LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door tttlocke »

HansieZant schreef:Ik ben het in dezen met Alfatrion eens. ......... Zo'n glasplaat moet er tegen kunnen dat als hij heet is er met koud water op gesproeid wordt. Zo niet, dan is het non-conform ......
Maar dat zegt alfatrion helemaal niet.

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door Spacestar »

Sjaakvandevelde schreef:
5) Het glazen blad is voorgemonteerd in een stalen frame geleverd en derhalve kan ik niets aan de glasplaat doen. dit zit ingekapseld.

6) tijdens het aanzetten van de sproeier vielen er een paar druppels op de glasplaat die nagenoeg gelijk explodeerde. Ik heb geen tuinslag op het bankje gezet.
Toch ook even mijn reactie nu ik net bovenstaand heb gelezen.
Een glasplaat ingekapseld in een stalen frame, met deze hitte?? Het glas en staal zet uit met deze temperaturen.
De paar druppels op de glasplaat laten het enigszins krimpen en zijn net die druppels op een gloeiende plaat geweest en hielp de explosie te ontstaan.
Mijns inziens: "Eigen schuld"

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wie zet er nu eigenlijk een tuinsproeier aan in de volle zon? Ook al zo'n ding wat massaal wordt afgeraden ivm nadelige gevolgen!

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door Lowieze »

Spacestar schreef:
Sjaakvandevelde schreef:
5) Het glazen blad is voorgemonteerd in een stalen frame geleverd en derhalve kan ik niets aan de glasplaat doen. dit zit ingekapseld.

6) tijdens het aanzetten van de sproeier vielen er een paar druppels op de glasplaat die nagenoeg gelijk explodeerde. Ik heb geen tuinslag op het bankje gezet.
Toch ook even mijn reactie nu ik net bovenstaand heb gelezen.
Een glasplaat ingekapseld in een stalen frame, met deze hitte?? Het glas en staal zet uit met deze temperaturen.
De paar druppels op de glasplaat laten het enigszins krimpen en zijn net die druppels op een gloeiende plaat geweest en hielp de explosie te ontstaan.
Mijns inziens: "Eigen schuld"
Waarom eigen schuld?
Dan zou de fabrikant erbij moeten zetten: niet geschikt om in de volle zon te zetten. Wat me nogal ongebruikelijk lijkt bij een tuinbankje met een glasplaat in het midden als tafeltje.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door crazyme »

Ivo.w schreef:Wie zet er nu eigenlijk een tuinsproeier aan in de volle zon? Ook al zo'n ding wat massaal wordt afgeraden ivm nadelige gevolgen!
Voor de kids?

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door Spacestar »

Lowieze schreef:
Waarom eigen schuld?
Dan zou de fabrikant erbij moeten zetten: niet geschikt om in de volle zon te zetten. Wat me nogal ongebruikelijk lijkt bij een tuinbankje met een glasplaat in het midden als tafeltje.
Enig nadenken kunnen klanten toch zelf ook wel. Alles maar afschuiven op de fabrikant.... makkelijk.
Bij vele artikelen staat ook vaak in de handleiding/bijsluiter "Niet geschikt voor consumptie".

De volle zon in mei of oktober lijkt me ook geen probleem maar NU met deze hitte...

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door Lowieze »

Spacestar schreef:
Lowieze schreef:
Waarom eigen schuld?
Dan zou de fabrikant erbij moeten zetten: niet geschikt om in de volle zon te zetten. Wat me nogal ongebruikelijk lijkt bij een tuinbankje met een glasplaat in het midden als tafeltje.
Enig nadenken kunnen klanten toch zelf ook wel. Alles maar afschuiven op de fabrikant.... makkelijk.
Bij vele artikelen staat ook vaak in de handleiding/bijsluiter "Niet geschikt voor consumptie".
Het gaat hier wel om gehard glas, waarbij je er vanuit mag gaan dat dit veilig is. Ik zou zelf ook niet weten dat je dit dan beter niet in de volle zon kan zetten.
Ik snap dan weer wel dat plantjes niet geschikt zijn voor consumptie :D terwijl daar dan wel kaartjes met een waarschuwing aan gehangen wordt.

