LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
SCS
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2020 09:07

Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

Ongelezen bericht door SCS »

Hallo,

Ik ben momenteel aan het kijken naar geluidswerende gordijnen. Dit om het geluid van buren buiten minder te horen in mijn slaapkamer.

Er wordt -door verkopers- al snel beweerd dat een gordijn geluidswerend/dempend is als het zwaar is (bv. van velours) en gevoerd. Tegelijkertijd zijn er bedrijven die claimen echte geluidswerende stoffen te hebben gecreëerd, bv. Moondream en een bedrijf met de stof Soundkiller. De gordijnen met echt geluidswerende stoffen zijn behoorlijk aan de prijs en omdat het om een grote raampartij gaat vroeg ik mij af of iemand hier weet of deze gordijnen inderdaad (veel) beter geluid weren/dempen dan gewone, gevoerde, zware gordijnen en of het dus het verschil in prijs waard is.

Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft (of er knowhow over heeft).

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00
Beste antwoord
Gekozen door SCS

Re: Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

door gosewijn » 28 okt 2020 18:17

Gordijnen voeren met een goede molton en afwerken met voering . Kosten ca 35 a 45 ,00 per meter. meerprijs.

Gordijn velours zware kwaliteit , wel voeren
Chenille velours , wel een zware kwaliteit nemen anders geen nut.
16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

Ongelezen bericht door 16again »

Als je googlet op "Geluidswerend gordijn decibel" , vind ik gordijnen met wel 15 dB demping. Wat toch een redelijk forse waarde is

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

Ongelezen bericht door sjohie »

Die her en der geclaimde 15dB zou ik met een pallet zout nemen. Sowieso is dB niet synoniem met dB(A). De stap van zeg 75dB(A) naar 60 dB(A), is grofweg het verschil tussen een drukke B-weg, en normaal kantoorgeroezemoes heb ik ooit begrepen van onze geluidmeettechnici.

Als ze dát waar maken met wat stof aan de binnenkant van een huis, zouden alle huizen rondom Schiphol er mee vol moeten hangen, en was heul Lelystad niet nodig geweest.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
28 okt 2020 10:47
Die her en der geclaimde 15dB zou ik met een pallet zout nemen. Sowieso is dB niet synoniem met dB(A).
Met dB vs dB(A) heb je juist niets te maken.
Het gaat hier om demping, welke in dB gemeten wordt. (en is hooguit frequentie afhankelijk)

dB vs dB(a) betreft een weegcurve, zodat de waarde beter representeert hoe luid het menselijk oor het geluid ervaart.
Oftewel: Je kan een dB(A) of een dB meting doen met gordijnen open en dicht, in beide gevallen behoort meetwaarde lager te zijn , met dempingsgetal dat de leverancier opgeeft.


En 15dB is natuurlijk onvoldoende om van vliegtuigherrie af te komen. Dan helpt een virusje beter

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

Ongelezen bericht door witte angora »

SCS schreef:
28 okt 2020 09:14
Ik ben momenteel aan het kijken naar geluidswerende gordijnen. Dit om het geluid van buren buiten minder te horen in mijn slaapkamer.
Als het van buitenaf komt lijkt het er op dat je enkelglas hebt, kan dat kloppen? In dat geval zou ik eerder investeren in goed dubbelglas. Hoe is het sowieso met de isolatie van je woning?

SCS
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2020 09:07

Re: Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

Ongelezen bericht door SCS »

Bedankt allemaal voor jullie reacties! We hebben geen enkel glas (dat had ik even in de originele post moeten zetten) maar HR++ glas in een woning van 6 jaar oud. Voor het geluid doet dit echter heel weinig, er komt veel geluid van buiten naar binnen. Ik heb ook aan geluidswerend glas zitten denken maar aangezien het om een grote raampartij gaat (openslaande tuindeuren + ramen ernaast van in totaal 4 meter breed) en we sowieso gordijnen nodig hebben dacht ik, in verband met de kosten, eerst de gordijnen uit te willen proberen, vandaar.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

Ongelezen bericht door witte angora »

SCS schreef:
28 okt 2020 11:53
We hebben geen enkel glas (dat had ik even in de originele post moeten zetten) maar HR++ glas in een woning van 6 jaar oud. Voor het geluid doet dit echter heel weinig, er komt veel geluid van buiten naar binnen.
Toch wel apart. In een vorige woning, waar dubbel glas zat toen ik er in kwam, vertelden de buren dat het ongelooflijk veel verschil uitmaakte toen het enkel glas vervangen werd door dubbel glas. Voor de beeldvorming: een meter of 30 verderop lag een erg drukke weg. Kan het zijn dat er bij jou ergens een constructie- of ontwerpfout zit? Mij verbaast niks meer, eerlijk gezegd.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Hoe is de kamer ingericht ,en hoe is de bouw van de ramen , met of zonder luchtrooster .

