Energierekening 2022: je gebruikt geen gas, maar toch betaal je tientjes tot ruim honderd euro meer

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Energierekening 2022: je gebruikt geen gas, maar toch betaal je tientjes tot ruim honderd euro meer

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
18 jan 2022 08:09
Heeft u enig idee wat de prijsstijgingen zijn geweest voor mensen die wel een gas en elektra aansluiting hebben? Iedereen waarvan het contract afliep kreeg ook stijgingen van 50% tot 100% of soms nog meer. En ja, overstappen kon, maar niet naar elke partij en waar je wel heen kon waren de prijzen ook flink hoger.
Ook enig idee hoe hoog de stijging van een variabel contract van een zittenblijver bij Essent is?
Stijgingen van 50-100% en meer?
Essent had het bijv voor gemiddeld huishouden over 15,- p.m.

marianneke49
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 sep 2008 11:22

Re: Energierekening 2022: je gebruikt geen gas, maar toch betaal je tientjes tot ruim honderd euro meer

Ongelezen bericht door marianneke49 »

In de uitzending werd gesproken over een petitie mbt de energieprijzenstijging. Waar is de petitie te vinden?

pout
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2022 11:12

Re: Energierekening 2022: je gebruikt geen gas, maar toch betaal je tientjes tot ruim honderd euro meer

Ongelezen bericht door pout »

HVC heeft eerst na de jaarafrekening in Oktober al een verhoging doorgevoerd .Daarna per Januari nogmaals.Ik ken mensen die alleen voor stadsverwarming al 279 euro moeten betalen.Waarom moeten wij belasting betalen op een product waar HVC geen belasting op betaald?Hoor al zo lang over los koppeling van warmte en gastarieven, maar er gebeurt niets. Ik dacht ook dat een zgn monopoliepositie bij wet verboden was?Gemeente Zaanstad is eigenaar van HVC.Die wil zeker het verlies van de nieuwbouwwijk Saendelft 1 e fase terugverdienen, waarin ze behoorlijk hebben geblunderd.Stadsverwarming is ALTIJD duurder geweest dan verbruik met een gasaansluiting.

ahelder1953
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2022 11:29

Re: Energierekening 2022: je gebruikt geen gas, maar toch betaal je tientjes tot ruim honderd euro meer

Ongelezen bericht door ahelder1953 »

Ik wil graag reageren op de gasprijs. Ik had een 3-jarig contract bij een leverancier. Dit eindigde per 4 januari j.l. Bij dezelfde leverancier heb ik nu een variabel contract. Het gevolg is, dat ik nu 2x zoveel voor het gas betaal. Ik ga nu van 100,-- per maand naar 243,-- per maand. Ik heb zonnepanelen, die meer electriciteit opwekken dan ik gebruik. Dus dit tarief kan ik toerekenen aan het gasverbruik. Ik heb contact gehad met de leverancier en die zegt, dat hier niets aan te doen is. En dat met een AOW uitkering. Ik begrijp nu, dat de mensen in de problemen komen. mijn vraag is nu: kan hier wat aan gedaan worden?

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energierekening 2022: je gebruikt geen gas, maar toch betaal je tientjes tot ruim honderd euro meer

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ahelder1953 schreef:
18 jan 2022 11:36
mijn vraag is nu: kan hier wat aan gedaan worden?
Ja, de gasproductie ophogen in Groningen en zorgen dat de ruzie uit de wereld is waardoor de gastransporten zonder hinder over de wereld gaan. Juist door het gecreëerde tekort stijgen de prijzen.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Energierekening 2022: je gebruikt geen gas, maar toch betaal je tientjes tot ruim honderd euro meer

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik heb gelukkig geen aansluiting op een warmtenet. En ik heb ook even geen zin om die prijs per GJ te vergelijken met gewoon gasverbruik. En dat is eigenlijk de enige goede manier. Daarbij vind ik omdat je vast zit aan een leverancier, dat je nooit meer mag betalen dan stoken op gas.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energierekening 2022: je gebruikt geen gas, maar toch betaal je tientjes tot ruim honderd euro meer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ahelder1953 schreef:
18 jan 2022 11:36
Ik wil graag reageren op de gasprijs. Ik had een 3-jarig contract bij een leverancier. Dit eindigde per 4 januari j.l. Bij dezelfde leverancier heb ik nu een variabel contract. Het gevolg is, dat ik nu 2x zoveel voor het gas betaal. Ik ga nu van 100,-- per maand naar 243,-- per maand. Ik heb zonnepanelen, die meer electriciteit opwekken dan ik gebruik. Dus dit tarief kan ik toerekenen aan het gasverbruik. Ik heb contact gehad met de leverancier en die zegt, dat hier niets aan te doen is. En dat met een AOW uitkering. Ik begrijp nu, dat de mensen in de problemen komen. mijn vraag is nu: kan hier wat aan gedaan worden?

