Het maken van een trap in de wal van een kanaal, mag dit?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
StijnScheper
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2021 20:27

Het maken van een trap in de wal van een kanaal, mag dit?

Ongelezen bericht door StijnScheper »

Ik wil graag een “trap” maken in de wal aan het kanaal voor ons huis. De wal is gemeentelijke grond, maar toch vraag ik mij af of ik een vergunning/toestemming nodig ben van de gemeente.
Ik heb een rubberboot die ik iedere keer in en uit het water haal, ik wil graag een makkelijkere plaats creëren zodat ik het zelf makkelijker kan doen.
De trap zal niet zo zeer van betonblokken gemaakt worden, maar word meer een vlak gedeelte in de wal waar het makkelijker is om te staan.
Iemand een idee of dit mag?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Het maken van een trap in de wal van een kanaal, mag dit?

Ongelezen bericht door kweenie »

StijnScheper schreef:
11 mei 2021 20:31
De wal is gemeentelijke grond, maar toch vraag ik mij af of ik een vergunning/toestemming nodig ben van de gemeente.
Ja natuurlijk mag je niet zomaar aan iemand anders eigendom rommelen. Tenzij de gemeente expliciet beleid heeft dat je dit zomaar zou mogen doen (wat mij sterk lijkt) zul je toestemming bij de eigenaar moeten vragen. Waarbij het de vraag is of je die toestemming krijgt.

Weet je trouwens zeker dat het kanaal van de gemeente is en niet van bijvoorbeeld het waterschap?

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Het maken van een trap in de wal van een kanaal, mag dit?

Ongelezen bericht door kuklos »

Vraag. Het. Aan. De. Gemeente.

Veldt01
Berichten: 989
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Het maken van een trap in de wal van een kanaal, mag dit?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Raadpleeg het kadaster. Gemeentes kunnen eigenaar zijn van de beschoeing maar doorgaans zijn dat vaker waterschappen.
Kans dat je overigens toestemming krijgt om dergelijke aanpassingen te doen is overigens niet zo heel groot.

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Het maken van een trap in de wal van een kanaal, mag dit?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Buurman, leuk om u hier te zien. Ik had ook een plannetje, namelijk een pad aanleggen naar mijn achtertuin zodat ik daar mijn caravan kan neerzetten. Om dat te doen zal ik een meter van uw huis op de beganegrond afbreken. Zou ik daar een vergunning voor moeten aanvragen?
Het klinkt misschien raar, maar u doet exact hetzelfde. U mag niet zomaar veranderingen aanbrengen op andermans grond. U zal eerst toestemming moeten krijgen. En een beetje gemeente kennende zullen ze echt niet blij zijn met zelf aangemaakte veranderingen. Een wal is meer dan een stukje grond.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Het maken van een trap in de wal van een kanaal, mag dit?

Ongelezen bericht door witte angora »

StijnScheper schreef:
11 mei 2021 20:31
toch vraag ik mij af
Ik vraag me af waarom je de vraag hier stelt en wat je van het forum verwacht. Inmiddels is al voldoende aangegeven waar je de vraag als eerste kunt stellen, dus dat hoeven we niet nog een paar keer te herhalen. :wink:

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Het maken van een trap in de wal van een kanaal, mag dit?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Of je doet het gewoon. Vragen betekent eindeloos wachten tot de papiermolen een nee uitspuugt (want dat is het gemakkelijkste voor de ambtenaren want waarom zou je je hoofd uit het maaiveld opsteken) en doen is met veel minder moeite de trap realiseren.

Veldt01
Berichten: 989
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Het maken van een trap in de wal van een kanaal, mag dit?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Of je doet het gewoon. Vragen betekent eindeloos wachten tot de papiermolen een nee uitspuugt (want dat is het gemakkelijkste voor de ambtenaren want waarom zou je je hoofd uit het maaiveld opsteken) en doen is met veel minder moeite de trap realiseren.
Lekker advies, grote kans dat je bij de eerstvolgende (onderhouds-) werkzaamheden een claim om je oren krijgt. Dit doe je ook niet met een stuk tuin van je buren dus waarom hier wel?.
Laatst gewijzigd door Veldt01 op 12 mei 2021 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Het maken van een trap in de wal van een kanaal, mag dit?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Natuurlijk mag dat niet zonder vergunning en dat weet u zelf eigenlijk ook wel.

