LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gas afsluiten: meter laten zitten?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
BerBroekema
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2019 11:09

Gas afsluiten: meter laten zitten?

Ongelezen bericht door BerBroekema »

Ik wil mijn gas af laten sluiten. Daarvoor heb ik het filmpje hierover van radar gezien. Daar wordt er over gesproken dat het op dit moment raadzaam is om de meter te laten zitten. Daarvoor zou je aan de net beheerder een bedrag per jaar moeten betalen.
Echter, volgens de adviseur van Stedin moet een gasleiding altijd onder contract zijn. Dus het kan niet zo zijn dat je je contract bij de energieleverancier opzegt en alleen de kosten voor zeg maar de huur van de gasmeter en de leidingen betaald. Daarvoor zou de goedkoopste oplossing een zogenaamd leegstand contract bij de energie leverancier zijn. Bij navraag bij mijn energie leverancier blijkt dat contract € 25. per maand kost.

Is dit echt de goede weg of klopt dit verhaal niet. heeft iemand anders hier ervaring mee?
Laatst gewijzigd door Radar op 25 sep 2019 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verduidelijking titel

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gas afsluiten: meter laten zitten?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

In 2015 was dit nog vrijwel in geheel Nederland gratis....
Nu hebben ze de voorwaarden aangepast en heeft U die ooit gekregen en is dat bewijsbaar?
Netbeheerders hebben nu een bewijsprobleem, vooral mensen met NEE NEE sticker kregen dit soort dingen vaak niet tenzij ze op naam/adres stuurde en hoge porto kosten betaalden en kunnen bewijzen.

Ik heb sinds 2016 geen gas meer dus was te laat gezien voorwaarden.
Maar de meter hangt nog steeds, ik weiger kosten voor weghalen te betalen en weet dat bij een appartement afdoppen voor veel minder wel mag, dus leiding die onder gasdruk bleef en met verzegelde dop mag daar wel en bij normale woningen niet?

Ze dreigde tot voorjaar 2017 met kosten en niets meer gehoord.
De inmiddels 37 jaren oude leiding is volgens hun gevaarlijk en moet weggehaald worden tegen hoge kosten.
Maar bij wel gebruik van buren is deze met zelfde druk nog veilig om dagelijks te leveren!

Er is niet aangetoond dat een leiding onder druk en afgedopt gevaarlijk is, en als ze buren geen nieuwe dure leidingen geven is het dus gewoon chantage, ik wacht op een rechtszaak en vermoedelijk is mijn eigen binnenleiding zelf afgedopt en dichtgedraaide niet door hun verzegelde kraan voldoende.

Ze willen geld voor elke vertrekkende en vermoedelijk nooit meer terug komende vangen maar ik laat me niet gek maken.
Ik weet niet wat ze bij de huidige stoppende klanten die nu opzeggen gaan doen of de andere 6 netbeheerders doen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gas afsluiten: meter laten zitten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ivo.w schreef:
20 sep 2019 22:01
Als de aansluiting u niet in de weg zit en u slechts van de kosten voor vastrecht af wil komen, volstaat het om de Aansluit en Transportovereenkomst en uw energiecontract voor gas op te zeggen. Dit doet u simpelweg door uw energieleverancier een mailtje te sturen met de mededeling dat u het gas contract en bijbehorende ATO wil opzeggen, met inachtneming van de minimale opzegtermijn.

Zie ook:
energie-f51/betalen-voor-gasaansluiting ... 78083.html

En
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1709785
alfatrion schreef:
23 sep 2019 12:19
Geweldig zo'n flow chart
https://www.polderhuis.org/liander/2018 ... or-gas.pdf

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gas afsluiten: meter laten zitten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt natuurlijk geen leegstand contract afsluiten in een huis wat bewoond wordt.

Overigens is dan gewoon vastrecht betalen voor die meter, zonder gas te gebruiken, dan nog voordeliger.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Gas afsluiten: meter laten zitten?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Dank Alfa, Inmiddels leren steeds meer mensen de weg kennen.

