LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door scontra »

Billy van der Boom schreef:
17 dec 2018 13:54
scontra schreef:
17 dec 2018 13:34
Billy van der Boom schreef:
17 dec 2018 11:18
Ai in bovenstaand bericht lijkt het alsof ik me te goed voel voor een klein appartementje, dat is niet het geval hoor, ik huur nu iets vergelijkbaars.
Het is alleen dat ik daar niet de stap van 'je eerste koopwoning' aan ga wagen, met de nodige eenmalige kosten en investering.
Dan maar eerst de studieschuld (versneld) aflossen zodat u meer mogelijkheden heeft/krijgt tot het aangaan van een benodigde (hogere) hypothecaire lening.
Elke Euro die aan een huurpenning wordt uitgegeven wordt alleen maar besteed aan een dak boven je hoofd, niets meer en niets minder dan dat en daarmee doet u zichzelf tekort.
Dat doe ik ook, zo veel als ik kan dragen in ieder geval. Hetgeen ik aan het eind van de maand 'over hou', split ik door midden, waarvan ik de helft af los (bovenop de reguliere maandelijkse aflossing) en de andere helft zet ik opzij voor onvoorziene uitgaven en het bouwen van een buffer.
En inderdaad, elke euro huurpenning is er een minder voor de studieschuld. Maar goed, ander kan ik niet wonen :)

U bent, zoals ik meen te lezen, goed en verstandig bezig en voor de rest is het, net als voor het overgrote deel van de woon-/verhuiswens hebbende Medelander, afwachten op hetgeen er op uw/hun pad komt.
Maar, zoals het verleden mij heeft bewezen, komt het uiteindelijk allemaal goed. Geduld en doorzettingsvermogen is in deze een schone zaak.

Succes !

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Radar »

Beste forumgebruikers,

De moderator heeft enkele offtopic-berichten verwijderd. Opmerkingen aan de moderatie kun je kwijt in het Feedbacktopic, reacties in topics over individuele forumgebruikers worden verwijderd.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:
17 dec 2018 11:35
Bovendien wordt er alleen maar gejammerd en inderdaad mis ik vooral positieve voorbeelden/oplossingen ... ook op dit forum.
Volgens mij die je dan heel wat reacties tekort.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Een trend groeit uit tot een beweging ...
de collectiviteit, ook in Amsterdam

De collectieve architectuur is opnieuw actueel. Compacte woningen met gedeelde voorzieningen bieden soelaas in een verdichtend en verduurzamend Amsterdam. Steeds meer Amsterdammers wonen buiten het klassieke gezinsverband. Voor hen biedt collectieve architectuur een betaalbaar middel in de gespannen huizenmarkt. Niet alleen nieuwe concepten van samenwonen, zoals het friends-wonen, maar ook nieuwe vormen van collectief opdrachtgeverschap rukken op.


https://www.arcam.nl/collective-comebac ... -209019521

http://friendswonen.nl/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Collectie ... geverschap

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door scontra »

Over 10 jaar zal de Nederlandse populatie met ruim een miljoen mensen zijn toegenomen en hoe gaan die dan worden gehuisvest, naast het tekort aan woningen er dat nu al is ?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

scontra schreef:
18 dec 2018 12:08
Over 10 jaar zal de Nederlandse populatie met ruim een miljoen mensen zijn toegenomen en hoe gaan die dan worden gehuisvest, naast het tekort aan woningen er dat nu al is ?
Door bij de nu nieuw te bouwen woningen er al rekening mee gaan te houden dat een groot deel van de nieuwkomers geen klassieke samenstelling als een gezin met één komma zoveel kinderen is?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het overgrote deel van de mensen wil echt niet hun leven lang de keuken, badkamer en wc blijven delen met anderen.

