Geluid van ventilatiesysteem

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
PatrickW89
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2015 14:29

Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door PatrickW89 »

Beste mensen,

Wellicht is dit helemaal niet het goede forum om dit te vragen. Maar de onderwerpen lopen hier zo uiteen dus ik dat, ik vraag het maar gewoon.

Sinds kort huren wij een nieuwbouwwoning (0 op de meter) van alle gemakken voorzien en binnen in huis heb ik helemaal nergens last van. Nu komt het probleem: de ventilatie van de overige huizen. Het huis is uitgerust met warmtepomp (geen last van) en een ventilatiesysteem wat frisse lucht van buiten aanzuigt en weer naar buiten blaast. Dit systeem is het probleem. Ik kan op andere fora alleen maar onderwerpen vinden de een bromtoon van het systeem behandelen en dat is nu net niet het probleem. Het probleem bij ons zit hem in het geluid buiten. De afvoer (soort schoorsteentje, 3 per woning) van het systeem zit op het dak van de woning. Onze tuin grenst aan de achtertuinen van de woningen aan de overkant en die afvoer zit dus precies aan de achterkant van de woning (de andere kant is uitgerust met zonnepanelen, dus geen plaats) en dus aan mijn tuin.

Het probleem is dus dat dit ventilatiesysteem een blazend geluid maakt. Deze woningen zijn nog niet eens bewoont, worden binnen nu en 2 weken opgeleverd en ze zetten elke dag een ander ventilatiesysteem aan om het vocht uit de woning te krijgen. Het geluid is te vergelijken met een föhn die op een paar meter afstand vol aanstaat. Nu is het nog maar een of een paar woningen, maar als ze straks bewoond zijn en de bewoners zetten allemaal hun systeem aan lijkt het alsof je naast een snelweg woont. Ik zit nu al niet graag in de tuin en ben bang dat dit straks nog ergens wordt. De woning, de locatie en de buren zijn allemaal fantastisch. Het zou toch zonde zijn als zo'n systeem het woongenot bederft.

Is hier iets aan te doen? Dat er bijvoorbeeld een demper of een kapje over de afvoer geplaatst kan worden zodat het geluid verwaaiert of iets dergelijks?

Graag hoor ik van iemand iets ;-)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door kweenie »

Weet je zeker dat dit door het normale ventilatiesysteem komt? Vaak wordt er tijdens de bouw namelijk ook met forse bouwventilatorkachels het overtollige vocht uit de woningen gehaald en dat geeft vaak een hoop herrie.

PatrickW89
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2015 14:29

Re: Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door PatrickW89 »

Dat is lekker snel antwoord in ieder geval.

Het lijkt er op dat het uit het systeem komt, bij ons aan de voorkant van het huis zitten dezelfde units op het dak en is het ongeveer hetzelfde geluid, maar dan een stuk zachter.

Overlast in een nog in aanbouw zijnde wijk hoort er inderdaad bij, maar wellicht ben ik wat te voorbarig met mijn geklaag en zal het straks allemaal meevallen.

Zou het kunnen dat ze het toerental van het systeem nu extra hoog hebben gezet voor extra ventilatie en dat ze dit voor oplevering weer naar beneden bijstellen?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Kun je de installateur niet bereiken? Via afdeling onderhoud misschien!

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door 16again »

Ik verwacht dat system nu in hoogste stand staat, bedoeld voor bakken en braden.
Mijn verwachting:De nieuwe bewoner hoort dit binnen ook, en gaat grote delen van de dag voor een lagere instelling

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Gezien het nulopdemeter woningen betreft, zal er balansventilatie zijn geïnstalleerd, met vocht- en CO2 sensoren. Wanneer die sensoren een hoge luchtvochtigheidsgraad of hoge CO2 concentratie meten, gaat de ventilatie op een hoger toerental draaien.

In nieuwbouwwoningen zit zeer veel vocht, de vochtsensor zal dus direct na het aanzetten van de ventilatie een (zeer) hoge luchtvochtigheid meten. En dus op volle toeren gaan draaien, om maar zo snel mogelijk de luchtvochtigheid naar een voor het systeem acceptabel niveau te laten zakken. Dit zal enige tijd duren, waarna het toerental van de ventilatie zal dalen naar een veel lager niveau.

