Gebreken na aankoop volledig gerenoveerd woning, wie is verantwoordelijk?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Nam1989
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2021 20:53

Gebreken na aankoop volledig gerenoveerd woning, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Nam1989 »

Goedenmiddag,

Ik wilde graag weten welke partij verantwoordelijk is (koper, verkoper, aannemer, makelaar).
Ik heb eind 2019 een volledig gerenoveerd woning gekocht. Toentertijd was het advies van de makelaar dat een bouwkundig onderzoek niet nodig was. Naïef en van goede trouw heb ik het advies opgevolgd. Medio vorig jaar is er in 1 van de kamer schimmelvorming ontstaan als gevolg van ophoping van vocht en onvoldoende ventilatie (er was geen ventilatie aanwezig). In de loop van de jaren zijn er diverse gebreken ontdekt (lekkage aan leidingen van CV), kleine scheuren in stucwerk/muren. Tocht/lekkage aan voordeur. Uiteindelijk toch besloten om een onderzoek te laten uit voeren omdat ik het niet meer vertrouwde. Nu komt er naar aanleiding van het rapport de nodige gebreken naar voren. Sommige gebreken vallen volgens de aannemer onder 'woning is gekocht in staat waarin deze zich ten tijde van belichting bevond'. Argument is naar mijn mening denk ik terecht, maar ik had het nooit geweten. En mijn aankoopmakelaar heeft (dat blijkt nu dan) gewoon heel slecht werk geleverd. Is er een manier waarop ik de verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid kan neerleggen bij de andere partijen?

Ik kan jullie advies/tip/ervaringen enorm goed gebruiken. Alvast bedankt!

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gebreken na aankoop volledig gerenoveerd woning, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u eind 2019 die woning gekocht hebt, hoe kunnen dan in de loop van jaren diverse gebreken ontdekt zijn?

rvjapio
Berichten: 994
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Gebreken na aankoop volledig gerenoveerd woning, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Dat is een lastige. U hebt zelf onderzoeksplicht; die heeft u nagelaten. Verder kan het ook zo zijn dat er verborgen gebreken waren die u zelf niet had kunnen zien. Van de mening van de aannemer snap ik helemaal niks trouwens. En dan is er nog de makelaar. In volgorde: Zoek na wat u kunt met 'verborgen gebreken'. Kijk na of en hoe u de makelaar aansprakelijk kunt stellen op basis van uw afspraken met hem, algemene voorwaarden of in relatie tot zijn beroepsorganisatie.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gebreken na aankoop volledig gerenoveerd woning, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nam1989 schreef:
19 mar 2021 21:07
Toentertijd was het advies van de makelaar
Door wie is die renovatie gedaan? Heb je nota's van aannemers en dergelijke?

Inderdaad een slechte zaak van je aankoopmakelaar. Het zal toch niet dezelfde zijn als de makelaar van de verkoper?
Laatst gewijzigd door witte angora op 20 mar 2021 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.


sake1987

Re: Gebreken na aankoop volledig gerenoveerd woning, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door sake1987 »

snuffel1 schreef:
20 mar 2021 10:19
Zo te lezen was bij de bezichtiging de woning in optisch goede staat en kreeg u het advies van de aankoopmakelaar om geen bouwkundig onderzoek te laten doen. De vraag is of een bouwkundig onderzoek iets toe zou voegen want de genoemde gebreken zijn na aankoop ontstaan of indien al aanwezig door u en de aankoopmakelaar niet opgevallen. Een bouwkundig onderzoek is ook een optisch onderzoek en betreft de algehele staat van de woning op het moment van aanschaf maar biedt geen garantie voor de toekomst en is ook niet goedkoop. U wil nu op basis van het in uw optiek verkeerde advies van de aankoopmakelaar de kosten gaan verhalen maar die stelt en terecht niet aansprakelijk te zijn.
Een bouwkundig onderzoek had niet alles aan het licht gebracht, maar zoiets als ventilatie wel.

gosewijn
Berichten: 2881
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Gebreken na aankoop volledig gerenoveerd woning, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Wat is de bouwjaar van de woning ?

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Gebreken na aankoop volledig gerenoveerd woning, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Jasper45 »

witte angora schreef:
20 mar 2021 10:18
....Het zal toch niet dezelfde zijn als de makelaar van de verkoper?
Of was deze ooit eens aankoopmakelaar bij een verkoopklus van aankoopmakelaar van TS??

