LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] extra sleutel bijmaken

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
shuttle43
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2014 22:17

extra sleutel bijmaken

Ongelezen bericht door shuttle43 »

Op 16-08-2014 was ik mijn huissleutel vergeten. Zoon die reservesleutel had zat in Frankrijk.
Toen een 24uurs slotenservice gebeld, die heeft eerst geprobeerd te flipperen, maar dat ging niet. Dan nieuw slot erin, een slot met een certificaat. Dus slot uitgeboord en nieuw slot er in, inclusief drie sleutels.
Kosten €45,- voor slot en €80,- voor voorrijden en arbeid, is een hoop geld maar wat wil je.
Later wilde ik een sleutel laten bijmaken, dus naar De Boer en Bronmans schoenmaker in de koopgoot in Rotterdam. Heb gevraagd wat een sleutel met certificaat laten bijmaken kost. antwoord ca €35,- a €40,-. OK niet goedkoop maar ja moest toch een extra sleutel hebben. Op 25-09-2014 sleutel opgehaald en toen moest ik €55,- incl btw betalen. Heb er op gewezen dat hij eerst een ander bedrag heeft genoemd, maar ja dat kon wel maar hij wist toen de juiste prijs nog niet. Omdat ik toch mijn certificaat terug moest hebben en de sleutel toch maar betaald.
Was er niet tevreden mee en heb toen de fabrikant benaderd. Deze mailde mij dat de winkelier voor deze sleutel 17,60 moest betalen maar daar kreeg hij nog €1.- korting. Voor de verzending werd €6,- gerekend, dus de winkelier heeft €23,60 voor mijn sleutel betaald. Omdat de prijs exl btw €45,45 was heeft hij op mijn sleutel ruim €22,- verdiend. Later terug gegaan en hem op het prijsverschil gewezen, maar dat had hij nodig, hij zat op een dure plek wat veel geld kostte en er kon niets van de prijs af.
Ik vind dit oplichting en zal dan ook nooit meer naar deze zaak toegaan, terwijl ik al diverse keren daar schoenen heb laten maken. Hij denkt een vette winst binnen te halen maar is wel een klant kwijt.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: extra sleutel bijmaken

Ongelezen bericht door newmikey »

Weer iemand die het woord "oplichting" gebruikt maar géén idee heeft wat het betekent. Een bruto marge van 100% (of in handelstermen "één keer over de kop") is eigenlijk héél netjes en zelfs aan de lage kant.

Van die €22 moet deze winkelier zijn belastingen betalen (dus andere dan de BTW), zijn investeringen in inboedel, apparatuur en voorraad betalen, zijn bedrijfsleningen aflossen, eventueel personeel betalen, de huur of hypotheek betalen en alle andere bedrijfskosten. Als hij daar een netto marge van €2-€4 aan overhoudt is het veel.

Dat hij niet eerst een prijsopgaaf deed is niet zo netjes maar dat is nog wel iets anders dan oplichting. Dat u vervolgens iemand op deze manier afzijkt is al helemaal treurig!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: extra sleutel bijmaken

Ongelezen bericht door olaf79 »

Oplichting is het zeker niet. Dat het niet erg netjes is dat hij eerst een prijsopgave doet 35 euro ben ik eens. Hij mag natuurlijk vragen wat hij wil en het argument dat hij ook kosten heeft naast de inkoopprijs van de sleutel ben ik het wel mee eens.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: extra sleutel bijmaken

Ongelezen bericht door prem »

shuttle43 schreef:Op 16-08-2014 was ik mijn huissleutel vergeten. Zoon die reservesleutel had zat in Frankrijk.
Toen een 24uurs slotenservice gebeld, die heeft eerst geprobeerd te flipperen, maar dat ging niet. Dan nieuw slot erin, een slot met een certificaat. Dus slot uitgeboord en nieuw slot er in, inclusief drie sleutels.
Kosten €45,- voor slot en €80,- voor voorrijden en arbeid, is een hoop geld maar wat wil je.
Later wilde ik een sleutel laten bijmaken, dus naar De Boer en Bronmans schoenmaker in de koopgoot in Rotterdam. Heb gevraagd wat een sleutel met certificaat laten bijmaken kost. antwoord ca €35,- a €40,-. OK niet goedkoop maar ja moest toch een extra sleutel hebben. Op 25-09-2014 sleutel opgehaald en toen moest ik €55,- incl btw betalen. Heb er op gewezen dat hij eerst een ander bedrag heeft genoemd, maar ja dat kon wel maar hij wist toen de juiste prijs nog niet. Omdat ik toch mijn certificaat terug moest hebben en de sleutel toch maar betaald.
Was er niet tevreden mee en heb toen de fabrikant benaderd. Deze mailde mij dat de winkelier voor deze sleutel 17,60 moest betalen maar daar kreeg hij nog €1.- korting. Voor de verzending werd €6,- gerekend, dus de winkelier heeft €23,60 voor mijn sleutel betaald. Omdat de prijs exl btw €45,45 was heeft hij op mijn sleutel ruim €22,- verdiend. Later terug gegaan en hem op het prijsverschil gewezen, maar dat had hij nodig, hij zat op een dure plek wat veel geld kostte en er kon niets van de prijs af.
Ik vind dit oplichting en zal dan ook nooit meer naar deze zaak toegaan, terwijl ik al diverse keren daar schoenen heb laten maken. Hij denkt een vette winst binnen te halen maar is wel een klant kwijt.
Wat wil je dan man !!!! Dat ie gratis je sleutels levert? Doe dan lekker de hakken van je Bristol schoenen zelf! Wat een volk verschijnt hier.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: extra sleutel bijmaken

