Frank Energie - Is dat wat?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Lowieze
Berichten: 6539
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door Lowieze »

meksawe schreef:
14 aug 2022 07:07
In mijn gemeente (Waalwijk) kon je maar zo’n 7 weken energietoeslag aanvragen. Ook werden we daarvan niet op de hoogte gebracht. Ook reageert gemeente niet op mijn vragen hierover. Kan het nu niet meer aanvragen blijkbaar. Dat is toch niet de bedoeling?
Dat klopt inderdaad niet. De energietoeslag kan in heel 2022 aangevraagd worden. De termijn waarbinnen de gemeente kan beslissen over het al dan niet toekennen van de toeslag is verlengd tot 30 juni 2023. Het is wel de bedoeling dat de gemeente zoveel mogelijk nog in 2022 uit zal betalen.

De energietoeslag is per 5 juli opgehoogd met 500 euro naar in totaal 1300 euro. Mensen die al een energietoeslag van 800 euro hebben gekregen, zullen vanzelf een aanvulling krijgen. Dit laatste is wel iets om even in de gaten te houden.

Mocht uw gemeente niet mee willen werken, dan zou u contact kunnen opnemen met De Nationale Ombudsman
https://www.nationaleombudsman.nl/

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

In de Eneco app (en waarschijnlijk ook in de apps van anderen) kan je continu zien wat de verwachting is voor het lopende jaar en wordt een suggestie gedaan voor een aangepast maandtarief. Als je dat structureel bekijkt en aanpast heb je eenzelfde soort systeem maar wel veiliger. Dus wel de voordelen van variabele maandlasten maar niet de nadelen. Ik heb dit jaar al een paar keer het maandbedrag naar beneden bijgesteld omdat het verbruik meevalt. En als over een maand het gas duurder wordt kan ik het weer naar boven bijstellen. Of gewoon wachten op de eindafrekening en dan de rest betalen (indien van toepassing).

johswa2
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2016 16:10

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door johswa2 »

Nee Frank Energie is echt niks. Ik had mij aangemeld en kreeg na ongeveer een uur een mailtje dat ze mij gecheckt hadden en dat ik een betalingsrisico was ???????. Ik zou niet weten waarom .
Ik kan alleen een contract afsluiten als ik bereid ben € 1000,- extra borg te storten. Dat doe ik natuurlijk nooit bij deze jongens. Ik ben vorig jaar slachtoffer geweest bij Welkom Energie door hun faillissement en wil dit risico niet nog eens lopen. Je bent alles kwijt als ze failliet gaan.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door 16again »

johswa2 schreef:
10 okt 2022 13:18
Nee Frank Energie is echt niks. Ik had mij aangemeld en kreeg na ongeveer een uur een mailtje dat ze mij gecheckt hadden en dat ik een betalingsrisico was ???????. Ik zou niet weten waarom .
Dat kan al aan de buurt liggen.

jochemd
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door jochemd »

johswa2 schreef:
10 okt 2022 13:18
.. een mailtje dat ze mij gecheckt hadden en dat ik een betalingsrisico was ???????. Ik zou niet weten waarom .
Volgens hun privacy verklaring vragen ze voor al hun nieuwe klanten bij EDR en Focum een kredietwaardigheids advies aan. Je staat dus bij een van deze bedrijven negatief geregisteerd. Dat lijkt me iets om snel uit te zoeken want dat soort registraties kan je gaan achtervolgen.

ester reschel
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2022 10:07

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door ester reschel »

Wij zitten nu een jaar bij Frank energie. ja je betaald veel in de winter en ja je betaald weinig in de zomer. maar je betaald ook de huidige markt prijzen en vandaag staat de gasprijs al erg laag op 0.60 cent per M2.
Ik denk ook dat wij als klanten van Frank geen voordeel hebben van het energie plafon omdat de prijs al lager is.
frank is aan te reden als je het financieel kan redden om in de wintermaanden meer te betalen dan in de zomer. (of door te sparen in de zomer maanden) maar onder aan de streep ben je echt altijd goedkoper uit bij frank dan bij de grote energie reuzen.

ik hou al een jaar de vergelijkingssites in de gaten en voor ons (op tarieven) is frank nog steeds de goedkoopste.
De enige voorwaarde is dus dat je meer geld in de winter kwijt bent maar je bent over een jaar gezien wel goedkoper uit.

Sunclair
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jun 2019 12:23

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door Sunclair »

Frank Energie is maar 1 van de bedrijven die dynamische prijzen hanteert. Er zijn er inmiddels al ongeveer 10. Na een korte tijd klant geweest bij hen ben ik overgestapt naar ANWB Energie. Die gebruiken dezelfde inkoopprijzen alleen is hun inkoopvergoeding veel lager dan die van Frank Energie.
Daarnaast vind ik de app veel duidelijker dan bij Frank (alleen app) en kun je zowel in de app als op de site alle gegevens zien.

