LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe kies ik de juiste energieleverancier?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
sanne193
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2019 18:02

Hoe kies ik de juiste energieleverancier?

Ongelezen bericht door sanne193 »

Wat is de beste energieleverancier op dit moment? Ik wil graag overstappen.
Laatst gewijzigd door Radar op 18 okt 2019 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verduidelijking titel

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Hoe kies ik de juiste energieleverancier?

Ongelezen bericht door mahadma »

Kijken/rekekenen en mogelijk via excel bestand vergelijken wie uiteindelijk de voordeligste is. Dus alle prijzen gas/electra opvragen, je verbruik weten, vastrecht opvragen, waarde kado's berekenen. en wie rechts onderaan de gunstigste is, die wordt het dan. Elke leverancier is even slecht/goed.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Hoe kies ik de juiste energieleverancier?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het gaat niet alleen om de prijs, maar zeker ook om de kwaliteit van de klantenservice, betrouwbare en correcte facturering en correct incassobeleid. Zaken die bepaald niet vanzelfsprekend zijn.

Daarnaast staan sommige leveranciers er financieel zo slecht voor dat je ze maar beter kunt mijden. Bij faillissement ben je de dupe. Zie https://www.rtlz.nl/life/personal-finan ... n-minister

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe kies ik de juiste energieleverancier?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat laatste probleem kan men voorkomen door het voorschot niet te hoog te stellen. En zeker nu de winter begint, kan je daar eigenlijk geen last van hebben.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Hoe kies ik de juiste energieleverancier?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Kijk bij gaslicht.com. Vul je gegevens compleet in. Dan krijg je een goed overzicht. Zes jaar lang heb ik al via hun elk jaar de maximale Bonus gehad. Let goed op je contract afloopdatum zodat je nooit te vroeg weggaat en je bonus niet krijgt of er nog een boete bovenop krijgt. Lees alles over een nieuwe leverancier goed na, ga niet over een nacht ijs. Ik heb al meer dan duizend euro gevangen aan bonussen in zes jaar!
Ga nooit in zee met telefonische, Facebook en deur verkopers. De bonussen zijn voor jezelf en niet voor hun!
Succes

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Hoe kies ik de juiste energieleverancier?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Cashbackxl is nog goedkoper. 45 euro minder met Energiedirect (de goedkoopste op Gaslicht).

Michel-mol
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15

Re: Hoe kies ik de juiste energieleverancier?

Ongelezen bericht door Michel-mol »

Als je bij de overstap maar de juiste hoeveelheden inkoopt.. dus het weten van je jaar gas en elektra verbruik is cruciaal.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Hoe kies ik de juiste energieleverancier?

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Ik blijf gewoon bij dezelfde. Ik wil af van die vervelende mensen aan de deur en wil gewoon goede energie en een goed netwerk. Goedkoop levert uiteindelijk alleen maar meer storingen op...

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Hoe kies ik de juiste energieleverancier?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Bij mij komt ook niemand aan de deur of telefoon. Ik pak al zes jaar mijn jaarlijkse bonus van ca € 200 via gaslicht.com. Storingen heb ik nog nooit gehad. Het netwerk en de energie is altijd hetzelfde. Er worden geen nieuwe stroomkabels aangelegd!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Hoe kies ik de juiste energieleverancier?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Theotrucker schreef:
27 okt 2019 17:03
...Er worden geen nieuwe stroomkabels aangelegd!
Vreemd verhaal. Hier gaat de straat elke keer weer open als er iemand is overgestapt. De rode kabels zijn van Eneco en die groene van Greenchoice. Die kleurtjes ken ik nu wel uit mijn hoofd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hoe kies ik de juiste energieleverancier?

Ongelezen bericht door scontra »

Erwin uit Oosterhout schreef:
27 okt 2019 16:52
Ik blijf gewoon bij dezelfde. Ik wil af van die vervelende mensen aan de deur en wil gewoon goede energie en een goed netwerk. Goedkoop levert uiteindelijk alleen maar meer storingen op...
Een energieleverancier is niets meer of minder dan een in- en verkoopbureau van elektra en gas.
Het ingekochte elektra en gas verkopen zij weer door aan de gegadigde clientèle.
Dus kort door de bocht, een administratiekantoor waar u uw jaarlijks verbruik en bijkomende kosten mee afrekent.

