Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door witte angora »

De aanleiding voor dit topic is natuurlijk bekend. Onder ander Jablan opperde het idee om een topic als dit te openen. En... hier is het.

Het lijkt me slim om het zo te doen: enerzijds een sleeplijst, anderzijds de mogelijkheid om te discussiëren over onderwerpen op de lijst. Dan blijft het overzichtelijk. De sleeplijst kunnen we steeds aanvullen met een of twee onderwerpen, waarna we over die twee onderwerpen van gedachten kunnen wisselen - tot het weer tijd is voor wat nieuws. Vinden jullie het zo wat?

Sleeplijst:

Besparen op gas
-
-

Besparen op elektra
-
-

Besparen op andere zaken
-
-

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door witte angora »

Sleeplijst:

Besparen op gas
- Gordijnen bij de voordeur
-

Besparen op elektra
-
-

Besparen op andere zaken
- azijn in plaats van wasverzachter
-

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door mahadma »

Wij zijn uitbezuinigd, neem aan dat Marc en Sigrid en de rest niet eens bezuinigen.
Laatst gewijzigd door mahadma op 05 sep 2022 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door witte angora »

Waarom deze twee onderwerpen? Van de week vertelde een buurvrouw met exact dezelfde woning dat haar gang in de winter altijd zo koud is. Daar heb ik geen last van. Het verschil? Bij mij hangen er gordijnen bij de voordeur, bij haar niet. Kennelijk scheelt dit best wel. Hoe denken jullie over gordijnen bij de voordeur om kou buiten te houden?

De wasverzachter heb ik een paar maanden geleden al vervangen door azijn. Redenen: azijn is goedkoper, en natuurlijk, in tegenstelling tot wasverzachter. Wasverzachter blijkt echter ook je kleding te 'verstoppen': Je kleding laat slechter vocht door. Ik merk inderdaad dat mijn kleding anders aanvoelt, schoner ook. Het ruikt ook schoner. Kan het zijn dat vuil en geurtjes beter weggewassen worden? Qua besparing: het scheelt geen vermogen, maar het kost geen enkele moeite. En iedere euro is er één.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik zou willen of moeten besparen, zou ik de ramen en schuifpuien helemaal dicht kunnen doen, ipv alles op de kiepstand. Of zoals nu helemaal open.

Die wasverzachter is iedere kaar weer een laagje over de stof. En zeker als er op lage temperatuur gewassen wordt, met weinig water, gaat de kleding er niet op vooruit.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Hophophop »

Wat is een sleeplijst?

In huize Hophophop is het gelukkig nog niet nodig om te bezuinigen, al merk ik wel dat ik wat bewuster met elektriciteit omga (het appartement waar ik in woon is gasloos).

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Bij mij hangen er gordijnen bij de voordeur, bij haar niet. Kennelijk scheelt dit best wel. Hoe denken jullie over gordijnen bij de voordeur om kou buiten te houden?
Dat was een tip van mij, maand of wat terug. :wink: Maar ik herinner me ook nog dat ik het had over ouderwetse dikke veloursgordijnen, niet over flodders (zoals je het zelf noemt) van de Dirk. Als er een kier zit bij de deur kun je ook nog tochtstrip aanbrengen.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Bij mij kan er helaas nergens op bezuinigd worden. Dus het is maar afwachten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door moederslink »

Wasverzachter gebruik ik nooit. En ik heb goedkoop waspoeder. Mijn was wordt evengoed superschoon. Die dure merken koop ik niet/nooit.
Douchen? Een paar minuten.
CV straks minimaal aan , dat wordt een dekbedje op de bank.
Eten? Vers fruit, verse groente , geen vlees .
Weinig snoepen, weinig gebakjes ed , geen etentjes buiten de deur .
Elektra ? Alleen het licht aan daar waar je zit en dan nog minimaal en dan wat kaarsjes zetten.
Verder? Kleding, schoenen hoeven deze winter gelukkig nog niet verder aangeschaft te worden.
Een " deurslang " van pluche voor de huiskamerdeur leggen.
Ventilatieschuifjes in de ramen wél open houden.
Een keer per dag overal even flink door luchten.
Bij de Action verzorgingsproducten kopen en warme sloffen/sokken.
En verder? Tja......

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik dacht te bezuinigen door wat instellingen aan mijn warmtepomp te veranderen. Volgens mij niet echt gelukt, want de vloerkoeling blijft maar doorgaan met koelen. :roll: :mrgreen: Alle deuren en ramen wagenwijd open + koeling en nog is het niet koud. :?

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb het zelf eigenlijk altijd warm. Dus ik neem nooit een dekentje of iets dergelijks over mij heen op de bank. Ook zou ik niet moeten denken aan een elektrische deken.

