LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gevaar van asbest overschat?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gevaar van asbest overschat?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

met een stevige borstel en ik zie grijze massa omhoog komen, en de wind stond goed.

maar het zelf inleveren is dus ook toegestaan voor kleine hoeveelheden.
Maar ik heb geen gevoel voor maten, en 1 plaat per dag zou dan wel mogen?

maar die manop de foto in de Volkskrant,
met veters in schoenen en je moet alle vervuilde inleveren en vernietigen dus dagelijks nieuwe schoenen?
Ik heb mijn twijfels of de kleding zoals ruime mouwen dus wat beschermde je nu mat dat witte pak?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gevaar van asbest overschat?

Ongelezen bericht door 16again »

fred- schreef:
05 mar 2019 16:38
Ja, dat is de eerste leugen die al een tijdje rondwaart. De tweede leugen is de klimaatverwarring. Aan beide is veel geld te verdienen.
En de struisvogels stoppen de hals nog wat verder in het zand......
Dat de gevaren minder groot zijn , wil natuurlijk niet zeggen dat er helemaal geen gevaar is, getuige de vele slachtoffers
Waaronder ook bijvoorbeeld bakkers, die beroepsmatig rondneuzden tussen ovendeuren/raampjes met asbest afsluiting

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gevaar van asbest overschat?

Ongelezen bericht door kweenie »

Zoals bij veel veiligheidsmaatregelen geldt ook hier waarschijnlijk dat de kans dát er iets 'mis' gaat vrij klein zal zijn, maar de gevolgen als er iets goed mis gaat behoorlijk groot kunnen zijn. En dat de veiligheidsmaatregelen juist bedoeld zijn om voor die situaties te beschermen.

Veel mensen zullen er ook geen problemen mee hebben om een enkele plaat asbest uit hun eigen huis te halen, met wat beperkte, goedkope, maatregelen. Maar tegelijk zal het gros van de mensen ook niet echt gelukkig zijn als de woningbouwvereniging asbest bij ze thuis komt saneren zonder goede veiligheidsmaatregelen en er een behoorlijke kans is dat er asbestdeeltjes in huis achterblijven.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gevaar van asbest overschat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:
06 mar 2019 08:09
Zoals bij veel veiligheidsmaatregelen geldt ook hier waarschijnlijk dat de kans dát er iets 'mis' gaat vrij klein zal zijn, maar de gevolgen als er iets goed mis gaat behoorlijk groot kunnen zijn.
Precies. En omdat risico bestaat uit kans maal impact is het risico gewoon groot.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gevaar van asbest overschat?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn Situatie;

Als ik 2¾ jaar moet wachten op erkend bedrijf zal ik met meestal Zuid West wind het gehele dorp besmetten met
los komende vezels en dat is nooit meer te reinigen!

Verder mag ik dan 3 winters me suf stoken voor de aangekochte bedrijfspand.

Na 50 jaren zullen er vezels los komen en hoe eerder hoe beter!
Ik vind dan zelf doen met juiste maskers na weekje werken gekregen.... dus gewoon gedaan als de vakman die mijn die
week begeleide ook zo gedaan.

Verder is van onder schroeven door knippen en hele platen voorzichtig zonder breuk opstapelen niet echt gevaarlijk behalve de hoogte op dat dak.

Ik weet dat dit niet mag, maar ook dat werken zonder opleiding ook niet.
Er is controle achteraf maar dan is personeel dat werk uitvoerde al weg.

Er zitten dus gaten in deze wet en over enkele jaren vele werklozen?
Wat gaan die dan doen, termijn verlengen en doorwerken omdat ze nooit alle daken en andere asbest plekken voor de einddatum kunnen verwijderen!

Ik heb dus ervaring en offerte van maar 1 firma en kan niet alle beoordelen.
Maar de offerte voor verwijderen was flink duurder dan het nieuwe dak dat ook betaald moet worden.

