LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Woningnoodramp

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als de 67+ generatie een passende woning wil huren.....
Dan is die kleinere vaak veel duurder dan de huidige en je mist je buren die je al vele jaren kent.
Ook een andere winkels, bussen en zo, en voor de nieuwe woonplek vaak geen huisarts dus moet je ver weg naar de vorige als je
binnen dezelfde gemeente bleef.

Als je bovenstaande verhaal hoorde van meerdere blijf je liever zitten....

En de Camping met permanent bewoners... als de gemeente gaat controleren en handhaven, staan die wel op straat....
Dat kan ook niet want ze kunnen nergens heen, op papier bij kinderen maar daar is geen ruimte of ze moeten van
de illegale Chalet / Bungalow naar rijtjeshuis met traplift... dus koste het meer voor die gemeente!

Verder heb ik nog de Kringloop bejaarde bedacht, elke maand 1 park opschuiven en het is geen permanent op zelfde plek wonen meer! Wel gehele jaar verhuurd maar dat mag... ik wacht nog even op herhaling morgen en volgende week, maar in 2 uitzendingen kunnen ze nooit alles opnemen.

Tekort woningen dus niet kunnen verhuizen veroorzaakte ook file's, je wilt wel maar kunt niet dichterbij iets vinden.
Woning ruil voor die groep zou leuk zijn, maar als je jarenlang ergens woonde en ging ruilen gaan voor beide vaak de prijzen omhoog tot wat vandaag normaal is, dan blijf je voordelig in je huidige ver weg.....
Bij nieuwe huurder nieuwe prijzen, dan blokkeer je ook de doorstroming mee!

aad.motz
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2019 22:40

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door aad.motz »

In de 50er/60er jaren hadden mijn ouders het er al over dat de woningnood nooit zal worden opgelost. En toen waren er nog maar iets meer dan 9 miljoen inwoners zonder asielzoeker/goudzoekers/werkmigranten en statushouders. Ook uitzendbureaus/huisjesmelkers en mensen zoals o.a. Prins Poen zijn mede veroorzakers van woningschaarste. Iedere politicus/politica die zegt er alles aan te (gaan) doen om de woningnood te "ledigen" mag van mij direct worden doorgestuurd naar het Pieter Baan Centrum. Misschien kan hij/zij dan nog gered worden. :D Bij WNL 's ochtends zitten wel eens van die beloof/praat politici. Als je die politici moet geloven zitten we binnen 1 maand in een paradijs. :lol:

Ronnie B
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 dec 2019 03:32

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Ronnie B »

Probleem zit hem over het algemeen in de toestroom asielzoekers, zij nemen zodra ze recht op een huis krijgen met voorrang de huizen die voor onze jeugd bestemd zijn in. De linkse politiek is hier schuldig aan. Ik maak mij daar ernstig zorgen over. Mijn dochter is met haar vriend aan het sparen voor haar uitzet, ik denk dan kind je moest eens weten. De asielzoekers krijgen gewoon een huis wat helemaal is ingericht. Dit moet echt stoppen. Ik ben bang dat het voor onze kinderen voorlopig nog bij de ouders blijven wonen is, dit is natuurlijk niet gezond en ook niet goed voor de voortplanting van de Nederlandse burger met alle gevolgen van dien.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door kweenie »

MariaJo schreef:
09 dec 2019 22:32
Er wordt alleen maar gekeken naar Jan Modaal. Hebben mensen met een laag inkomen ook geen recht op een goed huis? Er zijn bijna geen goedkope huurhuizen voor alleenstaande ouders.
Dat is omdat een van de grootste belemmeringen zit in de doorstroming bij 'Jan Modaal'. Voor mensen die (veel) meer verdienen is er vooral een 'kwalitatieve' woningnood: er zijn wel huizen, vaak ziek koop als huur, maar niet de juiste of niet op de juiste plek. Daar is dus, even zwart-wit gezegd, eigenlijk niet echt sprake van woningnood.
Maar voor mensen onder modaal worden de sociale huurwoningen 'bezet gehouden' door Jan Modaal, omdat die niet kan doorstromen. Die hebben dus vaak echt geen beschikbare woning.