Dus op die manier wonen is slecht voor tijdelijk.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hänschen klein schreef:
18 dec 2018 12:29
scontra schreef:
18 dec 2018 12:08
Over 10 jaar zal de Nederlandse populatie met ruim een miljoen mensen zijn toegenomen en hoe gaan die dan worden gehuisvest, naast het tekort aan woningen er dat nu al is ?
Door bij de nu nieuw te bouwen woningen er al rekening mee gaan te houden dat een groot deel van de nieuwkomers geen klassieke samenstelling als een gezin met één komma zoveel kinderen is?
En nu gaat het weer over nieuwbouw. Het doel van uw topic was toch de demontabele huisjes die tijdelijk neergezet kunnen worden? Het is wel lastig te volgen als u steeds van onderwerp verandert.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door scontra »

Lady1234 schreef:
18 dec 2018 12:41
Dan iedereen maar een container, die kunnen ook nog makkelijk en veilig gestapeld worden.
Dan maar massaal op de Maasvlakte gaan wonen, daar staan immers al containers in overvloede ! :wink:

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ze staan al door het hele land, uiteraard veel in/bij studentensteden.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 18 dec 2018 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

scontra schreef:
18 dec 2018 12:08
Over 10 jaar zal de Nederlandse populatie met ruim een miljoen mensen zijn toegenomen en hoe gaan die dan worden gehuisvest, naast het tekort aan woningen er dat nu al is ?


Dat gaat ook grote problemen geven; plus de daarbij komende mobiliteit. Door het gebrek aan huisvesting, gaan mensen verder van hun werk wonen, hetgeen extra reiskm's gaat opleveren. En hoppa , nog een milieuprobleem erbij, naast een woningtekort en een fileprobleem dat uitdijt.

Een druppel op de gloeiende plaat zou zijn om kerken om te bouwen tot startersappartementen. Komen genoeg kerken vrij, ik dacht > 100/jaar.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

We hebben nu ruim 17 miljoen inwoners. Het CBS verwacht dat dat er in 2060 ruim een miljoen meer zullen zijn. Dus niet over 10 jaar.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/51 ... rs-in-2060

Billy van der Boom
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mei 2017 09:49

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door Billy van der Boom »

"Een druppel op de gloeiende plaat zou zijn om kerken om te bouwen tot startersappartementen. Komen genoeg kerken vrij, ik dacht > 100/jaar."

Dat gebeurt ook al, en los van kerken ook veel oude fabriekspanden, kantoorgebouwen etc. Er valt volgens mij momenteel niet tegen de vraag aan te bouwen, zeker gezien het huidige tekort aan arbeidskrachten in de bouw.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@Billy van der Boom ...

Afgezien van kerken, kantoor- en fabrieksgebouwen, kan er tevens, zoals dat heet, opgetopt worden, waarmee op reeds bestaande (kantoor-) gebouwen binnen de stadsgrenzen lichte en kleine woningen worden gebouwd, die vooral ruimte kunnen bieden aan het verwachte groeiende aantal single-huishoudens met meerdere voordelen:

- dat er niet buiten de huidige stadsgrenzen teveel bouwland wordt ontwikkeld
- de kopers gewoon in de steden kunnen blijven wonen
- vooral een mooi uitzicht hebben op de stad (trendy)
- de kosten zonder een noodzakelijk extra grondstuk acceptabel zullen zijn
- single-kopers niet meer zoeken in de markt van de kleine gezinswoningen
- juist die kleine gezinswoningen vrij blijven voor de bedoelde doelgroep 'kleine gezinnen'

Innovatie: http://nedframe.com/nl/optoppen-met-staalframe/
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 18 dec 2018 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hänschen klein schreef:
18 dec 2018 15:11
@Billy van der Boom ...