Mijn pand is dus niet met sluis en zo gedaan... maar wel met stofzuiger na afloop schoongemaakt.
maar voor het verwijderen was er vermoedelijk ook al vele vezels aanwezig dus hoe groot is risico als je nog 2¾ jaren moet wachten..... pand is nu ook binnen verbouwd en hoop dat het meeste weg is, 100% is niet te garanderen maar dat geld ook voor de werkgever waar ik maar 1 week voor werkte!

Kijk naar de schoenen met veters in Volkskrant, ik werd gedwongen laarzen te dragen, want die zijn makkelijker Asbest vrij te maken!

Ook handschoenen gebruiken dus geen blote handen... en de foto in de krant liet iets zien wat ik in die week niet mocht doen!

Ik ben zeker geen deskundige maar die foto, ik had 1 week lang een andere werkgever en leerde het iets anders!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gevaar van asbest overschat?

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, 2¾ jaren wachten om het via een bedrijf te doen of nu even zelf of door Beun de Haas laten doen... Je hebt zo te zien overal en oplossing voor.

Ik ken toevallig nog een electriciteitscentrale in Japan met een 'gevalletje waterschade'. Misschien dat je dat ook tegen een schappelijk prijsje kunt opruimen? Dan kun je de restanten daarvan ook wel even onder de grond wegmoffelen en dan is dat probleem ook in no-time opgelost, voor een fractie van de geschatte kosten. Iedereen blij.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Gevaar van asbest overschat?

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat de gevaren minder groot zijn , wil natuurlijk niet zeggen dat er helemaal geen gevaar is, getuige de vele slachtoffers
Er zal ook best een gedeelte "vatbaarheid" bij zitten, net als waarom niet alle rokers aan longkanker sterven.
Als kind heb ik redelijk veel geknutseld met Asbest. Gezaagd, geboord, geschuurd, dus ook fijnstof. Als ik het nu zou moeten opruimen zou ik zeker een mondkapje dragen maar soms is het een beetje overdreven.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Gevaar van asbest overschat?

Ongelezen bericht door juliomariner »

@snuffel. Klopt maar drukt ook de kosten.

flwalraven
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 apr 2004 21:28

Re: Gevaar van asbest overschat?

Ongelezen bericht door flwalraven »

Laat de particulier minstens zelf zijn golfplaten opruimen.
Of dat nu de toegestane 35m2 is, of 150m2, alleen door een gecertificeerd bedrijf.
Tot 35 m2 betaalt hij alleen stortingskosten, mogelijk bij sommige gemeentes zelf gratis.
Bij 35 m2 of meer gaat hij minimaal 15 Euro de m2 betalen. Een prijs die in 2024 een behoorlijke factor hoger zal zijn.
Geef het vrij voor de particulier en eventueel ook voor bedrijven.
Dan zullen de kosten om het door een gecertificeerd bedrijf te laten doen aanzienlijk dalen.
Het zal tevens een grote stap in de richting van 2025 zijn om de daken voor die tijd geruimd te hebben.
Wat nu de vraag maar is of dat gaat lukken. Het enigste wat zeker is, is dat prijs per per jaar omhoog zal gaan.
Er zal zelfs een toeslag op de prijs komen, in de trant van, wilt U de platen voor een X datum verwijderd hebben dat komt er een X bedrag bij. Dat dat maar zo bij 1000 Euro begint, daar hoef je niet van op te kijken.
Degene die het niet aandurven of niet kunnen, kunnen altijd nog een bedrijf daarvoor inhuren.

Frans

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gevaar van asbest overschat?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je legaal 35 meters mag doen is 3x 33 meters ook dus toegestaan?
En afvoeren, dat kost geld, maar tijdelijk opslaan om later ooit weg te brengen...?

Het is blijkbaar per gemeente anders en vooral een dure gemeente loopt nu de kans op asbest dumping.

Wel is een pand met asbest zeer moeilijk en voor lage prijs kwijt te raken en dan heb ik een koopje.
Maar ik krijg geen certificaat en zolang er niets verkocht gaat worden , zie later wel of die asbest nog ergens op papier staat.

Door hoge prijzen en de opgave van 2¾ jaren wachten werkt de overheid juist de sjoemelaars waar ik zeker ook toe behoorde in de hand, niet goed maar wel voordelig.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gevaar van asbest overschat?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Komkommer je wordt wel gepakt door de neurale netwerk technologie. Of je moet dat aluhoedje opzetten.

flwalraven
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 apr 2004 21:28

Re: Gevaar van asbest overschat?