Het grootste probleem is dat er veel te weinig huurwoningen zijn die net boven de huurgrens liggen. Voor iemand met een modaal of boven modaal inkomen zou je huizen in de categorie van zeg maar 700-1000 euro huur moeten hebben. Maar voor investeerders is dat niet en heel interessante prijs, omdat het veel aantrekkelijker is om duurdere woningen te verhuren of te verkopen. Dus 'moet' Jan Modaal wel gaan kopen. Terwijl je je kunt afvragen of het wel logisch is dat iemand met een modaal inkomen een investering van 2 ton of meer doet in onroerend goed.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik woon naast gewone huizen, zouden Sociale moeten zijn maar de eigenaar doet ze tussen de €750 en €1100,- in vrije sector weg... Dat is dus gewoon meer vragen voor huizen die eigenlijk ruim onder de €700,- zouden moeten zitten gezien de kwaliteit en ruimte, er zijn vele sociale woningen die beter en ruimer zijn!

Ook moeten woningbouw bij verkoop om speculatie van betaalbare koopwoningen moeten eisen dat ze 10 jaren zelf bewoon plicht bij doen, dan is voordelig kopen en voor €1500,- verhuren niet meer mogelijk.....
Een regel bij de verkoop en je schakelde speculanten uit.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door marnix »

Die chalets, ben je daar geen vermogen aan stookkosten kwijt?

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat hoeft dus helemaal niet als ze volgens de bouwnormen voor huizen gebouwd worden. Het gaat niet over stacaravans of zo.

Kijk maar eens naar die chalets op woonwagenkampen. Perfecte paleizen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Chalets?

Helaas verhuren vele commerciële bedrijven vakantie huisjes in de winter maanden!
Goedkope minder dan €20.000,- sta caravans die enkel glas hebben en je 24 uren moet stoken!
Dit verbieden zou zeer goed zijn. Net als de misleidende namen die ze hier soms voor geven... Mobil Home, en dan caravan krijgen!

Er zijn ook wintervaste met dubbele ramen en wel 5 cm Pur die redelijk warm te krijgen zijn.
Maar vooral voor permanent wonen is nog veel meer mogelijk, en een isolatie eis stellen, zo lossen we snel de woning nood op als je niet wonen gaat verbieden maar alleen bij een bepaalde norm goedkeuren, dan kopen ze een betere woning/chalet en de oude zooi verdween, ook voor de seizoen arbeiders, matige isolatie van Oktober tot Maart verbieden dus alleen van April tot September verhuurbaar.. ongeacht of tijdelijk of permanent is, dan redden we het milieu en kregen we snel meer woonruimte en werken we de achterstand weg.

fxmeijer
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 dec 2019 10:31

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door fxmeijer »

Een snelle en betaalbare oplossing is een flexwoning. Het zijn gemeenten en woningcorporaties die een flexwoningoplossing kunnen realiseren en aanbieden. Daartoe is ook de wetgeving aangepast zodat er sneller vergunningen kunnen worden afgegeven voor beschikbare locaties. MYbase [Tekst verwijderd] levert een dergelijk concept voor spoedzoekers.
Laatst gewijzigd door Radar op 10 dec 2019 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link

ouweduiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 okt 2013 11:02

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door ouweduiker »

Woningnood in stand houden is een bewuste keiharde selectie van de bevolking. Immers mensen zonder woning kunnen nauwelijks aan de maatschappij deenemen .Geen postbus ,slaapplek ,douche gelegenheid ,internet aansluiting en ga maar door .Zonder woning komt zelfs een gediplomeerd arts niet aan een baan. Zonder woning kun je niet afdoende functioneren .Als ik zie hoe mijn dochter zich overeind moet houden!
Ze heeft een halve baan omdat ze veel te veel energie moet steken in een slaapplek zoeken . Wel een auto ,diploma's etc. Maar elke dag wassen is er niet bij,dus fris ,uitgerust en op tijd op je werk komen is heel erg moeilijk. Je telefoon,en of laptop opladen opladen ook lastig .
Vaak moet ze slapen in onverwarmde ruimte zonder riool ,water en verwarming .Doordat ze zich niet volledig kan inzetten is een vijfdaagse baan niet mogelijk en kan ze dus geen hoge huur betalen. En voor overbevolking hoef je wat haar betreft niet bang te zijn. Survival of de fittest op de moderne manier .Het is ook mogelijk je in te schrijven als dakloze maar dan kom je helemaal niet meer aan de bak omdat je schaamte zo groot wordt dat je alle zelfvertouwen verliest.
En die Rutte met zijn valse grijns maar zeggen dat de economie een beetje groeit? Voor wie eigenlijk dan wel en voor wie dan niet?
De basisbehoefte is voor veel mensen niet eens beschikbaar. De overheid heeft mijn vertrouwen verloren en ik heb sterk de indruk dat ze het zelf op een hoop punten ook niet meer weten .
Het gaat een tijd worden van halve waarheden en vals beloftes .

