LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Woningnoodramp

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Radar »

De woningmarkt staat ernstig onder druk. Hoe heeft het zover kunnen komen? En wat kunnen we eraan doen? Antoinette Hertsenberg gaat voor een nieuw Radar Extra-tweeluik op zoek naar antwoorden.

In deze eerste uitzending van Radar Extra, de Woningnoodramp, praat Antoinette met starters en doorstromers die in hun zoektocht naar een betaalbare woning vastlopen.

Radar, 9 en 16 december om 20:30 uur op NPO 1

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door 16again »

De term markt suggereert marktwerking…..die er nauwelijks is.

Met allerlei regeltjes wordt die marktwerking verstoort. Hypotheekrente aftrek, huurtoeslag etc.
In een goed werkende markt, is het gebruikelijk dat hogere prijzen leiden tot meer aanbod: Extra producenten springen dan in de markt, om extra producten af te zetten.
Bij de huizen"markt" werkt dat helaas niet zo. Verkrijgen van bouwvergunning is grote belemmering


Je kunt je ook afvragen, of we wonen, wat een primaire levensbehoefte is, aan de vrije markt moeten overlaten, en zo speculanten vrij spel te geven

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Berteman »

De verhuurdersheffing is de doodsteek voor de sociale sector. Deze extra belasting dient geen enkel volkshuisvestelijk doel maar is alleen bedacht om gaten in de begroting van de Rijksoverheid te dichten.

De hypotheekrente aftrek had al veel eerder afgebouwd moeten zijn. Die aftrek heeft niet alleen een sterk prijsopdrijvend effect: op termijn is deze onbetaalbaar en dus onhoudbaar. Een forse daling van de huizenprijzen, die gaat ontstaan wanneer vraag en aanbod met elkaar in evenwicht zijn, heeft verregaande consequenties voor zowel de huizenbezitter als de overheid.

En zie daar: dé reden waarom de woningnood kunstmatig in stand gehouden wordt.

Rieber
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2019 20:50

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Rieber »

Ik zit nu al een tijdje te kijken, maar hoor helemaal niets over al die “asielzoekers”, die hier direct een huis krijgen plus inrichting en levensonderhoud. Dit gaat ten koste van de mensen die al tig jaar op de wachtlijst staan en zo dus nooit op een won8ng hoeven rekenen. Dit mag zeker niet worden besproken openzet linkse omroep. Alt me toch een beetje tegen van Radar.

elektron
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2019 21:14

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door elektron »

Heeft iemand wel eens bedacht dat tegenwoordig de ouderen allemaal thuis blijven wonen.
Vroeger gingen ze naar het bejaardentehuis waar gemakkelijk en redelijk goedkoop zorg kon worden verleent.
Doordat dit niet meer gebeurt blijven zo'n 40.000 huizen dus "bezet"

hendrik.boer
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2019 21:20

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door hendrik.boer »

De bejaarden huizen zijn verdwenen om een woningtekort te creëren, er wonen enorm veel mensen zoals ik 67 Jr alleen in een eengezinswonng , dat is fout , ik ken nog wel 10 mensen zoals ik , die vast zitten in een grote eengezinswoning

De overheid zegt dat wij dat graag willen dat is een gore leugen

Susan43
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2019 21:28

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Susan43 »

Hele goede uitzending en triest wat er allemaal naar boven komt. Wat ik nog mis is de link met onze overvolle treinen en wegen. Ik zou dolgraag op fietsafstand van mijn werk wonen, maar als 1 verdiener behoort verhuizen niet tot de mogelijkheden en zit ik verplicht elke dag 2 uur in de auto om bij mijn werk te komen. Helaas is er vanuit de overheid wel allemaal geld voor wegverbredingen, terwijl het voor mij en het milieu heel veel nuttiger zou zijn als ik vlak bij mijn werk terecht zou kunnen in een woning.

rené.rieder
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2019 21:22

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door rené.rieder »

Waar nooit over gesproken wordt is de grootste oorzaak van de Woningnoodramp. Het is een kwestie van een overbevolkingsramp, die niet alleen zorgt voor het woningprobleem, maar ook voor de kwaliteit van leven.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door witte angora »

Susan43 schreef:
09 dec 2019 21:36
als 1 verdiener behoort verhuizen niet tot de mogelijkheden en zit ik verplicht elke dag 2 uur in de auto om bij mijn werk te komen.
En ondertussen wordt de CO2 uitstoot een steeds groter probleem. :wink:

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij is de uitstoot van CO2 niet het probleem, maar de opname van CO2.

