Enexis al 7 maanden geen data slimme meter

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Danielle C
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2006 13:01

Enexis al 7 maanden geen data slimme meter

Ongelezen bericht door Danielle C »

In 2012 kreeg ik zonnepanelen en een slimme meter geïnstalleerd. Sinds sept 2021 stuurt mijn slimme meter geen data meer door. Mijn verbruiksapp van Essent is daardoor waardeloos geworden en alle inzicht in het verbruik ook. Na maanden leuren kwam een monteur. Die was echter na 10 min weer vertrokken. Kennelijk wilde hij de hele meter vervangen maar was er volgens hem te weinig plaats. Met deze stelling nam ik uiteraard geen genoegen en op 25 feb kreeg ik alsnog mijn nieuwe meter. Yes! Op de eerste van elke maand stuurt deze normaal de data door. Je zal het al verwachten: er gebeurde niets. Opnieuw gebeld en een klacht ingediend.
Zojuist krijg ik deze mail van hun:

Storing
We hebben gemerkt dat de aansluiting continu opnieuw in storing valt. We hebben het geprobeerd op te lossen door de meters op afstand te resetten en door ze te vervangen voor nieuwe type meters. Dit heeft helaas niet geholpen. De verbindingsissues blijven aanhouden. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Denk hierbij aan de afstand van de meter tot aan de zendmast, maar het kan ook bouwtechnisch zijn. Hier hebben wij geen invloed op. Om deze reden hebben we de storing geparkeerd op slecht bereik en de uitleesfunctie op Niet Op Afstand Uitleesbaar gezet. We kunnen helaas niets voor u betekenen.

Verbruik
De storing heeft geen invloed op het correct registreren van het verbruik. Om het verbruik nu toch bij te kunnen houden, kunt u de meterstanden van de meter aflezen tot de storing is verholpen. Via deze link vindt u de meterhandleiding van uw slimme meter. Mocht u binnenkort een jaarafrekening moeten krijgen, vraagt u dan aan uw energieleverancier of u zelf de meterstanden aan hen kunt doorgeven.

Voor meer informatie en updates over de uitleesstoring kunt u terecht op www.enexis.nl/uitleesstoring.

Ik ga ervan uit dat het duidelijk is dat de uw meters niet uitleesbaar zijn door slecht bereik en dat er geen oplossing mogelijk is. Tot slot wens ik u nog een fijne dag toe.

———
Kortom, voor enexis is het klaar. Het systeem heeft 9 jaar goed gefunctioneerd en ineens is een zendmast of ontvangst het probleem…
Onbegrijpelijk, hiervoor betaal je o.a. Netwerkkosten, afschepen met onzin. Wie herkent dit, en wat nu?

DeZevendeHenk
Berichten: 771
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Enexis al 7 maanden geen data slimme meter

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Die meters gebruiken volgens mij nog iets van 2G of 3G technologie en dat begint end of life te raken, uw klacht komt veel voor. Er zullen binnen kort wel nieuwe meters komen die met 4G of 5G werken en dan kunnen ze die van u vervangen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Enexis al 7 maanden geen data slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

Danielle C schreef:
24 mar 2022 15:42
Kortom, voor enexis is het klaar. Het systeem heeft 9 jaar goed gefunctioneerd en ineens is een zendmast of ontvangst het probleem…
Onbegrijpelijk, hiervoor betaal je o.a. Netwerkkosten, afschepen met onzin. Wie herkent dit, en wat nu?
Waarom is dat onbegrijpelijk? Het kan toch heel goed zijn dat er ergens iets is veranderd, waardoor de ontvangst(sterkte/ kwaliteit) anders is geworden? Als het niet werkt, werkt het niet. Je kunt niet zeggen dat ze het niet geprobeerd hebben. Wat zie je zelf als optie dan?

Als je graag je verbruik wilt monitoren (wat ik ook zou willen), kan je dat overigens makkelijker en beter via een simpele P1-meter. Voor 3 tientjes weet je alles, zeker als je het combineert met je app van je zonnepanelen.