Met vergunning is overigens veel mogelijk. Een vriend heeft met vergunning een insteekhaven van 3x8 meter laten aanleggen. Dat was een langdurig traject (gemeente, provincie en waterschap, als ik me goed herinner), maar het kwam uiteindelijk wel rond. Neem eerst eens contact op met de gemeente.

peter17111962
Berichten: 575
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Het maken van een trap in de wal van een kanaal, mag dit?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

is dit nou wat ze bedoelen met van de wal in de sloot raken ???

Methusalah
Berichten: 1160
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Het maken van een trap in de wal van een kanaal, mag dit?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Een wal heeft ook nogal een specifieke functie dus nee, natuurlijk mag niemand daar zelfstandig een trap in maken! Wat een gestoord idee...

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Het maken van een trap in de wal van een kanaal, mag dit?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

J. Deltoer schreef:
12 mei 2021 09:47
Of je doet het gewoon. Vragen betekent eindeloos wachten tot de papiermolen een nee uitspuugt (want dat is het gemakkelijkste voor de ambtenaren want waarom zou je je hoofd uit het maaiveld opsteken) en doen is met veel minder moeite de trap realiseren.
Dus als door jouw voortuin opeens een stuk trottoir komt te liggen omdat een ambtenaar dat een goed idee vond van jouw buren en zich daarmee wel wilde profileren iets durfde te doen juich jij dat waarschijnlijk toe. Beter dan zo'n ambtenaar die zijn hoofd onder het maaiveld houdt, toch?

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Het maken van een trap in de wal van een kanaal, mag dit?

Ongelezen bericht door 16again »

Methusalah schreef:
12 mei 2021 12:48
Een wal heeft ook nogal een specifieke functie dus nee, natuurlijk mag niemand daar zelfstandig een trap in maken! Wat een gestoord idee...
Inderdaad. Ik dacht ook direct aan hoog water, en dat bij hoog water via het trapgat grond achter de wal kan wegspoelen.

lpc
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jan 2004 15:37

Re: Het maken van een trap in de wal van een kanaal, mag dit?

Ongelezen bericht door lpc »

StijnScheper schreef: ↑
11 mei 2021 20:31
toch vraag ik mij af of ik een vergunning/toestemming nodig ben
Nee, zelfs in Drenthe mag dat niet

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Het maken van een trap in de wal van een kanaal, mag dit?

Ongelezen bericht door sjohie »

Je mag niet zelf aan een waterkering zitten, en daar ga je ook zo geen vergunning voor krijgen. Sowieso, los van het feit of je van de verantwoordelijke instantie, gemeente of waterschap, hier een vergunning voor krijgt, mag je om te beginnen niet zomaar op de grond van iemand anders aan het werk gaan.

Ik wil je met liefde wat anekdotes vertellen van onze werkvoorbereiders hoeveel tijd en moeite het ons als professionals al kost om een vergunning te krijgen om in/aan waterkeringen te werken?

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Het maken van een trap in de wal van een kanaal, mag dit?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

U heeft voor zo'n plan toestemming nodig van de gemeente (eigenaar van de grond volgens uw verhaal) en van de beheerder van de waterweg. Dat zal waarschijnlijk het waterschap zijn, of misschien zelfs Rijkswaterstaat.

In geval het betreffende kanaal als verkeersroute bestempeld is, is de kans zeer onwaarschijnlijk dat de water beheerder het een goed plan vindt dat u daar gaat zwemmen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Het maken van een trap in de wal van een kanaal, mag dit?

Ongelezen bericht door moederslink »

Iets dergelijks is ooit eens bij Mr Reid of Mr Visser voorbij gekomen :
je mag niet zomaar zelf klooien aan een stuwwal, dijk( je) etc etc.
Je hebt te maken met een dijkgraaf , de Gemeente e.d.
Daar moet men naar komen kijken en ik ben bang dat daar geen vergunning voor gegeven gaat worden.
Probeer een andere oplossing te bedenken.

Gesloten