Elke avond last van jacuzzi van de buren

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Claussie80
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2021 11:53

Elke avond last van jacuzzi van de buren

Ongelezen bericht door Claussie80 »

Sinds bijna 2 jaar hebben mijn buren een Jacuzzi en die maken daar bijna elke avond gebruik van. De Jacuzzi staat vlak langs de muur van ons huis. Van de pomp hebben we op zich weinig last, die hoor je alleen als je buiten bent. Maar elke avond na 22 uur maken zij een half uur gebruik van Jacuzzi. Helaas stoort het geluid van jets en het er bovenuit praten mij erg. Onze bank staat aan dezelfde kant als de Jacuzzi. We hebben nagedacht om de woonkamer om te gooien, maar alles is nu zo ingericht en de tuin erop afgestemd dat dit geen optie is. Een ander punt is dat wij een hoog en iets schuin raam hebben met rooster, zowel links als rechts van de tuin. Waarschijnlijk komt daar ook redelijk wat geluid doorheen. Helaas is dit iets wat wij niet makkelijk kunnen veranderen.

Ik heb destijds al meteen geopperd om isolatie te plaatsen tegen de muur, maar daar wilde ze niet aan. Toen hebben we 23uur afgesproken, omdat we meestal niet meer beneden zijn. De overlast op zolder valt gelukkig mee.

Wie heeft hier ervaring mee? alle tips en adviezen zijn welkom.
wellicht wordt het makkelijker om opnieuw naar de buren te stappen.

Wat ik zo heb gevonden op internet zijn er weinig regels m.b.t. een jacuzzi in de tuin.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Elke avond last van jacuzzi van de buren

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat voor u overlast is hoeft nog geen onrechtmatige overlast te zijn. Bepaalde burengeluiden heeft men te dulden, tot een bepaalde grens. En die grens ligt niet vast en is van vele factoren afhankelijk.
Mijn kinderen voetballen soms in onze tuin waarbij de buurman klaagt als de bal op de grond stuitert. Vervolgens gaan hun andere buurkinderen tafeltennissen buiten, maar van dat getik hebben ze dan weer geen last.
U zou een punt hebben als het geluid boven een maximaal niveau komt of dat de jacuzzi op onmenselijk tijden gebruikt wordt. Zo konden wij de vorige buurvrouw niet aanspreken op het geluidsniveau van een behoorlijk lawaaierige stofzuiger, maar wel dat ze om 1 uur ‘s nachts ging zuigen.
Het enige dat zou helpen is in gesprek blijven en samen tot een oplossing komen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Elke avond last van jacuzzi van de buren

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ga eens met elkaar om tafel zitten, vraag ze op de koffie.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Elke avond last van jacuzzi van de buren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Is het verplaatsen van die jacuzzi niet de meest logische oplossing?

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Elke avond last van jacuzzi van de buren

Ongelezen bericht door riddert »

Is het ook mogen gebruiken van de jacuzzi niet de meest logische oplossing?

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Elke avond last van jacuzzi van de buren

Ongelezen bericht door witte angora »

Claussie80 schreef:
08 jul 2021 12:11
Wie heeft hier ervaring mee? alle tips en adviezen zijn welkom.
Gisteren was er een uitzending van de Rijdende Rechter waarin mr. Visser klip en klaar een aantal dingen duidelijk maakt. Dat ging over een haan. Met die info kun je waarschijnlijk wel wat.