Ongelezen bericht door flwalraven »

Komkommertijd schreef:
08 mar 2019 14:12
Als je legaal 35 meters mag doen is 3x 33 meters ook dus toegestaan?
En afvoeren, dat kost geld, maar tijdelijk opslaan om later ooit weg te brengen...?
Was het maar zo met de aantal m2.
Het is eenmalig 35 m2 per perceel.

Zelf tijdelijk opslaan kan natuurlijk, weet zo niet of het wel mag.
Het is dan geen dak meer. Of je moet er een paar gebruiken als afdak. :lol:
De kosten voor afvoer willen de meesten zelf graag betalen.
Die kosten wegen niet op tegen de prijs die de saneerder er voor telt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gevaar van asbest overschat?

Ongelezen bericht door sjohie »

Komkommertijd schreef:
08 mar 2019 14:12
Als je legaal 35 meters mag doen is 3x 33 meters ook dus toegestaan?
En afvoeren, dat kost geld, maar tijdelijk opslaan om later ooit weg te brengen...?

Het is blijkbaar per gemeente anders en vooral een dure gemeente loopt nu de kans op asbest dumping.

Wel is een pand met asbest zeer moeilijk en voor lage prijs kwijt te raken en dan heb ik een koopje.
Maar ik krijg geen certificaat en zolang er niets verkocht gaat worden , zie later wel of die asbest nog ergens op papier staat.

Door hoge prijzen en de opgave van 2¾ jaren wachten werkt de overheid juist de sjoemelaars waar ik zeker ook toe behoorde in de hand, niet goed maar wel voordelig.
Misschien even terug de schoolboeken in, wat je aan vierkante meters asbest(plaat) in mag leveren als particulier, verschilt per gemeente nog wel wat, en qua rekenen, 2x33m is dus geen 35m2, maar 66m2. En nee, je mag niet zomaar met 2x 33m2 aan asbest aankomen, je zal voor >35m2 een melding moeten doen, en dan krijg je geen toestemming om het zelf te mogen verwijderen, want het oppervlak is dan meer als 35m2.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Gevaar van asbest overschat?

Ongelezen bericht door Sira »

Ik ben er niet zo bang voor, het verwijderen ervan vind ik allemaal erg overtrokken. We hebben het over witte asbest, ofwel chrysotiel.
Als het werkelijk zo gevaarlijk is dan kunnen ze de sieraden met tijgeroog, kattenoog en valkenoog ook wel gaan verbieden, die bevatten crocidoliet, ofwel de (zwart) blauwe asbestvezels, weliswaar geoxideerd, maar in principe gevaarlijker dan de witte. Deze stenen worden in heel veel sieraden toegepast, maar het verbieden hiervan zet geen zoden aan de dijk.
Ik moet er wel bij zeggen dat wij bij het slijpen van deze stenen altijd een mondmasker op hadden vanwege het vrijkomen van de vezels.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gevaar van asbest overschat?

Ongelezen bericht door sjohie »

Sira schreef:
20 mar 2019 17:09
Ik ben er niet zo bang voor, het verwijderen ervan vind ik allemaal erg overtrokken. We hebben het over witte asbest, ofwel chrysotiel.
Als het werkelijk zo gevaarlijk is dan kunnen ze de sieraden met tijgeroog, kattenoog en valkenoog ook wel gaan verbieden, die bevatten crocidoliet, ofwel de (zwart) blauwe asbestvezels, weliswaar geoxideerd, maar in principe gevaarlijker dan de witte. Deze stenen worden in heel veel sieraden toegepast, maar het verbieden hiervan zet geen zoden aan de dijk.
Ik moet er wel bij zeggen dat wij bij het slijpen van deze stenen altijd een mondmasker op hadden vanwege het vrijkomen van de vezels.
Het op het oog herkennen van het specifieke type asbest kunnen/durven mijn collega's met vele jaren ervaring, en allemaal DIA's (dus gecertificeerde Deskundig Inspecteur Asbest) niet, dus knap dat mensen hier menen dat wél te kunnen. Ik weet dat er bij andere ingenieursbureau's getest wordt met een asbest(XRF)meter, die lijkt een beetje op een lasergun van de politie, waarmee ter plekke eea gecheckt kan worden, ipv middels kostbaar en tijdrovend laboratoriumonderzoek, maar die is nog in de testfase, en moet vanuit de handhavende instanties altijd geverifieerd worden middels gecertificeerd laboratoriumonderzoek,

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Gevaar van asbest overschat?

