LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Radar »

Als je wil verduurzamen, moet je aan de warmtepomp. Als je de berichtgeving mag geloven is niet iedereen die een warmtepomp aanschaft tevreden met het apparaat. Uit een enquête van Radar ingevuld door 26.157 consumenten blijkt dat 1 op de vijf mensen hun huis niet warm genoeg krijgt na het installeren van de warmtepomp.

Wanneer werkt een warmtepomp wel of niet? En hoe kan de rekening hoger uitvallen?

Kijk hier voor meer informatie

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Dus 1 op de 5 word dan wel Witheet van woede?
Hopelijk houden ze ook rekening met gebruikers fouten want dat komt helaas vaker voor.

Overdag temperatuur lager zetten en dan niet snel warm krijgen als je thuis komt.
Of tegen hoge kosten, warmte pomp is ideaal voor mensen die hele dag thuis zitten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ben ook erg benieuwd wat de buren er van vinden. Een cv-ketel maakt geen herrie, veel warmtepompen wel. En uit Rusland gas genoeg.

hannah10155
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2019 21:11

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door hannah10155 »

Ik wil graag e'en antwoord op het FEIT dat de WOZ waarde niet omhoog mocht zei Rutte, nu lees Ik Dat ze Besloten hebben het wel Te doen. Eerst lenen voor voor klimaatregels en nu bestraft Worden.

fredlodder
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2019 21:14

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door fredlodder »

Waar ik mij ook zorgen over maak maar nooit iets hoor is dat als ik mijn woning potdicht moet maken voor een warmtepomp, wat voor nadelige gevolgen dat gaat hebben op mijn gezondheid? Niet (kunnen) ventileren is toch zeer ongezond? Wel ventileren koelt in de winter het huis weer af.

Pol1967
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2019 20:27

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Pol1967 »

Ik denk goed eens naar infrarood verwarming te kijken. Erg comfortabel en duurzaam. Lokale verwarming in je huis , goedkoper en aangenaam

hannah10155
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2019 21:11

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door hannah10155 »

Ze weten nog HELEMaal niet Wat HET met de bodem doet, als IEDEREEN e'en pomp heeft. Bovendien zijn ze naast elkaar erg rumoerig. Het geluid versterkt.

bartenh
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 feb 2019 21:18

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door bartenh »

Jammer dat jullie deze man als voorbeeld hebben gebruikt. Zelf goed voorgelicht door drie verschillende installateurs. Ons huis is altijd lekker warm ook al is het -15 buiten. Het is geen nieuwe gadget die je even uit probeert en die indruk heb ik bij deze man wel gekregen.

electrische CV
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2019 21:23

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door electrische CV »

wij willen van het gas af, wij hebben en goed geïsoleerde woning, appartement op de 4e in een gebouw van 7 etage's
men wil nu de CLV vervangen om geschikt te maken voor HR ketels. terwijl ik zelf denk dat een Electrische CV voldoende moet zijn zodat CLV niet meer nodig is. Kan iemand mij aangeven hoe het rendement van elec. CV is. Kan men in en volgende uitzending aandacht besteden aan Electrische CV .?

Mijneigenenergie
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2019 21:20

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Mijneigenenergie »

Er zijn ook kwaliteit warmtepompen, als je huis goed is geïsoleerd is een Fujitsu warmtepomp goedkoper dan gas in combinatie met vloerverwarming en lage temperatuur radiatoren.. En wat ze zeggen over bij verwarmen elektrisch dat hoeft niet tot -20. En voor het geluid van de buitenunit daar heeft Fujitsu een geluidsdempende Climeleon unit cover voor.

ronald27
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2018 17:37

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door ronald27 »

Dacht door een nieuw app.te kopen dat "van het gas af is" ook van dit gas-gelazer af te zijn. Nee dus, de warmtepomp redt het niet en wordt bijgestookt op ... gas. Uiteraard. Maar wanneer dat ook echt over is (wat God verhoedde en hopelijk is Die sterker dan die klimaatidioten) hoe moet dan voor zo'n app., hotel, kantoor? Dat wordt toch onmogelijk ten zij kernenergie. Maar waarom niet gewoon doorgaan met gas, er is meer dan genoeg en veilig en schoon. Wat een beleid. Allemaal straks straatarm en koud. :evil:

I.bebelaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2019 21:43

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door I.bebelaar »

Zoals in uw uitzending vermeld:
- Nieuw dubbel glas HR++ (is 4 graden minder warmteverlies dan bij het oude dubbel glas) . Driedubbel glas is nog 1,7 graden beter maar kan niet in bestaande kozijnen.
- Zoveel mogelijk gebouw isoleren, (vooral dak en begane grondvloer - kruipruimte)
- Verwarmingsinstallatie moet kunnen werken op laag temperatuur (LTS) systeem.
Kan alleen d..m.v. vloer-wandverwarming en slimme nieuwe LTV (Laag temperatuur verwarming) radiatoren.

