LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
16 dec 2018 21:58
Toch zou ik mijn dagen best in een eigen chalet door willen brengen. Groot hoeft niet, als het maar comfortabel is. En als ik gewoon kan leven zoals ik het wil. Niet buitenissig, maar gewoon: vrij zijn.
En gelijk hebt u. Ik doe dat nu bijna twee jaar tot volle tevredenheid.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar ik denk dat die wens eerder leeft bij mensen die al wat gevorderd zijn in hun 'wooncarrierre'.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

kweenie schreef:
16 dec 2018 22:04
Maar ik denk dat die wens eerder leeft bij mensen die al wat gevorderd zijn in hun 'wooncarrierre'.
Zeker, is uiteraard niet voor starters, maar over starters is in dit topic en ook in het oude topic alles al gezegd, volgens mij.

Hoewel ik denk dat heel wat starters best graag een paar jaar in mijn chalet zouden willen wonen, maar die krijgen daar dan weer geen toestemming voir.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

I.p.v. kópen is huren natuurlijk ook een optie ...

Op deze meegelinkte site voor starters staan meerdere tips:

https://www.bewustnieuwbouw.nl/bewoners ... nen-wonen/

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hänschen klein schreef:
17 dec 2018 10:38
I.p.v. kópen is huren natuurlijk ook een optie ...

Op deze meegelinkte site voor starters staan meerdere tips:

https://www.bewustnieuwbouw.nl/bewoners ... nen-wonen/
Samen huren is echt niet iets van deze tijd hoor. Menig student doet dat al.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lowieze »

hänschen klein schreef:
17 dec 2018 10:38
I.p.v. kópen is huren natuurlijk ook een optie ...

Op deze meegelinkte site voor starters staan meerdere tips:

https://www.bewustnieuwbouw.nl/bewoners ... nen-wonen/
Zo’n project ken ik van de dochter van kennissen. Het is inderdaad een oplossing, maar wel duur hoor. Doordat het zo duur is, eigenlijk alleen geschikt voor mensen die goed verdienen.
De dochter die ik ken vond het op den duur toch vervelend om een appartement met iemand te moeten delen, zeker als je eind de twintig bent, dan wil je wel wat privacy. Zij was overigens, samen met de andere huurder, verplicht een huurcontract van 2 jaar te tekenen.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door witte angora »

NeoDutchio schreef:
17 dec 2018 10:42
hänschen klein schreef:
17 dec 2018 10:38
I.p.v. kópen is huren natuurlijk ook een optie ...

Op deze meegelinkte site voor starters staan meerdere tips:

https://www.bewustnieuwbouw.nl/bewoners ... nen-wonen/
Samen huren is echt niet iets van deze tijd hoor. Menig student doet dat al.
Klopt, ik ben mijn wooncarriere ook zo begonnen. En dat is toch echt al heel wat jaartjes geleden.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
17 dec 2018 10:46
NeoDutchio schreef:
17 dec 2018 10:42
hänschen klein schreef:
17 dec 2018 10:38
I.p.v. kópen is huren natuurlijk ook een optie ...

Op deze meegelinkte site voor starters staan meerdere tips:

https://www.bewustnieuwbouw.nl/bewoners ... nen-wonen/
Samen huren is echt niet iets van deze tijd hoor. Menig student doet dat al.
Klopt, ik ben mijn wooncarriere ook zo begonnen. En dat is toch echt al heel wat jaartjes geleden.
Ik denk dat het project van de link te duur is voor menig student. Of je moet maximaal willen lenen of je ouders zullen moeten bijspringen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door scontra »

Het jammere van dit onderwerp is dat er hier (naar het zich laat aanzien) helemaal geen (potentiële) "starters" en /of andere belanghebbenden op de woningmarkt meelezen en/of meediscussiëren.
Eigenlijk doen er alleen maar panelleden aan de discussie mee die al een (eigen) dak boven het hoofd hebben en gesetteld zijn en daarmee wordt dit als "knaller" bedoelde topic naar alle waarschijnlijkheid niet meer dan een "losse flodder".
Jammer !
Of Ts. zou het topic misschien kenbaar kunnen maken bij de Tweede Kamerleden, van alle politieke partijen, die dit onderwerp in hun portefeuille hebben, het is maar een :idea:

Billy van der Boom
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mei 2017 09:49

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Billy van der Boom »

