LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe effectief een vlooienplaag te bestrijden?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
smily01
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 dec 2004 08:59

Hoe effectief een vlooienplaag te bestrijden?

Ongelezen bericht door smily01 »

Hallo,

Wij hebben een kat die vaak naar buiten gaat. Nu heeft ze bij haar tochten ook een aantal vlooien meegenomen. Die hebben zich nu zo vermeerderd dat ze door het hele huis zitten en mijn vrouw en ik ook gebeten worden. Bij onze kat hebben we een middel (Frontline) gebruikt dat wel werkt en dat je in de nek moet druppelen. Nu heb ik al een aantal middelen "Beaphar vlooienspray" en "Roxasect tegen vlooien" tegen de vlooien geprobeerd, maar de vlooien blijven terugkomen. Weten jullie middelen die wel helpen? Wat we al hebben gedaan is het hele huis stofzuigen en het hele huis met deze middelen besproeid (ook in de kieren).

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe effectief een vlooienplaag te bestrijden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die gaan niet in één keer weg. Dus u zult dat meerdere keren moeten doen. En waar gedweild kan worden, dweilen.

De kat maar even niet behandelen, dan komen ze bij die kat terug.

Dan een sloop nemen. De kat met vlooienpoeder inpoederen, in de sloop stoppen. Kopje eruit natuurlijk. Tijdje laten zitten. Dan vallen de vlooien versuft in de sloop. Kat vlovrij maken met kammen en wassen. Sloop wassen.

Charrels
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 mar 2011 16:08

Re: Hoe effectief een vlooienplaag te bestrijden?

Ongelezen bericht door Charrels »

Mijn ervaring met Frontline was dat vlooien er vrij resistent voor bleken. Een ander middel, "stronghold", bood meer soelaas. Niet overal verkrijgbaar, dus wel even zoeken.
Verder zou ik de vloer dweilen met schoonmaakazijn als je een laminaatvloer hebt. Stinkt wel een uur in de wind, maar de eitjes komen dan niet meer uit waar je overheen geweest bent. Mogelijk een paar keer herhalen.

Als je vlooien ziet springen kun je ze rustig aanvallen met een stukje plakband wat je dubbelvouwt zodra er eentje aan vast zit. Ontsnappen is geen optie meer.

Heb het jaren geleden ook ineens een keer gehad.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe effectief een vlooienplaag te bestrijden?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als de vlooien echt door het hele huis zitten, zitten de eitjes dat ook. Mogelijk ook op kleding, beddengoed, kussens, meubels, enz. Hopelijk lukt het u met de al egeven tips.

Als het echt heel erg is, is kamer voor kamer behandelen zinloos. Het hele huis moet dan in een keer behandeld worden. Schakel een betrouwbare ongediertebestreider in (sommige gemeenten geven daarover informatie).
Wilt u het toch zelf doen, dan heeft u heel wat spuitbussen nodig. Kijk op de bus hoeveel m² u kunt behandelen. Tel niet alleen vloeroppervlak, maar ook meubels, enz. Begin boven, werk naar beneden, en blijf 24 uur weg (ook de kat, en evt. vogels en vissen).
Als u een middel gebruikt dat niet de eitjes doodt, moet u de behandeling ook nog minimaal een keer herhalen.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe effectief een vlooienplaag te bestrijden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik had “keurig” opgevoede katten, die deden wat ik zei. Dus inpoederen, in de sloop en op schoot, netjes een tijdje zitten. Alleen het wassen was nadien wel een gevecht.

vlindertje70
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2018 15:12

Re: Hoe effectief een vlooienplaag te bestrijden?

Ongelezen bericht door vlindertje70 »

ik heb ook een vlooienplaag van alles gedaan goed stof zuigen sprayen vlooien bandje kat lijkt wel niet te helpen
wat ik wel heb gedaan is een diep boord net zetten met water erin en wat afwas middel de vlooien komen door het licht erop af en verzuipen dan
ik heb hier mee al honderde vlooien gevangen

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Hoe effectief een vlooienplaag te bestrijden?

Ongelezen bericht door snepke »

Ik heb het 2 jaar terug gehad, alles vol vlooien zelfs onze kleren.
Ik gebruikte altijd Frontline.
Bij onze poes lag heel haar rug open.
Naar de dierenarts, heeft antibiotica gehad voor de pijn.
En de dierenarts raadde ons Advantage aan.
Dus dat geprobeerd. De vlooien vielen met bosjes van de kat af. Dood.
Bij de dierenarts een spuitbus gekocht. Door het hele huis gespoten. Na 2 dagen geen vlo meer te bekennen.
Een vlooienbandje kopen in stukken knippen en in de stofzuiger doen, de levende vlooien die je dan opzuigt gaan dood.
Wel een paar keer meer je stofzuigerzak vervangen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Hoe effectief een vlooienplaag te bestrijden?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gewoon Advantage Kat of Bolfo Gold proberen. En niet je hele huis onderspuiten met gif. Vlooien die op de kat springen die met Advantage is behandeld leggen vanzelf het loodje. Mijn kat geef ik elke 3 maanden zo'n pipetje. Behalve in de winter. Elke maand zoals de gebruiksaanwijzing voorschrijft is zwaar overdreven naar mijn ervaring. Het is gif - Imidacloprid - dus je gebruikt er het best zo min mogelijk van.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe effectief een vlooienplaag te bestrijden?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als je de kat een beetje bijhoudt, hoef je in huis inderdaad nooit iets speciaal te behandelen. Maar als je, mede door de warmte, ineens een vlooienplaag hebt in het hele huis, moet je echt maatregelen nemen.

Hongererige vlooien die de kat bespringen zijn ook niet direct dood en beginnen toch met hun maaltijd. Als het er veel zijn, is dat beslist niet goed voor de kat. Bovendien duurt het veel langer om het huis vlovrij te krijgen, als dat al lukt. Let wel, ik heb het over een vlooienplaag, waarbij je zelf ook direct meerdere vlooien op benen of armen ziet.

Gesloten