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

HR++ glas ten opzichte van enkel glas, is mijns inziens een verschil van dag en nacht qua geluid.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

Ongelezen bericht door 16again »

gosewijn schreef:
28 okt 2020 12:52
Hoe is de kamer ingericht ,en hoe is de bouw van de ramen , met of zonder luchtrooster .
ipv luchtrooster, zijn er ook suskappen.

Hoeveel geluid demping heeft een normaal gordijn eigenlijk?

SCS
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2020 09:07

Re: Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

Ongelezen bericht door SCS »

Dat is inderdaad een interessante vraag! Dat hangt van veel factoren af neem ik aan (dikte gordijn, is het gordijn van muur tot muur etc.) maar misschien is er een gemiddelde?

Er is geen luchtrooster boven deze raampartij maar wel boven een andere, waar ook gordijnen voor moeten worden aangeschaft. Deze hebben we nu altijd dicht (we luchten door de deur een poosje open te zetten) maar ik heb inderdaad ook gekeken naar de suskasten (je hoort/leest verschillende verhalen over de effectiviteit daarvan).

Wat betreft het HR++ glas: dat is voornamelijk goed voor de warmte isolatie, niet zozeer voor het geluid heb ik begrepen (al kan ik me voorstellen dat het geluid beter isoleert dan enkel glas) . Het zou kunnen dat er een constructiefout in onze woning zit, die zit dan ook bij de buren aangezien ik hen ook over het geluid van buiten heb gehoord.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Je was mij net voor.

SCS
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2020 09:07

Re: Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

Ongelezen bericht door SCS »

Hoofdzakelijk luid praten. Er wonen studentes naast ons en die staan inderdaad niet om 2 uur 's nachts te bbqen maar om half 1 willen ze nog weleens herrie maken buiten. Daarnaast woon ik in een stad en liggen tuinen van meerdere buren tegen de onze aan, dus sowieso fijn om het omgevingsgeluid wat te kunnen dempen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Gordijnen voeren met een goede molton en afwerken met voering . Kosten ca 35 a 45 ,00 per meter. meerprijs.

Gordijn velours zware kwaliteit , wel voeren
Chenille velours , wel een zware kwaliteit nemen anders geen nut.

SCS
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2020 09:07

Re: Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

Ongelezen bericht door SCS »

Ok, bedankt!

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

en dan staat je raam open en weg is het geluiddempende effect van gordijnen maar ook van dubbel glas!!!!

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:
06 nov 2020 15:17
en dan staat je raam open en weg is het geluiddempende effect van gordijnen maar ook van dubbel glas!!!!
Da's natuurlijk nogal een open deu.. eh, raam... :D

schoneveld
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2020 02:09

Re: Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

Ongelezen bericht door schoneveld »

citaat: Wij gebruiken in de studio houten frames met dik tapijt om directe reflecties te voorkomen en de ruimte droger te maken. Stof weerkaatst niet, en dik genoeg laat het vrijwel niets door.
maar welke tapijt stoffen? welke materialen? en hoog/laag polig?
zou dat ook op een wand kunnen?

en met gordijnen dan zit er een rails .Laat die geen geluid door dan?

schoneveld
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2020 02:09

Re: Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

Ongelezen bericht door schoneveld »

SCS ik ben ontzettend benieuwd naar hoe jullie gordijnen het probleem oplossen?
en of t kant en klare of zelf gemaakte zijn geworden?

schoneveld
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 dec 2020 02:09

Re: Geluidswerende gordijnen, is het verschil in prijs het waard?

Ongelezen bericht door schoneveld »

Zou je mij willen mailen of hier? met hoe je resultaten zijn?
ik zit nl met het zelfde.

Eingenlijk is he tniet eerlijk: verkeerslawai wonden veel dingen voor uitgevonden maar gestemmen van buiten naar binnen niet!
(wordt mischien niet aanverdient?)

Gesloten