Gasmeter Liander niet op afstand uitleesbaar

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
KlavertjeDanny
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2018 15:13

Gasmeter Liander niet op afstand uitleesbaar

Ongelezen bericht door KlavertjeDanny »

Ik heb een probleem met het op afstand uitlezen van mijn Landys en Gyr slimme gasmeter.
Ik kan de meterstanden niet uitlezen op mijn elektra meter, alleen het nummer van de gasmeter is zichtbaar. Op de gasmeter is wel de meterstand uitleesbaar.

De app van Essent (verbruiksmanager) geeft regelmatig aan dat er een storing is van de gasmeter, en dat ik mijn netbeheerder moet bellen. Ook een nieuw aangeschafte P1 meter geeft zeer regelmatig geen gasverbruik aan.

Volgens de site van de enegiebeheerder Stedin moet ik de gasmeter koppelen met de stroommeter, alleen dit lukt ten dele. De gasmeter geeft niet aan wat volgens de site zou moeten (pijltjes dat er gekoppeld is), maar de gasmeter koppelt wel, en blijft een paar uur gekoppeld. Dan ontkoppelt de gasmeter zich zelf, en kan ik weer niet mijn actuele verbruik aflezen via de Essent app of via de P1 meter.

Volgens Liander kan ik hun bellen als de gasmeter zich niet op aftand laat uitlezen, alleen het probleem is niet constant aanwezig, en de klantenservice stelde zich op het standpunt dat op het moment van mijn telefonisch contact hun wel de meterstand konden uitlezen, dus er is en was geen probleem. (?)

Men kon wel aangeven dat mijn gasmeter met enige regelmaat in storing stond, maar ook dat is voor Liander geen reden om over te gaan tot vervanging dan wel reparatie van de gasmeter.

Het probleem is er nog steeds en ik kan nog steeds niet mijn actuele gas verbruik monitoren, en dat is zeker vandaag de dag toch iets wat nodig is om mijn gasverbruik te kunnen sturen.

Wie heeft een oplossing voor dit probleem, en hoe krijg ik Liander zo ver dat ze de gasmeter omruilen voor een deugdelijk exemplaar?

KlavertjeDanny
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2018 15:13

Re: Gasmeter Liander niet op afstand uitleesbaar

Ongelezen bericht door KlavertjeDanny »

De gasmeter geeft de juiste meterstand aan. Maar is niet uitleesbaar op afstand, terwijl dat wel zou moeten.
Op de stroom meter is alleen het nummer van de gasmeter zichtbaar, maar niet de meterstand.
En ook op de P1 meter geen gasverbruik (meestal) zichtbaar. Ook de Essent verbruiksapp geeft regelmatig geen dagverbruik weer, en komt dan met de melding dat ik contact moet opnemen met Liander, maar ja, die geven niet thuis....

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Gasmeter Liander niet op afstand uitleesbaar

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

loop je even naar de meterkast, opent deze, lees de meter af....

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gasmeter Liander niet op afstand uitleesbaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:
26 nov 2021 14:10
loop je even naar de meterkast, opent deze, lees de meter af....
Dit is net zo'n zinloos commentaar als tegen iemand die klaagt over zij kapotte auto zeggen dat de fiets ook prima werkt :roll:

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Gasmeter Liander niet op afstand uitleesbaar

Ongelezen bericht door Kees007 »

Morganlefay schreef:
26 nov 2021 14:45
Zolang er geen afwijkingen zitten in de afrekening is het een kwestie een app die het niet altijd doet.
Bij een domme meter moest je alles zelf doen. Bij een slimme meter blijkbaar ook. Los van het ik heb ervoor betaald en meer van dat soort zaken. En als ze het helemaal niet doen moet je alsnog alles zelf doen.
Pragmatisch zijn of kijk je internetverbinding eens na want dat kan ook nog wel eens de boosdoener zijn. Misschien de app niet ge updated. Telefoon te oud en wordt niet meer ondersteund.? oid.
Klopt helemaal niet. De slimme elektriciteitsmeter leest de meterstanden uit de gasmeter en geeft elektra- en gas-standen door aan de leverancier. In deze situatie lijkt de slimme meter regelmatig geen contact met de gasmeter te kunnen maken en weet dan de gasstanden niet. Daar moet de oorzaak en de oplossing gezocht worden. Je zou zelf kunnen kijken of er obstakels tussen beide meters zitten, die de communicatie in de weg zitten.

HFMREULING
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 okt 2017 16:19
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Gasmeter Liander niet op afstand uitleesbaar

Ongelezen bericht door HFMREULING »

Ik gebruik een een CEMM van Cedel uit Assen. Daarmee kun je zelfs een watermeter mee uitlezen. Geen abonnement en zo op slimme meter aan te sluiten.

KlavertjeDanny
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2018 15:13

Re: Gasmeter Liander niet op afstand uitleesbaar

Ongelezen bericht door KlavertjeDanny »

Even voor de goede orde. De app is up to date, de stroom meter ziet de gasmeter wel, maar de verbinding valt regelmatig uit, soms na een paar uur, soms na 2 dagen. Zit geen regelmaat in. Internetverbinding is helemaal OK, mijn eigen netwerk ook.
En even op de gasmeter kijken voor de meterstand: Dan weet ik nog steeds niet wat ik op een bepaald moment van de dag verbruik, en kan ik ook niets corrigeren in dat verbruik.

Ik gebruik een Homewizard P1 meter, en ook daar het probleem dat regelmatig er geen gas verbruik wordt weergegeven.
Ik ben geen digibeet, heb alles al nagelopen, en kom, net als Liander heeft gezegd in een telefoongesprek, tot de conclusie dat de meter regelmatig geen verbruik doorgeeft, maar op het moment van bellen deed de gasmeter het wel, dus ze doen er niets aan (?) De uiteindelijke meterstand is wel correct (ook volgens Liander).

Obstakels zijn er niet, immers het nummer van de gasmeter wordt wel keurig weergeven op de stroom meter.

En het koppelen van de gasmeter met de stroommeter gaat niet zoals Liander en Stedin vertellen op hun site. Er wordt wel gekoppeld, maar dat kan ik alleen zien in de app van de P1 meter.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Gasmeter Liander niet op afstand uitleesbaar

Ongelezen bericht door Kees007 »

Ik ben bang, dat als de meter geen onzinnige waarden meet en hij gebruikt kan worden om jaarafrekeningen te maken, hij voor Liander gewoon 'goed' functioneert.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Gasmeter Liander niet op afstand uitleesbaar

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik heb liever iets dat niet doet dan iets dat half doet of soms wel en soms niet.

Indien er geen oplossing komt neem contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.consumentenbond.nl/juridisch-advies of www.juridischloket.nl.

Maak een print screen van de foutmelding, zodat je bewijs hebt.

KlavertjeDanny
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2018 15:13

Re: Gasmeter Liander niet op afstand uitleesbaar

Ongelezen bericht door KlavertjeDanny »

Bedankt voor het meedenken. Ik ga verdere stappen ondernemen.

Gesloten