Herstelkosten voor rekening van de leverancier van een wastafel?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Muurs2000
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2022 16:50

Herstelkosten voor rekening van de leverancier van een wastafel?

Ongelezen bericht door Muurs2000 »

Hallo allemaal,

Een paar maanden geleden hebben wij lekkage ontdekt in onze wastafel meubel. Er bleek een scheurtje in de wasbak te zitten, want voor lekage zorgde in de onderkasten. Ik heb contact opgenomen met de leverancier van het wastafel meubel. Zij gaven aan dat zij geen reparatieservice hebben dus het enige wat ze voor ons kunnen doen is het leveren van een nieuwe wasbak. Zij nemen de oude wasbak weer retour.

Mooi gebaar maar mijn probleem zit hem in het volgende. Het monteren van het meubel (dus wastafel en onderkasten) was best een klus en dit hebben wij laten uitvoeren door een klusbedrijf. Nu moet de oude wastafel gedemonteerd worden (en oa kit verwijderd van de onderkasten en muren) en de nieuwe wastafel moet gemonteerd worden. Wij zijn niet handig genoeg hiervoor, dus hiervoor moeten we nog een keer een klusbedrijf inhuren. Dit klusbedrijf geeft aan dat ze hier toch wel even mee bezig zijn, dus dat gaat ons weer flink geld kosten.
Wij hebben de leverancier hiermee geconfronteerd en zij geven aan dat zij alleen een nieuwe wasbak kunnen leveren en dat herstel kosten (dus de/montage) niet vergoed wordt.

Weet iemand wat mijn en hun rechten hierover zijn? Ik maak weer kosten doordat het bedrijf een product levert wat niet deugt. Is dat mijn probleem of kunnen wij de leverancier hierop aanspreken? Ik hoor graag jullie inzichten hierin!

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Herstelkosten voor rekening van de leverancier van een wastafel?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Hoezo was de scheur niet zichtbaar bij de montage ? Als u de scheur nu kunt zien, zou het ook eerder zichtbaar moeten zijn geweest? Afhankelijk van de plaats waar de scheur zit, kunnen ze bovenstaande stelling innemen. Mss is de opstalverzekering een mogelijkheid om de vervolgschade te claimen?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Herstelkosten voor rekening van de leverancier van een wastafel?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoe lang hebt u die wastafel al?

Muurs2000
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2022 16:50

Re: Herstelkosten voor rekening van de leverancier van een wastafel?

Ongelezen bericht door Muurs2000 »

Dank voor de reacties. De hebben het meubel nu 1,5 jaar. Bij oplevering was er geen scheur zichtbaar. Tot een paar maanden terug hebben we ook geen lekkage gehad. Waarschijnlijk is het materiaal gaan werken waardoor er scheurvorming is onstaan aan de onderkant.

Onze leverancier heeft ons al een nieuwe wasbak toegestuurd (als onderdeel van het meubel). Maar de oude wasbak moeten we dus zelf van de onderkasten verwijderen en de nieuwe wasbak op de onderkasten terugmonteren. De voorwaarden in mijn opstalverzekering zal ik eens bekijken.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Herstelkosten voor rekening van de leverancier van een wastafel?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Muurs2000 schreef:
15 sep 2022 13:35
Waarschijnlijk is het materiaal gaan werken waardoor er scheurvorming is onstaan aan de onderkant.
Het lastige is dat het moeilijk zal zijn om oorzaak en gevolg hard te maken. Je weet feitelijk niet of er sprake is van een productfout (dan moet je bij de leverancier zijn), van een montagefout (dan moet je bij de aannemer zijn) of gewoon van vervelende, niet-verwijtbare pech.

Je hebt gelukkig een leverancier die meedenkt en ook na 1,5 jaar gewoon gratis een nieuwe wasbak levert. Dat de montage voor eigen rekening komt, vind ik niet gek - tenzij jij aan kunt tonen wiens verantwoordelijkheid de scheur is.

Ik zou inderdaad je verzekeraar eens bellen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Herstelkosten voor rekening van de leverancier van een wastafel?

Ongelezen bericht door scontra »

Muurs2000 schreef:
15 sep 2022 13:35
De voorwaarden in mijn opstalverzekering zal ik eens bekijken.
Valt onder uw inboedelverzekering.

PGros
Berichten: 1137
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Herstelkosten voor rekening van de leverancier van een wastafel?

Ongelezen bericht door PGros »

Onder de opstalverzekering vallen goederen die aan de woning zijn bevestigd, ofwel aard- en nagelvast zijn. Bijvoorbeeld ramen, deuren, leidingen, centrale verwarming, keukens en sanitair.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Herstelkosten voor rekening van de leverancier van een wastafel?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een wastafel-meubel valt onder de opstalverzekering.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Herstelkosten voor rekening van de leverancier van een wastafel?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Dit soort materialen gaan uit zichzelf niet zodanig werken dat ze scheuren. Een foutieve montage (onder spanning) of het gebruik van teveel kracht kan hier wel degelijk voor zorgen. Als een producent aanbiedt om ongezien? een nieuw exemplaar te leveren is dat vaker onder het mom van coulance/behoudt goede naam dat garantie op basis van een gedegen onderzoek van het defecte product (netjes). Wellicht ook handig om uit te zoeken wat het motagebedrijf moet kunnen om de bak te monteren (want anders het je over anderhalf jaar weer hetzelfde)
De waterlekkage kun je inderdaad beter proberen te verhalen op je verzekering.

Plaats reactie