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Elke avond last van jacuzzi van de buren

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
09 jul 2021 12:04
Claussie80 schreef:
08 jul 2021 12:11
Wie heeft hier ervaring mee? alle tips en adviezen zijn welkom.
Gisteren was er een uitzending van de Rijdende Rechter waarin mr. Visser klip en klaar een aantal dingen duidelijk maakt. Dat ging over een haan. Met die info kun je waarschijnlijk wel wat.
Het was het programma Mr. Frank Visser doet uitspraak en het was een zaak die niet te vergelijken was met dit probleem.
Het ging over mensen die overdag wilden/moesten slapen i.v.m. nachtdiensten en daardoor last hadden van de haan van de buren.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Elke avond last van jacuzzi van de buren

Ongelezen bericht door crazyme »

Claussie80 schreef:
08 jul 2021 12:11
Een ander punt is dat wij een hoog en iets schuin raam hebben met rooster, zowel links als rechts van de tuin. Waarschijnlijk komt daar ook redelijk wat geluid doorheen. Helaas is dit iets wat wij niet makkelijk kunnen veranderen.
Een half uurtje per avond rond 22:00 is denk ik iets wat u zou moeten tolereren.

Gelukkig bent u op een actieve manier aan het denken in oplossingen.

Dat rooster lijkt mij het meest kansrijk om te bereiken wat u graag wil. Is daar geen demping in aan te brengen ?
Of tijdelijk af te sluiten ?
Of het glas incl. rooster vervangen voor triple glas zonder rooster ?

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Elke avond last van jacuzzi van de buren

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Mag ik vanuit gaan dat je last hebt van pratende buren in de tuin (die toevallig in de jacuzzi zitten)? Daar valt niks tegen te doen (leefgeluiden). Behalve hopen dat de zomer snel voorbij is. (Tenzij de overlast onrechtmatig is, maar daar valt niks van op te maken en is heel moeilijk te bewijzen). Je kunt naar een buurtbemiddelaar. Echter, de kans is aanwezig dat je met "overleg onder 4 ogen" en accepteren meer bereikt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... enoverlast

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... soverlast/

Mag ik vanuit gaan dat het een gehorige koophuis is? Als je de buitenmuur wilt isoleren dan zal je dat echt zelf moeten betalen. Als het een huurwoning is dan kan je het aan de huurbaas vragen. Echter zie ik nog geen argumenten waarom die verplicht is mee te werken. Je hebt geen toestemming nodig van de buren om je eigen muur te isoleren.
Indien het een VVE gebouw is dan moet een meerderheid van de bewoners voor isolatie stemmen.

sake1987

Re: Elke avond last van jacuzzi van de buren

Ongelezen bericht door sake1987 »

reggie2 schreef:
09 jul 2021 11:40
Ga eens met elkaar om tafel zitten, vraag ze op de koffie.
Of samen in de jacuzzi

Gwendolyn55
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mei 2018 15:14

Re: Elke avond last van jacuzzi van de buren

Ongelezen bericht door Gwendolyn55 »

Natuurlijk ""mag"" je niets van een ander zeggen, de mond wordt je gesnoerd. Zo lijkt het althans.
In de gegeven reacties lees ik niets over de buren die de jacuzzi hebben, dat die na de realisatie dat hun geluiden storend bevonden worden, dat zij van hun kant de initiatief nemen om b.v. een geluid dempend / vangend wand plaatsen om zo doende geen aannemelijk hinder meer te veroorzaken.

Uit de bericht van de poster, blijkt volgens mij de bereidwilligheid tot een oplossing te zoeken. Echter wie heeft de jacuzzi geplaatst? Zij zijn dan toch de bron van genoemde onverwacht hinder?

Waarom zijn die tot nu toe niet uit eigen beweging bereid maatregelen te treffen om een ander geen hinder te bezorgen?

Het valt mij herhaaldelijk op dat bij zulke gevallen de gedachte lijkt te zijn dat IK mag toch dit en dat? Wie durft er wat van te zeggen?
Om vervolgens de gehinderde partij met lege handen te laten staan, tenzij ze voor een vermogen een goede advocaat inhuren kunnen. Dat is toch steeds de omgekeerde wereld.

Helaas lijkt het de werkelijkheid, wegkijken, niet willen zien en vooral geen recht spreken, door handhaving op alle niveaus, waarmee de minder sociaal bewuste mensen mee aan de loop gaan.

Ik vermoed dat de last zal blijven.

En wat is dan de antwoord dat nog volgt? Er zal natuurlijk wel iemand suggereren dat de poster van dit geval maar verhuizen moet. Zo is Nederland. De dader het hand boven de hoofd houden en de slachtoffer een schop mee geven.