Ongelezen bericht door berndv »

prem schreef: Wat wil je dan man !!!! Dat ie gratis je sleutels levert? Doe dan lekker de hakken van je Bristol schoenen zelf! Wat een volk verschijnt hier.
Ik vind het al schandalig dat je een fabrikant gaat bellen met de vraag wat een winkelier betaalt aan inkoop. Wat is de volgende stap? Een boer bellen en vragen wat Campina betaalt voor een liter melk? Tuurlijk zit er marge in. De kassa werkte op stroom neem ik aan? Er brandde denk ik ook een lamp in de winkel? En nu we het toch over de winkel hebben, zal vast een gebouw zijn, daar zal ook voor betaalt moeten worden. Owh ja, en de winkelier mag denk ik ook nog wel inkomen hebben.

Gewoon lekker weg blijven bij deze "oplichter". Gewoon zelfvoorzienend worden, heeft u ook geen last van graaiende ondernemers, die ook gewoon een boterham proberen te verdienen.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: extra sleutel bijmaken

Ongelezen bericht door 16again »

newmikey schreef:Dat hij niet eerst een prijsopgaaf deed is niet zo netjes maar dat is nog wel iets anders dan oplichting.
Eerst een prijsindicatie geven van 35 a 40 euro is toch een prijsopgaaf?
En dan achteraf meer rekenen is gewoon niet zo netjes.
Navraag bij fabrikant leert dat winkelier de sleutel nog steeds met winstmarge van 40% voor de opgegeven prijs had kunnen leveren.

Ik zou me ook bekocht voelen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: extra sleutel bijmaken

Ongelezen bericht door witte angora »

Welkom in Nederland, het landje met een volk dat zich altijd en overal bekocht, opgelicht en bedonderd voelt.

Een marge van 22 euro, wat is dat nou precies, kom op zeg. Sleutel moet besteld worden, sleutel moet ontvangen worden, pakje moet opengemaakt worden, gegevens klant moeten erbij gezocht worden, nota fabrikant moet betaald worden, verhaal van de klant bij aanvragen en afgeven moet aangehoord worden... Vervolgens moet er over die 22 euro nog allerlei belastingen betaald worden... dan de vaste lasten zoals hierboven al gememoreerd...

Ik snap niet dat die winkelier nog niet failliet is.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: extra sleutel bijmaken

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
newmikey schreef:Dat hij niet eerst een prijsopgaaf deed is niet zo netjes maar dat is nog wel iets anders dan oplichting.
Eerst een prijsindicatie geven van 35 a 40 euro is toch een prijsopgaaf?
En dan achteraf meer rekenen is gewoon niet zo netjes.
Navraag bij fabrikant leert dat winkelier de sleutel nog steeds met winstmarge van 40% voor de opgegeven prijs had kunnen leveren.

Ik zou me ook bekocht voelen.
Een prijsindicatie is een prijsindicatie en geen bindende offerte.

En wanneer consumenten de marges gaan bepalen blijft er geen winkel open.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: extra sleutel bijmaken

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:Een prijsindicatie is een prijsindicatie en geen bindende offerte.
Ik had dan ook gezegd 40 Euro te willen betalen, en anders success met de sleutel...
crazyme schreef:En wanneer consumenten de marges gaan bepalen blijft er geen winkel open.
De winkelier dient gewoon verkoop prijs duidelijk te maken. Klant zegt dan ja of nee.