Ve4h23
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2019 21:24

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Ve4h23 »

De huidige woningnood vraagt om creatieve oplossingen waar de overheid, gemeentes, woningcorporaties en financiële instellingen 125 % medewerking aan moeten gaan geven. Het aantal eenpersoonshuishoudens neemt toe. De huidige studenten starten op de arbeidsmarkt met hogere studieschulden dan vroeger. Starterswoningen zijn er niet. Nieuw bouwen voor een redelijke prijs kan blijkbaar niet. Waarom oude kantoorpanden/ oude ziekenhuizen/ oude verpleeghuizen/ oude scholen etc niet nog meer verbouwen tot goedkope huurunits. Woonunits bouwen waar meerdere alleenstaanden gezamenlijk kunnen wonen tegen een wel betaalbare huur maar met wat gezamenlijke ruimtes. Grotere huurwoningen verhuren aan 3 alleenstaanden middels verhuurconstructies die bij verhuizing v een van hen de anderen niet meteen in de problemen brengt. Boeren die ruimtes in stallen overhebben de mogelijkheid geven deze om te bouwen tot woonruimte voor verhuur. Zonder dat gemeenteregels hier weer dwars in gaan liggen. Gemeente grond niet verkopen aan projectontwikkelaars maar de grond in eigendom houden en als gemeente hier zelf snel te bouwen kleine woonunits op te laten zetten. Deze in eigen beheer kant en klaar kopen v partijen die deze snel kunnen leveren. Kortom, ga eens out of the box brainstormen naar volledig andere bouw, verhuur en financieringsmogelijkheden. Want met onze oude denkbeelden over wonen hebben we straks tig daklozen en een hele generatie die tot hun 40 ste bij hun ouders moeten blijven wonen.
Als moeder van drie tieners en docent economie op een MBO kan ik mijn kinderen en mijn studenten niets positiefs meer melden over hun toekomstige huisvesting.
Een hele generatie die de tol gaat betalen van deze huisvestingsproblematiek.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door moederslink »

En dat is allemaal waar:
statushouders gaan vóór, ouderen blijven zitten waar ze zitten, méér mensen scheiden dus méér alleenstaanden die tijdelijk in een chaletje kruipen waar ze de kinderen niet fatsoenlijk kunnen herbergen wanneer ze ' naar papa ' mogen.
Die parken moeten ze " opengooien" , zóveel chalets staan bijna het hele jaar leeg op vakanties en weekendjes na.
Dat permanent bewonen mág niet, want het heeft een recreatieve bestemming...zó jammer , want daarmee kun je een hoop oplossen wanneer je daar wél permanent mag wonen en je mag inschrijven .
Veel oudere alleenstaanden zouden dat maar wát graag willen...in de rust in de ruimte en voldoende aanspraak en wat om handen en wat scharrelen in je tuintje.

pevv
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2019 22:05

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door pevv »

De nood is zo hoog dat wij (partner en ik) tegen beter weten in maar bij elkaar blijven. Wij hebben een koopwoning, twee studerende thuiswonende kinderen, een thuiswonend werkend kind en wij en de oudste staan ieder voor zich nu 5 jaar ingeschreven voor een huurwoning. Scheiden is gewoon niet mogelijk in de randstad. Tenzij je een topsalaris hebt. De kinderen kunnen ook het huis niet uit, hoe moeten zij een toekomst opbouwen? Wij voelen ons gevangen in ons eigen huis. De markt staat letterlijk op slot.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou dat valt wel tegen, vaak ver buiten het dorp, vele ook nog met twee of drie slaapkamers. En dat voor een oudere alleenstaande?

De bezitters verhuren nou dat spul voor goudgeld, zal men niet graag opgeven.

Hoewel ik van een ‘park’ weet waar bijna de helft van de chalets permanent bewoond wordt, terwijl de bewoners officieel bij hun kinderen staan ingeschreven.

Maar ja, 50 tot 60 jaar geleden was er ook woningnood toen ik een woning nodig had. Volgens mij is er altijd al woningnood geweest na de tweede wereldoorlog.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door moederslink »

Met oudere alleenstaande had ik eigenlijk 55+ 60+ 65+70+ in gedachten.
Die zijn nog mobiel , fietsen nog of rijden nog auto etc.
Een 80-85 jarige zie ik daar idd óók niet meer zitten.