Stuiteren met harde voet / hand ballen op een harde ondergrond, het geplof en gebonk van trampoline gebruikers, ga zo maar door. Je moet maar alles accepteren, omdat de minder sociaal bewust nauwelijks tegen gesproken worden.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Elke avond last van jacuzzi van de buren

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Gwendolyn55 schreef:
09 jul 2021 17:27
Uit de bericht van de poster, blijkt volgens mij de bereidwilligheid tot een oplossing te zoeken. Echter wie heeft de jacuzzi geplaatst? Zij zijn dan toch de bron van genoemde onverwacht hinder?
Wat is hinder? Normale leefgeluiden moet je dulden. Pratende buren in de tuin kan je last van hebben, maar daar zal je echt zelf aktie op moeten ondernemen. Vragen of de buren stil willen zijn als ze alleen maar praten gaat niet werken.
Voor het eerst heb ik nu ook buren die graag buiten zitten. En afgelopen weekend onverwacht een babyshower, 20 dames aan de andere kant van de schutting. De buurman was al weggevlucht, maar toen er een groepsfoto gemaakt moest worden was ik het haasje. Totaal geen probleem, dat doe je gewoon even. Terwijl ze aan de andere kant alles pot dicht hadden om het geluid buiten te houden. Die buren die zelf een bbq aansteken waardoor je in 4 tuinen niet meer kan buiten zitten.

Samen leven wil zeggen geven en nemen. De buren in dit geval zitten niet 365 dagen per jaar in de jacuzzi en ook geen hele dagen. En verbieden dat ze er niet meer inmogen gaat echt niet lukken in dit geval.

rienenik
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2009 17:58

Re: Elke avond last van jacuzzi van de buren

Ongelezen bericht door rienenik »

Als het in de huiskamer overlast is, zet dan de tv wat harder of een lekker muziekje waarmee je het irritante geluid overschrijd.
Misschien vinden uw buren uw muziek niet leuk en spreken U er op aan, kun je gelijk een afspraak maken.

Gwendolyn55
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mei 2018 15:14

Re: Elke avond last van jacuzzi van de buren

Ongelezen bericht door Gwendolyn55 »

"Verbieden". Wie wil iets verbieden? Begin maar met ( eigen ) VERANTWOORDELIJKHEID en besef. Ik kan alleen maar aannemen dat het geluid van de mensen in de jacuzzi on ingehouden praten, hetzij de fysieke situatie mogelijk geluid nadelig doorgeeft. De waterstralen kunnen ook ( vermoed ik ) een lage gebrom veroorzaken die in de jacuzzi niet waarneembaar is maar mogelijk wel naar de buren doordringt.

Wederom hebben de jacuzzi buren hun best gedaan om geen hinder voor de buren te leveren? Ook na het besef dat ze zelf denken dat het wel mee valt, een ander er toch hinder van ondervindt.

Als je vanuit respectloos IK denken zwaait met "leefgeluiden" laat dat je eigen sociaal beperking zien, ten koste van de ander wie enige ( over ) last van je heeft.

Het lijkt wederom alsof je geen verantwoordelijkheid hoeft te hebben, dat alles maar onder de wegkijk noemer van leefgeluiden moet vallen.

Net als de voorbeeld van krijsende kinderen de hele dag, dat is echt niet respectvol, maar kennelijk voor de ouders wel hun normaal. Alweer vanuit de IK denkend. Kinderen willen wel eens krijsen. Ja. Is vast gezond. Maar andere mensen / buren hebben ook een ""recht"" om alleen respectvol gedrag te hoeven aanvaarden, iets wat de meeste fatsoenlijke mensen echt wel doen.