Volgens Stedin moet er altijd een contract zijn als er een gasaansluiting aanwezig is. Maar vraag Stedin maar eens in welk wetsartikel dat dan is vastgelegd. Die vraag hebben velen voor u namelijk ook al gesteld, maar daar is nooit een echt antwoord op gekomen.

In deze kwestie is er gezien de vraagstelling één grote 'maar':
Wanneer u uw contract met Stedin opzegt, dan heeft u géén recht op behoud van de gasaansluiting. Stedin mag dan, uit eigen beweging en voor eigen kosten, de gasaansluiting verwijderen of anderszins onbruikbaar maken. Wanneer u de gasaansluiting voorlopig echt nog wilt behouden, dan is er maar één 'eerlijke' optie: vastrecht betalen voor het in stand houden van uw gasaansluiting. Dat doet u door inderdaad een contract af te sluiten met uw energieleverancier. Aan vaste kosten zult u dan een bedrag van zo'n 15 euro per maand / 180 euro per jaar moeten betalen. Een deel van dit bedrag is echter terug te 'verdienen' wanneer u jaarlijks van energieleverancier wisselt. De welkomst korting voor een contract met stroom én gas is namelijk vaak een stuk hoger dan de korting die u krijgt wanneer u alleen een contract voor stroom neemt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gas afsluiten: meter laten zitten?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Die laatste is leuk, krijg nu flut bedrag aan korting dus alleen aanmelden voor 0M3 gebruik... moet alleen een aanbieder zoeken zodra huidige contract afloopt die hoge korting wil geven en geen voorschot voor 't gas gaat vragen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Gas afsluiten: meter laten zitten?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als ts van energieleverancier wisselt en geen gaskontrakt daar afsluit ben je van die kosten af, wat de netbeheerder dan doet is aan hem...

SuzeLize
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jul 2019 15:01

Re: Gas afsluiten: meter laten zitten?

Ongelezen bericht door SuzeLize »

Er zijn manieren om dit gratis te regelen.
Bij dit topic op Tweakers staat veel info.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /1709785/0

https://www.polderhuis.org/liander/2018 ... or-gas.pdf

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gas afsluiten: meter laten zitten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@suzeluze

Die links zijn bijna een maand geleden al gegeven.

Jan Wietze
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 dec 2019 22:13

Re: Gas afsluiten: meter laten zitten?

Ongelezen bericht door Jan Wietze »

Hieronder informatie over het verwijderen van de gasmeter. Te vinden op,

https://www.acm.nl/nl/publicaties/codev ... ansluiting

Codevoorstel kosten verwijderen gasaansluiting
19-09-2019

Voorstel van Netbeheer Nederland voor het wijzigen van de codes energie over de verdeling van de kosten van het afsluiten en verwijderen van de gasaansluiting.

De aanleiding van het codevoorstel is een motie van Kamerlid Van der Lee, die de Tweede Kamer op 12 maart 2019 heeft aangenomen. In die motie wordt de regering verzocht voor de korte termijn een variant uit te werken waarbij de kosten van het verwijderen van de gasaansluiting 50/50 worden verdeeld over de huiseigenaar en de netbeheerder. Naar aanleiding van de motie heeft de minister van Economische Zaken en Klimaat aan Netbeheer Nederland gevraagd “het voortouw te nemen om een variant uit te werken waarbij de kostenverdeling en regelgeving worden vormgegeven conform de motie”. Daarbij dient volgens de minister “geborgd (…) te worden dat de bewoner altijd de helft van de kosten draagt en dat de netbeheerder de andere helft van de efficiënte kosten mag opnemen in een gereguleerd tarief.” Het codevoorstel geeft volgens Netbeheer Nederland invulling aan dat verzoek van de minister.