MariaJo
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2014 22:36

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door MariaJo »

Er wordt alleen maar gekeken naar Jan Modaal. Hebben mensen met een laag inkomen ook geen recht op een goed huis? Er zijn bijna geen goedkope huurhuizen voor alleenstaande ouders. En wordt het niet eens tijd om alle huren te bevriezen? Ongeacht dure huur of goedkope huur. Het probleem wonen is ontstaan tijdens minister Blok. Die heeft het wonen in een huurwoning echt om zeep geholpen. Zogenaamd de huren van de modale inkomens te verhogen. Uiteindelijk waren we allemaal de dupe. Mijn huur is ruim 100 euro per maand omhoog gegaan.

Laatst had ik gereageerd op een sociale huurwoning met 3 slaapkamers. Ik kreeg hem niet omdat ik te weinig verdiende... Wie kreeg het huis een mevrouw waarvan de zoon nooit thuis is. Ik gun iedereen een huis, maar dit vind ik echt schandalig. Ik woon in een te klein huis met twee kleine kinderen, twee kamers. maar ik heb nergens recht op. En het gekke van alles is als ik voor de grap reageer op een twee-kamer flat dan ben ik bijna nummer 1. Het schort bij de woning-coöperaties ze kijken niet aan wie ze het toewijzen. Het draait uiteindelijk alleen om de centen. Ik zou graag een huis willen kopen, maar in deze maatschappij is het bijna onmogelijk om als alleenstaande een huis te kopen. De huizen zijn te duur, maar ze gaan als warme broodjes over de toonbank. Huizen die nog kleiner zijn dan een kippenhok worden verkocht voor meer dan 500.000. Mensen zijn gek en kopen zo'n hok. Ik vraag me af waar halen ze het geld vandaan? Zo lang mensen de hoofdprijs blijven betalen, zal deze ellende door blijven gaan.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, vrienden van mij hebben ook hun woning verkocht en een chalet besteld op zo’n park. Laten zich inschrijven bij kind. Vele vrienden van hen wonen al op dat park.
Ik heb daar sterk mijn bedenkingen bij, maar wellicht zie ik alleen leeuwen en beren.

nisu
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2019 21:26

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door nisu »

Al tijden kijk ik naar de ontwikkelingen in dit land. Ik zie steeds meer dat wij naar ons faillissement afstevenen. De laatste tijd praat/discussieer ik met mijn vrienden over de ontstane woningnood. Onze kinderen willen wonen maar kunnen heel moeilijk aan een onderkomen komen.

Vanavond naar radar gekeken met als onderwerp de woningnood.

Waar ik mij over verbaas is dat niemand de vinger op de zere plek durft te leggen. Veel mensen zullen mij er scheef op aankijken maar ik durf de confrontatie wel aan.

Heel summier werd er gezegd dat dat mensen uit instellingen een woning wil/ moet hebben. In mijn ogen is de woningnood ook ontstaan door de grote toestroom van mensen uit andere landen, de laatste jaren vooral uit de oorlogsgebieden in het midden oosten. Als je bedenkt dat deze mensen zo gauw zij een status krijgen, dus recht hebben op gezinshereniging en daardoor op wonen dan begrijp je dat een groot deel van de sociale woningen naar deze mensen gaat. Niets mis mee natuurlijk maar dan moet je als overheid zorgen, zeker als je weet dat de bevolkingsaanwas per jaar uitzonderlijk groeit, voldoende bebouwd wordt en niet stagneerd door welke oorzaak dan ook. De aankomende vijf jaar zal dit zeker doorgaan dus wordt de woningnood alsmaar nijpender.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door moederslink »

Geen apen? 🤭
Dan kunnen ze toch lekker klaverjassen of bingo-én......😁?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De Woningnoodramp

Ongelezen bericht door 16again »

Rieber schreef:
09 dec 2019 20:56
Ik zit nu al een tijdje te kijken, maar hoor helemaal niets over al die “asielzoekers”, die hier direct een huis krijgen plus inrichting en levensonderhoud. Dit gaat ten koste van de mensen die al tig jaar op de wachtlijst staan en zo dus nooit op een won8ng hoeven rekenen. Dit mag zeker niet worden besproken openzet linkse omroep. Alt me toch een beetje tegen van Radar.
Immigratie, en Syrie werden toch zijdelings aangestipt door een van de geinterviewden.

Gesloten