Misschien is het verdienmodel wel gebaseerd op lage prijs doorgeven, koper toe laten happen, en achteraf hogere prijs eruit slepen. Geloof je nu echt dat TS de 1e is met dit sleuteltje?
En zelfs al was TS wel de 1e, dan behoort winkelier deze keer gewoon leergeld te betalen door genoegen te nemen met wat minder marge. Dat is ondernemersrisico.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: extra sleutel bijmaken

Ongelezen bericht door sjohie »

Waarom val je precies over dit bedrag, en niet over zeg die 80 euro aan voorrijkosten? Immers, iedereen weet wat een liter diesel kost. :wink:

En daarnaast kan het ook zijn dat er een extra levering moest gebeuren voor die ene sleutel die jij een beetje vlot wil hebben, met mogelijk extra verzendkosten. Dat zijn variabele kosten die de fabrikant niet 1-voor-1 met je heeft doorgenomen denk ik zo.

Ik snap je rare smaak in de mond, maar door zo lukraak wat bedragen uit de vergelijking te halen, creëer je gewoon een scheef beeld van het hele verhaal.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: extra sleutel bijmaken

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

16again schreef:En zelfs al was TS wel de 1e, dan behoort winkelier deze keer gewoon leergeld te betalen door genoegen te nemen met wat minder marge. Dat is ondernemersrisico.
Nee dit is geen ondernemersrisico. Er is geen vaste prijs afgegeven, maar alleen een richtwaarde.

Het stond de klant vrij om een vaste prijs te eisen of om naar een andere sleutelmaker te gaan.
Het is dus het risico van de klant om op basis van een mondelinge richtprijs de sleutel te laten maken.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: extra sleutel bijmaken

Ongelezen bericht door olaf79 »

MichielFRL schreef:
Leo The Emperor schreef:Het is unfair om steeds te hakketakken over de marges die de handel nodig heeft om in NL te overleven. Het gevolg van deze druk is dat de basisinkoop steeds goedkoper moet worden om nog iets te kunnen verkopen of verdienen. Hierdoor worden uiteindelijk plofkippen geboren en shirtjes in Bangladesh gemaakt door kinderen van 7 jaar.
Helemaal mee eens!
Het kan niet steeds goedkoper en goedkoper.
Voor iedereen die denkt dat winkelpanden gratis zijn, ga voor de grap eens kijken hoeveel huur er betaald moet worden. Recent een artikel in de krant over huurprijs van de BurgerKing op Schiphol.
€325.000 + 15% van de netto-omzet huur per jaar. Hoeveel Woppers moeten er wel niet verkocht worden voordat de rest van de kosten betaald kunnen worden en pas als er dan wat over blijft wordt er winst gemaakt.
Het kan wel goedkoper, de vraag is willen we dat. Straks zijn er alleen nog groot winkelbedrijven, komt alles uit China waar de spullen worden gemaakt door 7 jarigen voor 1 euro per dag.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: extra sleutel bijmaken

Ongelezen bericht door 16again »

MichielFRL schreef: Voor iedereen die denkt dat winkelpanden gratis zijn, ga voor de grap eens kijken hoeveel huur er betaald moet worden....
Maar zeg dan gewoon dat die sleutel 55,- euro kost.
Ik sluit niet uit dat de ondernemer gewoon de inkoop prijzen kent (hij verstaat toch zijn vak) en richtprijs misbruikt om de prijs achteraf op te drijven.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: extra sleutel bijmaken

Ongelezen bericht door berndv »

shuttle43 schreef:Heb gevraagd wat een sleutel met certificaat laten bijmaken kost. antwoord ca €35,- a €40,-.
Dit deel kan ik op 2 manieren lezen. Er staat namelijk wat "een" sleutel met certificaat kost. Had ts op dat moment het certificaat bij zich, was het toen al duidelijk om welke sleutel en welke leverancier het ging? Dit verschilt per fabrikant, en 40 euro is een redelijk gangbare prijs, maar als er alleen een indicatie is gegeven zonder details te hebben over merk en type, kan de uiteindelijke prijs helemaal variëren.

Buiten het feit dat 22 euro geen pure winst is, zoals hierboven meermaals aangegeven.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: extra sleutel bijmaken

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:Waarom val je precies over dit bedrag, en niet over zeg die 80 euro aan voorrijkosten? Immers, iedereen weet wat een liter diesel kost. :wink:
Bij die 80 euro zit ook arbeidstijd voor vervangen slot inbegrepen.
Niet lezen geeft ook scheef beeld van verhaal!