Een energieleverancier produceert niets en zorgt ook al niet voor het transport van het elektra en het gas, daar is een energiebedrijf en een zgn. netwerkbeheerder voor.
En voor dat netwerkbeheer en het transport incasseert de energieleverancier de kosten bij de gebruiker.

En tot overmaat van ramp, incasseert de energieleverancier ook nog een alle belastingen voor de belastingdienst, wat trouwens de grootste post op de eindafrekening is.

Al met al, is het jaarlijks wisselen van administratiekantoor een voor de cliënt lucratieve zaak en de 'zittenblijver' is het slachtoffer van zijn eigen 'gemakzucht' of 'overstapangst'.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Hoe kies ik de juiste energieleverancier?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar die zittenblijvers hebben we ook hard nodig. Als iedereen overstapt zouden de bonussen veel lager zijn!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Hoe kies ik de juiste energieleverancier?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Theo Trucker stapte nooit over!
Die zit al jaren bij Ben Wold€ring van Gas Licht. Komkommer!

Wel vraag ik me af, oude uitschrijven en nieuwe inschrijven en nog goedkoper zijn....
Wat zou de stroom en het niet bij mijn meer geleverde Gas kosten als we netjes bij dezelfde bleven?
Geen reclame of gezeur aan deur, die ook betaald moet worden,
net als de administratie van nieuwe klanten ook niet gratis is...

De Waterval had ooit een blijf bij ons Bonus maar die was te laag om mijn en vele hier vast te houden!
De meeste overstappers kiezen de goedkoopste tenzij ze hier regelmatig genoemd worden, dan nr 2 graag...
Waarom reclame of langs de deur gezeur.... wie heeft ooit naar aanleiding van TV of Radio reclame een bedrijf gekozen?
Vaste trouwe klanten belonen zou beter zijn voor zowel de bedrijven als voor ons.
Laatst gewijzigd door Komkommertijd op 27 okt 2019 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

klaartje59
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 feb 2014 21:02

Re: Hoe kies ik de juiste energieleverancier?

Ongelezen bericht door klaartje59 »

Ik verander ieder jaar bij gaslicht.com. Zij sturen dan ook een mail ruim voordat het contract afloopt als herinnering. Ik kijk dan met de meterstanden die ik weet en ook verander ik de standen iets omhoog en omlaag en doe dit op meerdere dagen. Dat kan echt schelen per dag. De kortingen zitten al verwerkt in de jaarbedragen dus vergelijken is dan makkelijk. Overstappen is dan ook heel makkelijk, hoef je zelf niets voor te doen. Bij energie direct ben ik een jaar langer gebleven omdat die ook aan bestaande klanten de bonus geven en zij kwamen bij mijn meterstanden dan als beste uit de bus.

Trouwens, je hoeft ook niet echt bang te zijn dat je de bonus mist doordat je bv een week te vroeg opzegt. Zoals ik het begrijp: als je contract nog 3 (of 6?) maanden loopt dan mag de nieuwe maatschappij pas opzeggen als het contract afloopt!! Dat is wettelijk geregeld. Als je contract nog langer loopt dan is er dus sprake van een boete en dus ook bonusverlies.

sake1987

Re: Hoe kies ik de juiste energieleverancier?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ben Woldering

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Hoe kies ik de juiste energieleverancier?

Ongelezen bericht door Dirkie »

sanne193 schreef:
17 okt 2019 18:05
Wat is de beste energieleverancier op dit moment? Ik wil graag overstappen.
Eigenlijk is dit een zinloze vraag, want zonder meer informatie kun je er geen zinnig antwoord op geven. De melding dat je wil overstappen is leuk, maar begin eens met waarom je over wil stappen. En het antwoord dat iedereen dat het doet is geen antwoord want de vraag is waarom jezelf wil overstappen. Het antwoord dat je goedkoper uit wil zijn is ook niet juist want je vraagt naar de beste :mrgreen:
Als je die vraag kan beantwoorden heb je waarschijnlijk al voldoende informatie om je eerste vraag te beantwoorden. Want daar mee kun je op de vergelijkings sites kijken welke in jouw geval de beste is.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: Hoe kies ik de juiste energieleverancier?

