Kan VVE leverancier verplichten?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
HereIsTom
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:04

Kan VVE leverancier verplichten?

Ongelezen bericht door HereIsTom »

Bij ons in de VVE gaan ze stemmen over de toestemming voor Airco’s.
Het bestuur heeft één leverancier naar voren geschoven, leden mogen dus straks alleen een airco bij die verkoper bestellen omdat het bestuur vindt dat deze verkoper het beste is.
Het airco bedrijf weet dat ze de enige leverancier zullen worden en daarom ben ik bang dat daardoor de prijs een stuk hoger komt te liggen.
Mijn vraag is nu of een VVE dan kan verplichten dat we alleen bij die verkoper een airco kunnen bestellen?

HereIsTom
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:04

Re: Kan VVE leverancier verplichten?

Ongelezen bericht door HereIsTom »

Ja maar nadeel is dat een nipte meerderheid geen airco wil en het dus eens is met het bestuur dat er maar voor één leverancier kan worden gekozen.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kan VVE leverancier verplichten?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er mag wel een bepaald merk en type airco geëist worden I.v.m uniformiteit van het pand. Installateur lijkt me niet.

marnix
Berichten: 811
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Kan VVE leverancier verplichten?

Ongelezen bericht door marnix »

HereIsTom schreef:
21 jul 2021 13:20
Ja maar nadeel is dat een nipte meerderheid geen airco wil en het dus eens is met het bestuur dat er maar voor één leverancier kan worden gekozen.
Ik begrijp het woordje "dus" niet.

HereIsTom
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:04

Re: Kan VVE leverancier verplichten?

Ongelezen bericht door HereIsTom »

marnix schreef:
21 jul 2021 13:27
HereIsTom schreef:
21 jul 2021 13:20
Ja maar nadeel is dat een nipte meerderheid geen airco wil en het dus eens is met het bestuur dat er maar voor één leverancier kan worden gekozen.
Ik begrijp het woordje "dus" niet.

Een kleine meerderheid interesseert het niet of willen gewoon geen airco en deze mensen zijn het dus eens met het bestuur dat er maar voor één leverancier mag worden gekozen. Das een makkelijke keuze als je zelf toch geen airco wil.

sake1987

Re: Kan VVE leverancier verplichten?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Dit is dus een vraag voor https://www.eigenhuis.nl/vve#/

sake1987

Re: Kan VVE leverancier verplichten?

Ongelezen bericht door sake1987 »

fonsflons schreef:
21 jul 2021 14:27
Ik vermoed dat het er meer om gaat dat als er niet de keuze is tussen welke leverancier als enige alle airco's gaat leveren. Nu wordt leverancier X als enige optie aangekaart, terwijl het onduidelijk is voor TS of dit ook de voordeligste is. Dat alle airco's door 1 leverancier geleverd worden lijkt mij niet meer dan logisch.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een VVE kiest voor 1 leverancier en als de ledenvergadering hier in meerderheid mee instemt, staat het vast.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kan VVE leverancier verplichten?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nee, dat kunnen ze helemaal niet vastzetten. Als iemand pas over 2 jaar een airco wil aanschaffen, dan kan dat ook gewoon en dat kan ook gewoon door een andere installateur gedaan worden.

Wij zitten momenteel juist met die perikelen. Monumentaal pand, nieuwe appartementen, veel warmte. Wij zijn dus naar airco's aan het kijken, want mensen mogen niet zomaar iets aan de buitenmuur hangen (aan de buitenkant dan), dat is namelijk van de VVE. In ons geval weten we niet eens of we airco's met split unit mogen, dat ligt nog bij de gemeente. Maar als dat wel mag, dan zal het 1 type mogen zijn, omdat er een uniforme look gewaarborgd dient te worden. Wie dat ene type dan komt installeren, dat boeit niet echt. Zolang het maar hetzelfde merk en type is dat is overeengekomen.

Ik heb zelf ondertussen de keuze gemaakt voor een monoblock, dat mag dan weer wel, want die hangt binnen.

Har45
Berichten: 489
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Kan VVE leverancier verplichten?

Ongelezen bericht door Har45 »

Ik mag hopen dat de VVE ook rekening gaat houden met de nieuwe wetgeving.

Vanaf 1 april 2021 zijn er door de overheid strengere geluidseisen gesteld voor (nieuw te plaatsen) airco’s.
Hierbij gaat het om het geluid dat een airco maximaal mag produceren.

Door de nieuwe geluideisen wordt het vrijwel onmogelijk om een airco te laten plaatsen bij appartementen en rijtjeshuizen.

Link: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... eopwekking

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kan VVE leverancier verplichten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

HereIsTom schreef:
21 jul 2021 13:02
Mijn vraag is nu of een VVE dan kan verplichten dat we alleen bij die verkoper een airco kunnen bestellen?
Dat lijkt mij niet. De eerste vraag is wat de akte en het reglement hierover aangeven. De tweede vraag is hoe het besluit luidt. Los daarvan lijkt het mij dat de VvE helemaal geen belang heeft bij het aanwijzen van de verkoper en dus kan zij zich niet beroepen op een dergelijk besluit. De koopovereenkomst komt kennelijk niet tot stand tussen de verkoper en de VvE, maar tussen de verkoper en het appartementseigenaar. De VvE heeft wel belang hebben bij wat er aan de buiten kant kom. Een uniforme uitstalling is al genoemd en ik denk ook aan (geluids)overlast.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Kan VVE leverancier verplichten?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wanneer die airco’s aan de gevel komen hangen kan ik me wel voorstellen dat de Vve niet allemaal verschillende airco’s aan het gebouw wil hebben.
Neem ook aan dat de VVE prijsafspraak heeft gemaakt.
Naar de vve vergaderingen gaan want daar wordt beslist wat en waar gekocht wordt.

