Hogere gasprijs ontwijken

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
16 okt 2021 18:37
Bij een houtkachel verdwijnt 90% van de warmte via de schoorsteen, beweert de subsidieclub.
Onjuist.
Met wat zoeken lijkt het max rendement 90% te zijn, 50...70% komt ook voor.

Rendement gaskachel kan tegenwoordig boven de 100% zijn: Wat raar lijkt, maar de definitie van 100% gaat ervan uit dat H2O als waterdamp de schoorsteen verlaat.
Door verbrandingsgassen verder te koelen , condenseert die waterdamp, en wordt rendement verhoogd.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door Erthanax »

Sterker nog, sinds 2015 moet een HR cv-ketel een rendement van minimaal 107% hebben. Maximaal is het 111%.

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: Hogere gasprijs ontwijken

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

scontra schreef:
16 okt 2021 13:20
Nijogeth schreef:
16 okt 2021 12:51
Ik ben wel blij met Vattenfall. Ze hebben me natuurlijk een aanbieding voor een verlenging gedaan, maar daarbij wel even opgebeld om te zeggen dat het vanwege de hoge prijs niet slim is een vast contract af te sluiten nu. Men verwacht dat de prijzen gaan zakken na de winter en het was verstandiger niets te doen en over te gaan op variabel tot de prijzen omlaag zouden gaan.

Nu had ik dat al vermeld hier, maar het is fijn dat ze in elk geval open en eerlijk zijn.
Is dit echt zo'n goed en klantvriendelijk advies van van Vattenfall, of zit hier ook een flink stuk eigenbelang bij ?
De winter moet nog beginnen, de vraag zal daarmee groter worden en het zal toch niemand verbazen dat de grotere vraag het prijsniveau zal laten stijgen.
Het zal denkelijk ook niet zo zijn dat de prijzen na de winter zullen kelderen, gelet de enorme expansie van de Europese economie en de alsmaar groeiende vraag naar energie, in welke vorm dan ook.
Maar als volkomen leek op dit gebied kan ik ook, net als Vattenfall, alleen maar een verwachting neerschrijven.
Ik weet zo net nog niet welke van de mogelijkheden aan te raden is.
Goedemiddag, We begrijpen dat klanten voor een lastige keuze staan. Bovendien worden er allerlei verschillende meningen over gevormd in de media. Wij kunnen alleen onze klanten zo goed mogelijk informeren en adviseren en dan is het aan de klant zelf om daarin een keuze te maken. Over het algemeen zijn de prijzen van een langlopend contract lager, maar door het stijgen van de gasprijzen zijn de energieprijzen voor een jaarcontract nu erg hoog. Mensen die een variabel contract hebben en nog niet over hoeven te stappen, raden we aan om het nog even aan te kijken. Maar: niemand weet hoe lang de onzekerheid rondom de stijgende gasprijzen aanhoudt. Het zou zomaar kunnen dat de prijzen na de winter weer afnemen. Wij profiteren niet van deze hoge energieprijzen. Ook wij hebben te maken met hogere inkoopkosten en met hoge prijzen van emissierechten en brandstoffen. Voor duurzame elektriciteit hebben we geen brandstoffen en emissierechten nodig en kunnen we door de hoge elektriciteitsprijzen meer inkomsten genereren. Overstappen naar duurzame energie lijkt dus meer dan ooit rendabel en nodig te zijn.

Gesloten