Als u alleen AOW hebt, kunt u een stukje subsidie vragen aan de gemeente van ca. € 200,00.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Energierekening 2022: je gebruikt geen gas, maar toch betaal je tientjes tot ruim honderd euro meer

Ongelezen bericht door Cro »

jonis schreef:
18 jan 2022 09:45
NeoDutchio schreef:
18 jan 2022 08:09
Heeft u enig idee wat de prijsstijgingen zijn geweest voor mensen die wel een gas en elektra aansluiting hebben? Iedereen waarvan het contract afliep kreeg ook stijgingen van 50% tot 100% of soms nog meer. En ja, overstappen kon, maar niet naar elke partij en waar je wel heen kon waren de prijzen ook flink hoger.
Ook enig idee hoe hoog de stijging van een variabel contract van een zittenblijver bij Essent is?
Stijgingen van 50-100% en meer?
Essent had het bijv voor gemiddeld huishouden over 15,- p.m.
Gaat dat niet over voorschotten?

Essent zat rond november ergens tussen de €0.80 en €0.90 / m3 bij een variabel contract, nu bieden ze dit aan voor €1,69

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Energierekening 2022: je gebruikt geen gas, maar toch betaal je tientjes tot ruim honderd euro meer

Ongelezen bericht door jonis »

Cro schreef:
18 jan 2022 15:44
jonis schreef:
18 jan 2022 09:45
NeoDutchio schreef:
18 jan 2022 08:09
Heeft u enig idee wat de prijsstijgingen zijn geweest voor mensen die wel een gas en elektra aansluiting hebben? Iedereen waarvan het contract afliep kreeg ook stijgingen van 50% tot 100% of soms nog meer. En ja, overstappen kon, maar niet naar elke partij en waar je wel heen kon waren de prijzen ook flink hoger.
Ook enig idee hoe hoog de stijging van een variabel contract van een zittenblijver bij Essent is?
Stijgingen van 50-100% en meer?
Essent had het bijv voor gemiddeld huishouden over 15,- p.m.
Gaat dat niet over voorschotten?

Essent zat rond november ergens tussen de €0.80 en €0.90 / m3 bij een variabel contract, nu bieden ze dit aan voor €1,69
Het betreft alle klanten die voor 1 juli 2021 al een contract met variabele tarieven hadden bij Essent.
Die betalen 1,11 m3 vanaf januari

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Energierekening 2022: je gebruikt geen gas, maar toch betaal je tientjes tot ruim honderd euro meer

Ongelezen bericht door kiz »

Moneyman schreef:
18 jan 2022 08:54
Diana1968 schreef:
17 jan 2022 20:23
...maar wij kunnen geen kant op. Wij kunnen niet overstappen, geen gebruik maken van variabele tarieven, niets.
Tsja. Dat was de keuze toen je dat huis nam.
Die is een beetje flauw. Toen we hier in 1994 kwamen wonen kon je ook je stroomleverancier niet kiezen. Toen waren de tarieven nog een beetje normaal, die zijn pas over de kop gegaan toen de Stamin werd overgenomen door de Pegus, de Pegus met nog wat andere partijen opging in de Remu, die later werd overgenomen door Eneco. Toen moesten de tarieven ineens 'geharmoniseerd' worden (naar boven bijgesteld) en werd het Vestin tariefadvies uit 1985 opgevolgd door het Energiened tariefadvies die dit mogelijk maakte onder het eufemistische begrip 'niet meer dan anders'.
In werkelijkheid blijkt keer op keer uit onderzoek dan warmteklanten tot zo'n 27% meer kwijt zijn dan gasklanten, waarbij nog geen rekening is gehouden met een hoger gebruik: doordat warmtewoningen met slechtere isolatie toch aan de EPC norm voldoen is volstaan met een minimum aan isolatiemaatregelen. De warmtevraag is daardoor tot 30% hoger dan een gaswoning.
De kosten van deze 'uitgespaarde maatregelen' werden in het Energiened Tariefadvies toegevoegd aan het vastrecht: betalen voor wat je niet hebt. Idem overigens voor het onderhoudscontract voor een CV installatie. Wel betalen in het kader van NMDA maar er niets voor krijgen (stadsverwarming is ondehoudsarm zegt de leverancier desgevraagd).
Als je wil weten welke onzinnige posten er sinds de warmtewet worden meegerekend in het GJ taeief verwijs ik graag naar het Tarievenbesluit Warmte 2022: https://www.acm.nl/nl/publicaties/tarie ... ciers-2022
Moneyman schreef:Overigens: ik heb geen warmtenet en kan alle kantne op, maar ga ook in alle gevallen veel meer betalen. Doen alsof je meer gaat betalen omdat je vast zit, is natuurlijk onzin.
De ACM verschuilt zich achter de Warmtewet ('we moeten het zo berekenen') en de warmteboeren wijzen naar de ACM ('we mogen dit rekenen van de ACM') en je hebt als consument geen poot om op te staan. Ook als de gasprijs van de zomer weer daalt en gasgebruikers van hun dure contract af kunnen, betalen warmteklanten nog steeds de hoofdprijs, want het tarievenbesluit is een jaar geldig.

