LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inbraak door de gemeente in woning

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
milpaul
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jun 2020 11:27

Inbraak door de gemeente in woning

Ongelezen bericht door milpaul »

Ik heb een vraag?
mijn vriendin is haar huis aan het opknappen en dat gaat heel traag , reden werk en studie .
Ondertussen verblijft ze bij mij.
Nu is de gemeente in de woning ingebroken als reactie op een melding van niet bewoning.
Hoe kan een huis waar gewerkt wordt bewoond worden?
En mag de gemeente zomaar inbreuk doen op de privacy van een woning.
Dit is al de tweede keer dat de gemeente dit doet, de eerste keer op een klacht dat er een hennep kwekerij zou zijn en wonder boven wonder natuurlijk niets gevonden.
Dit zijn klachten door ofwel een jaloerse en of racistische buur.
Mijn vraag is kan en mag de gemeente dit?
En kunnen we de kosten die we nu hebben door de inbraak op de gemeente verhalen.
En hoe kunnen we dit in de toekomst voorkomen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Inbraak door de gemeente in woning

Ongelezen bericht door moederslink »

Raar! Die buren zien toch ook dat er nog steeds wordt geklust?
De gemeente mag dit vlg mij zéker niet doen!
Zet er tijdelijk een ander slot in.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Inbraak door de gemeente in woning

Ongelezen bericht door berndv »

milpaul schreef:
10 jun 2020 11:57
mijn vriendin is haar huis aan het opknappen en dat gaat heel traag , reden werk en studie .
Ondertussen verblijft ze bij mij.
Hoe lang is deze situatie al gaande? Gemeenten mogen controles uitvoeren om na te gaan of de gegevens in de BRP nog correct zijn, om op die manier bijvoorbeeld fraude op te sporen, dat kan fraude op verschillende vlakken en via verschillende instanties zijn. Als uw vriendin al geruime tijd bij u verblijft, maar ingeschreven staat op haar eigen adres, maar hier nagenoeg niet verblijft, dan zou hiertegen opgetreden kunnen worden.

De gemeente mag in ieder geval nooit zelfstandig de woning betreden, dit zal voor zover ik weet altijd gebeuren met de politie er bij.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Inbraak door de gemeente in woning

Ongelezen bericht door mahadma »

mijn vriendin is haar huis aan het opknappen en dat gaat heel traag ,

Kunt u wat exacter omschrijven wat u bedoeld met "dat gaat heel traag" en weken/maanden.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Inbraak door de gemeente in woning

Ongelezen bericht door grun »

milpaul schreef:
10 jun 2020 11:57
mijn vriendin is haar huis aan het opknappen en dat gaat heel traag , reden werk en studie .
Ondertussen verblijft ze bij mij. Nu is de gemeente in de woning ingebroken als reactie op een melding van niet bewoning.
Hoe kan een huis waar gewerkt wordt bewoond worden?
Wat noem je heel traag? Dagen, weken, maanden of nog langer? Waarom zou je niet in een huis kunnen wonen waarin gedeeltelijk gewerkt wordt? Gewoon kamer voor kamer aanpakken, en dingen zoals het vervangen van elektra of sanitair goed plannen zodat dat in hooguit een paar dagen gedaan kan worden. Behangen en schilderen kan daarna wel in een rustiger tempo.

In onderstaande link lees ik dat logeren tot 4 weken mag, daarna wordt het al snel inwonend genoemd.
https://www.startpagina.nl/v/maatschapp ... g-logeren/

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Inbraak door de gemeente in woning

Ongelezen bericht door 16again »

Stopt de gemeente niet eerst een briefje in debrievenbus, alvorens "de deur eruit te trappen?"

Overigens zijn huizen om te bewonen, en niet om leeg te laten staan, wachtend tot de relatie strandt, studie klaar is of wat dan ook.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Inbraak door de gemeente in woning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Sociale huurwoningen moeten doorgaans minimaal de helft van de tijd bewoond worden door de huurder. Ik weet natuurlijk niet of dat hier speelt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Inbraak door de gemeente in woning