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door Spacestar »

Lowieze schreef: Waarom eigen schuld?
Dan zou de fabrikant erbij moeten zetten: niet geschikt om in de volle zon te zetten. Wat me nogal ongebruikelijk lijkt bij een tuinbankje met een glasplaat in het midden als tafeltje.
het gaat hier wel om natuurwetten waar wij toch echt niks aan kunnen doen, ook een fabrikant niet....

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door Lowieze »

Spacestar schreef:
Lowieze schreef: Waarom eigen schuld?
Dan zou de fabrikant erbij moeten zetten: niet geschikt om in de volle zon te zetten. Wat me nogal ongebruikelijk lijkt bij een tuinbankje met een glasplaat in het midden als tafeltje.
het gaat hier wel om natuurwetten waar wij toch echt niks aan kunnen doen, ook een fabrikant niet....
Dat vind wel erg gemakkelijk. Een waarschuwing voor de koper zou dan wel op zijn plaats zijn. Of de fabrikant moet ze op een andere manier maken.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door Erthanax »

Daarom vroeg ik me ook af of er een gebruiksaanwijzing met veiligheidswaarschuwing in de verpakking zat.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door 16again »

Spacestar schreef:het gaat hier wel om natuurwetten waar wij toch echt niks aan kunnen doen, ook een fabrikant niet....
Suggereer je nu dat alle glasplaten zomaar breken bij temperatuurverschil van zo'n 20 a 30 graden?

Of alleen ondeugdelijke, waar het glas bijvoorbeeld te strak, zonder rubber in een ijzeren rand zit. Dat een fabricant de natuurwetten niet kan veranderen, weerhoudt hem niet van de verplichting een deugdelijk product te produceren.

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door Spacestar »

16again schreef: Suggereer je nu dat alle glasplaten zomaar breken bij temperatuurverschil van zo'n 20 a 30 graden?.
Temperatuurverschil lijkt mij met dit weer veel hoger, je zou een ei kunnen bakken op de glasplaat.
Leg nu maar eens iets van glas in de zon, binnen een half uur kun je dit niet meer aanpakken zo heet.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door alfatrion »

Temperatuurschokken (temperatuurverschillen binnen één ruit) tot ruim 200ºC kunnen worden opgevangen. Bij standaard (float)glas zijn slechts temperatuurverschillen tot ca. 30ºC haalbaar.
http://www.noordennegroep.nl/glasproduc ... gheidsglas

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Mijn begrip en sympathie voor uw principiële instelling ...
met het doel om dit 'gevaarlijke' product *) door autoriteiten van de markt te willen laten halen en/of een nationale terugroepactie te kunnen bereiken, zoals andere terugroep acties op de site van: Van Cranenbroek

Daarentegen eerder mijn onbegrip ...
voor de veelvoudige meldingen op allerlei fora en klachtensites, die uiteindelijk géén enkel constructief resultaat zullen opleveren, enkel eindeloze discussies over details, zoals ook op dit forum, >70 posts tot vandaag al.

*) Aanbeveling van een glashandelaar.
Eisen die aan een horizontale glasplaat helder voor o.a. voor tuinmeubels gesteld worden
Producteigenschappen

Thermisch gehard veiligheidsglas is tot 5 maal sterker dan normaal glas met dezelfde dikte.
Voor een glasplaat dat op een dragend tafelblad geplaatst wordt is 6 mm glasdikte voldoende.
Indien het glas alleen 3 of 4 draagpunten of de rand rondom als draagvlak heeft, dan is minimaal 10mm, 12mm glasdikte aangeraden.
Dit glas heeft zich bewezen als oplossing voor veiligheid, valt bij breuk uiteen in veilige (onscherpe) glaskorrels. Vermindert de kans op thermische breuk door grote temperatuursverschillen in het glas zelf door bijvoorbeeld zonnewarmte in combinatie met slagschaduw of op een tafelblad met een kop koffie of thee. Voldoet aan alle vereisten van NEN-EN 12150-1 en is voorzien van het CE-keurmerk, volgens de Europese norm NEN-EN 12150-2. Behaalt klasse 1 volgens NEN-EN 12600 met een breukwijze van type C.


>>Het bedrijf Van Cranenbroek biedt inmiddels dit product niet meer aan ... ?<<

Ik wens u verder suc6 met de juiste advocaat (rechtsbijstandsverzekeraar?), maximale bijstand door de Consumentenbond, waar u lid van bent en de autoriteiten die u geïnformeerd heeft, een lange adem en de laagst mogelijke kosten (technisch onderzoek) om uw gelijk te kunnen halen en vooral géén gedoe wegens smaad en/of imagobeschadiging van deze leverancier ... (!).

