LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoogste bod op woning, maar toch niet gekregen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Marabunta
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2011 17:48

Hoogste bod op woning, maar toch niet gekregen

Ongelezen bericht door Marabunta »

Goedendag,

Wij zijn op zoek naar een nieuwe woning om in te gaan wonen.
Nu hadden wij een leuke woning gezien in Haarlem.
Deze woning stond te koop voor 219.500 euro.
Wij hebben een bod uitgebracht van 247.000 euro.

Vandaag hebben wij te horen gekregen dat wij wel het hoogste bod hebben, maar toch niet het huis krijgen.
De woning die namelijk te koop staat is een voormalige huurwoning, van de vereniging Ymere.

De nieuwe eigenaar van de woning is ook iemand die nu huurt bij Ymere.
De woning waar de huurder in zat, zal ook over een tijdje op de markt komen als koopwoning.

Is het niet naar dat iemand die een woning huurt bij Ymere, ook voorrang krijg op een koopwoning die via Ymere wordt verkocht?
Dit lijk mij op eigen belang / belangenverstrengeling.
Dus ook al hebben wij het hoogste bod, krijgt iemand anders het huis die al huurt bij Ymere.

Nu ben ik benieuwd of jullie ook hier ervaring mee hebben en of dit wel mag.
Hoor graag jullie mening hierover.

Mvg,
Marabunta.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoogste bod op woning, maar toch niet gekregen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als deze vereniging van woningen af wil, dan is deze keuze helemaal niet gek. Op deze manier kan men er namelijk 2 verkopen. En uiteindelijk bepaalt de koper aan wie de koper verkoopt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoogste bod op woning, maar toch niet gekregen

Ongelezen bericht door kweenie »

Iedere verkoper mag verkopen aan wie hij maar wil. Daarbij hoeft niet alleen naar de hoogste prijs gekeken te worden.

Een woningbouwvereniging kan de eigen huurders voorrang geven bij het toewijzen. Zo kunnen namelijk meer mensen en woning naar wens krijgen: niet alleen de nieuwe bewoners van te koop staande woning, maar ook de nieuwe bewoners van de huurwoning die zij achterlaten. En mogelijk dat daar ook andere huurders van de woningbouwvereniging in komen en er zo dankzij de verkoop van één woning een hele hoop bewoners van de woningbouwvereniging in één klap een veel beter passende woning kunnen krijgen.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoogste bod op woning, maar toch niet gekregen

Ongelezen bericht door 16again »

Is de woning waar je op geboden hebt van Ymere, of is de bewoner ook een sort van eigenaar, met verplichte terugkoopregeling bij Ymere?
Achterliggende bedoeling bij zo'n regeling is om te sjoemelen met woningwaarde.
Dan kan het zomaar een voordeel gaan worden voor de WBV, als de verkoopprijs lager is. Bel eens aan bij die woning !

Ivo.w
Berichten: 1742
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoogste bod op woning, maar toch niet gekregen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De verkoop van een woning is altijd onder voorbehoud van gunning door de eigenaar. Zolang dat in het geval van de woningcorporatie geen corrupt proces is, is daar niets verboden aan. En ook niets aan raars. Er zijn meer zaken van belang dan alleen geld.

Bovendien staat doorgaans ook duidelijk in de voorwaarden van de advertenties waarmee woningcorporaties hun woningen tekoop aanbieden dat huurders van die corporatie voorrang hebben om de doorstroming te bevorderen. En daarmee geven ze mensen die intussen scheefhuurders zijn daadwerkelijk de kans om te verhuizen naar een meer 'passende' woning.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hoogste bod op woning, maar toch niet gekregen

Ongelezen bericht door BL2 »

Marabunta schreef:Goedendag,

Wij zijn op zoek naar een nieuwe woning om in te gaan wonen.
Nu hadden wij een leuke woning gezien in Haarlem.
Deze woning stond te koop voor 219.500 euro.
Wij hebben een bod uitgebracht van 247.000 euro.

Vandaag hebben wij te horen gekregen dat wij wel het hoogste bod hebben, maar toch niet het huis krijgen.
De woning die namelijk te koop staat is een voormalige huurwoning, van de vereniging Ymere.

De nieuwe eigenaar van de woning is ook iemand die nu huurt bij Ymere.
De woning waar de huurder in zat, zal ook over een tijdje op de markt komen als koopwoning.

Is het niet naar dat iemand die een woning huurt bij Ymere, ook voorrang krijg op een koopwoning die via Ymere wordt verkocht?
Dit lijk mij op eigen belang / belangenverstrengeling.
Dus ook al hebben wij het hoogste bod, krijgt iemand anders het huis die al huurt bij Ymere.

Nu ben ik benieuwd of jullie ook hier ervaring mee hebben en of dit wel mag.
Hoor graag jullie mening hierover.

Mvg,
Marabunta.
Het meest korte antwoord: Natuurlijk mag dat. De verkoper bepaald immers aan wie hij/zij verkoopt.
Veel suc6 bij het verder zoeken van een woning.

stofzuigertje

Re: Hoogste bod op woning, maar toch niet gekregen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Meestal krijgen zittende huurders korting.
Dit geld voor eigen woning .
Maar bij verkeerde huidige mag je soms doorschuiven voor zelfde regels.

