Ervaring met uitzetten en krimpen van tuinhout.

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Ervaring met uitzetten en krimpen van tuinhout.

Ongelezen bericht door de auditu »

Recentelijk hebben we 2 (blokhut) tuinhuisjes aangeschaft om zelf in elkaar te zetten. Er is voor dit type gekozen, in de veronderstelling dat we er bouwtijd mee zouden uitsparen. Aanvankelijk leek deze veronderstelling juist, maar na een aantal lagen gestapeld te hebben, werden toch hoogteverschillen zichtbaar. Vooral ter weerszijden van de kozijnen. Het balkenlaagje tussen de kozijnen wijkt het meest af. Dat kwam zo’n 2,5 cm lager uit, zodat er een kier ontstond met de volgende laag. En passant was ik er ook achter gekomen dat de deuren te groot waren voor het kozijn. Dit bleek ook het geval bij het andere pakket.
Dit alles gemeld en gevraagd wat de beste oplossing is. Positief is dat er zeer snel antwoord kwam.
De deuren zou ik kunnen afschaven. :shock: Het andere probleem zou veroorzaakt worden doordat het hout is geïmpregneerd en daardoor iets uitgezet. Hierop geantwoord, dat het niet aannemelijk is dat daarmee een kier van 2,5 cm. gaat verdwijnen, omdat het pakket als een geheel is behandeld en daarom ook als geheel zal krimpen. Het antwoord kwam wederom snel, het was alleen een herhaling van het eerste. “Gewoon verder bouwen, komt vanzelf goed”.
Mijn vraag: Heeft iemand ervaring met dit krimpverhaal, is het plausibel of kan ik het zien als onderschatting van de menselijke intelligentie in het algemeen?

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ervaring met uitzetten en krimpen van tuinhout.

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Het komt inderdaad allemaal vanzelf goed. Misschien pas met de dag des oordeels, maar ooit komt alles goed.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ervaring met uitzetten en krimpen van tuinhout.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik heb ook een blokhut in de tuin staan die elke zomer en winter problemen geeft met de deur. Afgelopen zomer nieuwe planken tegenaan geschoten en passend gemaakt tegen de deur. Van de winter kon de deur niet meer dicht. Elke week stukjes van het nieuwe hout afgeschaafd tot eindelijk met de haakse slijper. Nu is het weer droog en is er alweer een kier van een goede centimeter ontstaan.

Dergelijk hout is redelijk goedkoop en krimpt en zet uit. Daar kan je niets tegen doen. Behalve dan ander hout nemen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ervaring met uitzetten en krimpen van tuinhout.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het tuinhuisje dat wij tien jaar geleden hebben laten plaatsen, een blokhut voor kussens, tuingereedschappen en tuinbenodigdheden, varieert zo'n 2 cm in hoogte door uitzetting en krimp. Zolang alles maar kan schuiven, geeft dat geen problemen.
In de "hoogste stand" (eind vd herfst) is een randje ongebeitst hout van een paar milimeter hoog zichtbaar boven het fries boven de deuren. Nu staat hij in de laagste stand.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ervaring met uitzetten en krimpen van tuinhout.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik weet niet wat je betaald hebt, maar ook hierbij geldt wel dat alle waar naar z'n geld is. Hout werkt altijd, maar da mate waarin én de onderlinge mate van pasbaarheid hangt wel van de gekozen kwaliteit af.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ervaring met uitzetten en krimpen van tuinhout.

Ongelezen bericht door witte angora »

de auditu schreef:
20 apr 2021 12:58
Mijn vraag: Heeft iemand ervaring met dit krimpverhaal, is het plausibel of kan ik het zien als onderschatting van de menselijke intelligentie in het algemeen?
Ervaring niet. Waar ik benieuwd naar ben: wat is er van tevoren over krimpen gecommuniceerd toen je ze kocht?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ervaring met uitzetten en krimpen van tuinhout.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Over welke blokhutten hebben we het? Heb je een linkje?

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Ervaring met uitzetten en krimpen van tuinhout.

Ongelezen bericht door de auditu »

Ik ben bekend met het fenomeen uitzetten en krimpen van hout. Dat is dus geen verrassing. Wat ik niet zie, is dat de 8 gestapelde deeltjes tussen de kozijnen nu 2,5 cm. lager uitkomen dan de zijwanden en dat die kier over 3 weken verdwenen zal zijn. Als de zijwanden krimpen, dan krimpen de andere deeltjes toch in gelijke mate?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ervaring met uitzetten en krimpen van tuinhout.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat lijkt mij ook.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Ervaring met uitzetten en krimpen van tuinhout.

Ongelezen bericht door de auditu »

Moneyman schreef:
20 apr 2021 13:55
Over welke blokhutten hebben we het? Heb je een linkje?
Ik heb er bewust voor gekozen niet meteen de naam van de leverancier te noemen. Dat kan altijd nog als blijkt dat zij klanten met een onzinverhaal het bos insturen. Het lijkt er op dat, heel vaak, wanneer er iets niet klopt aan een blokhut, er meteen het uitzet- en krimpverhaal bijgehaald wordt. Vorig jaar bij iemand meegemaakt, dat na zes telefoontjes de leverancier toegaf dat er een verkeerd kozijn in het pakket zat. :shock:

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Ervaring met uitzetten en krimpen van tuinhout.