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Gebreken na aankoop volledig gerenoveerd woning, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Hoi, als koper heb je een onderzoeksplicht.

https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bes ... ksplicht#/

Meer over de onderzoeksplicht woning

https://m2advocaten.nl/hoe-ver-gaat-de- ... een-woning

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gebreken na aankoop volledig gerenoveerd woning, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nam1989 schreef:
19 mar 2021 21:07
Medio vorig jaar is er in 1 van de kamer schimmelvorming ontstaan als gevolg van ophoping van vocht en onvoldoende ventilatie (er was geen ventilatie aanwezig).
Zonder te weten wat de oorzaak is valt er vrij weinig over te zeggen. Als het een dicht hok is waar een condensdroger in gezet is, dan kan dat een oorzaak zijn. Als het een slaapkamer is waar de ramen niet van open kunnen, dan had u dat kunnen zien bij aankoop.
Nam1989 schreef:
19 mar 2021 21:07
lekkage aan leidingen van CV
Wat is de oorzaak van de lekkage? Bij achterstallig onderhoud zou u een kans maken, bij ouderdom hoort het bij de leeftijd.
Nam1989 schreef:
19 mar 2021 21:07
kleine scheuren in stucwerk/muren.
Een huis werkt altijd. Het kan dus voorkomen dat er scheurtjes kunnen ontstaan.
Nam1989 schreef:
19 mar 2021 21:07
Tocht/lekkage aan voordeur.
Ook hier vermeld u geen reden of oorzaak. Een slecht geschilderde deur zal door vocht krom kunnen trekken. En door kauw en warmte uitzetten en inkrimpen. Dat is niet abnormaal te noemen.
Nam1989 schreef:
19 mar 2021 21:07
Argument is naar mijn mening denk ik terecht, maar ik had het nooit geweten. En mijn aankoopmakelaar heeft (dat blijkt nu dan) gewoon heel slecht werk geleverd. Is er een manier waarop ik de verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid kan neerleggen bij de andere partijen?
Dat u iets niet weet wil niet zeggen dat u dan automatisch ergens dit kan verhalen. Het is aan u om aan te tonen dat de gebreken niet kloppend zijn en te wijten zijn aan zaken waarvan de vorige bewoner dit wist. Bij u ligt de bewijslast.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Gebreken na aankoop volledig gerenoveerd woning, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door john18 »

Is het niet zo omdat het een gerenoveerd huis betreft, eventuele garantie van werkzaamheden over word gedragen van verkoper naar koper? Dus het uitgevoerde werkzaamheden.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Gebreken na aankoop volledig gerenoveerd woning, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Sira »

Ik vraag mij af op welke door u omschreven punten u iemand aansprakelijk zou kunnen stellen.

Medio vorig jaar is er in 1 van de kamer schimmelvorming ontstaan als gevolg van ophoping van vocht en onvoldoende ventilatie (er was geen ventilatie aanwezig).
Dat er geen ventilatie aanwezig was, had u zelf ook kunnen constateren, daar is geen aankoopkeuring voor nodig. Misschien had de vorige bewoner de deur van die betreffende kamer altijd open staan.

In de loop van de jaren zijn er diverse gebreken ontdekt (lekkage aan leidingen van CV)
Dit kan altijd gebeuren, Ik had 2 weken geleden ook een lekkage aan een leiding van de ketel. Vaak zit de lekkage bij een koppeling of radiatorknop en is dat een kwestie van de moer iets aandraaien. De vorige bewoner of bouwkundige hadden niet kunnen voorzien dat er bij u een leiding zou gaan lekken.

kleine scheuren in stucwerk/muren. Ook dit kan gebeuren en kan ontstaan door zwaar verkeer, verzakking grondsoort (klei, veen, leem).

Tocht/lekkage aan voordeur. Waar komt de tocht vandaan. Onderdorpel, zijkanten, is de deur krom? Ik neem aan dat het om een houten deur gaat. Hout werkt nu eenmaal, vandaar dat je hout goed moet onderhouden. Zomer 2020 is het bijzonder warm geweest en in de winter veel regen. Hoeveel sloten en/of grendels zitten er op de voordeur? Heeft de voordeur maar 1 slot dan is het verstandig om boven en onder een grendel (of extra sloten) erbij te zetten, dit om kromtrekken tegen te gaan. Het probleem kan ook aan te lichte scharnieren liggen, dan kan de deur scheef gaan hangen (verzakken).
Indien het een kunststof deur is, dan moet de deur afgesteld worden.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Gebreken na aankoop volledig gerenoveerd woning, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Zijn er nog meer problemen dan de hier genoemde? De punten die ik hier zie kunnen bij zowel oude als compleet nieuwe huizen voorkomen en kosten je ook de kop niet om aan te pakken.

Voor de schimmel moet je even kijken waar het vocht vandaan komt. Er zijn wel meer ruimtes in een pand waar geen ventilatie is en waar toch geen schimmel komt.
De kleine scheuren kan je met acrylaatkit vullen en overschilderen.
Lekkage aan CV inderdaad zoals hierboven wordt gezegd even alle koppelingen nalopen en aandraaien.
Tocht bij voordeur: eventueel tochtstrips vervangen. De bouwmarkt heeft voor alle tochtproblemen bij deuren wel een oplossing.

Gesloten