Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door kweenie »

Smartje schreef:
07 apr 2021 12:13
Mijn verbruik: 2 personen.
Alles normaal tarief 6000 kWh = €1423,86 p/j
Alles Dal tarief 6000 kWh = € 1312,68 p/j
Verschil = € 111,18 : 12 = € 9,265 p/m keiharde euro’s
(in Independer euro’s : 1 of 2 euro zachte euro’s

Mijn conclusie:
Zelf rekenen want niemand is voor jou voordeel.
Leef jij alleen tijdens de daluren en heb je tijdens de piekuren helemaal geen verbruik? Vreemd.

Ik heb een behoorlijk stuk in de duurdere piekuren en vergelijk daarom iha mijn werkelijke (piek en dal) verbruik. Dan kom ik ook een paar tientjes verschil in vergelijking met één tarief, dus houd ik vooralsnog het dubbeltarief.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door Smartje »

Alles of niets was voorbeeld van Radar Independer voor verschil. Op mijn cijfers.

Tarieven, ik had inderdaad de zelfde tarieven als jou maar 7-4-2021 einde contract.

Verlengen en oversluiten “met de oude tarieven” levert nog steeds niet het resultaat op waar ik op doel.
Energie tarieven blijven natuurlijk wel stijgen.

Heb ook een aantal andere “aanbieders” met mijn cijfers getest.
Bij de 1 Krijg je wat en bij de ander Laat je wat.

Heb Vattenfall ook even op het hakblok gelegen maar is “nog” niet mijn eerste keus.

Meeste verschillen in de Vaste leverings kosten en Inclusief de eenmalige korting.
En zo worden veel mensen op het verkeerde been gezet.

Ook de Cashback kortingen. ( er is dan ineens ook een andere kWH tarief)!
MAX €250 ,maar ik heb geen GAS.
Ok wordt dan €125 of minder, was niet echt bekend bij de Provider hoe te handelen.

Ook met de €125,00 korting, ben dan wel €69,00 per jaar meer kwijt, (nieuwe tarieven) maar blijft het voordeel
Cashback €56,00. Was acceptabel.
En dan zijn ineens, wat ik al eerder omschreef, de tarieven “zoek”.

Of de rekenmeesters van de Providers door al mijn vragen niet meer de juiste tarieven kunnen vinden?
Heb ik met de geluidsopname wel.

Wacht nu nog op de medewerker die deze tarieven heeft gegeven.(wordt uiteraard vervolgd)

Tijd voor klanten is bij mij duur, eigentijd kost niks en is beetje “spielerij” en hoe ver kan je gaan.

( met mijn Jacuzzi worden 0,5 centjes toch wel vele euro’s per jaar )

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Smartje schreef:
07 apr 2021 12:13
Mijn verbruik: 2 personen.
Alles normaal tarief 6000 kWh = €1423,86 p/j
Alles Dal tarief 6000 kWh = € 1312,68 p/j
Verschil = € 111,18 : 12 = € 9,265 p/m keiharde euro’s
Als dat uw gebruik is, dan verbruikt u of heel veel, of ik veel te weinig. Ons gebruik (2 onder 1 kap, 4 personen en bedrijf aan huis) zit nu op 3000kWh per jaar. Dat was iets minder, maar door een airco wordt het dagverbruik nu wat hoger. Vanaf deze zomer loont hier het daltarief niet meer.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dirkie schreef:
07 apr 2021 10:46
Ik zou zeggen pak de afrekeningen van de afgelopen jaren erbij en reken uit wat het in euro's scheelt per jaar.
Helaas onmogelijk, het is een nieuwe appartement.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door kweenie »

NeoDutchio schreef:
07 apr 2021 13:46
Smartje schreef:
07 apr 2021 12:13
Mijn verbruik: 2 personen.
Alles normaal tarief 6000 kWh = €1423,86 p/j
Alles Dal tarief 6000 kWh = € 1312,68 p/j
Verschil = € 111,18 : 12 = € 9,265 p/m keiharde euro’s
Als dat uw gebruik is, dan verbruikt u of heel veel, of ik veel te weinig.
Als de stroom ook voor verwarming wordt gebruikt (want geen gas) dan valt het volgens mij nog wel mee.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door Smartje »

