LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energie van Essent wordt 6 keer duurder?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
mirjam.groenewoud
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 nov 2020 10:49

Energie van Essent wordt 6 keer duurder?

Ongelezen bericht door mirjam.groenewoud »

Ik ben een nieuwe klant bij Essent in ons nieuwe huis, de 1e maand (toen woonde ik er nog niet) heb ik 109 Kwh verbruikt en heb daar 5,55€ voor betaald. De 2e maand heb ik 224 Kwh verbruikt en toen moest ik daar 31,19 voor betalen :shock:
Gebeld met Essent en de beste man vertelde mij dat het allemaal klopte, hij is het nog speciaal gaan navragen, volgens mij snappen ze het zelf ook niet helemaal maar goed hij vertelde mij hoe meer je verbruikt hoe duurder de stroom wordt in verhouding.

Maar 6x zoveel? Op de website word je ook niet veel wijzer en al die kosten voor levering enz, er is geen touw aan vast te knopen je moet er haast voor gestudeerd hebben en er maar van uit gaan als zo'n medewerker van Essent zegt dat het klopt dat ook daadwerkelijk zo is. Ik vind alleen het bedrag zo enorm groot in verhouding tot de 1e maand en het is nog steeds heel onduidelijk voor mij, wie kan mij hier iets meer over vertellen?

Vriendelijke groeten,

Mirjam.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Energie van Essent wordt 6 keer duurder?

Ongelezen bericht door berndv »

mirjam.groenewoud schreef:
18 nov 2020 11:05
de 1e maand (toen woonde ik er nog niet) heb ik 109 Kwh verbruikt en heb daar 5,55€ voor betaald. De 2e maand heb ik 224 Kwh verbruikt en toen moest ik daar 31,19 voor betalen
Rare manier van afrekenen. Ik betaal maandelijks een voorschot en aan het einde van het jaar wordt dat voorschot verrekend met datgene wat ik daadwerkelijk verbruikt heb.

Op zich zijn de tarieven voor energie niet zo heel moeilijk om te snappen, het lastige is alleen dat er naast een verbruikstarief, ook een aantal vaste posten zijn. Hoe u deze tarieven inziet en betaalt is mij totaal niet duidelijk. Als het goed is, heeft u bij Essent een contract afgesloten, met een daarbij behorend tarief. Dat zal een x bedrag per kWh zijn. Daarnaast betaalt u leveringskosten, meterkosten, energiebelasting en zo zijn er nog wat meer vaste posten.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energie van Essent wordt 6 keer duurder?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Word er via TOON gekeken?

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Energie van Essent wordt 6 keer duurder?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En krijgt iedere aansluiting ieder jaar ook nog een bepaald bedrag heffingskorting, wat weer van de kosten af gaat.

mirjam.groenewoud
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 nov 2020 10:49

Re: Energie van Essent wordt 6 keer duurder?

Ongelezen bericht door mirjam.groenewoud »

Klopt, ik heb deze bedragen in de Essent app terug gevonden.

mirjam.groenewoud
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 nov 2020 10:49

Re: Energie van Essent wordt 6 keer duurder?

Ongelezen bericht door mirjam.groenewoud »

Ik betaal inderdaad 1 vast bedrag per maand, maar dit zijn de kosten die ik verbruikt heb. Ik vind dat terug in de Essent app, het is allemaal nieuw voor mij, waarschijnlijk klopt het wel maar de bedragen zijn wel verwarrend op deze manier.

mirjam.groenewoud
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 nov 2020 10:49

Re: Energie van Essent wordt 6 keer duurder?

Ongelezen bericht door mirjam.groenewoud »

Snuffel1 bedankt voor de uitleg daar heb ik wat aan!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Energie van Essent wordt 6 keer duurder?

Ongelezen bericht door scontra »

mirjam.groenewoud schreef:
18 nov 2020 11:05
Ik ben een nieuwe klant bij Essent in ons nieuwe huis, de 1e maand (toen woonde ik er nog niet) heb ik 109 Kwh verbruikt en heb daar 5,55€ voor betaald. De 2e maand heb ik 224 Kwh verbruikt en toen moest ik daar 31,19 voor betalen :shock:
U krijgt toch niet maandelijks een rekening of incasso voor het maandverbruik van Essent ?
Zijn deze verbruikscijfers soms het maandelijks verbruiksoverzichtje welke u krijgt van Essent ?
Is de 1e maand dat u er woonde wel een volledige maand of is uw energiecontract op een andere datum dan de 1e van de maand ingegaan ?

Normaliter betaald u een maandelijks voorschot bedrag (schatting v.h. verbruik) en krijgt u aan het einde van het verbruiksjaar een eindafrekening.

Pianotje
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 feb 2020 21:03

Re: Energie van Essent wordt 6 keer duurder?

Ongelezen bericht door Pianotje »

Dit heeft volgens mij vooral iets te maken met de vermindering energiebelasting. Sinds 2020 krijg je 527 euro tegemoetkoming op je elektriciteitsnota. Hoe meer je verbruikt, hoe relatief duurder dit wordt als je dit maandelijks in kaart brengt. -527 / 12 = -43,92 tegoed per maand. Daar gaan je vaste kosten voor netbeheer en vaste leveringskosten vanaf. Dan blijft er bijv nog -19 euro over die maand. Dan kost 122 kwh a 0,22 = 23,98 euro, dan zijn je kosten in die maand in totaal omstreeks 4/5 euro. maar verbruik je 224 kwh, dan betaal je zo'n 30 euro aan kosten die maand.

mirjam.groenewoud
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 nov 2020 10:49

Re: Energie van Essent wordt 6 keer duurder?

Ongelezen bericht door mirjam.groenewoud »

Dankjewel voor je uitleg Pianotje, als Essent mij dit zo verteld had, had ik het begrepen, daar kunnen ze nog wat van leren! ;-)

Gesloten