PS. Hopelijk zijn uw verwondingen géén littekens gebleven. Wordt nog vervolgd ... (?).

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door 16again »

Spacestar schreef:
16again schreef: Suggereer je nu dat alle glasplaten zomaar breken bij temperatuurverschil van zo'n 20 a 30 graden?.
Temperatuurverschil lijkt mij met dit weer veel hoger, je zou een ei kunnen bakken op de glasplaat.
Leg nu maar eens iets van glas in de zon, binnen een half uur kun je dit niet meer aanpakken zo heet.
Kraanwater is nu ook 20 graden.

Denk je echt dat glas warmer dan 50 graden wordt? Eigenschap is juist dat zichtbaar en infrarood licht worden doorgelaten , en dus niet bijdragen aan de opwarming van het glas.
Een zwart vlak wordt veel warmer in de zon…..en zelfs daar kun je geen ei op bakken

stofzuigertje

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik denk dat deze glasplaat niet goed op maat was en straks gespannen tussen de metalen beugels.

Ik heb inmiddels na 5 jaren een doorgeroeste Jysk tafel met glazen blad in metalen frame en daar komt zowel hete thee als mijn koele Bier gewoon op te staan!
Nooit problemen mee gehad en allen de rand is nu doorgeroest.
Verder prima , hete Thee en koud bier, en ook warme Chinees met ijstaart na afloop en dat al 5 jaren lang!
Dus ik denk dat niet de temperatuur of water van sproeier maar de te krap monteren de fout was.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Veiligheidsglas worden allemaal korreltjes als het breekt, juist geen scherven.

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door Spacestar »

16again schreef: Denk je echt dat glas warmer dan 50 graden wordt? Eigenschap is juist dat zichtbaar en infrarood licht worden doorgelaten , en dus niet bijdragen aan de opwarming van het glas.
Heb net even iets getest, een glasplaat van 60 bij 40cm, en een glazen pot.
Die pot kan ik inderdaad vastpakken maar niet te lang, ik schat 50gr..
De glasplaat kan ik mijn hand opleggen maar snel weer weg, die is denk zo'n 60/70gr.
Kan net geen ei bakken(helaas).

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@sjaakvandervelde ...

Op de foto is te zien, dat de glasplaat 'ingeklemd' ligt in een constructie van gebogen buis en kunststof opleggers. Metaal kan ook uitzetten.
Tevens is het glas niet zoals bij hardglas/veiligheidsglas*) in duizende stukjes uit elkaar gesprongen, maar liggen er kleine èn grotere scherven.
Opvallend is, dat een kwart van de glasplaat nog in het frame is blijven steken zonder gebroken of vergruizeld te zijn.

Allemaal indicaties, dat er géén hardglas/veiligheidsglas is gebruikt. Maar ... wordt dit voor dit soort kleine objecten dan ergens voorgeschreven?

*) HARDGLAS:
Zelfs veilig als het breekt

Gehard glas is stootvast en is erop gemaakt om moeilijk te kunnen breken. Een geharde glasplaat is opgewassen tegen enorme druk, en is gemiddeld 5 keer zo sterk als gewoon enkel of dubbel glas van dezelfde dikte. Zoals we eerder vertelden, komt dat door de ‘trekspanning’ binnenin de glasplaat. Die enorme spanning brengt echter nog een voordeel met zich mee. Eventuele glasschade is veel minder gevaarlijk: áls je na veel moeite de kern van de glasplaat toch weet te bereiken en het glas breekt, zal het hele gevaarte ook in één keer in duizenden stukjes uiteen vallen. Dit beeld zal u wellicht bekend voorkomen, bijvoorbeeld van een vernield bushokje. Het grote voordeel is dat deze stukjes, anders dan grote scherven glas, ‘zachtere’ randjes hebben, wat de kans op verwondingen sterk verkleint. Zo is gehard glas dus sterker én veiliger dan gewoon glas.

TIP: Korte vragen worden gratis beantwoord bij het kenniscentrumglas:

http://www.kenniscentrumglas.nl/glastechnisch-advies
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 28 jul 2018 11:21, 2 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Glasplaat nieuw tuinbankje ontploft

Ongelezen bericht door 16again »

Waar staat die foto ?

Gesloten