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door marnix »

Hoe lang staat uw dochter ingeschreven voor een woning?

juni1981
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 dec 2019 11:22

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door juni1981 »

Wij wonen al 2,5 jaar in een eenvoudige stacaravan op een vakantiepark waar vele mensen permanent 'recreeren'.
Het is inderdaad lastig om je ergens in te schrijven, we zijn namelijk met z'n 3-en. Zo kwam het dat we een tijd terug nergens ingeschreven stonden, en dan krijg je dus inderdaad een hoop problemen met verzekeringen en dergelijke... Laatst hadden we ook politiecontrole op het park, dus echt op je gemak zit je dan ook niet... Het is behoorlijk klein met z'n 3-en en een hond en bij een koude winter bevriezen de leidingen zodat je ook geen stromend water hebt. Een airco heb je in de zomer echt nodig, want het wordt zo 43+ graden in zo'n hok.

Zelf hadden we het geluk dat we de caravan destijds konden kopen en dus alleen het stageld hoeven te betalen, want voor de meeste chalets voor langhuur betaal je alsnog 1000+ euro aan huur. Een kennis van ons had laatst door scheiding woonruimte nodig en woont nu dus ook op dat park waar hij 600 per maand betaalt voor een stacaravan waar je officieel niet eens mag wonen. Ik denk dat het voor velen wel een uitkomst zou zijn als ze zich wel in mogen schrijven op zo'n vakantiepark. Ok, je betaalt je nog scheel uiteindelijk voor bijna niets, maar je hebt wel een eigen keukentje en badkamertje tot je beschikking en meestal ook een fijn stukje tuin erbij. En dus niet de stress van ergens in moeten schrijven of weten dat je er zo uitgesodemieterd kan worden bij een controle.

Wij zijn zelf nu aan het kijken naar een koopwoning dus ik ben benieuwd waar we allemaal tegenaan gaan lopen. Mijn man is zzp'er dus de hypotheek zal ook wel niet meevallen om rond te krijgen.
In de zoektocht houden we er in elk geval al wel rekening mee dat er op de een of andere manier een mogelijkheid is dat onze zoon zijn eigen voorzieningen op bijv. zolder/garage krijgt zodat hij op latere leeftijd nog een poosje 'zelfstandig' bij ons kan blijven wonen als hij dat wil. Voordeel is overigens dat ik straks na 3 jaar in een caravan gewoond te hebben al snel tevreden dus heel veeleisend zijn we niet qua woning.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kan dochter niet bij ouders terecht?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Jablan »

Rieber schreef:
09 dec 2019 20:56
Ik zit nu al een tijdje te kijken, maar hoor helemaal niets over al die “asielzoekers”, die hier direct een huis krijgen plus inrichting en levensonderhoud. Dit gaat ten koste van de mensen die al tig jaar op de wachtlijst staan en zo dus nooit op een won8ng hoeven rekenen. Dit mag zeker niet worden besproken openzet linkse omroep. Alt me toch een beetje tegen van Radar.
Feiten:
- Asielzoekers krijgen geen woning, ze worden opgehokt in een AZC.
- Statushouders hebben recht op een woning, maar ook zij moeten veel langer wachten dan 5 of 15 jaar geleden en in een aantal gemeenten krijgen ze een veel te kleine woning toegewezen (die Nederlandse gezinnen weigeren)
- Inrichting is een lening, die hoe dan ook moet worden terugbetaald.
- Levensonderhoud is in het begin nog bijstand, maar deze groep wil werken en is in mijn gemeente meestal binnrn drie maanden weer uit de WMO. Op eigen kracht, zonder verdere hulp van de ambtenaren.

