Hoge energieverbruik

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
airco26
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 nov 2010 17:47

Hoge energieverbruik

Ongelezen bericht door airco26 »

Hallo,
Ik woon sinds 15 januari in een nieuwbouwwoning.
Heb zonnepanelen en warmtepomp.
Nu kreeg ik voir februari een energie rekening van 91 euro ik woon alleen (ik was trouwens nog aan het klussen) ik heb in februari niets in stopcontact gehad enkel geschilderd.
Nu in maart 83 euro ik heb een slimmemeter dus kan elke dag verbruik op app inzien. Nu geeft hij 37khw verbruik aan terwijl ik tien niet thuis was verwarming laag niets in stopcontact. Ook klapt steeds de krachtgroep schakelaar eruit. Ze zijn al 2 keer geweest om te kijken maar weten het niet. Electro monteur zegt komt van warmte pomp.
Krijg steeds hou het in de gaten maar kan niets in vriezer doen omdat om de 3 a 5 uur de stroom eraf knalt. Maar de energie loopt gewoon door ook zonder stroom.
Ik weet het niet meer!

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoge energieverbruik

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als alles uit is zou de meter ook stil moeten staan. Probeer dat eens uit. Mocht de meter dan toch blijven doorlopen, dan weet u dat de meter defect is. Als de meter stopt zal er iets anders aan de hand zijn.
Wat het verbruik is van een warmtepomp is van diverse zaken afhankelijk. Zo op een afstand is dus niets te zeggen of de warmtepomp (te)veel verbruikt. Maar als door de warmtepomp de stop steeds doorslaat, dan lijkt het er dus op dat daar iets aan de hand is. U zegt dat het een nieuwbouwwoning is, bent u ook de eerste bewoner? In dat geval gewoon naar de aannemer gaan of diegene die u de opdracht gegeven hebt voor die warmtepomp en die het laten oplossen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Hoge energieverbruik

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Uw verbruik is nu zo’n 3 kWh per dag, dat is heel veel als er weinig of geen verbruiksapparaten in gebruik zijn en u ook nog zonnepanelen hebt die energie opwekken..
Hou de slimme meter in de gaten, of er wel teruggeleverd wordt.
Zet ook te temperatuur van de warmtepomp eens hoog, want waarom de krachtstroom pas na zo’n 3,5 uur uitschakelt kan zijn dat deze bij de huidige lage temperatuurstand dan pas inschakelt.
U kunt de warmtepomp ook eens een tijdje uitschakelen om te zien of de krachtstroomschakelaar dan nog uitvalt.

airco26
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 nov 2010 17:47

Re: Hoge energieverbruik

Ongelezen bericht door airco26 »

Ik heb op een dag 37 khw verbruik en 3 khw terug geleverd. De warmtepomp temperatuur is al verhoogd maar helpt niet. Ik had om 7 uur in de ochtend de verwarming op 20 graden gezet en om half 2 was het nog 17 graden.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Hoge energieverbruik

Ongelezen bericht door de auditu »

Heeft de automaat een B-karakteristiek of een C-karakteristiek?

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Hoge energieverbruik

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik denk dat het snelste manier is om een elektricien in te huren. Echter is dit ook de duurste optie.

Nodig elk bedrijf uit die langs is geweest en iets met de stroom gedaan heeft, en eindigt bij de aannemer. Verzorg dat je bewijs hebt dat hun langs zijn geweest (bijvoorbeeld de mail met de afspraak). Als dat niet helpt dan kan je zelf een elektricien inhuren en daarna bij de veroorzaker je geld van de elektricien terug eisen.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoge energieverbruik

Ongelezen bericht door 16again »

Bij nieuwbouw moet flink wat bouwvocht verdampen, dit kost fors energie in het begin

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoge energieverbruik

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Bij welke energieleverancier zit je, dat je rekeningen per maand krijgt? Ik krijg gewoon het hele jaar door een vast bedrag als voorschot in rekening gebracht.

Per maand krijg je tegenwoordig bij de meeste leveranciers nog wel een overzicht van de verbruikskosten van die maand. En ja, die kosten liggen in Februari nog erg hoog. Want het is dan erg koud buiten, dus zelfs om het huis op een matige temperatuur te houden (16-17graden) moet de verwarmingsinstallatie hard aan het werk.

En zonnepanelen doen in februari nog niet zo gek veel. Er zijn nog maar weinig uren daglicht en de zon komt niet hoog aan de hemel.

Je schrijft ook dat je 'niets in het stopcontact' heb gehad, maar wel dat je een vriezer hebt staan. Je huidige gebruik van 3kWh per dag is heel normaal voor zaken als koelkast/vriezer, mechanische ventilatie, opwarmen van je boiler etc.

Wat verbruik betreft zie ik niet zo veel geks. Zeker niet omdat het nieuwbouw betreft waar nog veel vocht uit moet verdampen (kost veel energie) en omdat je normaal gesproken tijdens het klussen toch wel flink zult ventileren ivm stof en verdampen. Klussen in januari/februari/maart kost daarmee gewoon veel energie.

Wat betreft de groep die er uit klapt: niet accepteren en zorgen dat er grondig gezocht wordt naar de oorzaak.
Alleen als de krachtgroep van je warmtepomp er uit klapt, wat heeft dat dan in godsnaam voor invloed op je vriezer? Die vriezer heb je toch op een andere groep aangesloten?

Gesloten