Maar hiermee ben je er nog niet.
- Zorg voor heet tapwater (douche e.d.) d.m.v. zonneboiler/heatpipes. Watervat minimaal 200 liter. Water naar 60 graden Celsius te verwarmen vergt namelijk zeer veel elektrisch.

Heb je het bovenstaande gedaan dan pas is de warmtepomp geschikt. Doe dan niet flauw maar plaats de warmtepomp direct in een SUSkast. Is fraaier en geluid is dan gedempt en geen ruzie met de buren.

Tot slot: Eigen gedrag, manier van verwarmen woning aanpassen aan het nieuwe systeem. De stralingswarmte van de radiator ontbreekt en vergt gewenning. Het is wel continu overal gelijkmatig en comfortabele temperatuur. Ondergetekende zijn ervaring.

janvanHooren
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2019 21:14

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door janvanHooren »

Ik spreek beroepshalve regelmatig met installateurs. En de meest gehoorde opmerking is: “ over 2 jaar wil niemand meer een CV installatie dus we moeten een nieuw alternatief die ook jaarlaijks onderhoud nodig heeft”. Wetende dat een warmtepomp niet altijd de beste oplossing is. De betere installateurs bieden ook een andere optie aan zoals infrarood verwarming. Veel goedkoper in aanschaf en verbruik

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Dus bij één op de vijf heeft de installateur prutswerk geleverd.

Een goed op de woning afgestemd systeem met bijpassend afgiftesysteem geeft geen problemen. Prutswerk, slecht advies en slecht inregelen wél.

Jark
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 okt 2018 01:56

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Jark »

bartenh schreef:
25 feb 2019 21:26
Jammer dat jullie deze man als voorbeeld hebben gebruikt. Zelf goed voorgelicht door drie verschillende installateurs. Ons huis is altijd lekker warm ook al is het -15 buiten. Het is geen nieuwe gadget die je even uit probeert en die indruk heb ik bij deze man wel gekregen.
Hoe lang is het geleden dat het in dit land -15 was ?

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nog geen jaar.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door 16again »

hannah10155 schreef:
25 feb 2019 21:20
Ze weten nog HELEMaal niet Wat HET met de bodem doet, als IEDEREEN e'en pomp heeft. Bovendien zijn ze naast elkaar erg rumoerig. Het geluid versterkt.
De bodem kun je zomers ook gebruiken voor koelen. Dan wordt er netto weinig warmte uit de bodem gehaald.
En als je wel eens naast een vulkaanuitbarsting hebt gestaan, weet je dat er genoeg warmte onder onze voeten zit.

Warmtepomp met aardwarmte geeft nauwelijks geluidsoverlast. Ook naast elkaar.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door 16again »

I.bebelaar schreef:
25 feb 2019 21:56
- Nieuw dubbel glas HR++ (is 4 graden minder warmteverlies dan bij het oude dubbel glas) . Driedubbel glas is nog 1,7 graden beter maar kan niet in bestaande kozijnen.
Mijn gevoel voor natuurkunde zegt me, dat het warmteverlies door het raam niet in graden wordt uitgedrukt.

En dat doet me gelijk terugdenken aan de 20% ontevreden klanten.

Bert36
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2019 09:14

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Bert36 »

Ik heb de uitzending gezien en ik prima ervaring met de warmtepomp die sinds 15 november 2018 draait.
Er waren veel hobbels en ik heb vooraf al veel studie gedaan wat er bij mij nodig is.
Ik heb er meer dan een jaar over gedaan om de juiste installateur en merk warmtepomp te kiezen met de juiste specificaties.
Wat is de situatie nu.
Watmtepomp all electric van 7,2 kw voor verwarming en warm water van Alpha Innotec.
Mijn gebruik was 2400 m2 gas per jaar in vrijstaand huis, 1974 bouwjaar en uitgebreide isolatie maatregelen.
Vloerverwarming beneden van 60 m2. Rest oude radiatoren van 1974.
Sturing radiaroren met thermostaatkranen. Vloerverwarming met Tado thermostaat in de huiskamer.
Temperatuur beneden varieerd van 21,2 om 24:00 tot 20,5 a 20,8 om 06:00, daarna weer oplopend tot 21,1 in de middag. Avond weer iets meer door gordijnen etc.
Dat resultaat is alleen mogelijk met een zeer nauwkeurige REGELING!
De installateur heeft wel geholpen, maar ik he het meeste regelwek gedaan.
Tot nu is de ervaring dat ik prima warmte heb en ook bij -5 goed resultaat.
Tot zover, ervaringen wil ik wel nader toelichten.

jjcwillems
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2019 09:48

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door jjcwillems »

Vorig jaar juli hebben wij een warmtepomp laten installeren. Tot nu toe zijn we zeer tevreden over de prestaties ervan.
Het is jammer dat in de uitzending van gisteren een voorbeeld werd getoond van een toepassing in een niet geschikte woning. Iedere woning moet vooraf gecontroleerd worden of deze voldoet aan de randvoorwaarden d.m.v. een transmissieberekening. Wij hebben dat laten doen.
Het is behaaglijk warm in huis en de kosten zijn gunstig, overeenkomstig de verwachtingen.

Gesloten