Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
machinist1964
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 sep 2015 09:09

Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door machinist1964 »

Hallo allemaal,
Ik heb net een mail gekregen dat de dubbel tarief eruit gaat bij de energie meters??
Dus straks per 1juli heb ik nog maar 1 tarief op mijn dubbele oude meter.
Ik kan echter verder niets hierover vinden op internet, is toch wel een contract wijziging.
Mijn vraag, is dit SPAM of hebben meerdere consumenten deze mail gekregen??

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door riddert »

Je kunt beginnen te kijken wie de afzender van de mail is en als dit je netwerkbeheerder is, dan kun je deze even bellen. Dan weet je het. Of andere consumenten ook een dergelijke mail hebben gekregen is voor u niet zo relevant lijkt me.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door Dirkie »

machinist1964 schreef:
07 apr 2021 07:16
Hallo allemaal,
Ik heb net een mail gekregen dat de dubbel tarief eruit gaat bij de energie meters??
Dus straks per 1juli heb ik nog maar 1 tarief op mijn dubbele oude meter.
Ik kan echter verder niets hierover vinden op internet, is toch wel een contract wijziging.
Mijn vraag, is dit SPAM of hebben meerdere consumenten deze mail gekregen??
Waarom is uw eerste actie om te gaan kijken op internet? Mijn eerste acties zouden zijn om te controleren of het geen SPAM is en daarna zou ik het aan mijn energie leverancier vragen. Dat lijkt mij meer logisch dan een zoektocht op internet en een post op een forum.
Maar om Uw vragen te beantwoorden:
- Ik weet niet of het SPAM is
- Ik heb deze mail niet gekregen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij de oude domme meters stopt inderdaad het dubbeltarief. Om die reden zijn er al verschillende brieven verstuurd met de vraag of je het dubbeltarief wil behouden en dat je dan een slimme meter gratis kan laten installeren.
Echter, de aanvraagprocedure liep in het Corona tijdperk en bij het aanvragen van een slimme meter kwam het bericht dat vanwege Corona er geen meters omgewisseld worden. Dat wordt dus een enkel tarief voor iedereen nog met een domme meter.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door newmikey »

Maak je trouwens geen zorgen, het voordeeltarief verschilt dusdanig weinig van het normale tarief dat het op jaarbasis slechts enkele euros verschil uitmaakte.

Vattenfall stelt dan ook (zeer behulpzaam): "Als je meer dan 45% van je stroom 's avonds, 's nachts en in het weekend gebruikt, dan ben je het voordeligst uit met het daltarief."

Je moet wel héél erg je leven anders indelen (voor een doorsnee gezin dan) om 's nachts en in het weekend méér dan 45% van je totale stroomverbruik te realiseren.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door Moneyman »

newmikey schreef:
07 apr 2021 09:20
Je moet wel héél erg je leven anders indelen (voor een doorsnee gezin dan) om 's nachts en in het weekend méér dan 45% van je totale stroomverbruik te realiseren.
Dat is wel erg overtrokken. Er zijn genoeg huishoudens waarbij door de weeks overdag niemand thuis is, waarbij de vaatwasser 's-nachts draait en de wassen in het weekend gedraaid worden.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door newmikey »

Als voorbeeld heb ik eens de recente jaarafrekening van Vattenfal erbij gehaald. Als toelichting, wij zijn een huishouden van twee volwassen ouders met een (vorig jaar nog) thuiswonend jongvolwassen kind. Wij draaiden de afwasmachine altijd al 's nachts (vanwege het lawaai) maar de droger en wasmachine overdag (vanwege brand- en lekkagerisico's hoe klein ook). We hebben een vol complement van electronica in huis zoals routers, computers en TV/audio. Bijna al onze verlichting binnen- en buitenshuis is tegenwoordig LED op de enkele halogeenlamp en TL buis na. We koken keramisch (electra) en doen dat dagelijks maar gebruiken een hetelucht oven maar sporadisch.