Maar voor de koukleumen lijkt mij dat nou juist een prima oplossing. Kamertemperatuur op een graad of 17. Na installatie op de bank met koffie en bespaarkoek, elektrische deken om je heen.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Voor de liefhebber: 'woonkamerpoolen'.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door witte angora »

Vorige week heb ik bij de Bijenkorf een zuiver wollen plaid met 70% korting kunnen kopen. Het was de bedoeling daar onder te gaan liggen in de winter, maar wat blijkt... hij zit eigenlijk perfect, het voelt heel anders aan als het polyester garen van de bank. De katten zijn er ook zeer content mee. Dus ik denk dat hij zo blijft liggen en dat er een tweede komt, of een deken, desnoods een slaapzak. Dan kan de cv inderdaad rap naar 16 of 17. Dan nog wat stralingswarmte genereren met een paar waxinelichtjes en een omgekeerde bloempot, of mijn Mexicaanse tuinhaardje.. dan moet het toch wel aardig lukken denk ik.

Edit: wat is/zijn woonkamerpoolen?

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Was dat bij mij ook maar zo, ik ben wel een koukleun, moet de verwarming op 22 graden hebben in de winter, anders krijg ik het nooit warm, ook niet meer dekentjes, warme kleding extra dikke sokken. Voorheen was dat voor mij te warm, vond 19 goed, maar nu kan dat helaas niet meer. Dus daar wordt dan ook niet op bezuinigd. Eten kan ook niet meer, dan wordt het ongezond. Met tv ofzo staat ook bijna 24 uur aan, maar ook door dat ik andere tijden slaap als mijn vriendin, dus kan dat ook niet op bezuinigen. Van snachts ben ik wakker.
Dus ik zie het allemaal wel.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Edit: wat is/zijn woonkamerpoolen?
Om de verwarming uit te laten (of heel laag) de ene avond bij die buur en de andere avond weer bij een andere buur.

Quote uit de Telegraaf: "Saskia (50) woont in de stad Groningen. Zij en haar vriendinnen bedachten het concept ’woonkamerpoolen’. „Ik denk in mogelijkheden, niet in beperkingen.” Wat het inhoudt? „Met vrienden afspreken dat je avonden wisselend bij elkaar doorbrengt, zodat jij bespaart op je energiekosten.”
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 05 sep 2022 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door moederslink »

Koop een ouderwets degelijke warme pyjama of nachtjapon.
Niks geen flodder hempies meer in bed :D
Leg een warme kruik in bed of op de bank.

En net als vroeger : alleen op zaterdagavond 1 glaasje Ranja en één klein bakje chippies.
De rest vd week.....water :D .

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Gas is bij ons (opnieuw) de deur uit.

Onze besparingen:
- boven de verwarming héél laag zetten
- extra dik winterdekbed
- beneden de verwarming een graadje lager, dekentjes op de bank voor 's avonds.
- korter douchen, regendouche gebruiken we amper nog
- in februari wordt ons oude glas vervangen voor triple glas
- rolluiken en gordijnen in de winter volledig openen wanneer de zon op de ramen staat om warmte binnen te laten, rolluiken en gordijnen sluiten als de zon niet (meer) naar binnen schijnt om warmte vast te houden. Dit scheelt enorm bij onze enkelglas ramen op de slaapkamers.
- af en toe de houtkachel stoken, zodat de warmtepomp even uit kan. Dit willen we vootal in het najaar doen, als het net te fris is om geen verwarming in de woonkamer te gebruiken, maar zonde is om eerst met de vloerverwarming de hele betonvloer op te warmen.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
05 sep 2022 22:11
Kamertemperatuur op een graad of 17.
Hmm, ik zou m inderdaad nog een graadje kouder kunnen zetten. De slaapkamer dan naar 16, anders heb ik het gelijk zo warm in bed.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat wél een serieus probleem kan worden is :
ongezond, goedkoper, gaan snacken m.a.g ernstige fysieke gezondheidsrisico's .
Dakloos worden? Suïcide? Echtscheidingen? (huiselijk) Geweld? Grote mentale problemen?

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Die mentale problemen zitten er al. 2 sessies bij de psycholoog gehad, omdat ik het geluk had dat er iemand op vakantie was en er een gat was, want de wachtlijst is lang.

Gelukkig gaat deze hele energiecrisis voorlopig aan me voorbij. Zoveel gas verbruik ik niet en als de airco straks klaar is, dan verbruik ik ook nog maar de helft van de elektriciteit.

Financieel heb ik gelukkig meer dan voldoende ruimte en daar ben ik blij mee. Jaren gevochten om een woning te krijgen, een baan die past bij mijn vermogens en uit de psychische problemen te geraken. 2 van de 3 zijn gelukt en je zou zeggen dat die 3e wel eens zou mogen volgen, maar het wordt alleen maar erger de laatste tijd.

Plaats reactie