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik ga ervan uit dat dit een koopwoning betreft en dankzij 'anonieme melden' is dit allemaal mogelijk.
Bij een vermoeden van een strafbaar feit mag de politie wel naar binnen, maar alleen met toestemming van een rechter-commissaris. In het geval van de hennepkwekerij moet dat zeker het geval zijn geweest. Zolang je vriendin alleen bij je logeert en wel op het adres van dit huis staat ingeschreven, kan 'niet-bewoning' alleen worden bewezen door ter plekke onderzoek te doen.
Schade kun je verhalen op de gemeente en politie.
Dien ook een klacht in bij de (gemeentelijke) ombudsman, anders kom je nooit van dit soort overijverige ambtenaren af.
Eventueel nog aangifte doen tegen de anonieme melder, om de politie in beweging te krijgen en die melder eens te onderzoeken.
Investeer verder in camerabewaking van het huis. Dat begint met stickers 'camerabewaking', dan een dummy-camera en tenslotte het echte spul. Het is het enige effectieve wapen tegen dit slag melders.

Waarom denk jij aan racisme?

sake1987

Re: Inbraak door de gemeente in woning

Ongelezen bericht door sake1987 »

Gaat het hier om koop of huur?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Inbraak door de gemeente in woning

Ongelezen bericht door scontra »

milpaul schreef:
10 jun 2020 11:57

Dit zijn klachten door ofwel een jaloerse en of racistische buur.
Hoezo, wonen er in de straat dan alleen maar mensen met een donker kleurtje op de wangen !! :?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Inbraak door de gemeente in woning

Ongelezen bericht door scontra »

16again schreef:
10 jun 2020 13:08
Stopt de gemeente niet eerst een briefje in debrievenbus, alvorens "de deur eruit te trappen?"
Nee, want dan kan de (onder)huurder eventuele niet toegestane activiteiten beëindigen/verwijderen !

Het binnentreden zal ook niet zomaar gebeuren, want dan zou er sprake van inbraak of 'huisvredebreuk' zijn, maar er zal vast en gegronde reden achter deze binnentreding zijn !
Een vakman slotenmaker zal de toegang wel mogelijk hebben gemaakt en dat in opdracht en onder toezicht van !
Het plaatsen van een nieuwe cilinderslot zal al wel voldoende zijn geweest om de schade te herstellen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Inbraak door de gemeente in woning

Ongelezen bericht door Brahms »

Natuurlijk is het hier geen koopwoning, daarin mag je verbouwen tot sint Jutemis, niemand kan dat verbieden. De gemeente komt echt niet langs als jij wat treuzelt met het behang.

Een (gehuurde) woning binnentreden is natuurlijk niet toegestaan. Een gemeente medewerker breekt ook niet in op zoek naar hennepkwekerijen. Dat is toch echt politie werk. Vreemd verhaal.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Inbraak door de gemeente in woning

Ongelezen bericht door Jablan »

Dit gebeurt ook bij koopwoningen. Als in een gemeente een eis tot 'zelfbewoning' in de APV is opgenomen, is er al een grondslag voor zo'n actie.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Inbraak door de gemeente in woning

Ongelezen bericht door sjohie »

Binnentreden van een woning mag, op bevel van een reeks aan gezagvoerders of opsporingsinstanties, waaronder op bevel van een burgemeester, in het geval van alles behalve strafvordering, maar dat doet een burgemeester niet zo even omdat klussen lang duurt lijkt me. Dus of we hebben het hier over een gevalletje misbruik van ambtelijk privilege waar ze in de gemiddelde bananenrepubliek jaloers op zouden zijn, of dit verhaal is verre van compleet.

sake1987

Re: Inbraak door de gemeente in woning

Ongelezen bericht door sake1987 »

Het doorzoeken van een woning ter inbeslagname van de daarvoor vatbare voorwerpen (art. 97 Sv), wat in de volksmond de bovengenoemde huiszoeking wordt genoemd, is slechts toegestaan wanneer de rechter-commissaris hiervoor een machtiging heeft verleend. Deze machtiging geeft hij (doorgaans) op verzoek van de officier van justitie. Deze bevoegdheid tot het afgeven van de machtiging is trapsgewijs uiteengezet; wanneer het optreden van de RC niet kan worden afgewacht, is de officier van justitie bevoegd dit bevel te geven. Wanneer ook zijn optreden niet kan worden afgewacht, zal de hulpofficier van justitie hiertoe bevoegd zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Inbraak door de gemeente in woning

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vooralsnog geen duidelijk verhaal. Aan topicstarter om meer duidelijkheid te geven.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Inbraak door de gemeente in woning

Ongelezen bericht door tttlocke »

Dat 'de gemeente dit zeker niet mag doen' of dat er altijd politie bij moet zijn, is niet juist.
Op basis van de door TS verstrekte informatie kan vooralsnog niet geconcludeerd worden dat er regels zijn overtreden.