Als ik het normaal en dal verbruik vergelijk, zie ik dat we 43% van onze electra in de daluren gebruiken. Daarmee besparen we zegge en schrijve €28 op jaarbasis. Dat staat ongeveer gelijk aan 2.7% van onze totale verbruikskosten voor stroom. Voor mij is dat te weinig om me zorgen over te maken, ingrijpende veranderingen in onze leefwijze door te voeren of dan maar een andere meter te laten installeren. Ik kan bij wijze van spreken meer kosten besparen door nog één halogeenlampje te vervangen door LED dan door vast te blijven houden aan het dubbeltarief.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door newmikey »

[EDIT]Ik heb de fout gemaakt om in te gaan op een provocatie die zou leiden tot weer een overloze discussie. Ik kies er nadrukkelijk voor dit niet te doen.
Laatst gewijzigd door newmikey op 07 apr 2021 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

newmikey schreef:
07 apr 2021 09:20
Maak je trouwens geen zorgen, het voordeeltarief verschilt dusdanig weinig van het normale tarief dat het op jaarbasis slechts enkele euros verschil uitmaakte.

Vattenfall stelt dan ook (zeer behulpzaam): "Als je meer dan 45% van je stroom 's avonds, 's nachts en in het weekend gebruikt, dan ben je het voordeligst uit met het daltarief."

Je moet wel héél erg je leven anders indelen (voor een doorsnee gezin dan) om 's nachts en in het weekend méér dan 45% van je totale stroomverbruik te realiseren.
Nou, savonds, snachts en in het weekend verbruik ik veruit de meeste stroom. Overdag doordeweeks ben ik werken. De wasmachine, vaatwasser, kookplaat, gamepc, tv en dergelijke werken allemaal voornamelijk in de avond. Mijn telefoon laad ik snachts op. Stiekem denk ik dat ik dat makkelijk haal, die 45%.


Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door Moneyman »

newmikey schreef:
07 apr 2021 09:52
Moneyman schreef:
07 apr 2021 09:28
newmikey schreef:
07 apr 2021 09:20
Je moet wel héél erg je leven anders indelen (voor een doorsnee gezin dan) om 's nachts en in het weekend méér dan 45% van je totale stroomverbruik te realiseren.
Dat is wel erg overtrokken. Er zijn genoeg huishoudens waarbij door de weeks overdag niemand thuis is, waarbij de vaatwasser 's-nachts draait en de wassen in het weekend gedraaid worden.
Moneyman, ik moet iets gemist hebben of je moet er wel héél erg veel lol in hebben een discussie op niets af te beginnen. Ik bestrijd niet dat er "genoeg huishoudens" zouden zijn waar het wèl loont. Interessant om waar te nemen hoe jij een bericht leest - van "doorsnee" naar "allemaal".
Ik zou zeggen: lees je eigen bericht nog eens en bedenk dan hoe het op de lezer overkomt. Termen als "je moet je leven wel héél erg anders indelen" wekken een bepaalde (en onjuiste) indruk, en die heb ik slechts even gecorrigeerd. En nee, ik lees of schrijf nergens "allemaal", dus wellicht moet je zelf ook even nadenken over hoe je zelf een bericht leest (en schrijft).

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik neem overdag amper nog stroom af. Die komt vooral van mijn zonnepanelen en zelfs in de winter zijn die voldoende voor eigen gebruik.

Zonnepanelen zijn inmiddels behoorlijk doorsnee, dus volgens mij haalt een doorsnee gezin dat doorsnee redelijk makkelijk...

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door newmikey »

Van de (Radar) link die Lowieze zeer behulpzaam verstrekte:

En hoeveel scheelt het in euro’s? Vergelijkingssite Independer heeft het uitgerekend en kwam tot de volgende conclusie: 'Zelfs als je alleen 's nachts stroom zou verbruiken is het verschil tussen de tarieven hooguit één of twee euro per maand.' Je kunt bij je netbeheerder navragen wanneer het daltarief voor jou geldt.

Veel plezier verder met discussieren!

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door Moneyman »

newmikey schreef:
07 apr 2021 10:19
Veel plezier verder met discussieren!
Ja, leuk. Alleen was dat het discussiepunt niet.