(En elke keer als ik soort meningen tegenkom, zou ik de schrijver zo graaag uitnodigen voor een korte, gratis vakantie in een voormalig oorlogsgebied, waar nu nog, jaren later moord en doodslag het leven bepalen.)

Uitzending zelf was goed. Duidelijk verband tussen overheidshandelen en de gevolgen daarvan. Naar mijn idee voldoende materiaal om er 4 uitzendingen aan te besteden, nu ging het vlot naar de volgende mensen, die totaal klem zitten en stilstaan in plaats van een eigen of nieuw leven op te bouwen.

Al op een andere plek vermeld, dat we dit jaar regelmatig bericht van makelaars krijgen - zo veel zoekenden en zo weinig aanbod (Twente). Sorry, wij kunnen niet weg, want elk ander huis betekent 2 x meer per maand betalen. Daarom blijven we waar we zijn en nemen de extra reistijden voor lief.

Iets verderop in de straat heeft een stel een stacaravan op een recreatiepark. Kosten rond de 400 euro per maand. Vind ik prijzig, zeker als je ook EigenGeld moet sparen om iets anders te kunnen kopen.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Iets verderop in de straat”

Dus dat stel heeft dan toch een woning?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Jablan »

Ja, maar het ging mij om de prijs. Vakantieparken of chalets zijn eerder een noodoplossing in mijn ogen. Handig zo lang je geen schoolgaande kinderen hebt, want een school is natuurlijk een stuk verder weg. Onhandig wanneer je iets wilt kopen.
Lady1234 schreef:
10 dec 2019 12:03
Kan dochter niet bij ouders terecht?
Ik vermoed, dat de afstand te groot is.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als je ergens al een huis huurt, is € 400,00 huur ook ‘laag’ dus dan is sparen net zo moeilijk of makkelijk.

Hetistochwat
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 dec 2019 13:52

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Hetistochwat »

Als mensen met een oplossing komen moet er afgeweken worden van “de regels”.
Zo woon ik in Amsterdam centrum op 4-hoog (geen lift) in een 3 x twee persoons slaapkamer woning van 95M2 met een huur onder de 600 euro.
Ik ben 62 en mijn 2 volwassen dochters (lopen richting de 30 jaar) wonen nog steeds thuis omdat er zoals bekend NIETS betaalbaar te vinden is in of rond Amsterdam.
Heb ik het idee om mijn grote woning te ruilen voor twee kleintjes. 1 voor mijn dochters en 1 voor mij.
De gemeente gebeld en daar zagen ze geen bezwaar. (Blijkt later gewoon niet geluisterd te hebben)
Een koppel gevonden die nu allebei klein wonen in een betaalbare woning en heel graag samen een gezin willen vormen in een groter huis. Perfect zou je denken. Iedereen blij. We brengen niemand schade toe.
We onttrekken geen woning aan de woningmarkt.
Loopt alles vast op regeltjes dat ik mijn woning niet mag ruilen omdat mijn dochters niet op mijn huurcontract staan. (Wat niet kan omdat het mijn kinderen zijn) Gewoon dom dit.
Ik blijf met inwonende kinderen. Mijn kinderen kunnen niet zelfstandig wonen. Dat koppel blijft apart wonen en kunnen geen start maken.
Weet dat het altijd erger kan en we hebben het best gezellig, maar het klopt gewoon niet.

En zoals iemand hierboven ook schreef. Ouderen moeten nu allemaal thuis blijven wonen omdat bejaarden tehuizen dichtgegooid zijn. Veel ouderen willen dat helemaal niet. Wonen liever beschermd en onder de mensen.
Nu zijn veel alleenstaande oude mensen aangewezen op hulp die vaak ontbreekt en houden een woning bezet waar ze vaak zeer eenzaam achter de geraniums zitten.
Bouw leuke gezellige ouderen huizen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De jacht op chaletbewoners is al lang begonnen. Gemeentes willen het niet en huurtoeslag kun je ook wel vergeten.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7d13b0c/

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die er voor 2003 woonden blijven gedoogd worden. Maar ze moeten toch echt ergens anders ingeschreven staan.

Gesloten