Is inderdaad hoog, geen Gas

Paar Stroom Slurpers:
Sauna 4,2 kWh IR 3,7 droger 2, wasaut 1,7 elec.fornuis 12, entree verl. 0,3 espresso 1,2
Beveiligingscamera’s. 24h Jacuzzie zomermaanden 2, enz.
Vloerverwarming da en nacht 1 temp. Lekker warm.
Dan loopt het lekker op.
Is ook niet erg, Luxe betaal je.
Maar dan wel voor het voordeligste tarief.
Vergeet nog bijna de airco ook 2 KW

eregenboog
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 nov 2018 21:39

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door eregenboog »

Beste Radar,

Ook ik kreeg in maart het slechte nieuws dat de netbeheerder in samenwerking met het energiebedrijf heeft besloten ineens om vage redenen het hoog-laag-tarief signaal zal gaan afschaffen. Aangezien ik als mantelzorger voor mijn demente moeder veel was heb te wassen met de wasmachine, betekent dit een flinke verhoging van mijn elektriciteitskosten op jaarbasis.
Ik zag dat het programma Kassa hier al een kort item aan had gewijd, maar op het slappe excuusverhaal van die woordvoerster van de netbeheerder werd geen enkele kritische vraag gesteld.
1) Dit is direct een gevolg van het vrije marktmechanisme van de energiesector, waar de burger wederom weer de dupe van is.
2) Het gebruik van daluren en piekuren wordt op deze wijze de nek omgedraaid, alleen maar op klanten te dwingen een zogenaamde privacy-gevoelige en foutgevoelige "Slimme meter" te accepteren.
3) kosten van burgers voor energiegebruik wordt zo verhoogd, zonder goede reden.
4) Juist het gebruik van het hoog- en laag-tarief helpt een goede balans in energie-leverantie op dagdelen dat er minder en meer vraag naar energie is. Dus is dit tegen de doelstellingen van netbeheerders om de energievraag te regulieren.
5) Is de politiek nu niet eens aan zet om deze goede gewoonte van de vroegere Overheids Nuts-bedrijven van het betalen in daluren en piekuren, bij de netbeheerders af te dwingen en te laten zien dat men ook kan ingrijpen?
6) Moet de politiek zich niet eens principieel uitspreken in dit machtsspel van de netwerkbeheerders en energiegiganten?

Ik hoop dat er meer mensen zijn die zich hieraan zeer storen en dat dit een nieuwsitem kan worden waar Radar zich voor wil hard maken.

Alvast dank voor de genomen moeite.

Met vriendelijke groet,
Eduard Regenboog

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar juist overdag is er vaal veel stroom beschikbaar door de zonnepanelen en de wind. ‘s Nachts moet stroom veel vaker “gemaakt” worden.

De “slimme” meter is niet privacy of fout gevoelig. De kinderziekten zijn er wel uit.

Het kan werkelijk niemand wat schelen wanneer u wast of tv kijkt.

Ook schelen de dag/nacht tarieven nauwelijks.

Dus vraag een “slimme” meter en u kunt doorgaan zoals u gewend bent.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 21 mei 2021 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door newmikey »

eregenboog schreef:
21 mei 2021 14:41
Beste Radar,
Dit is het forum en wij zijn niet in dienst van Radar
Aangezien ik als mantelzorger voor mijn demente moeder veel was heb te wassen met de wasmachine, betekent dit een flinke verhoging van mijn elektriciteitskosten op jaarbasis.
Dit is een sprookje. Het zal bitter weinig schelen.
Het gebruik van daluren en piekuren wordt op deze wijze de nek omgedraaid, alleen maar op klanten te dwingen een zogenaamde privacy-gevoelige en foutgevoelige "Slimme meter" te accepteren.
Ook al een sprookje, u kunt er voor kiezen het "slimme" deel uit te laten schakelen. Dat meters met een ronddraaiende mechanische schijf hun tijd gehad hebben kan geen discussiepunt worden. De meeste kinderziektes zijn er nu wel uit.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ik heb een dubbele meter. Ik had gekozen voor enkel tarief (en dat kan en mag bij dubbele meter, gewoon beide telewerken optellen tot één verbruikscijfer).