Joehh ik voel me aangesproken, een (potentiele) starter op de woningmarkt.
Korte samenvatting van mijn situatie;
- 28 jaren jong, fulltime werkend, gemiddeld salaris (~35.000K)
- 4 jaar geleden afgestudeerd, studieschuld van € 27.000, inmiddels afgebouwd tot € 21.000
- Alleenstaand, normaliter de mogelijkheid om een hypotheek af te sluiten van € 160.000 tot € 180.000.
- Studieschuld zorgt er voor dat dit momenteel 'slechts' € 110.000 tot € 130.000 is

In dat laatste segment is er in mijn woonplaats helaas alleen het slechtste van het slechtste beschikbaar, d.w.z. appartementjes van 30m2 of semi-bouwvallen waar je nog 50K in moet pompen. Een inschrijfduur van 4 jaar is hier ook tekort om kans te maken op een sociale huurwoning (wachttijd 6 tot 8 jaar), waardoor huren in de vrije sector een must is. Die huurprijzen zorgen er vervolgens weer voor dat ik A; Niet meer kan aflossen dan dat ik zou willen, en B; Niet heel veel opzij kan zetten om een eigen vermogen(tje) op kan bouwen die ik kan gebruiken voor de aankoop van een eerste woning.

Let wel; ik klaag niet hoor, ik ben zeer zeer gelukkig met zowel werk, woning en leven. Maar dit is nu eenmaal de situatie :)

Billy van der Boom
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mei 2017 09:49

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Billy van der Boom »

Ai in bovenstaand bericht lijkt het alsof ik me te goed voel voor een klein appartementje, dat is niet het geval hoor, ik huur nu iets vergelijkbaars.
Het is alleen dat ik daar niet de stap van 'je eerste koopwoning' aan ga wagen, met de nodige eenmalige kosten en investering.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

scontra schreef:
17 dec 2018 11:03
Het jammere van dit onderwerp is dat er hier (naar het zich laat aanzien) helemaal geen (potentiële) "starters" en /of andere belanghebbenden op de woningmarkt meelezen en/of meediscussiëren.
Eigenlijk doen er alleen maar panelleden aan de discussie mee die al een (eigen) dak boven het hoofd hebben en gesetteld zijn en daarmee wordt dit als "knaller" bedoelde topic naar alle waarschijnlijkheid niet meer dan een "losse flodder".
Jammer !
Of Ts. zou het topic misschien kenbaar kunnen maken bij de Tweede Kamerleden, van alle politieke partijen, die dit onderwerp in hun portefeuille hebben, het is maar een :idea:
Zéér goede opmerking overigens ... :idea:

We zijn tegenwoordig niet meer dan enkele clicks van diverse antwoorden verwijderd:
https://duckduckgo.com/?q=politiek+over ... 7_y&ia=web

Waarom dit topic?

Ik geef zomaar een handje vol persoonlijke argumenten:

- omdat ik er ooit zèlf slachtoffer van was en sindsdien eigenlijk weinig is veranderd
- mijn Gemeente het heeft begrepen dat je jonge mensen moet binden, maar juist de Gemeente tegengewerkt wordt
- de huizenmarkt een te gesloten domein van professionelen is
- zelden naar andere oplossingen gezocht wordt dan banken en hypotheekgevers aanbieden
- het scheefwonen eerder financieel opgelost wordt, maar géén nieuwe huizen oplevert
- mijn ervaring met de eerder normale zèlfbouw in het buitenland (in Nederland volkomen onderdrukt)
- ik Radar als een potentiële belangenbehartiger zie en hoop dat onderzoekredacteuren er een zinvol verhaal van kunnen maken

Bovendien wordt er alleen maar gejammerd en inderdaad mis ik vooral positieve voorbeelden/oplossingen ... ook op dit forum.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar mooi dat er nu 19 pagina’s zijn waarop het “probleem” besproken en opgelost is. :mrgreen:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door kweenie »

Bovendien wordt er alleen maar gejammerd en inderdaad mis ik vooral positieve voorbeelden/oplossingen ... ook op dit forum.
Er worden wel degelijk 'oplossingen' aangedragen, alleen zijn dat oplossingen die je niet leuk vindt omdat het andere oplossingen zijn dan je eigen oplossingen.

Zonder weer een herhaling van zetten te gaan krijgen, komt het er op neer dat de oplossing niet zozeer zit in het bouwen van nieuwe starterswoningen, maar in het stimuleren van het vrijkomen van goedkope bestaande woningen. Dus in het 'verleiden' van woningbezitters om naar een andere woning door te stromen. Dat zul je vooral voor elkaar krijgen als de nieuwe woningen juist niet te veel lijken op de bestaande starterswoningen. Want waarom zouden die huidige bewoners dat naartoe gaan verhuizen als daar nauwelijks toegevoegde waarde aan is?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@kweenie ...