Ook ik zie dat dynamische prijzen eigenlijk altijd gunstiger zijn dan een variabel tarief wat de grote jongens hanteren, omdat de leverancier bij een dynamisch tarief geen rekening hoeft te houden met prijsschommelingen en dus onverwacht hogere prijzen en dus door hogere tarieven zich moet indekken, omdat de klant precies betaald wat het de leverancier kost. Dus geen mega winsten voor de leveranciers van dynamische tarieven.

hylke76
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2012 13:14

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door hylke76 »

Ik ben nu 4 maanden bij Frank Energie. Ik kan sommige mensen totaal niet snappen maar misschien ligt dat aan mij. Ik lees veel: "dat mensen nerveus worden van een variabel tarief" of "dat het niet voor lage inkomens geschikt is" en dat als er een negatieve prijs is de Zonne energie niks oplevert.

1. Nerveus worden:
In deze 4 maanden heb ik zelfs met het hoogste tarief nog nooit meer betaald dan mijn oude leverancier standaard wilde. Dus als je geen zin/tijd hebt om de wasmachine aan te zetten wanneer het goedkoop is... is dit nog steeds geen probleem. Mijn tarief is nog nooit in deze 4 maanden boven het plafond geweest. Greenchoice wilde 80 cent per KWH hebben in januari. Nu zal het wel inmiddels wat lager zijn. Bij Frank heb ik nog nooit boven de 38 cent betaald. Mijn gemiddelde all inclusive tarief voor deze maanden was: januari: 16,8 cent; februari: 18,8 cent; maart: 14,3 cent en april tot nu toe: 14,8 cent. Tja als je liever 4x zoveel betaald dan kan je beter bij Greenchoice zitten en 80 cent per KWH standaard betalen. Ons huis is volledig op elektra en wij hebben 12 zonnepanelen: tot nu toe hebben wij betaald: ongeveer 300 euro.

2. Waarom zou het niet geschikt zijn voor lage inkomens? Het is gewoon een extra spaarpotje maken waarin je elke maand een eigen "voorschot" bedrag stort. Dit kan je dan in de winter gebruiken. Zeker als je de voorschotten moet betalen bij de vaste energie maatschappijen hou je bij frank in ongeveer de 8 maanden dat je praktisch niet hoeft te stoken geld over. Het is gewoon je gedrag iets aanpassen. Als je dit niet kunt.... tja dan moet je misschien naar jezelf wijzen maar niet naar Frank. Dat is meer een eigen probleem en daarmee bedoel ik niet de extreem lage inkomens. Dat snap ik dat die geen risico kunnen nemen. Wat betreft mensen die "speculeren" noemen in hun reacties: wat doe je met een vast contract??? Hopen dat wanneer je moet verlengen de prijzen niet enorm zijn gestegen? Dat is toch ook een vorm van speculeren. Vergeer niet dat er veel mensen dit jaar juist tegen dit probleem aanliepen en plotseling torenhoge energie voorschotten moeten betalen. Met Frank zie je dit eerder en kan je er ook eerder op inspelen door misschien een keer wat korter te douchen.

3. Zonnepanelen: als de prijs voor energie negatief is krijg je inderdaad niks voor je opgewekte energie. Nou klopt niks niet helemaal want je krijgt alsnog de belasting terug van de energie. Dat betekend het volgende: als je 1000KWH per jaar negatief hebt teruggeleverd voor - 2 cent gemiddeld je dus 20 euro moet betalen voor deze teruggeleverd energie, echter wordt de energiebelasting verrekend: dus die krijg je terug a 15 cent per kwh. Uiteindelijk levert je dat dan nog steeds bruto 150 euro op en netto: 130 euro. Alleen wanneer de prijs meer dan 15 cent negatief is ga je echt betalen. Als dat gebeurt zou ik in ieder geval alles wat electrisch is aanzetten in huis. ;-)

Al met al snap ik niet waarom men hier zo negatief over is. Eindelijk zijn er een aantal bedrijven die het eerlijker doen dan de grootgrutters. Als de prijs laag is krijg je een laag tarief voor je teruglevering en juist wanneer het tarief hoog is krijg je ook meer voor je opgewekte energie. Wel zo eerlijk toch. En juist dat maakt het ook meer aantrekkelijk voor de winter: je krijgt meer voor je terug levering dan in de zomer.

