LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoogtemaat IKEA-tafel SKOGSTA klopt niet

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
BFrank

Hoogtemaat IKEA-tafel SKOGSTA klopt niet

Ongelezen bericht door BFrank »

Prachtige tafel, de Skogsta van IKEA. Maar liefst 235 x 100 cm, met een echt houten blad. En 73 cm hoog, precies de tafelhoogte die ik moet hebben volgens mijn fysiotherapeut die het allemaal zorgvuldig heeft opgemeten. Maar als ik de tafel eenmaal heb gemonteerd krijg ik al snel flinke pijn aan nek, schouders en rug. Ik snap er niks van. Totdat ik de tafel maar eens nameet: hij blijkt geen 73 cm hoog, maar 74,8 cm. Bijna 2 cm verschil, enorm veel als het gaat om een tafel. Terugbrengen kan niet meer, want ik heb aan de onderkant gaten geboord voor stekkerdozen. De juffrouw van de Klantenservice vindt het allemaal heus wel vervelend voor me. Ze suggereert dat IKEA altijd de hartmaat hanteert van het blad. Natuurlijk, want daar heeft de consument pas wat aan! Na overleg zegt ze dat tafel gewoon in de showroom staat en dat ik hem daar dus gewoon had kunnen nameten. Met andere woorden: de afmetingen die IKEA geeft zijn inderdaad onbetrouwbaar. Maar even later spreekt ze zichzelf weer tegen: afwijkingen zijn altijd mogelijk, geen product is hetzelfde (alsof het allemaal handwerk is bij IKEA, jaja). Als ik kosten moet maken om de poten passend te maken, willen ze wel 50 euro vergoeden. Dat is netjes, maar zadelt mij wel op met een hoop gedoe dat ik niet heb gewild en waar ik eigenlijk ook geen tijd voor heb. Bovendien: waar vind je zo snel iemand die goed schuinlopende poten kan inkorten, en bereid is op korte termijn langs te komen? Maar het meest idiote is natuurlijk dat de maten op de site, labels en verpakkingen van IKEA niet kloppen. [Offtopic passage verwijderd door moderatie] Ik vraag me toch af wat nou die aandacht van IKEA waard is die alles mooier zou maken. Zo mooi is dit niet. En ook de service is waardeloos.
Laatst gewijzigd door Radar op 06 nov 2017 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic passage verwijderd

NeoDutchio

Re: Hoogtemaat IKEA-tafel SKOGSTA klopt niet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Uw vergelijking met lampen of een keukenkast gaat niet op. Hout is een natuurproduct en ja, daar kan dikteverschil in zitten. Dat is niet alleen met een plaat bij de ikea.

4 pootjes afzagen is echt het werk niet en netjes dat Ikea daar aan mee wilt betalen.

breien

Ongelezen bericht door breien »

Heeft u bewijzen dat al die voorbeelden die u aanhaalt ook waar zijn?
Voor de meeste mensen zal de hoogte van een tafel niet zo heel precies hoeven te zijn. Een bepaalde afwijking in die maat zal op zich wel toegestaan zijn.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Die 4 pootjes zou je desnoods bij de Gamma korter kunnen laten maken, kosten: 1 euro per zaagsnede. Ikea vergoed er 50? Maar goed, je kunt het ook door een echte timmerman laten doen, dan heb je iets meer zekerheid dat het 100% goed komt. Dat zal ietsje duurder zijn. Maar nog steeds geen 50 euro.

Verder moet je je van de kwaliteit van Ikea inderdaad niet al teveel voorstellen.
Laatst gewijzigd door witte angora op 05 nov 2017 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Krijgt iemand meer artikel voor z'n geld is het wéér niet goed ...

Inderdaad is alles achteraf uit te leggen, maar wat precies met een hoogtemaat wordt bedoeld had op de website en aan het product moeten staan. U heeft nu dus tot algemene verbetering van Ikea als geheel bijgedragen en dat is toch tenminste € 100,- waard voor een klusjesman die graag uw poten komt afzagen voor dat geld. ;-))

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Leg een kussentje van 1,8 cm op uw stoel.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer de hoogte voor u zo ontzettend belangrijk is, had u het inderdaad even moeten nameten.

Soms is een model al langer in collectie en ontstaan er kleine maatverschillen. (Er wordt bijvoorbeeld besloten om dopjes onder de pootjes te zetten waardoor de tafel hoger wordt, maar de maat op het prijskaartje wordt aangepast.

De uitleg dat de hartmaat wordt gemeten is onzin, het gaat altijd (in Nederland) om bovenkant blad.