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

scontra schreef:
27 okt 2019 17:55
Erwin uit Oosterhout schreef:
27 okt 2019 16:52
Ik blijf gewoon bij dezelfde. Ik wil af van die vervelende mensen aan de deur en wil gewoon goede energie en een goed netwerk. Goedkoop levert uiteindelijk alleen maar meer storingen op...
Een energieleverancier is niets meer of minder dan een in- en verkoopbureau van elektra en gas.
Het ingekochte elektra en gas verkopen zij weer door aan de gegadigde clientèle.
Dus kort door de bocht, een administratiekantoor waar u uw jaarlijks verbruik en bijkomende kosten mee afrekent.

Een energieleverancier produceert niets en zorgt ook al niet voor het transport van het elektra en het gas, daar is een energiebedrijf en een zgn. netwerkbeheerder voor.
En voor dat netwerkbeheer en het transport incasseert de energieleverancier de kosten bij de gebruiker.

En tot overmaat van ramp, incasseert de energieleverancier ook nog een alle belastingen voor de belastingdienst, wat trouwens de grootste post op de eindafrekening is.

Al met al, is het jaarlijks wisselen van administratiekantoor een voor de cliënt lucratieve zaak en de 'zittenblijver' is het slachtoffer van zijn eigen 'gemakzucht' of 'overstapangst'.
Als je minder betaalt dan komt er minder binnen bij het energiebedrijf en netwerkbeheerder. Hoe meer energieleveranciers er tussen zitten des te minder blijft er over voor het energiebedrijf en netwerkbeheerder.

Een zittenblijver is een vaste klant, die houdt van een langdurige relatie. Overigens zouden bedrijven wel meer mogen doen voor hun vaste klanten maar dat mag schijnbaar niet. Je mag alleen cadeau's geven aan nieuwe klanten.

Overstappers maken veel kapot.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Hoe kies ik de juiste energieleverancier?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Die begrijp ik niet. Hoe meer energieleveranciers er tussen zitten? Er is maar een energieleverancier en een netwerkbeheerder.
En die energieleverancier is alleen maar een administratie kantoor.
Ik stap elk jaar over omdat daarmee een derde van mijn jaarlijkse energie wordt betaald. Ik maak niets kapot. Ik heb het systeem niet bedacht. Ik gebruik het systeem waar het voor bedoeld is. Zittenblijvers betalen mijn bonus. Bedankt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hoe kies ik de juiste energieleverancier?

Ongelezen bericht door scontra »

Erwin uit Oosterhout schreef:
28 okt 2019 19:34

Overstappers maken veel kapot.
Heb vooral medelijden met de energiebedrijven die, ruim gesubsidieerd, miljarden omzet draaien en daar ook miljarden aan verdienen. De grootaandeelhouders zullen u dankbaar zijn !

Overstappers zijn verstandige mensen die hun eigen portemonnee in de gaten houden en dankbaar gebruik maken van de aanbiedingen die er gedaan worden op het moment dat hun bestaande contract afloopt.
Vandaag heeft de ene energieleverancier een aanbieding voor nieuwe klanten en morgen staat er een ander boven aan de lijst.
Doe er je persoonlijke voordeel mee en als je dat niet wil, blijf zitten waar je zit en verroer je niet en ben gelukkig met wat je hebt, zelfs als je jezelf tekort doet. ;-)

Dit fenomeen wordt ook wel "marktwerking" genoemd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Hoe kies ik de juiste energieleverancier?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

EasyEnergy is goedkoper dan de goedkoopste Gaslicht.com aanbieding*. En je kan altijd zonder boete opzeggen. Opmerkelijk.

*) bij 1000 kwh en 1000 m3

Gesloten