Al met al moet iedereen zelf bepalen wat hij/zij wilt echter als ik bij greenchoice was gebleven dan had ik de eerste maand een voorschot moeten betalen van ongeveer 800 euro per maand (3200 in 4 maanden). Ik zit nu op 300 euro totaal na 4 maanden! Ik heb 200 euro per maand voor elektra gereserveerd en wat ik over heb zet ik apart. Ik maak mij niet druk om de winter: ik heb inmiddels aardig wat geld bespaart en heb dit op de spaarrekening gezet. Mocht de winter erg koud worden dan kan ik dat gebruiken. Mocht het een zachte winter worden dan heb ik een "gratis" vakantie bij elkaar gespaard.

hylke76
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2012 13:14

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door hylke76 »

johswa2 schreef:
10 okt 2022 13:18
Nee Frank Energie is echt niks. Ik had mij aangemeld en kreeg na ongeveer een uur een mailtje dat ze mij gecheckt hadden en dat ik een betalingsrisico was ???????. Ik zou niet weten waarom .
Ik kan alleen een contract afsluiten als ik bereid ben € 1000,- extra borg te storten. Dat doe ik natuurlijk nooit bij deze jongens. Ik ben vorig jaar slachtoffer geweest bij Welkom Energie door hun faillissement en wil dit risico niet nog eens lopen. Je bent alles kwijt als ze failliet gaan.
Juist bij Frank heb je geen risico. Je betaald eerst 2 maanden vooruit op basis van een schatting maar dit wordt in de maanden daarna gecorrigeerd. Bij vast contracten loop je meer risico je betaalde geld kwijt te raken. Betalingsrisico kan ook zijn: meerdere leningen lopen of telefooncontracten. Ze willen zo min mogelijk risico lopen en dat snap ik: de andere mensen die een contract bij Frank hebben betalen dit risico als iemand niet betaald. (verhoging energie inkooptoeslag). Prima om te screenen zolang het maar eerlijk blijft.

alfatrion
Berichten: 21883
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De afnemer loopt ook bij Frank Energie risico. Je betaald nog steeds een voorschot, en bij johswa2 willen ze daarnaast ook nog eens borg van € 1000,-. Dat geld ben je kwijt als er Frank failliet gaat. Dat risico is lager dan bij anderen, omdat bij het voorschot bij anderen jaarlijks wordt verrekent, terwijl Frank dat maandelijks doet.

Marco & Francis
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2023 20:12

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door Marco & Francis »

Bij Frank energie betaal je je rekening altijd vooraf van de maand. Als je de betaling stopt verrekenen ze de volgende maand en krijg je deze niet meer terug.
Ze verrekenen een maand waarin je geen Frank energie gebruikt, en je al overgestapt bent naar een andere energiemaatschappij.
Zo kan ik ook goedkoop zijn!
Misschien een goede energiemaatschappij voor mensen die niet kunnen rekenen. Je krijgt steeds aanmaningen terwijl je al overgestapt ben, en de toon wordt steeds dreigender.
Alles wordt ingezet. SMS, mail zelfs brieven kregen we van betaalachterstand terwijl we al waren overgestapt.
Ik hoop dat Frank energie het zelf nog begrijpt, want wij snapten er niks meer van.
Ook de afrekening klopt niet. Lekker bezig Frank!

BoschBol
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2023 11:29

Re: Frank Energie - Is dat wat?

Ongelezen bericht door BoschBol »

Korte antwoord: Helemaal niets! Ga er niet mee in zee.

Langer antwoord:
De wijze van factureren is erg ondoorzichtig, met maandelijkse voorschotten, maandelijkse ingeschatte verbruiken en dito verrekeningen. Maar erger is dat de facturen die je krijgt niet corresponderen met de betalingen en terugboekingen op je rekening.
Dat maakt het nog onoverzichtelijker. Je krijgt zoveel facturen ook, alleen al over de maand september kreeg ik 7 facturen!
Ik heb voor mezelf een overzicht gemaakt van facturen en betalingen/crediteringen. Over het afgelopen jaar heb ik ca 240 euro meer betaald dan op facturen verantwoord is.
Daarmee geconfronteerd zegt Frank Energie dat zij het makkelijker vinden om facturen bij elkaar te nemen en dat dat inderdaad de helderheid niet ten goede komt maar zij doen dat vanwege hun 'gezonde financiele huishouding’ wat ze daar dan ook mee mogen bedoelen.
Ik vind het voor mezelf niet gezond als ik meer betaal dan ik gefactureerd krijg. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een bedrijf een factuur stuurt maar een ander bedrag incasseert. En waar ze dat dan wel doen, verwacht ik minstens in de omschrijving een verwijzing naar welke facturen bij elkaar zijn gevoegd. Niets van dat alles.

Inmiddels storneer ik betalingen naar hen. Dat komt de sfeer niet ten goede, maar ik kan niet anders als zij niet meer openheid van zaken wensen te geven.

Mensen, begin niet aan Frank Energie. Het enige waar zij mee bezig zijn is hun gezonde financiële huishouding. Jouw financiën boeit hen niet. Er zijn zoveel andere mogelijkheden inmiddels. Met vaste contracten maar ook betere dynamische contracten dan Frank Energie.

Plaats reactie