In het geval van de kinderen nemen de ouders geen verantwoordelijkheid voor de opvoeding van de kinderen. De les dat die kinderen zo mee krijgen is toch dat anderen er niet toe doen. Ze krijgen geen gezonde besef en verantwoordelijkheid mee. ""Als IK maar doe wat ik wil, hoezo zouden er ander mensen op de wereld zijn waarvoor ik verantwoordelijkheid draag, om hun zo mogelijk niets aan te doen?"" Ja ook al zijn het kinderen. En ja, ik heb zelf drie kinderen!.

Ook al zijn de woningen gehorig, dat houdt dan juist in dat je daar des te meer rekening mee moet houden, ( verantwoordelijk moet zijn ) en niet zoals hier wel voorgesteld wordt, de ander voor zo ver te negeren. Uit respect voor de ander kan je nu eenmaal niet alles doen wat je maar wilt.

Maar velen willen het bestaan van respect het liefst ontkennen om zo hun eigen gang te gaan ten koste van een ander.

Ook wordt een overleg met beide buren voorgesteld, onder normale respectvolle mensen kan dat. Echter ik kan me voorstellen dat sommige mensen niet bereid verantwoordelijkheid te erkennen en daarna te handelen. daarbij wordt dan de uiting van last / overlast ter twijfel gesteld. Daar kom je nooit uit. Ook niet met bemiddelaars, want die bereiken niets als er een van de partijen in de IK modus zit en niet mee wil werken.

Mensen accepteren echt wel leef geluiden. maar zodra je vraagt mag het iets minder? Gaan velen alleen naar de ander kijken en niet naar hun eigen handelen / verantwoordelijkheid, zo van wat doe je mij nu aan? Louter om niets voor de beklager te hoeven doen.

Gwendolyn55
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mei 2018 15:14

Re: Elke avond last van jacuzzi van de buren

Ongelezen bericht door Gwendolyn55 »

snuffel1 schreef:
09 jul 2021 13:41
U heeft van de Jacuzzi geen hinder maar wel van de buren die zich in jacuzzi bevinden want die gaan op een tijdstip die u niet aanstaat gebruik maken van die jacuzzi die zowaar in de tuin staat. Wat u nu eigenlijk wenst is dat de buren wil in de jacuzzi mogen gaan zitten maar geen jetpomp mogen gebruiken en vooral niet met elkaar praten omdat u daar hinder van ondervindt. De buren zijn al bereid gevonden om om 23 uur in de avond te gaan ontspannen in de jacuzzi en bij te praten maar u bent nog steeds niet tevreden en wenst nu dat de jacuzzi verplaatst wordt of het liefst uit de tuin verbannen wordt. Helaas voor u mag iedereen zonder vergunning in de eigen tuin een jacuzzi plaatsen op welke plek in die tuin dan ook zonder rekening te houden met de inrichting van uw woonkamer. Het komt er op neer dat de buren hun jacuzzi moeten verplaatsen omdat u niet van zins bent uw woonkamer inrichting te veranderen. Misschien komt u er samen nog wel uit maar het is een geval van geven en nemen en zoals ik het nu zie wil u alles nemen maar niets geven.
U schrijft dat men vrij is een jacuzzi te plaatsen, ja en nee. Vrij plaatsen, ja, maar niet vrij om daar mee onbedoeld een ander last / over last te bezorgen. Plaatsen, MITS. Die "mits" wordt vaak gemakshalve en opzettelijk genegeerd.
Echter vaak is het zo dat het jacuzzi, trampoline enz. gewoon geplaatst worden en men niet van plan is om verder daar iets aan te doen, ongeacht of het naderhand last / overlast oplevert.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Elke avond last van jacuzzi van de buren