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: extra sleutel bijmaken

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
sjohie schreef:Waarom val je precies over dit bedrag, en niet over zeg die 80 euro aan voorrijkosten? Immers, iedereen weet wat een liter diesel kost. :wink:
Bij die 80 euro zit ook arbeidstijd voor vervangen slot inbegrepen.
Niet lezen geeft ook scheef beeld van verhaal!
Juist... en bij die 22 euro zit ook van alles aan arbeidstijd en andere kosten inbegrepen...

Verkeerd begrepen, en toch goed uitgelegd, klasse! :lol: :lol:

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: extra sleutel bijmaken

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
crazyme schreef:Een prijsindicatie is een prijsindicatie en geen bindende offerte.
Ik had dan ook gezegd 40 Euro te willen betalen, en anders success met de sleutel...
crazyme schreef:En wanneer consumenten de marges gaan bepalen blijft er geen winkel open.
De winkelier dient gewoon verkoop prijs duidelijk te maken. Klant zegt dan ja of nee.

Misschien is het verdienmodel wel gebaseerd op lage prijs doorgeven, koper toe laten happen, en achteraf hogere prijs eruit slepen. Geloof je nu echt dat TS de 1e is met dit sleuteltje?
En zelfs al was TS wel de 1e, dan behoort winkelier deze keer gewoon leergeld te betalen door genoegen te nemen met wat minder marge. Dat is ondernemersrisico.
Ja, deze ondernemer is een echte crimineel die op de loer ligt om deze argeloze consument het faillissement in te jagen....

Het is niet zo dat voor elke koop een vaste verkoopprijs vast moet staan. Wanneer jij bij door glaszetter een ruit laat vervangen moet hij dat voor een "normale gangbare prijs" doen. (geen scharensliep praktijken) In de praktijk wil je beiden geen gezeur over de prijs en spreek je wat af. Maar dat is geen vereiste.
Zeker niet wanneer het om een sleutel gaat.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: extra sleutel bijmaken

Ongelezen bericht door witte angora »

crazyme schreef:
Ja, deze ondernemer is een echte crimineel die op de loer ligt om deze argeloze consument het faillissement in te jagen....
Na sluitingstijd kruipt hij dan ook een donkere, schimmige kelder in onder zijn perfect ingerichte winkel, om in die kelder handenwrijvend en smakkend met zijn lippen zijn oplichtersverhalen te vertellen aan degenen die hem dierbaar zijn: zijn medecriminelen in dezelfde straat van wie de winkel op dezelfde kelder uitkomt.

En dat onder het genot van een stevig wijntje van het huis Maffioso en een sigaar van het merk Dubioso, uiteraard bekostigd uit de zak van de arme opgelichte consument.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: extra sleutel bijmaken

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
crazyme schreef:
Ja, deze ondernemer is een echte crimineel die op de loer ligt om deze argeloze consument het faillissement in te jagen....
Na sluitingstijd kruipt hij dan ook een donkere, schimmige kelder in onder zijn perfect ingerichte winkel, om in die kelder handenwrijvend en smakkend met zijn lippen zijn oplichtersverhalen te vertellen aan degenen die hem dierbaar zijn: zijn medecriminelen in dezelfde straat van wie de winkel op dezelfde kelder uitkomt.

En dat onder het genot van een stevig wijntje van het huis Maffioso en een sigaar van het merk Dubioso, uiteraard bekostigd uit de zak van de arme opgelichte consument.
Dit is zo te zien nog een duo schoenmakers ook, dus dat geeft mogelijkheden tot vervolgen als lid van een criminele organisatie lijkt me?

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: extra sleutel bijmaken

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:Het is niet zo dat voor elke koop een vaste verkoopprijs vast moet staan. Wanneer jij bij door glaszetter een ruit laat vervangen moet hij dat voor een "normale gangbare prijs" doen. (geen scharensliep praktijken) In de praktijk wil je beiden geen gezeur over de prijs en spreek je wat af. Maar dat is geen vereiste.
We hebben het maar over prijsverschil van 40%, dat schijnt iedereen normaal te vinden.

Bereken eens wat had de sleutel inkoop had moeten kosten, om op de opgegeven indicatie verkoop prijs van 35 euro uit te kunnen komen:
Weer 22 euro marge voor verkoper, 6 euro verzenden, en daarover samen BTW dan zit je al aan bijna 34 euro.
Inkoopprijs van de sleutel had dus vrijwel gratis moeten zijn om verkoper hetzelfde bedrag te laten overhouden.


Zo bezien durf ik te beweren dat De Boer en Bronmans schoenmaker in de koopgoot in Rotterdam de prijzen achteraf opdrijft.

Gesloten