U neemt m.i. prima en positief deel aan deze topic.

Ikzelf heb geen vaste agenda hoe men starters volgens een vast patroon kan helpen en draag daarom alternatieven aan die mogelijk iemand op een idee kunnen brengen. Waarom ik dat doe heb ik eerder uitgelegd.

De voorstellen kunnen een financieel karakter hebben, vernieuwingen vanuit de bouwsector zijn, politieke nieuwtjes als inhoud hebben of een doorstroomidee dat beter zal werken ... mijn indruk blijft, dat het zoeken naar (eigen) woonruimte zo volgens traditionele methoden niets meer oplevert.

Wel hoop ik, dat dit topic nog meer innovatieve ideeën (via de zoekmachines) ooit véél kan betekenen voor eerder radeloze starters. Alles kan: huren, kopen, zelf-bouwen, mini-huisjes ... activiteiten van Gemeentes posten of nieuwe bouwcollectieven opsporen.
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 17 dec 2018 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door scontra »

Billy van der Boom schreef:
17 dec 2018 11:18
Ai in bovenstaand bericht lijkt het alsof ik me te goed voel voor een klein appartementje, dat is niet het geval hoor, ik huur nu iets vergelijkbaars.
Het is alleen dat ik daar niet de stap van 'je eerste koopwoning' aan ga wagen, met de nodige eenmalige kosten en investering.
Dan maar eerst de studieschuld (versneld) aflossen zodat u meer mogelijkheden heeft/krijgt tot het aangaan van een benodigde (hogere) hypothecaire lening.
Elke Euro die aan een huurpenning wordt uitgegeven wordt alleen maar besteed aan een dak boven je hoofd, niets meer en niets minder dan dat en daarmee doet u zichzelf tekort.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het zou verstandig zijn als elke 18-jarige zich inschrijft bij een WBV. Dan zou bijvoirbeeld Van der Boom al een inschrijfduur gehad hebben van 10 jaar.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
17 dec 2018 13:42
Het zou verstandig zijn als elke 18-jarige zich inschrijft bij een WBV. Dan zou bijvoirbeeld Van der Boom al een inschrijfduur gehad hebben van 10 jaar.
Als je tegen die tijd op je 68e, na een lang en werkzaam leven nog kans wil maken op een knappe seniorenwoning, dan is dat wel noodzakelijk ja. Ik sta al ruim 8 jaar in het midden van het land ingeschreven, maar maak nog nauwelijks kans op een 55+ woning, om wat te noemen.

Billy van der Boom
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mei 2017 09:49

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Billy van der Boom »

scontra schreef:
17 dec 2018 13:34
Billy van der Boom schreef:
17 dec 2018 11:18
Ai in bovenstaand bericht lijkt het alsof ik me te goed voel voor een klein appartementje, dat is niet het geval hoor, ik huur nu iets vergelijkbaars.
Het is alleen dat ik daar niet de stap van 'je eerste koopwoning' aan ga wagen, met de nodige eenmalige kosten en investering.
Dan maar eerst de studieschuld (versneld) aflossen zodat u meer mogelijkheden heeft/krijgt tot het aangaan van een benodigde (hogere) hypothecaire lening.
Elke Euro die aan een huurpenning wordt uitgegeven wordt alleen maar besteed aan een dak boven je hoofd, niets meer en niets minder dan dat en daarmee doet u zichzelf tekort.
Dat doe ik ook, zo veel als ik kan dragen in ieder geval. Hetgeen ik aan het eind van de maand 'over hou', split ik door midden, waarvan ik de helft af los (bovenop de reguliere maandelijkse aflossing) en de andere helft zet ik opzij voor onvoorziene uitgaven en het bouwen van een buffer.
En inderdaad, elke euro huurpenning is er een minder voor de studieschuld. Maar goed, ander kan ik niet wonen :)

Billy van der Boom
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mei 2017 09:49

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Billy van der Boom »

Lady1234 schreef:
17 dec 2018 13:42
Het zou verstandig zijn als elke 18-jarige zich inschrijft bij een WBV. Dan zou bijvoirbeeld Van der Boom al een inschrijfduur gehad hebben van 10 jaar.
Dat kan alleen als je zeker weet in welke stad of gemeente je over 10 jaar wilt wonen, dat was bij mij niet het geval bijvoorbeeld. En ik gok bij meerderen niet :)

Gesloten