Concreet stelt Netbeheer Nederland voor om te regelen dat de netbeheerder de gasaansluiting mag verwijderen indien de aansluitovereenkomst is beëindigd. Daarnaast wil Netbeheer Nederland dat netbeheerders het verwijderen van de aansluiting met maximaal één jaar mogen uitstellen, onder de voorwaarde dat de voormalig aangeslotene aantoont dat de aansluiting binnen afzienbare tijd weer in gebruik wordt genomen. Als er sprake is van een dergelijke opschorting vindt Netbeheer Nederland dat netbeheerders de periodieke aansluitvergoeding (PAV) in rekening mogen blijven brengen bij de voormalig aangeslotene.

Voor de kosten van het verwijderen stelt Netbeheer Nederland voor om te regelen dat een netbeheerder nog slechts de helft van de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening brengt bij de voormalig aangeslotene. Daarnaast wil Netbeheer Nederland geregeld hebben dat netbeheerders de andere helft van de kosten mogen verwerken in de periodieke aansluitvergoeding, die alle (overige) aangeslotenen betalen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gas afsluiten: meter laten zitten?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Leuk verhaal maar.....

De 3 grote aanbieders hebben niet dezelfde prijzen.
En als ze de prijs verdubbelen en dan later de helft gaan rekenen krijgen ze zelfde tarief.
Ze hebben nooit aangetoond wat iets kost.

De meter weg en afdoppen is goedkoop, in flat kan je leiding niet weghalen.

Voor normale rijtjeshuis kan dit vaak wel maar dat is afhankelijk fundering en afstand.
Ik zie trouwens geen noodzaak voor een meter weg te halen, kraan dicht hoorde voldoende te zijn.

En wat gaan ze straks met oude niet meer gebruikte meters doen bij die al vele jaren geen gas meer hebben?
Ik vermoed een voorstel dat nog niet wettelijk is goedgekeurd.


Ik lees duidelijk in de kop; voorstel dus nog niets definitief.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gas afsluiten: meter laten zitten?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Te gek om de helft van de kosten door anderen te laten betalen! Ieder zijn eigen rekening betalen.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gas afsluiten: meter laten zitten?

Ongelezen bericht door 16again »

Is het niet efficienter om een hele wijk in een keer van het gas af te gooien?
Dan kunnen de laatste meters leiding + gasmeter gewoon blijven zitten, en wordt op een centraal punt gewoon de toevoer onderbroken.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gas afsluiten: meter laten zitten?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik denk dat er andere meters nodig zijn voor waterstof. De eerste vijftig jaar hebben we nog wel gas. Tijdens de laatste twee jaar is hier het hele hoofdgasnet volledig vernieuwd. Wat bij ons vijftig jaar geleden gebeurde zie je nu bij onze Oosterburen. Die gasbuizen van anderhalve meter doorsnede met subsidie om van olie over te stappen op gas. De nieuwe leidingen naar Rusland dwars door de Oostzee, de druk van de USA om nog goedkoper gas te leveren. Volgens gaslicht.com zal daardoor de gasprijs in de loop van dit jaar enorm dalen. Natuurlijk ziet de regering dan wel de kans om dat te overwinnen met de energiebelasting. Maar dat gas komt goedkoper uit Siberië dan het ooit voor ons zelf heeft gekost om het zelf op te pompen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gas afsluiten: meter laten zitten?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Shell & Esso waren 50% eigenaar, de staat kreeg de rest!

Dus die ooit propaganda van neem schoon gas en weg die steenkolen!

De overheid wil dat we er weer vanaf gaan dus zoeken het maar lekker uit.
De warmtepomp werkte wel maar vaak minder voordelig dan belooft.
Bij matige isolatie moet deze zo hard draaien dat eerst geheel Nederland open moet voor dikkere kabels en extra centrales... die gewoon voor een groot deel op Gas draaien waar we vanaf moeten!

De nieuwe wijken met dikke kabels en perfect geïsoleerde huizen gaat prima,
maar vele miljoenen huizen zijn zo matig dat het niet kan.

