Invloed HR ketel op energielabel

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Marcteun
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 dec 2021 20:04

Invloed HR ketel op energielabel

Ongelezen bericht door Marcteun »

Ik woon in een groot huurappartement op de begane grond van een historisch pand uit 1700. De ruimte is bijna 4 meter hoog., 12 meter lang en bijna 5 meter breed. Aan voor- en achterzijde 3 meter hoge ramen met enkel glas. Muren, vloer en plafond zijn niet geisoleerd. Toch heeft mijn appartement een C label . De overige appartementen boven mij hebben allemaal e of f. Van de woningbouwvereniging kreeg ik te horen dat dat te maken heeft met de Intergas HRE 28/24 combiketel die ik heb. De ketel heeft een A label. Mijn vraag is of dat zo'n groot verschil kan maken.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Invloed HR ketel op energielabel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw huur zal door dat label hoger zijn. Vraag eens advies aan de Woonbond wat u kunt doen.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Invloed HR ketel op energielabel

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De zuinigheid van de verwarmingsinstallatie heeft invloed op het energielabel.

Een huis met warmtepomp zit al snel een label-stap hogen dan een identieke woning met HR-ketel. Een huis met gaskachel heeft meestal een label wat een stap slechter is dan een identieke woning met HR-ketel

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Invloed HR ketel op energielabel

Ongelezen bericht door 16again »

Als ik naar gebouwen/Nederland kijk op
https://nl.wikipedia.org/wiki/Energielabel
dan zie ik dat een verwarmingsinstallatie met 1.34 keer hoger rendemenet, inderdaad de stap van E naar C kan bewerkstelligen

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Invloed HR ketel op energielabel

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat zou een C of F energielabel voor een huurwoning uitmaken? Alleen wanneer je de maximaal redelijke huur betaalt kan dit van belang zijn. Het is zeker niet zo dat je altijd recht hebt op huurverlaging wanneer het energielabel niet klopt.

Gesloten