Geluk voor u is dat momenteel de vochtigheid van de buitenlucht erg laag is. Hierdoor zal de luchtvochtigheid in de woningen na het aanzetten van de ventilatie dus relatief snel dalen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door Revoked »

Er zijn geluiddempers te koop voor rookgaskanalen ed. Niet in de reguliere handel èn niet goedkoop.

PatrickW89
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2015 14:29

Re: Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door PatrickW89 »

Even een update overzit topic.

Inmiddels zijn alle huizen waar het om gaat al een tijdje bewoont en het geluid van het ventilatiesysteem is niet minder geworden. De ene keer staat het in het ene huis aan en dan weer in een ander of allemaal tegelijk. Je kunt je voorstellen dat als bijvoorbeeld in 3 woningen tegelijk de ventilatie aanstaat dat het echt als een soort föhn of bladblazer klinkt. Ik heb inmiddels meerdere buren gesproken en vrijwel allemaal vinden ze het irritant. Het zal allemaal wel binnen de normen qua decibellen zijn, maar het is echt moeilijk vervelend om in je tuin te zitten met constant een blazend geluid op de achtergrond.

Nu zal het er waarschijnlijk ook mee te maken hebben dat de afvoer (of inlaat) van het systeem precies tussen de huizen blaast en daardoor blijft het geluid hangen en galmt het nog extra door. Ik heb tot nu toe (woon er nu een maand of 4) 1 keer mogen ervaren hoe het is als het systeem in alle huizen uitstaat, man wat een rust. Ik hoorde zelfs de kikkers in de sloot en het ruizen van de bomen verderop.

Om te verduidelijken even een plaatje snel in elkaar gezet.
Afbeelding

Het gaat om de woningen in het rijtje bij de rode pijl. Wij wonen in het rijtje erachter met de oranje daken. Deze woningen met de rode pijl zijn van een andere maatschappij dan de rest van de woningen en zitten dus iets ander in elkaar, zijn aan de voorkant volledig bedekt met zonnepanelen waar in de afbeelding (groene cirkel) de afzuiging dus tussen is afgebeeld waar niemand er last van zou hebben, maar in werkelijkheid zitten ze aan de achterkant (groene pijl) en blazen ze dus richting de tuinen van de woningen erachter.

Ik heb het idee dat ik er mee zal moeten leren leven, want dit kunnen ze niet 1-2-3 aanpassen zonder het dak van de woningen open te breken en de ventilatie te verplaatsen. Dat is duur en gaan ze dus niet doen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door omega19 »

ik denk dat 16 again al het logische antwoord heeft gegeven.
De ventilatie zal nu tijdelijk op max staan, maar straks waarschijnelijk op het CO2 gehalte in de woning regelen, en dus veel minder geluid maken

PatrickW89
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2015 14:29

Re: Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door PatrickW89 »

Nee, die periode is naar mijn mening al voorbij. Het ene moment staat het harder dan het andere moment. Dan springt in het ene huis het systeem aan, dan weer in het andere huis, dan weer een aantal tegelijk. Je merkt nu duidelijk dat het systeem draait zoals het hoort te draaien en reageert op of er in de woning al dan niet iemand thuis is, aan het douchen is of aan het koken is. Ook verschillende weertypen hebben invloed op hoe hard het systeem draait.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door omega19 »

je hebt gelijk. ik heb er overheen gelezen dat alle huizen al bewoond zijn.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door hebra98 »

Is het mogelijk een foto te maken van het deel wat de overlast veroorzaakt?

PatrickW89
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2015 14:29

Re: Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door PatrickW89 »

Zeker. Het zijn deze uitlaten, of inlaten waar het blazende geluid uit komt. Twee per woning, 10 woningen dus 20 van deze dingen blazen richting onze tuin.

Afbeelding

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik denk goedkope plastic anti inregen kapjes....

Geluiddempende zoeken en die vragen voor gehele wijk...
Maar een groep van alle kopers en dan sta je sterker.

Zelf heb ik Ventilatie WTW met verwarming en koeling en die kregen na enkele weken ook andere die stiller zijn.
Die zijn in NL niet te koop, alleen Duitsland en België gezien en de prijs voor mijn 4 kapjes vielen mee.
De oude ingeleverd en hoefde meerprijs niet te betalen.