Van 2015 nog gratis weg lopen mag, ook gratis afgedopte, dus wel erg duur geworden in korte tijd.
Ik heb geleerd dat bij een tariefsverhoging je weg mag zonder kosten.
Daar beroep ik me dan maar op!
Ook is bij de invoer van die nieuwe regels en kosten er niet duidelijk bij iedere nog wel klant dit gemeld.
Kwam er pas later achter en een advertentie in krant komt via de Nee/Nee sticker niet binnen.

Vele ontvingen pas na invoering deze regels, moet toch echt vooraf en met redelijk tijd, want vandaag brief en morgen iets anders kan niet na 50 jaren gasgebruik.

Maar ik lees dat AFM een voorstel heeft en nog geen ingevoerde en goedgekeurde wet!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gas afsluiten: meter laten zitten?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ Theotrukker,

Waterstof kan niet via gasleiding, Aardgas is dikker en Waterstof zal door de kraan met rubber en plastic ringen weg gaan lekken!
Ook heb je meer kuub nodig voor zelfde warmte dus harder pompen en leidingen zouden te klein zijn als je niets isoleerde!

Ook is gesoldeerde leidingen nodig, klem koppeling is wel Gas & Waterdicht maar niet Waterstof dicht, die lekken gewoon!
Waterstof maken geeft een hoog energie verlies, en de aanpassingen van oude gasleiding, dat is dus ook niet gratis zomaar erin doen!

En wat kost het opleiden van vakmensen, niemand heeft hier ervaring in en de F gassen + certificaten om de warmtepompen te vullen geven al genoeg problemen door meer pompen te verkopen dan er erkende gediplomeerde F gas mensen zijn!
Ook in de huidige wijken is er zoveel vraag naar nieuwe warmte pompen dat voor reparatie en herstel zware tekorten zijn.

Nu al problemen met het vinden van goede en opgeleide en gecertificeerde mensen, straks word dat nog erger, lijken wel leraren!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gas afsluiten: meter laten zitten?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Daar hoeven we ons ook pas over vijftig jaar druk over te maken. Dan ben ik er toch niet meer. Ik heb wel ergens gelezen dat het via het huidige gasnet zou kunnen. Maar ook dat is nog veel te duur. We hebben drie grote gasleveranciers die elkaar de prijzen afbreken in de komende decennia. Noorwegen en Rusland hebben de pijpleidingen al liggen en de USA wil het met schepen brengen.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gas afsluiten: meter laten zitten?

Ongelezen bericht door 16again »

Theotrucker schreef:
01 jan 2020 01:18
Te gek om de helft van de kosten door anderen te laten betalen! Ieder zijn eigen rekening betalen.
Helemaal mee eens , ieder zijn eigen rekening betalen....... maar de gasmeter en toevoerleiding zijn eigendom van de netbeheerder, waardoor ik wellicht een ander idee heb bij het begrip "eigen rekening."

De bewoners doen niet meer dan het huren van die gasmeter.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gas afsluiten: meter laten zitten?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

USA? Er is bewijs geleverd dat vloeibaar Amerikaanse gas in Sint Petersburg Russia in het schip is geladen!

De afstand en kosten voor USA gas is zo hoog, dan moet je wel frauderen!
Trump wil die handel blijkbaar beschermen maar Vloeibare is duurder dan Pijp.

Verkocht door is nog geen USA gas!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gas afsluiten: meter laten zitten?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

16 again heeft gelijk!

Ik heb in oude woning zowel Ziggo kabel als oude PTT doos.

Ik mag zelf kiezen welke ik gebruikte voor Internet en dit bericht te plaatsen en welke nutteloos bleef zitten.
Studenten die via 4G alles doen gebruikte geen van beide en dat mag zonder kosten!

Dus Huur meter, ja geen eigendom en huur contract mag je opzeggen!
Naast Ziggo, KPN en die Gasmeter, gewoon laten zitten, niet gebruiken is voldoende!

Gesloten