Het feit dat je een simpele weerlegging van een statement jouwerzijds direct uitlegt als provocatie, zegt me overigens wel genoeg. jammer.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Nijogeth schreef:
07 apr 2021 10:00
newmikey schreef:
07 apr 2021 09:20
Maak je trouwens geen zorgen, het voordeeltarief verschilt dusdanig weinig van het normale tarief dat het op jaarbasis slechts enkele euros verschil uitmaakte.

Vattenfall stelt dan ook (zeer behulpzaam): "Als je meer dan 45% van je stroom 's avonds, 's nachts en in het weekend gebruikt, dan ben je het voordeligst uit met het daltarief."

Je moet wel héél erg je leven anders indelen (voor een doorsnee gezin dan) om 's nachts en in het weekend méér dan 45% van je totale stroomverbruik te realiseren.
Nou, savonds, snachts en in het weekend verbruik ik veruit de meeste stroom. Overdag doordeweeks ben ik werken. De wasmachine, vaatwasser, kookplaat, gamepc, tv en dergelijke werken allemaal voornamelijk in de avond. Mijn telefoon laad ik snachts op. Stiekem denk ik dat ik dat makkelijk haal, die 45%.
Ik zou zeggen pak de afrekeningen van de afgelopen jaren erbij en reken uit wat het in euro's scheelt per jaar. Ik heb het zojuist even gedaan (wij wassen 's nachts en in het weekend en ook de vaatwasser draait 's nachts) en in euro's scheelt het maar liefst 20 euro op jaar basis, dus nog geen 2 euro per maand. Niet echt iets om me druk over te maken. De grootste kostenposten op de rekening zijn namelijk de overige kosten/heffingen enz enz, niet de kosten van elektriciteit of gas.
Maar ik snap dat anderen dat eventueel wel kunnen of moeten doen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door kweenie »

Een paar tientjes verschil per jaar is inderdaad geen dramatisch groot bedrag. Tegelijk is een jaar tientjes verschil op de rekening voor veel mensen wel reden om naar een andere aanbieder over te stappen. Dus als je de keus hebt, om zonder enige aanpassing een paar tientjes te besparen, waarom niet?

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door Smartje »

@
Net beheerders willen het signaal omschakelen naar DAL niet meer meezenden!
Resultaat zou dan “middelings” tarief worden.

Ook de link naar Radar Independer 1 of 2 euro verschil p/m zijn andere euro’s als de mijne.

Vooraf:
Ben bezig contract ,verlengen of oversluiten bij eigen Leverancier.
Met Ongeveer 3 uur wachttijd, even navragen, overleg met de Teamleider, andere collega en zelfs 2x teruggebeld.
Nee, ik was Geen lastige klant en daarbij we toch voor, de verdere vragen gesteld.

Info over tarieven krijg je in centen.
Met mijn vraag dat mijn calculator met 5 achter de komma kan rekenen werd het als iets moeilijker,
Kreeg keurig gevraagde tarieven.
Nu de scherpste prijs scoren.

Alle “termen” goedkoopste, voordeel, en Maandbedragen, bonus enz. maar even terzijde gelaten.
Komt Bijna allemaal op het zelfde neer.
Keus gemaakt voor contract , nog even voor lezen waar ik voor gekozen had,
inmiddels bij de 3e medewerker krijg ik ineens andere tarieven als waar ik voor gekozen had.
Gelukkig geluidsopname van gesprek en even afgespeeld voor de medewerker.
Dus zoeken naar die tarieven, nergens in het systeem terug te vinden.
Weer Teamleider geraadpleegd: onmogelijk.

Nog steeds was ik geen “lastige klant. (Maar ik had wel alle tijd).
Wil toch het tarief van de , niet terug te vinden Tarieven in mijn contract.
Dankzij de geluidsopname, wordt nu het telefoon traject na gekeken wie de medewerker is, die net naar huis was.