Had u gekocht in een cbw erkende woonwinkel dan kunt u dit aan de geschillencommissie wonen voorleggen.
Laatst gewijzigd door crazyme op 05 nov 2017 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Verwijderd

Ongelezen bericht door Verwijderd »

BFrank schreef:Als ik kosten moet maken om de poten passend te maken, willen ze wel 50 euro vergoeden. Dat is netjes, maar zadelt mij wel op met een hoop gedoe dat ik niet heb gewild en waar ik eigenlijk ook geen tijd voor heb.
En wiens probleem zou het moeten zijn dat u daar eigenlijk ook geen tijd voor heeft?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Vreemd dat de tafel en zo afwijkende maat lijkt te hebben. Maar aan de andere kant zou alleen 'hoogte 73 cm' mij sowieso ook weinig zeggen. Bedoelen ze de bovenkant van het blad of juist de onderkant? Voor de één is het ene bepalingen, voor de ander het andere. Daarom zou ik hier sowieso niet alleen van uitgaan.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

of de poten schuin lopen of niet. als jij je zaagsnede parallel maakt aan de onderkant dan is het daarna gewoon weer goed.
als je niet zo heel handig ben dan adviseer ik AVSKILD te gebruiken na het zagen..

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

BFrank schreef: Maar als ik de tafel eenmaal heb gemonteerd krijg ik al snel flinke pijn aan nek, schouders en rug. Ik snap er niks van. Totdat ik de tafel maar eens nameet: hij blijkt geen 73 cm hoog, maar 74,8 cm. Bijna 2 cm verschil, enorm veel als het gaat om een tafel. .
U snapt er niks van , nou ik wel hoor !
De pijn in uw nek komt niet van die 18 millimeter maatverschil, maar van het gesjouw om de tafel thuis te krijgen en aan al het montage werk dat u aan de tafel heeft gedaan.
Blijkbaar is bij u thuis alles exact op millimeter gemaakt, al kan ik mij dat nou ook weer niet voorstellen. ;-))
Overdrijven is ook een vak en ondanks dat siert het IKEA dat zij in uw verhaal willen meegaan.
Maar ja, er zijn "klagers" en 'klagers' en daar bent u er één van.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad. En als het wél zo nauw luistert, dan ligt het voor de hand dat je dat even nameet. Al is het maar omdat je bij het begrip “hoogtemaat” allerlei interpretaties kunt hebben.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

En de tafel is 100% zeker volledig correct gemonteerd?

breien

Ongelezen bericht door breien »

Wat zou het sneu voor TS zijn als de meetlat die hij gebruikt heeft een afwijking blijkt te hebben.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

De koper mag er op de mededelingen van de verkoper vertrouwen en bij interpretatieverschillen geldt de gunstigste uitleg. Bij hoogte denk ik toch alleen aan de bovenkant van het blad. Echter, de fout is 2,5% en die m.i. te klein om ontbinding te rechtvaardigen, omdat dit voor de doorsnee consument niet tot problemen leid. U heeft hooguit recht op herstel of prijsvermindering en IKEA is bereid om u 50 euro te geven.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Mucha schreef:1,8 cm verschil in tafelhoogte zou ik persoonlijk niet eens merken zonder het eerst na te meten.
"Enorm veel" zou ik dat verschil niet willen noemen.
Ik denk dat veel mensen toch zeker wel voelen dat de tafel hoger of juist lager is dan gebruikelijk. (Ik in elk geval wel...)

Bovendien geldt als je een tafel als werktafel/button wilt gebruiken en er dus langer dan gebruikelijk aan zit, dat je een te laag of te hoog blad ook wel in je lijf gaat voelen. Kantoorbureaus zijn tegenwoordig niet voor niets in hoogte verstelbaar.

Meint

Ongelezen bericht door Meint »

Lacherig doen over 'slechts 1.8 cm' is onzin. Dat is niet een probleem dat je met een viltje onder stoelpoten even oplost.

Toch denk ik dat de oplossing: 50 euro van IKEA gebruiken om de poten aan te passen een goed is.
Ik ga er dan even van uit dat u een tafel koopt die u, naast dat ie precies hoog genoeg is, verder ook bevalt. Dat doet hij dus ook nog na het inkorten van poten, terwijl het lastig zal zijn om voor het zelfde geld een andere precies juiste tafel te vinden.

Succes.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Dat het hoogteverschil van 18mm direct leidt tot nek en rugklachten is dermate overdreven dat dit probleem zich het beste laat oplossen met een korreltje zout.

Misschien kan ts die 50 euro klaaggeld beter besteden aan een fysiotherapeut.

Gesloten