150747
Berichten: 231
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Enexis al 7 maanden geen data slimme meter

Ongelezen bericht door 150747 »

Ik gebruik het Huisbaasje van Aurum en dat werkt perfect, ook met zonnepanelen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Enexis al 7 maanden geen data slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

150747 schreef:
25 mar 2022 09:34
Ik gebruik het Huisbaasje van Aurum...
Ik dacht echt wat is dát... maar dit maakt veel duidelijk :D

150747
Berichten: 231
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Enexis al 7 maanden geen data slimme meter

Ongelezen bericht door 150747 »

Morganlefay schreef:
25 mar 2022 10:23
Ja en dat kost ook weer extra(veel) geld.
Het kost bij allemaal geld alleen een app van de leverancier is "gratis" maar wordt verdisconteerd in de maandprijs van de energie.
Voor niks gaat de zon op, mogelijk nog tot maandag.
Ik gebruik het huisbaasje al jaren. als ik dat uitsmeer over de tijd kost het een paar tientjes per jaar en dat wordt relatief goedkoper naarmate de tijd vordert.
Energieflip (Huisbaasje) geeft mij op ieder moment van de dag de verbruiken en leveringen van gas, elektra en zonne-energie op.
Ook handig bij het opladen van de auto om te kijken hoeveel verbruikers ik nog kan aanzetten zoals de wasmachine, droger of wat dan ook.
Ik zie dan wat ik maximaal verbruik op dat moment.
Per groep max 16 ampère of wel een vermogen van 3680 Watt.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Enexis al 7 maanden geen data slimme meter

Ongelezen bericht door newmikey »

Ik gebruik gewoon een Raspberry Pi met de gratis P1 monitor software. De PI zelf had ik al ergens liggen, een P1 kabeltje (slimme meter naar USB aansluiting) heeft me zo'n €15 gekost.

Op mijn eigen PC (of telefoon) kan ik vervolgens via de URL http://p1mon/main-2.php mijn eigen meter uitlezen en allerlei historische verbruiksgegevens inzien. Voorbeeldjes van een paar minuten geleden.

Afbeelding

Afbeelding

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Enexis al 7 maanden geen data slimme meter

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Hoeveel schade heb je ondervonden door dit technische probleem? (in Euro's)
En staat er in je contract dat Enexis verplicht is deze functionaliteit te leveren?

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Enexis al 7 maanden geen data slimme meter

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik twijfel of hun meer inspanning moeten doen of voldoende gedaan hebben. Ik kan je geen antwoord geven.

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies.

HFMREULING
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 okt 2017 16:19
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Enexis al 7 maanden geen data slimme meter

Ongelezen bericht door HFMREULING »

Bij Cedel in Assen kun je een monitor kastje kopen, dat al Uw verbruik kan bijhouden zonder abonnement. Je sluit het op de meter aan d.m.v. een meegeleverd telefoonsnoertje, dat achter een klepje op de meter is aan te sluiten! Goed systeem dat ik al jaren gebruik!

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Enexis al 7 maanden geen data slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

Daar gebruik ik de P1-meter van Home Energy voor. Ideaal systeem, en je hoeft er niet voor naar Assen :wink:

theo keizer
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2022 10:08

Re: Enexis al 7 maanden geen data slimme meter

Ongelezen bericht door theo keizer »

Ik zie meerdere reacties, maar ik mis er een, die werd aan mij meegedeeld na jaren van stroomdips van enkele seconden, waar Enexis niets mee wilde doen. De uitspraak na een grote storing en veel data verlies (schade duizenden euro's en weglopende opdrachtgevers) en was: je moet dan maar uit het Enexis gebied verhuizen. Wat heb ik met Enexis te maken, want ik heb mijn originele energiecontact bij de plaatselijke GEB afgesloten in 1984. Dat Enexis er een zootje van maakt blijkt nu wederom. En te beroerd is om zijn verantwoordelijkheid te nemen. Ze zijn oppermachtig en kunnen doen wat ze willen, althans die indruk wekken ze van alle kanten. Ga er maar van uit dat Enexis verrekt om iets te doen als er iets mee energie in het probleem moet worden gestoken.

vorse012
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 apr 2006 11:14

Re: Enexis al 7 maanden geen data slimme meter

Ongelezen bericht door vorse012 »

Wij wonen sinds mei 2022 in onze nieuwbouw woning. Er is een slimme meter van Enexis geplaatst die tot juli 2022 probleemloos werkte. In juli een storing in de communicatie van de meter met Enexis. Monteur geweest, hij heeft het opgelost. Werkte weer goed tot 1 augustus 2022. Daarna tot nu toe geen verbinding meer met Enexis. Dus energieleverancier krijgt ook geen gegevens en hun app werkt dus niet. Zelf een Huisbaasje aangeschaft en via P1 poort de standen bijgehouden. En doorgegeven aan de energieleverancier. Enexis reageert alleen in termen van : sorry, kan nog geruime tijd duren. Kpn zegt dat hun netwerk hier perfect is, voorbeeldig!
Ben er niet blij mee.