Ik heb dikkere kanalen dus dat past hier helaas niet op.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Enkele gevonden links ter info....

https://www.installatieprofs.nl/nieuws/ ... ge-montage

Helaas waren de meeste Commercieel en mag hier niet....
Maar via Google kom je op veel reclame en enkele aanbieders....

En 1 vraag, hoe is de pijp tussen deze kap en de rest? een zachte slang dempte veel en geen harde metalen of kunststof pijp.
Ik heb ook er 4 wegens de blaas snelheid nodig.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door hebra98 »

Als ik even zoek denk ik dat het deze doorvoer betreft

https://www.ventilatieshop.com/renson-d ... 0mm-zwart/

Op de foto lijkt het alsof het rooster eruit geklikt kan worden, wat mogelijkheden biedt om er een filter in te zetten.
Ook denk ik dat het mogelijk moet zijn om een bol van filtermateriaal achter het rooster te krijgen, dat kan aanzienlijk verschil maken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Deze en Warmtepompen blazen, net als koeling supermarkt waardoor enkele huizen uitsluitend aan doven verhuurd worden!

Ik denk dat het binnen de norm viel en naast een drukke weg zal niemand klagen.
Ooit een spoorlijn in achtertuin gehad, 8x per uur volle snelheid en niemand klaagde erover.

Maar als je langs een drukke weg woonde en naast een file na ongeval nog een kijkers file, dan schrik je van de rust!
Het word tijd dat ze de geluidseisen bijstellen.

Voor drukke gebieden is stille apparaten nutteloos....
maar waar deze kopers moeten er strengere normen komen zodat je wettelijk kan eisen dat je niet permanent gezoem hebt.

Zelf denk ik dat met een dikkere leiding en trage grote ventilator en geen harde pijpen er tussen veel te behalen is.
Metaal of Kunststof buizen zijn erg hard en verplaatsen geluiden... zachtere dempen prima dus naast de kapjes ook eens die leidingen er naartoe bekijken....

Een Flex slang is nauwelijks duurder en hoe langer hoe beter!
Vele WTW units is deze vervangen vaak een prima oplossing.

Zelf heb ik 0 meters harde pijp omdat ik vele lastige bochten moest maken, 100% flex gedaan en nergens las ik in boekje een maximale, wel tenminste 1 meter per pijp!

PatrickW89
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2015 14:29

Re: Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door PatrickW89 »

Het probleem is dat het hier geen drukke wijk is. Het is een rustige woonwijk met weilanden rondom, dus je gaat hier wonen voor rust. Als je dan constant een blazend geluid om je heen hebt hangen wordt je daar niet vrolijk van. Qua BD zal het allemaal wel in het boekje passen, dus vinden ze het wel prima.

Als ik door de wijk loop zie ik overal die dingen op het dak staan, maar echt bij ieder huis aan de voorkant. De architect zal dit niet voor niet hebben bedacht, waarschijnlijk rekening houdend met het geluid. Aan de voorkant zit nooit iemand buiten en loop je snel voorbij om naar de auto te gaan bijvoorbeeld. In de achtertuin wil je gewoon rustig een avondje kunnen zitten, maar van ellende gaan we nu vaak maar aan de voorzijde zitten om toch nog buiten te kunnen zitten. De woningen waar het vandaan komt hebben er zelf weinig last van als ze op het terras in de tuin zitten omdat ze dan "onder" het dak zitten. Je begint die dingen pas te horen als je ze ook ziet staan want dan heeft het geluid vrij baan. Dat is dus precies het geval in onze tuin.

Ik heb in ieder geval een brief opgesteld met mijn klacht en met een aantal mogelijke oorzaken en oplossingen. Die gaat de deur uit naar de beheerder van de woningen en dan zullen we wel zien waar ze mee komen.

Jacoba2
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2020 23:54

Re: Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door Jacoba2 »

Wat zijn de wettelijke richtlijnen in dit soort situaties? Hoeveel decibel is maximaal toegestaan?

Rikke
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2021 08:11

Re: Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door Rikke »

@topicstarter, sinds een half jaar wonen wij in een nieuwbouwhuis met exact hetzelfde euvel. Is er inmiddels een oplossing voor gevonden. Ben erg benieuwd!

Gesloten