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Gwendolyn55 schreef:
09 jul 2021 18:47
U schrijft dat men vrij is een jacuzzi te plaatsen, ja en nee. Vrij plaatsen, ja, maar niet vrij om daar mee onbedoeld een ander last / over last te bezorgen. Plaatsen, MITS. Die "mits" wordt vaak gemakshalve en opzettelijk genegeerd.
Echter vaak is het zo dat het jacuzzi, trampoline enz. gewoon geplaatst worden en men niet van plan is om verder daar iets aan te doen, ongeacht of het naderhand last / overlast oplevert.
Last is subjectief. Er zijn situaties waarin een rechter kan ingrijpen, maar daar is meer voor nodig dan praten in jacuzzi. Opzettelijk hinder veroorzaken mag natuurlijk niet, maar stil in een hoekje gaan zitten slaat natuurlijk ook nergens op. En wat als de ene buren geen last hebben en de andere wel, wat dan?
Ik hoor mijn buren ook praten als ze in de tuin zitten, mag dat dan ook niet? En met een verjaardag van een van de buurkinderen komen opa en oma gezellig op bezoek, ook verboden?
Als je geen geluiden wil horen moet je alleen op de hei gaan wonen. Maar dan moet je wel weer tegen het geluid van vogeltjes kunnen.

klaartje59
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 feb 2014 21:02

Re: Elke avond last van jacuzzi van de buren

Ongelezen bericht door klaartje59 »

Het is van hieruit moeilijk oordelen in welke mate de geluidsoverlast ook onrechtmatig is.
Ik begrijp dat u al een keer vanwege de geluidsoverlast de optie genoemd hebt van extra isolatie maar dat wilden de buren niet.
De meeste last hebt u van het geluid van jets en het ER BOVENUIT praten vd buren. De buren moeten dus met elkaar extra hard praten. Dan maken die jets blijkbaar behoorlijk wat geluid. Is dat normaal.

Zoals ik lees is afgesproken dat de buren pas om 23.00 uur in de jacuzzi zouden gaan omdat u dan naar de zolder bent gegaan. Wat is de reden dat ze dan toch weer om 22.00 uur in de jacuzzi gaan?

Ook is de vraag: hoe vaak gaan ze in de jacuzzi? 1x per week zou geen probleem moeten zijn denk ik maar iedere avond is wel anders.

Het is inderdaad geven en nemen dus ik zou nog eens rustig om de tafel gaan zitten. Ev oplossing zou dan kunnen zijn dat u de roosters dicht maakt zoals hierboven al wordt aangegeven. En hopelijk zijn de buren dan toch bereid om wat extra isolatie aan te brengen of toch later in de jacuzzi te gaan. Misschien hebben zij ook nog wel een oplossing als ze bv zelf horen hoeveel overlast het geeft.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Elke avond last van jacuzzi van de buren

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
09 jul 2021 12:22
witte angora schreef:
09 jul 2021 12:04
Claussie80 schreef:
08 jul 2021 12:11
Wie heeft hier ervaring mee? alle tips en adviezen zijn welkom.
Gisteren was er een uitzending van de Rijdende Rechter waarin mr. Visser klip en klaar een aantal dingen duidelijk maakt. Dat ging over een haan. Met die info kun je waarschijnlijk wel wat.
Het was het programma Mr. Frank Visser doet uitspraak en het was een zaak die niet te vergelijken was met dit probleem.
Het ging over mensen die overdag wilden/moesten slapen i.v.m. nachtdiensten en daardoor last hadden van de haan van de buren.
Lowieze, lees nu eens wat ik schrijf.

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: Elke avond last van jacuzzi van de buren

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Er zijn maximalen aan het aantal decibel overdag en in de avond/nacht. Ik weet de cijfers niet uit mijn hoofd maar die kan je online wel vinden. Mocht je/je ouders er niet uitkomen met de buren dan kun je eens een geluidsmeting (laten) doen. Mocht het aantal decibel te hoog zijn dan sta je in je recht dat de buren het volume moeten verlagen en kun je vanaf daar actie nemen. Succes in ieder geval!

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Elke avond last van jacuzzi van de buren

Ongelezen bericht door witte angora »

nicolesw1981 schreef:
09 jul 2021 21:45
Er zijn maximalen aan het aantal decibel overdag en in de avond/nacht. Ik weet de cijfers niet uit mijn hoofd maar die kan je online wel vinden.
Dat was dus één van de dingen waar het bij mr. Visser over ging. Plus een aantal andere zaken.

Gesloten