LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Melviinbl
Berichten: 102
Lid geworden op: 21 mar 2014 15:43

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Melviinbl »

Benieuwd naar de reactie van de leverancier.
Ik ga niet meer klagen tegen mijn vrouw dat we teveel verbruiken met 2400kwh en 1500m3 gas per jaar als ik dit zo lees 😂

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door 16again »

Ivo.w schreef:
23 okt 2020 20:25
Wanneer het elektra verbruik fors is toegenomen, dan is het helemaal niet zo vreemd dat over hetzelfde jaar het gasverbruik is afgenomen. De wet van behoud van energie schrijft voor dat alle energie die 'gebruikt' wordt, direct of indirect wordt omgezet in warmte. Het toegenomen elektra verbruik houdt dus ook in dat de warmte die geproduceerd wordt door elektrische apparatuur is toegenomen. En dat heeft weer als gevolg dat de verwarmingsinstallatie minder hard hoeft te werken.
Dit gaat mank, om 2 redenen:
-1 kuub gas heeft vergelijkbare warmte inhoud als 8 a 9 khW electra.
-Toegenomen electra verbruik in zomermaanden bespaart geen gas. Dan staat het raam open en vliegt extra warmte dus weg

1000 kuub gas is alleen te compenseren met 2300kwh aan electra bij gebruik van een warmtepomp. Installatie daarvan had toch wel door TS opgemerkt moeten zijn.

Hannie van Ieperen
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 sep 2005 14:11

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Hannie van Ieperen »

Dit is absurd veel. Ik betaal elke maand 80 euro aan voorschot en met de jaarafrekening hoef ik nooit bij te betalen. Mijn omstandigheden zijn wel anders, ik ben alleen, woon in een goed geisoleerd eengezins hoekhuis........ echter ik stook alleen in de woonkamer. Onze winters zijn zo zacht geworden dat stoken in de overige ruimtes vind ik niet nodig. Vattenvall weet er inmiddels van ( lees ik) . Ik hoop dat er een goede oplossing komt.

hrutten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2020 11:03

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door hrutten »

Mogelijk gaan we aan iets heel belangrijks voorbij als in deze woning nog een analoge / conventionele meter hangt (dus geen slimme meter). Als dit het geval is en er een of aantal keren geen meterstanden zijn doorgegeven dan volgt er een geschat jaarverbruik en dito jaarafrekening. Zodra er bv de laatste keer wel meterstanden zijn gemeld dan volgt er een naheffing over die periode en kan het zomaar zijn dat de inhaalslag die ruim 8000kwh verklaart (het werkelijke verbruik incl het te weinig betaalde verbruik afgelopen jaar/jaren). Want wat je verbruikt hebt dien je te betalen. Daarom van uiterste belang om ieder jaar je meterstanden door te geven als je geen slimme meter hebt/wilt.

Is dit mogelijk het geval?

litsenj
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2016 11:26

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door litsenj »

Het verbruik in zowel 2018/2019 als 2019/2020 is zeker bijzonder hoog voor een normaal huishouden. Ook de toename van elektra en afname van gas is mij opgevallen, dit moet een verklaarbare oorzaak hebben. Ik ben erg benieuwd.

Zelf kan ik me een verbruik van 5500 kWh herinneren met een tweepersoons huishouden (!). Uiteindelijk bleken waterbed en elektrische vloerverwarming in de badkamer de boosdoener. Laatstgenoemde verbruikte zonder dat ik er erg in had 400 Watt continue.
Inmiddels verbruiken we in een groter huis veel minder stroom en gas, enkel door regelmatig kritisch naar verbruik te kijken.

Maar het loont zeker de moeite om te zoeken naar grootverbruikers, sluipverbruik en lekstroom.

ilse.schouten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2020 18:41

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door ilse.schouten »

Ik heb even gegoogled en het gemiddeld verbruik per jaar voor 4 personen is 3930 kWh. Dus jouw verbruik is bijna 3 x zo hoog. DAt kan niet kloppen. Ik zou zeker contact opnemen met Vattenfall. Succes!

RuDro
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2020 08:10

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door RuDro »

Heb je soms zo'n besparende elektrische boiler die de warmte vanuit huis opzuigt en daarmee een boiler van 200 liter iets voorverwarmt?
Deze zijn rond het jaar 2000 in veel huizen geplaatst.
In deze boiler zit een thermostaat en die was bij ons kapot, dus bleef dit apparaat het water zelf voorverwarmen en dus ook wij hadden een hele hoge stroomrekening, boiler laten verwijderen, direct een nieuwe CV laten plaatsen en binnen 2 jaar alles terug verdient.

Gesloten