Wordt vandaag terug gebeld, en ter controle donderdag ook nog door de 3e medewerker of alles nu goed opgelost zou zijn.(wordt vervolgt)

Conclusie Independer: 1 of 2 euro p/m, is dat dan gemiddeld huishouden norm?
Mijn verbruik: 2 personen.
Alles normaal tarief 6000 kWh = €1423,86 p/j
Alles Dal tarief 6000 kWh = € 1312,68 p/j
Verschil = € 111,18 : 12 = € 9,265 p/m keiharde euro’s
(in Independer euro’s : 1 of 2 euro zachte euro’s

Mijn conclusie:
Zelf rekenen want niemand is voor jou voordeel.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij een “slimme” meter blijft de mogelijk een dal/piek tarief te hebben.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door newmikey »

Smartje schreef:
07 apr 2021 12:13
Alles normaal tarief 6000 kWh = €1423,86 p/j
Alles Dal tarief 6000 kWh = € 1312,68 p/j
Verschil = € 111,18 : 12 = € 9,265 p/m keiharde euro’s
(in Independer euro’s : 1 of 2 euro zachte euro’s

Mijn conclusie:
Zelf rekenen want niemand is voor jou voordeel.
Mijn verbruik is ongeveer vergelijkbaar met dat van jou - 20% lager dus 5000kWh. Jouw berekening zou echter betekenen dat jouw normaaltarief bijna 2 cent boven dat van mij (0.218327) ligt en jouw daltarief is ongeveer gelijk aan mijn normaaltarief. Mijn daltarief is daarentegen 0.204926 dus 1.4 cent goedkoper dan dat van jou.

Bovendien reken je verkeerd door het verschil tussen alles of niets te nemen - dat is uiteraard géén realistisch model. Alléén dàt deel wat nu onder je daltarief valt wordt duurder. Het grootste deel van je verbruik blijft exact hetzelfde kosten.

Dus als voorbeeld in jouw geval je nu:
3300kWh (55% van 6000kWh) normaal tarief à €0.23731 = €783.12 en 2700kWh (45% van 6000 kWh) daltarief à €0.21878 = €590.706 betaalt (totaal verbruik €1373.83) zou je bij alleen voltarief inderdaad de door jou berekende €1423.86 betalen. Het verschil is dus maar €50.03 per jaar of €4.17 per maand.

Je hebt gelijk dus met:
Zelf rekenen want niemand is voor jou voordeel.
maar dan moet je wel van de juiste berekening uitgaan uiteraard. Je kunt je ook afvragen waarom je tarieven betaalt die anderhalve cent of meer boven die van Vattenfall liggen...

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Energie van dubbel tarief naar enkel tarief?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Smartje schreef:
07 apr 2021 12:13
@
Net beheerders willen het signaal omschakelen naar DAL niet meer meezenden!
Resultaat zou dan “middelings” tarief worden.

Ook de link naar Radar Independer 1 of 2 euro verschil p/m zijn andere euro’s als de mijne.

Vooraf:
Ben bezig contract ,verlengen of oversluiten bij eigen Leverancier.
Met Ongeveer 3 uur wachttijd, even navragen, overleg met de Teamleider, andere collega en zelfs 2x teruggebeld.
Nee, ik was Geen lastige klant en daarbij we toch voor, de verdere vragen gesteld.

.... Verder een lang verhaal .....

Mijn conclusie:
Zelf rekenen want niemand is voor jou voordeel.
Met die laatste conclusie ben ik het eens alleen bekijk ik het ook zo. Als ik uren moet besteden aan bellen, rekenen, herberekenen enz enz dat heb ik er geen zin meer in. Tijd is geld en de winst is dan vele malen minder dat de tijd (= geld) die ik er in investeer. Kan ook veel eenvoudiger. Neem contact op met je huidige aanbieder, vertel dat je bij een ander goedkoper uit kan zijn en ze doen je meteen een aanbod (in mijn geval tenminste) voor een beter (= lager) tarief. Dat leverde in mijn geval meer op dan dag/nacht tarief en je bent met een paar minuten klaar.
En dat maar is ook maar relatief omdat de kosten van elektriciteit op mijn rekening maar 16% van de jaarnota zijn. Van gas is dat 22%. Dan vervolgens 40% aan 'overheidsheffingen'. En dan de rest voor de netbeheerder en vergeet de BTW niet. Dus die paar centen die je bespaart met dag/nacht tarief vallen inderdaad in het niet op de rekening.

Gesloten