Lastige buren of foute zon ligging? Maar ook parkeerruimte is soms bepalend.
Er komt dus een woning binnen 1 maand vrij die nu aan het verhuizen is.
Of die ook leuk is, wees voorzichtig als je de reden niet weet.
De parkeerdruk is per straat of straatdeel verschillend en ook de zon ligging in achtertuin of voor zonnepanelen...... of staan daar bomen?

De reden word raden maar zelfs dichter bij je ouders wonen kan een reden zijn voor hulp....
Voorheen kregen elders huidige huurders 10% korting dus zou jou €247000 gelijk staan aan €225300,-..

EdwinvdBeek
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 apr 2014 15:54

Re: Hoogste bod op woning, maar toch niet gekregen

Ongelezen bericht door EdwinvdBeek »

Woningbouwvereniging Ymere verkoopt een waarschijnlijk voormalige huurwoning, daar gelden altijd aanvullende voorwaarden bij. Zoals huurders van een woning bij Ymere hebben voorrang op andere gegadigden ongeacht welk bedrag voor de woning geboden wordt. Een volkomen normaal verschijnsel, dat zelfs van gemeentewege wordt ondersteund.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoogste bod op woning, maar toch niet gekregen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wie de verkoper is maakt niet uit. De verkoper bepaald aan wie er verkocht wordt. Er zijn geen regels dat de hoogste bieder automatisch het recht krijgt om te kopen.

Gerrit van Sloten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2018 21:22

Re: Hoogste bod op woning, maar toch niet gekregen

Ongelezen bericht door Gerrit van Sloten »

Dag allemaal
Volgens mij zijn er regels voor het in de verkoop doen van huurwoningen.
een van die regels is dat de huidige huurder eerste keus heeft bij de koop daar doet een hoger bod van iemand anders niet aan af.
ook als je de woning wel zou krijgen is het maar de vraag of je de huurder er uit krijgt deze geniet van huurbescherming dus dat wordt dan een lang verhaal voor de aspirant koper als er nog een huurder in zit.

een andere regel is dat de verhuurder mag verkopen maar wel rekening moet houden met de natuurlijke doorstroming van woningen om scheef wonen te voorkomen.
juist mensen die nu angstvallig hoger gaan bieden zou op termijn zichzelf in de vingers snijden als de markt weer veranderd, neem als voorbeeld : dat de rente stijgt met 1 procent wat het dan voor jou zal betekenen als je al een kort lopende hypotheek hebt met een lage rente?
de woning markt is al in stres door te weinig aanbod en te veel vraag. maak het met een hoger bod niet erger.

NelisHoekstra
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2017 18:32

Re: Hoogste bod op woning, maar toch niet gekregen

Ongelezen bericht door NelisHoekstra »

Als u 30000 boven de vraagprijs kunt bieden mag u de nieuwe woning gaan kopen in een ander marktsegment. De ex-huurder heeft doorgaans een smallere beurs en kan die 2.5 ton niet opbrengen. Hij is heel erg gebaat bij deze regeling en u bent nou precies degene tegen wie hij wordt beschermd.
Met vriendelijke groet, Aad Hoekstra.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoogste bod op woning, maar toch niet gekregen

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is wel een beetje hard en negatief uitgedrukt. Maar inderdaad, een woningbouwvereniging mag bij de verkoop van woningen de bestaande, doorstromende huurders voorrang geven. Wel was het beter geweest als ze daarover van tevoren bij de advertentie al een mededeling hadden gedaan. Of dat ze bijvoorbeeld het huis eerst op de eigen site hadden gezet en bijvoorbeeld pas na een maand op Funda. Al heb je dan weer dat als er geen bestaande huurder in wil, het huis een maand voor niets leeg staat, wat je ook niet wilt.

Marabunta
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2011 17:48

Re: Hoogste bod op woning, maar toch niet gekregen

Ongelezen bericht door Marabunta »

De dag dat ik het verhaal heb getypt is ook de dag geweest dat ik te horen had gekregen.

Nu ik er zo verder over nadenk kan ik me ook wel voorstellen dat ze dit doen.
Voor Ymere is het een mooie doorstroming, komt weer een woning vrij, en hebben ze een huurwoning vrij.
Nu heb ik gehoord dat ze die misschien ook gaan verkopen en aan de andere kant werkt dit ook tegen scheefhuurders.

Dit hadden ze me ook niet van te voren verteld dat het een mogelijkheid kon zijn.
Maar voor nu is het niet anders.
Ik heb me erbij neer gelegd en ga op zoek naar een andere woning.
Kom vast wel weer een woning tegen die ik graag zou willen hebben.

@16again;
De woning die verkocht is van Ymere, als huurwoning, geweest.
Een voorwaarde was wel dat er de komende 3 jaar niet verhuurt mag worden, dus ze willen het echt als verkoop houden.

@ stofzuigertje;
Korting bij koop van een woning heb ik niks over gehoord of gelezen.

@ NelisHoekstra;
Ik wil je graag uitnodigen om te komen kijken hoe het met de verkoop van woningen gaat in Haarlem.
Hier is de markt al redelijk oververhit.
Ik ben nu bij 8 woningen geweest om te kijken en heb op 6 woningen een bod uitgebracht.
Redelijk standaard is het hier dat er tussen de 20.000 en 40.000 euro wordt overboden op de vraagprijs.
Dit heb ik bij alle 6 de woningen gehad.

Maar ik ga weer een zoek naar een ander huisje, komen vanzelf wel weer wat leuks tegen.
Bedankt voor alle reactie's.

Gesloten