Vraag: wanneer precies is men de woning binnengegaan?

De wet verplicht dat er een verslag wordt opgemaakt over het binnentreden van de woning. Dat verslag dient allerlei relevante informatie te bevatten, waaronder 'de wettelijke bepalingen waarop het binnentreden berust en het doel waartoe is binnengetreden'. De bewoner (uw vriendin in dit geval) dient uiterlijk op de vierde dag na het binnentreden een afschrift van dit verslag ontvangen te hebben.

Vraag: is dit verslag ontvangen?
Zo ja, dan weet u al meer dan u hier laat blijken. Kijk er dan nog eens naar en stel eventuele vragen opnieuw, rekeninghoudend met wat in het verslag staat.
Als uw vriendin geen verslag heeft ontvangen en de vier-dagen-termijn is nog niet verstreken: wacht op het verslag.
Is de termijn al wel verstreken, trek dan aan de bel bij de gemeente om het verslag te verkrijgen.

Dan uw andere vragen:
In zijn algemeenheid zijn goede manieren om dit soort uitwassen te voorkomen bijvoorbeeld het je aan de bepalingen van Leegstandswet en gemeentelijke Leegstandsverordening houden: de woning mag niet zonder meer 'lang' leegstaan en als dat wel mag, moet er mogelijk melding van gemaakt worden bij de gemeente. Reageren op eventuele correspondentie of andere communicatie van de gemeente is ook een goed idee.
Daarnaast is het zo dat uw vriendin moet wonen op het adres waarop ze zich bij de gemeente heeft laten inschrijven en dat ze zich moet inschrijven op het adres waar daadwerkelijk gewoond wordt. Als je je aan die regels houdt, hebt je ook minder kans op problemen.

Of de schade verhaald kan worden, is een wat moeilijker te beantwoorden vraag.
Dat zal afhangen van de vraag of men gerechtigd was binnen te treden en/of van het feit in welke mate de schade onvermijdelijk om binnen te treden, stel ik me zo voor.
Kijk eerst naar wat in het verslag staat.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Inbraak door de gemeente in woning

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
10 jun 2020 13:23
Eventueel nog aangifte doen tegen de anonieme melder, om de politie in beweging te krijgen en die melder eens te onderzoeken.
Van welk strafbaar feit doe je dan aangifte?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Inbraak door de gemeente in woning

Ongelezen bericht door berndv »

dus concreet is het handig om te weten hoe lang de woning al niet gebruikt wordt voor bewoning? Wanneer was de inval? Wanneer is er voor het laatst iemand in de woning geweest? Is het een koop of huurwoning? Is er vooraf een aankondiging van de controle geweest? Zo nee, weet u dat zeker, als er niemand in de woning is? Heeft u het PV of verslag van de inval reeds ontvangen? En zo ja, wat stond daar in vermeld.
milpaul schreef:
10 jun 2020 11:57
Dit is al de tweede keer dat de gemeente dit doet, de eerste keer op een klacht dat er een hennep kwekerij zou zijn en wonder boven wonder natuurlijk niets gevonden.
Zijn dit toevallig wat ongelukkig gekozen woorden? Als er "wonder boven wonder" niets is gevonden, dan denk ik bijna alsof de politie net te laat was en er al geoogst was ofzo, of dat de kwekerij goed verstopt was.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Inbraak door de gemeente in woning

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
10 jun 2020 13:53
Dit gebeurt ook bij koopwoningen. Als in een gemeente een eis tot 'zelfbewoning' in de APV is opgenomen, is er al een grondslag voor zo'n actie.
Of als een gemeente een leegstandsverordening heeft die beperkingen oplegt of eisen stelt aan het leeg laten staan van een woning.
sake1987 schreef:
10 jun 2020 14:01
Het doorzoeken van een woning ter inbeslagname van de daarvoor vatbare voorwerpen (art. 97 Sv), [...]is de officier van justitie bevoegd dit bevel te geven. Wanneer ook zijn optreden niet kan worden afgewacht, zal de hulpofficier van justitie hiertoe bevoegd zijn.
Er is binnengetreden door 'de gemeente'. Dus dit verhaal met betrekking tot strafvordering is niet van toepassing.

Gesloten