HereIsTom
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:04

Re: Kan VVE leverancier verplichten?

Ongelezen bericht door HereIsTom »

De nipte meerderheid wil geen airco o.a. omdat ze het te duur vinden, maar ze zijn er niet tegen dat andere wel een airco willen.
De airco’s komen op het dak. Ze willen dat de airco leidingen langs de muur omhoog allemaal door dezelfde koof komen, daar kan ik me nog wel in vinden, ook moet de buitenunit aan de laatste geluidseisen voldoen, ook daar kan ik me in vinden.
Maar dat iemand van het bestuur die ook een airco wil bepaalt bij welke leverancier ben ik het niet mee eens.
Er zijn dus geen offertes aangevraagd bij verschillende installateurs, de keuze voor die installateur is omdat het een bekende is van iemand van het bestuur.
De Airco’s komen dus niet allemaal tegelijk, misschien wel voor die mensen die ze nu meteen na de vergadering gaan bestellen, maar als bijvoorbeeld over een jaar iemand een airco wil kan dat ook als je maar bij diezelfde installateur bestelt.
Ik vind het zelf niet kunnen dat het bestuur bepaalt bij wie ik het moet kopen.
De installateur weet dat je geen keuze hebt en komt pas na de vergadering met een offerte, er is nu gezegd dat het tegen de €3000,- gaat kosten voor een single split.
Laatst gewijzigd door HereIsTom op 21 jul 2021 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan VVE leverancier verplichten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u geen balkon waar het buitengedeelte op kan staan?

En die over een jaar bestelt, moet ook door dezelfde koof? Wat nu door de eerste bestellers al betaald wordt.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 21 jul 2021 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

HereIsTom
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:04

Re: Kan VVE leverancier verplichten?

Ongelezen bericht door HereIsTom »

Lady1234 schreef:
21 jul 2021 20:10
Hebt u geen balkon waar het buitengedeelte op kan staan?
Ze mogen dus niet op het balkon of aan de buitengevel.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Kan VVE leverancier verplichten?

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Misschien ben ik te wantrouwig aangelegd... maar kan het zijn dat iemand uit het bestuur iets te maken heeft met de gekozen leverancier? Familie/relatie/etc?

HereIsTom
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:04

Re: Kan VVE leverancier verplichten?

Ongelezen bericht door HereIsTom »

Lady1234 schreef:
21 jul 2021 20:10

En die over een jaar bestelt, moet ook door dezelfde koof? Wat nu door de eerste bestellers al betaald wordt.

De koof wordt betaald door de VVE, iemand die een airco neemt betaald zijn deel van de koof aan de VVE.

Techneut71 schreef:
21 jul 2021 20:11
Misschien ben ik te wantrouwig aangelegd... maar kan het zijn dat iemand uit het bestuur iets te maken heeft met de gekozen leverancier? Familie/relatie/etc?

De leverancier is dus een kennis van iemand uit het bestuur.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Kan VVE leverancier verplichten?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Het VVV bestuur kan je alleen adviseren, niks verplichten. Leden kunnen het bestuur de opdracht geven om met meerdere offertes te komen. Dit kan bij de jaarlijkse vergadering.

Als je niet eens bent met de uitkomst van de VVE vergadering, dan heb je 1 maand de tijd om bij de kantonrechter de uitkomst van de vergadering te vernietigen. https://www.nederlandvve.nl/vve-nieuws/ ... termijnen/ . Neem hiervoor contact op met je rechtsbijstandverzekering, vereniging eigen huis of huur een advocaat in. Ik denk dat het niet redelijk is dat 1 bedrijf als enige de offerte is gegund en daarmee maak je bij de rechter een kans.
HereIsTom schreef:
21 jul 2021 13:20
Ja maar nadeel is dat een nipte meerderheid geen airco wil en het dus eens is met het bestuur dat er maar voor één leverancier kan worden gekozen.
Meerderheid van stemgerechtigde of meerderheid in aantal personen? In sommige flats heeft iedere persoon een andere aantal stemmen. Voorbeeld iemand met een garage 1 stem, een woning is 6 stemmen, de penthouse op de dak is 15 stemmen. Zo kan het voorkomen dat een meerderheid van de bewoners tegen zijn maar de meeste stemmen voor zijn. Eventueel kan je rechtsbijstandverzekering of een advocaat narekenen of het aantal stemmen kloppen.
Laatst gewijzigd door Seinhuis op 21 jul 2021 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kan VVE leverancier verplichten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

HereIsTom schreef:
21 jul 2021 20:19
De koof wordt betaald door de VVE, iemand die een airco neemt betaald zijn deel van de koof aan de VVE.
Ik vermoed dat dat een nietig besluit is. De meestecmodelreglementen zullen afwijken van de verdeelsleutel niet toestaan. (Nietig is iets anders dan vernietigbaar.)

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kan VVE leverancier verplichten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus een aardig opzetje.

HereIsTom
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:04

Re: Kan VVE leverancier verplichten?

Ongelezen bericht door HereIsTom »

De vraag blijft dus of de VVE één leverancier/installateur kan verplichten?
Zo niet wat voor nuttigs kan ik daar dan in tegen brengen op de vergadering?

Gesloten