Chris_1979
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2022 16:52

Re: Energierekening 2022: je gebruikt geen gas, maar toch betaal je tientjes tot ruim honderd euro meer

Ongelezen bericht door Chris_1979 »

Gemeente Dijk en Waard wordt veel huizen verwarmt met stadswarmte van HVC. Het tarief is van 24,23 naar 39,49. De warmte wordt opgewekt in huisvuil centrale Alkmaar. Bewoners betalen voor afvoer en verbranding van huisvuil en daarnaast dus voor de warmte, waar nauwelijks gas voor wordt verstookt. De prijsverhoging is niet te rechtvaardigen.

alexlinda
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2022 13:14

Re: Energierekening 2022: je gebruikt geen gas, maar toch betaal je tientjes tot ruim honderd euro meer

Ongelezen bericht door alexlinda »

Jaarrekening komt in juni. Mail gehad van Eneco dat we waarschijnlijk €350 moeten bijbetalen. Dus advies: verhoog maandbedrag vanaf nu met €70! Dat betekent ipv €120, nu €190 euro. En daar zit geen elektriciteit bij, alleen warmte. Heb al eens rechtszaak gevoerd over de tarieven van warmte: verbruik is maar klein deel, het merendeel is vastrecht, belasting etc. En warmtepomp is ook niet handig als je warmtenetaansluiting hebt volgens Eigen Huis. Dus duurzamer kunnen wij het niet maken. We hebben zonnepanelen maar dat scheelt alleen in elektriciteit. Wij wonen hier sinds 2002 en rekening is altijd al veel hoger geweest dan met gas in oude huis. Dus niet meer betalen dan gasprijs heeft Eneco nooit waargemaakt, je bent afhankelijk van ze dus je kan niks doen. Of eventueel verhuizen naar woning mét gas…..

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Energierekening 2022: je gebruikt geen gas, maar toch betaal je tientjes tot ruim honderd euro meer

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik vind dat een verplicht warmtenet altijd goedkoper moet zijn dan zelf stoken met gas of warmtepomp.
Wat ik mis is de berekening van het financiële verschil tussen de GJ warmte via een warmtenet of de GJ warmte van een gasstoker.

Nini.on
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2022 14:51

Re: Energierekening 2022: je gebruikt geen gas, maar toch betaal je tientjes tot ruim honderd euro meer

Ongelezen bericht door Nini.on »

Heeft ooit iemand gevraagd aan ennatuurlijk hoe ze het verbruik berekenen. Ik heb ze gemailt maar ze kunnen mij daar geen antwoord opgeven.Ik heb namelijk stadsverwarming. Geen slimme meter. In de jaren dat ik deze woningen huur nog nooit iemand hier gehad van ennatuurlijk om de meterstanden te noteren en heb het ook nog nooit doorgeven zoals bij essent


J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Energierekening 2022: je gebruikt geen gas, maar toch betaal je tientjes tot ruim honderd euro meer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

xflorisx schreef:
24 jan 2022 19:58
Ik vind dat een verplicht warmtenet altijd goedkoper moet zijn dan zelf stoken met gas of warmtepomp.
Wat ik mis is de berekening van het financiële verschil tussen de GJ warmte via een warmtenet of de GJ warmte van een gasstoker.
In deze topic veel onzin en ook meningen die er niet toe doen. De warmteprijs wordt berekend met behulp van het "niet meer dan anders" principe. Dat betekent dat de kosten die je zou hebben met een gasaansluiting ook moet betalen met een warmteaansluiting. Dat wil dus zeggen het actuele gastarief, vastrecht gas, plus het voordeel van het feit dat je geen cv ketel hoeft aan te schaffen en te onderhouden.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Energierekening 2022: je gebruikt geen gas, maar toch betaal je tientjes tot ruim honderd euro meer

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

xflorisx schreef:
24 jan 2022 19:58
Ik vind dat een verplicht warmtenet altijd goedkoper moet zijn dan zelf stoken met gas of warmtepomp.