AntonBoek21
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2023 21:13

Re: Enexis al 7 maanden geen data slimme meter

Ongelezen bericht door AntonBoek21 »

Wij hebben dit probleem ook vanaf mei 2022. Ik krijg geen monteur, ze zeggen we hebben het genoteerd en kijken of we een oplossing hebben.
Nu 10 mnd verder nog niks en geen mogelijkheid om over te stappen ivm monopoliepositie.
Antwoord van Enexis, tja das uw probleem.
Het belemmert dus het overstappen naar dagtarief vb bij ANWB, omdat je niets kan bijhouden.
Radar please help!!

sergiosus
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jun 2009 22:46

Re: Enexis al 7 maanden geen data slimme meter

Ongelezen bericht door sergiosus »

Wij hebben hetzelfde probleem al 3 maanden, maar dan heb ik WEL een dynamisch energiecontract.
Enexis geeft aan het issue van Slimmer Meter niet uit kunnen lezen "automatisch" te kunnen spotten, maar dit heeft niet geholpen.
Sinds weken ben ik aan het bellen, maar ook dat helpt niet echt. Het hele voordeel van dynamische energiecontracten gaat verloren omdat de aanbieders het verbruik inschatten. Met het laden van de Hybride auto helpt dat helemaal niet.
Mede daarom volledig eens met de opmerkingen van de monopoliepositie.

sergiosus
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jun 2009 22:46

Re: Enexis al 7 maanden geen data slimme meter

Ongelezen bericht door sergiosus »

Terugkoppeling op Enexis en afsluitend bericht.
Na vele telefoontjes met uitstel op uitstel, een officiele klacht met standaard antwoord komt er sinds 48 weer data door.
Nu terug met de dynamische energieleverancier aan de slag om reeds geleverde energie tegen een eerlijke prijs terug te krijgen.

bartjans
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2023 15:44

Re: Enexis al 7 maanden geen data slimme meter

Ongelezen bericht door bartjans »

Volgens mijn energieleverancier zijn er erg veel problemen met het uitlezen van slimme meters. In november 2022 heeft men bij mij een slimme gasmeter geïnstalleerd. Deze meter bleek achteraf niet te communiceren met mijn bestaande elektrische slimme meter. Eindelijk, na vele telefoontjes met de installateur en de gas leverancier werd na 5 maanden mijn oude slimme elektriciteitsmeter vervangen door een nieuwe slimme elektriciteitsmeter. Het probleem zou hiermee verholpen zijn. Inmiddels zijn wij weer een maand verder en energieleverancier kan mijn gasmeter standen nog steeds niet uitlezen terwijl beide slimme meters wel met elkaar communiceren(het meter nummer van de gasmeter wordt in de elektriciteitsmeter vermeld).
Ik heb het afgelopen half jaar inmiddels in totaal meer dan 10X gebeld en beide bedrijven volharden in het na elkaar wijzen. In mijn laatste gesprek met de energieleverancier werd duidelijk aangegeven dat er heel veel problemen zijn met slimme meters op dit moment. Het is mij nog steeds niet duidelijk wat het probleem nu precies is hier wordt namelijk geen openheid over gegeven. Als het een personeel probleem betreft dan ben ik best bereid om een tijdje te wachten maar het continu op en neer sturen van de klanten van het kastje naar de muur zonder inhoudelijk zaken toe te lichten werkt wel erg frustrerend. Blijkbaar niet van belang want de klant heeft toch geen alternatief wat betreft de infrastructuur.
Laatst gewijzigd door bartjans op 22 mei 2023 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

bartjans
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2023 15:44

Re: Enexis al 7 maanden geen data slimme meter

Ongelezen bericht door bartjans »

De bedrijven waarbij bovenstaande zaak speelt zijn Enexis en Vattenfall. Ik zou graag willen weten of andere mensen soortgelijke ervaringen hebben met deze 2 bedrijven?

Plaats reactie