Afgezien van kerken, kantoor- en fabrieksgebouwen, kan er tevens, zoals dat heet, opgetopt worden, waarmee op reeds bestaande (kantoor-) gebouwen binnen de stadsgrenzen lichte en kleine woningen worden gebouwd, die vooral ruimte kunnen bieden aan het verwachte groeiende aantal single-huishoudens met meerdere voordelen:

- dat er niet buiten de huidige stadsgrenzen teveel bouwland wordt ontwikkeld
- de kopers gewoon in de steden kunnen blijven wonen
- vooral een mooi uitzicht hebben op de stad (trendy)
- de kosten zonder een noodzakelijk extra grondstuk acceptabel zullen zijn
- single-kopers niet meer zoeken in de markt van de kleine gezinswoningen
- juist die kleine gezinswoningen vrij blijven voor de bedoelde doelgroep 'kleine gezinnen'
En waar gaan al die mensen dan werken? Meer mensen wil zeggen meer werk. Dus meer werkplekken. Maar ja, die gaat u ombouwen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@NeoDuchio ...

Dat meent u toch niet wèrkelijk deze vraag?

Er wordt woonruimte gevraagd voor werknemers die nù pendelen of ergens ondermaats wonen. Zoeken we toch op dit topic naar meer woongelegenheid, vooral op korte termijn om de woningnood te minderen, zijn er te weinig bouwkavels en u stelt dan deze absurde vraag ... ik denk daarom eerder, dat we hier aan elkaar voorbij argumenteren.

Ik heb zojuist aangegeven, dat ....
- op de bestaande grotere gebouwen
- binnen de steden
- meer woonruimte gecreëerd kan worden ...
- betaalbare woonruimte dus voor starters (mijn thema)

:idea: https://www.groenehartmedia.info/licht- ... ande-stad/

Theorie? https://www.dearchitect.nl/architectuur ... -101187638

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

"Niet zomaar zeggen dat de binnensteden vol zijn ..."
Bouwgrond moeten ontwikkelen duurt nòg eens járen.

Op zoek naar een snellere oplossing. Tenminste voor nieuwe woningen geldt, dat er nog plaats genoeg is voor gebiedsontwikkeling:

https://www.gebiedsontwikkeling.nu/arti ... innenstad/
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 19 dec 2018 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Je leest weer eens verkeerd , wij hebben het over Nederland toch en niet over Rotterdam of amsterdam. Nederland is ietsjes groter. Hier in de plaats waar ik woon ( 30000 inwoners )wachttijd van 10 jaar . Er wordt op dit moment veel gebouwd . Echter bv. 10 huurhuizen van ca 600,00 euro 50 stuks 800 tot 1500, 00 euro . Koophuizen 400000 tot 800000,00 daar los je het probleem niet mee op . Werkgelegenheid genoeg.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hänschen klein schreef:
18 dec 2018 15:32
@NeoDuchio ...

Dat meent u toch niet wèrkelijk deze vraag?

Er wordt woonruimte gevraagd voor werknemers die nù pendelen of ergens ondermaats wonen. Zoeken we toch op dit topic naar meer woongelegenheid, vooral op korte termijn om de woningnood te minderen, zijn er te weinig bouwkavels en u stelt dan deze absurde vraag ... ik denk daarom eerder, dat we hier aan elkaar voorbij argumenteren.

Ik heb zojuist aangegeven, dat ....
- op de bestaande grotere gebouwen
- binnen de steden
- meer woonruimte gecreëerd kan worden ...
- betaalbare woonruimte dus voor starters (mijn thema)

:idea: https://www.groenehartmedia.info/licht- ... ande-stad/

Theorie? https://www.dearchitect.nl/architectuur ... -101187638
Dus de rest van Nederland komt leeg te staan, want iedereen verhuisd naar de randstrad? En die miljoen nieuwe Nederlanders, die hoeven geen werk te hebben?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Een eigen huis voor een 'verloren' startersgeneratie?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@NeoDutchio ...

maar we hebben het hier toch over 'een woningnood' die uitsluitend in de Randstad en enkele grote steden bestaat ... ?

Het topic wordt m.i. uiteindelijk nòg complexer wanneer we daarin ook nog werkgelegenheid (bedrijfsverplaatsing door subsidie?) naar buiten de Randstad gaan bespreken, alhoewel daarin nog veel potentie zou steken.

Gesloten