Dat kan je vinden, maar ik mis jouw argumentatie waarom je dat vindt. Voor een betoog heb je wel argumenten nodig.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Energierekening 2022: je gebruikt geen gas, maar toch betaal je tientjes tot ruim honderd euro meer

Ongelezen bericht door xflorisx »

Al was het alleen maar, dat je niet zomaar naar een andere leverancier kunt. Ja, kan wel, maar dan moet je verhuizen. Het niet meer dan anders vind ik een goede reden. Voor klimaatdoelen zou het beter zijn als er veel meer warmtenetten komen die afvalwarmte gebruiken. Nu krijg je het gevoel dat je liever niet een huis moet gaan kopen met zo'n monopolist als warmteleverancier.
Ik ben ook blij dat ik een eigen gasketel heb. Kost mij ongeveer €70 per maand.
Daarom het verzoek ook om een vergelijk wat een GJ warmte kost.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Energierekening 2022: je gebruikt geen gas, maar toch betaal je tientjes tot ruim honderd euro meer

Ongelezen bericht door xflorisx »

Leon1973 schreef:
17 jan 2022 21:33
Wij wonen al bijna 20 jaar in een wijk met stadsverwarming. De laatste 10 jaar in een goed geïsoleerde nieuwbouw 2/1 kap woning.
Onze stookgedrag is al 10 jaar nagenoeg het zelfde. Warme of koude winters 35 GJ.
Een warme winter komt neer op ca. 33 GJ.

Leverancier HVC geeft aan dat 1 GJ warmte is te vergelijken met ongeveer 33 m3 gas.

Voor onze woning geldt dat wij dus 35 GJ x 33 m3 = 1155 m3 gas verbruiken.

Onze maandlasten 2021 zijn € 108,67 per maand € 1304,04 per jaar
Onze maandlasten 2022 wordt € 131,67 per maand € 1580,16 per jaar

Daarnaast koken wij door het ontbreken van gas op elektra.
Het maandtarief electra € 103,15 (2021). Maand tarief 2022 nog even afwachten ivm investering zonnepanelen
Uitgaande van de energiewaarde van aardgas = 35 MJ/m3 Voor 1GJ warmte heb je dan 30 m3 gas nodig. Bij gebruik van 35GJ komt dat ongeveer op 1050 m3 gas. Je betaald daar € 1580 voor.
Je betaald dus in vergelijking met een gasstoker €1,50 per m3 gas. Ik betaal nu nog minder (iets onder de €), maar hele volksstammen betalen meer. En zoals hierboven gesteld: je hebt geen kosten voor een cv ketel. Dat kun je ook stellen op €200 per jaar.

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Energierekening 2022: je gebruikt geen gas, maar toch betaal je tientjes tot ruim honderd euro meer

Ongelezen bericht door kiz »

xflorisx schreef:
26 jan 2022 19:14
Uitgaande van de energiewaarde van aardgas = 35 MJ/m3 Voor 1GJ warmte heb je dan 30 m3 gas nodig. Bij gebruik van 35GJ komt dat ongeveer op 1050 m3 gas. Je betaald daar € 1580 voor.
Je betaald dus in vergelijking met een gasstoker €1,50 per m3 gas. Ik betaal nu nog minder (iets onder de €), maar hele volksstammen betalen meer. En zoals hierboven gesteld: je hebt geen kosten voor een cv ketel. Dat kun je ook stellen op €200 per jaar.
Hoeveel m3 gas er voor 1 GJ wordt berekend is een complexe formule die in het Warmtebesluit wordt toegelicht. Zo simpel als 'er gaat 30 m3 in 1 GJ' is het niet.
De uitgespaarde kosten voor het niet hebben van een CV ketel worden doorberekend in het vastrecht. Ook worden de kosten van een onderhoudscontract voor de CV meegenomen in het vastrecht.
Het (maximale) vastrecht is voor 2022 vastgesteld op 494,58 euro voor verwarming en warm kraanwater. En daar bovenop betaal je nog (maximaal) 131,16 euro voor verwarming en warm kraanwater en 26,83 euro meettarief
Je bent dus al (maximaal) 651,57 euro kwijt voordat je ook maar 1 druppel warm water hebt verbruikt.
Een gemiddeld huishouden (tussenwoning) verbruikt volgens Eneco 32 GJ warmte en nog 10 GJ voor warm tapwater.
Eneco rekent niet de maximale tarieven, maar 'slechts' 43,76 per GJ, een gemiddelde gebruiker gaat dus (42x43,76=) 1837,92
betalen.
De vaste kosten zijn bij Eneco gelijk aan vorig jaar (vastrecht 403,58, huur afleverset 125,50 en meettarief 26,83 =) 555,91.
Totaal 2393,83.

Gesloten