En toen kreeg ik de jaarrekening, met daarop piek en daltarief waarvoor ik niet had gekozen. Mijn beklag gedaan, en een herberekening laten maken op basis van het enkel tarief in mijn contract. Uit principe. Met het enkel tarief was ik na herberekening 1 euro duurder uit. Op een totaal verbruik van bijna 6000 kWh. Ik heb de euro extra dan ook gewoon betaald. Voor zo'n klein verschil in kosten wil ik namelijk niet hoeven nadenken over wanneer ik de wasmachine, vaatwasser of verwarming aanzet.

En het TF signaal is helemaal niet vanwege schimmige redenen vervallen. Het is simpelweg overbodig geworden nu iedereen die het dubbel tarief wil behouden kan kiezen voor een digitale meter. Het is daarmee voor de netbeheerders verspilling van geld om de systemen die voor het TF signaal zorgen in stand te blijven houden.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ivo.w schreef:
05 jul 2021 11:04
(...) Met het enkel tarief was ik na herberekening 1 euro duurder uit. Op een totaal verbruik van bijna 6000 kWh. (...)
Dat is wel heel weinig verschil. Hoe is bij u de verhouding dag/nacht-verbruik, als ik vragen mag?

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Omdat ik er niet op wil letten en ik graag overdag de verwarming (warmtepomp) aan heb, is mijn dagverbruik in de winter redelijk hoog. Daar staat tegenover dat mijn 9 zonnepanelen natuurlijk overdag hun werk doen. Daarom wordt onze boiler dagelijks vanaf 11 uur in de ochtend opgewarmd, om zo ons 'eigen gebruik' van de zonnepanelen te vergroten.
Hoe de verhouding precies is weet ik niet. Voor en nadelen zijn me te klein om er iedere keer over na te moeten denken. Ik wil sowieso ook niet 's nachts de wasmachine aanzetten. Die staat immers in de badkamer naast onze slaapkamer. Voor 2 cent per wasbeurt ga ik mijn nachtrust niet verstoren.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zelfs voor een wezenlijk financieel voordeel zou ik mijn nachtrust niet verstoren.
Ik vroeg alleen naar de verhouding, omdat vaak wordt vermeld dat minimaal de helft van het verbruik in het lage tarief moet vallen om een paar tientjes voordeel per jaar te behalen. Dat is ook al nauwelijks de moeite waard.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar zo zal het voor iedereen anders zijn en dus een andere overweging.
Ik hoef bijvoorbeeld niets aan te passen in gedrag om toch al in de juiste verhouding uit te komen en ben dus een dief van mijn eigen portemonnee als ik het niet doe.
En als ik wel iets aanpas ( vaatwasser of wasmachine op timer 's nachts lagen draaien ) dan verstoor daar geen nachtrust mee doordat die niet in de buurt van de slaapkamer zitten.

Het kan dus nogal verschillen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Enig idee wat jouw voordeel per jaar uiteindelijk is, Angel?

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nee, heb nog geen jaar vol in deze situatie. Wel een halve winter en halve zomer. Kan dus de verhouding ( hoog en laag tarief ) redelijk precies inschatten, maar heb nog geen jaarafrekening. Even wachten nog. Maar verwacht niet veel meer dan enkele tientjes.
Je wordt er niet rijk van ( was het maar waar ), maar aangezien ik er ook niets voor hoef te doen is het mooi meegenomen.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zelf verbruik ik ongeveer twee derde in het nachttarief, zonder bijzondere maatregelen. Ik heb nooit uitgerekend wat me dat oplevert; dat is me dan weer net iets te veel moeite :wink:

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Erthanax schreef:
05 jul 2021 13:47
Ik vroeg alleen naar de verhouding, omdat vaak wordt vermeld dat minimaal de helft van het verbruik in het lage tarief moet vallen om een paar tientjes voordeel per jaar te behalen. Dat is ook al nauwelijks de moeite waard.
Ons verbruik was nagenoeg 50/50. 1500kwh overdag en 1500kwh in de daluren. Het voordeel was slechts een paar euro op jaarbasis, echt geen tientjes werk.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een leverancier heeft meestal ook drie tarieven. Hoog en laag voor mensen die dat gesplitst willen hebben en daarnaast een “normaal” enkel tarief. Dat normale tarief is meestal iets lager dan het hoger tarief en iets meer dan het lager tarief.

Al met al pakt dat bij de eindafrekening uit als “lood om oud ijzer”.

Gesloten