwoordig nog, Overal sluiten winkels en veel kan je online krijgen.
Het gaat op dit forum over de "Woningnoodramp" en ik zeg maar: hier niet in ieder geval.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De meeste vrijgekomen sociale huurwoningen komen niet eens meer op Woningnet. Je kan op deze woningen dus niet reageren. Ze worden direct verhuurd aan een passende kandidaat. Je kan deze woningen alleen nog terugvinden in de verantwoording verhuurde woningen op Woningnet. Met Google zijn ze niet te vinden. Er staat dan bij:
De woning is verhuurd door middel van directe bemiddeling
https://www.woningnetregioutrecht.nl/Verhuurd

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat had ik ook niet anders verwacht... en de rotzooi is dan voor degenen die geen kant op kunnen.

Ik zit nu even de lijst door te scrollen, verbazingwekkend... het is voornamelijk in Utrecht. Maar wie zijn dan die mensen voor wie er 'direct bemiddeld' wordt? Een enkeling zal vanwege een noodsituatie een woning nodig hebben. Maar de rest? Statuszoekers? Vriendjes van de woonmakelaars?

Dit systeem werkt niet, dat is overduidelijk.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ik zie ook iets waar ik minder enthousiast over ben. De oranjerie 26 is verhuurd aan kandidaat nummer 4, met een inschrijftijd van 06-08-2010. Laat ik nou op die woning gereageerd hebben, en met een inschrijftijd van 27-07-2010 kreeg ik hem dus niet. Omdat 65+ voorrang heeft boven 55+. Ik ben inderdaad op plek 19 geëindigd.

De andere woning, waarvoor ik eerst op plek 3 stond en toen ineens op 4, is geaccepteerd door de 7e kandidaat. Die was er dus bij de 2e bezichtiging zogenaamd bij, maar dat was niet genoteerd. Vier andere kandidaten (van de 6) wilden de woning kennelijk niet hebben, net als de 6 van de eerste bezichtigingsronde.

Het zal allemaal wel.

Gesloten