Ongelezen bericht door juliomariner »

de auditu schreef:
20 apr 2021 14:10
Ik ben bekend met het fenomeen uitzetten en krimpen van hout. Dat is dus geen verrassing. Wat ik niet zie, is dat de 8 gestapelde deeltjes tussen de kozijnen nu 2,5 cm. lager uitkomen dan de zijwanden en dat die kier over 3 weken verdwenen zal zijn. Als de zijwanden krimpen, dan krimpen de andere deeltjes toch in gelijke mate?
Nee dat laatste hoeft niet. Ligt eraan wat de weerkant is. Hout is een natuurproduct en niet elke boom is het zelfde. Dat kan dus ook van invloed zijn (uit welk deel van de boom de plank gezaagd is)
Bij het impregneerproces wordt er een vloeistof (meestal water) met daarin opgelost het impregneermiddel (meestal metaalzouten) onder druk in het hout gebracht. Het ingebrachte vocht moet er weer uit. Na verloop van tijd zal het vers geimpregneerde hout dus drogen en daardoor krimpen. Waarschijnlijk heeft u dus vers geimpregneerd hout gehad.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Ervaring met uitzetten en krimpen van tuinhout.

Ongelezen bericht door Revoked »

Onze overkappingen, soort van hooischuren met twee gesloten zijden, en de veranda zijn gemaakt van speciaal daarvoor bedoeld hout. De planken zijn ongeveer 3 cm dik. De staanders, muurplaten en spanten zijn niet in je eentje te tillen. En geen naaldhout. Materiaal kosten waren, vond ik dan, exorbitant. Ik denk niet dat TS dergelijk hout voor zijn huisjes heeft. En dat is het verschil. Mijn oude oude baas zei het al: da's alleen geschikt om een vuurtje mee aan te maken, zelfs als brandhout is het niks.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ervaring met uitzetten en krimpen van tuinhout.

Ongelezen bericht door witte angora »

Je bedoelt wat we vroeger zeiden: 'waaibomenhout'. Vuren bijvoorbeeld is zo'n slechte kwaliteit.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Waaibomenhout

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Ervaring met uitzetten en krimpen van tuinhout.

Ongelezen bericht door JozJan »

Haha, dat heb ik dus ooit gehad. Zo'n bouwpakket tuinhuisje gekocht bij de bouwmarkt, klusser ingehuurd om het op te bouwen. Die kwam na 5 minuten werk al naar binnen 'waaibomenhout dit, schiet niet op'. Heeft het huisje overigens keurig afgeleverd uiteindelijk, en dat huisje voldeed ook prima

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ervaring met uitzetten en krimpen van tuinhout.

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
21 apr 2021 06:33
Je bedoelt wat we vroeger zeiden: 'waaibomenhout'. Vuren bijvoorbeeld is zo'n slechte kwaliteit.
Ach, het ene vurenhout is het andere niet. Er is niets mis met een goed geïmpregneerde vurenhouten schutting, om maar eens iets te noemen. Zolang je eisen niet hoger liggen dan een jaar of 15 is vurenhout prima.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Ervaring met uitzetten en krimpen van tuinhout.

Ongelezen bericht door juliomariner »

Vuren is geen slechte kwaliteit echter vuren laat zich niet zo goed impregneren als grenenhout. Deze is dus duurzamer. Nadeel van grenen is dan weer wel dat er meer noesten in zitten zie er ook uit kunnen vallen.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Ervaring met uitzetten en krimpen van tuinhout.

Ongelezen bericht door de auditu »

JozJan schreef:
21 apr 2021 08:40
Haha, dat heb ik dus ooit gehad. Zo'n bouwpakket tuinhuisje gekocht bij de bouwmarkt, klusser ingehuurd om het op te bouwen. Die kwam na 5 minuten werk al naar binnen 'waaibomenhout dit, schiet niet op'. Heeft het huisje overigens keurig afgeleverd uiteindelijk, en dat huisje voldeed ook prima
Die "klusser" ben ik dus zelf en zie wel mogelijkheden om er iets moois van te maken. Ik heb moeite met het bagatelliseren of zelfs ontkennen van het probleempje. "Gaat u maar gewoon verder met opbouwen, geloof me maar, ik heb al heel veel jaren ervaring". Als dat al zo is, mis ik echter een opmerking dienaangaande over dit fenomeen in de handleiding.
Overigens ben ik mij wel bewust van de kwaliteit en verwachtte ik sowieso geen paleisje.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ervaring met uitzetten en krimpen van tuinhout.

Ongelezen bericht door witte angora »

Mwoh, ze zullen niet zo snel vermelden dat ze eersteklas waaibomenhout verkopen. Maar er had zeker wel een opmerking mogen staan dat, 'gezien de aard van het hout, er rekening mee moet worden gehouden dat het onder invloed van het weer kan uitzetten of krimpen, en dat dat geen gebrek is, maar inherent aan het materiaal'.

Zoiets dus.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Ervaring met uitzetten en krimpen van tuinhout.

Ongelezen bericht door juliomariner »

Het is dan ook geen waaibomenhout maar de eigenschappen hadden ze er inderdaad bij kunnen zetten.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ervaring met uitzetten en krimpen van tuinhout.

Ongelezen bericht door Moneyman »

de auditu schreef:
21 apr 2021 13:06
Die "klusser" ben ik dus zelf en zie wel mogelijkheden om er iets moois van te maken. Ik heb moeite met het bagatelliseren of zelfs ontkennen van het probleempje. "Gaat u maar gewoon verder met opbouwen, geloof me maar, ik heb al heel veel jaren ervaring". Als dat al zo is, mis ik echter een opmerking dienaangaande over dit fenomeen in de handleiding. Overigens ben ik mij wel bewust van de kwaliteit en verwachtte ik sowieso geen paleisje.
Volgens mij weet je inderdaad prima wat je doet en los je het probleem wat je tegenkomt vast wel op. Qua bagatelliseren heb je gewoon gelijk.

Gesloten