Ongelezen bericht door Sira »

sjohie schreef:
21 mar 2019 09:35
Sira schreef:
20 mar 2019 17:09
Ik ben er niet zo bang voor, het verwijderen ervan vind ik allemaal erg overtrokken. We hebben het over witte asbest, ofwel chrysotiel.
Als het werkelijk zo gevaarlijk is dan kunnen ze de sieraden met tijgeroog, kattenoog en valkenoog ook wel gaan verbieden, die bevatten crocidoliet, ofwel de (zwart) blauwe asbestvezels, weliswaar geoxideerd, maar in principe gevaarlijker dan de witte. Deze stenen worden in heel veel sieraden toegepast, maar het verbieden hiervan zet geen zoden aan de dijk.
Ik moet er wel bij zeggen dat wij bij het slijpen van deze stenen altijd een mondmasker op hadden vanwege het vrijkomen van de vezels.
Het op het oog herkennen van het specifieke type asbest kunnen/durven mijn collega's met vele jaren ervaring, en allemaal DIA's (dus gecertificeerde Deskundig Inspecteur Asbest) niet, dus knap dat mensen hier menen dat wél te kunnen. Ik weet dat er bij andere ingenieursbureau's getest wordt met een asbest(XRF)meter, die lijkt een beetje op een lasergun van de politie, waarmee ter plekke eea gecheckt kan worden, ipv middels kostbaar en tijdrovend laboratoriumonderzoek, maar die is nog in de testfase, en moet vanuit de handhavende instanties altijd geverifieerd worden middels gecertificeerd laboratoriumonderzoek,
Ik begrijp je enigszins spottende negatieve opmerking niet zo goed.

Jouw collega's, zeker als ze al vele jaren ervaring hebben, weten ook wel dat chrysotiel het meest toegepast wordt en dat crocidoliet de gevaarlijkste soort is. Wat is er mis aan wat ik benoem?

Gelukkig heb je een adhesiebetuiging van de stofzuiger.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gevaar van asbest overschat?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

35 M2? Ik heb maar 2M3 Asbest dus mag er nog 33 M3 bij doen?

Ja, dit mag nergens maar zowel prijzen als voorwaarden zijn per gemeente en/of regio anders en zelf afvoeren mag.
Alleen het maximaal 27 meters inleveren gold in mijn geval in die gemeente.

Nu enkele jaren later lees ik;
1 U mag het zelf verwijderen.... geen maximale hierbij.
2 Inleveren; maximaal 27 M2.

Punt 1 heb ik gedaan, punt 2 moet nog en na verhuizen mag ik rest gratis in nieuwe gemeente inleveren?
En de fijne niet zichtbare stof, ja ik vermoed dat jarenlang dit is weggewaaid van oude dak en ik ga echt geen vele HA grasland afzuigen!

Bovendien is het inleveren van kleine hoeveelheid gratis tot altijd betalen en zal ik verschillende tarieven.
Word dat straks asbest toerisme als we het gaan inleveren in kleine porties zonder legitimatie?

Ooit was ik op school en leerde dat de ruimte bij de CV ketel op verse aardgas leiding brandveilig gemaakt werd met het veilige wondermiddel asbest!
Begin 80 er jaren gesloopt zonder Asbest saneerders... en dat was legaal, gewoon alles gestort!
Laten we eerst eens die gemengde stort opruimen voor jullie mijn veroordelen, ik heb alles netjes ingepakt klaar voor transport liggen... in de kruip ruimte op 140 meters verder!

Gesloten