LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kun je eigen geld storten in een bouwdepot?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
GuidovanZoelen
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2019 08:55

Kun je eigen geld storten in een bouwdepot?

Ongelezen bericht door GuidovanZoelen »

Wij zijn van plan een huis te laten bouwen. Onze huidige woning is nog niet verkocht, dus zal de aankoop van de kavel vanuit een bouwdepot moeten gebeuren. Vanaf dat moment ga ik dus rente betalen over het uit het depot opgenomen bedrag.
Als ik daarna mijn huis verkoop, dan maak ik daar een flinke winst op, dat dan op mijn eigen rekening komt te staan. Hierover moet ik vermogensbelasting betalen.
Is het mogelijk om met eigen geld het bouwdepot aan te vullen tot 100%, zodat ik geen rente meer hoef te betalen over het bouwdepot en ook geen vermogensbelasting over het bedrag op mijn eigen rekening?

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kun je eigen geld storten in een bouwdepot?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u eigen geld hebt, dan betaalt u de aankoop van die kavel toch gewoon meteen? Geen rente over dat bouwdepot en volgend jaar ook geen rente over dat stuk vermogen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kun je eigen geld storten in een bouwdepot?

Ongelezen bericht door crazyme »

Daar is toch een overbruggingshypotheek voor ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kun je eigen geld storten in een bouwdepot?

Ongelezen bericht door kweenie »

Een bouwdepot is inderdaad juist niet bedoeld voor de 'overwaarde' die je uit je oude huis krijgt. Daar is een overbruggingshypotheek voor bedoeld. Het bouwdepot is voor het deel van de 'gewone' hypotheek dat je nog niet hebt hoeven te betalen.

Maar dit is ook typisch iets wat je aan je adviseur zou moeten vragen. Die kan je haarfijn uitleggen hoe jouw geldverstrekker hiermee omgaat.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kun je eigen geld storten in een bouwdepot?

Ongelezen bericht door renewouters »

Waarom zou je dit willen doen? Je kunt toch gewoon een lager bouwdepot afspreken en rekening van je eigen geld betalen? Een bouwdepot is niets anders dan een bak met geld waaruit je bouwkosten gaat betalen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kun je eigen geld storten in een bouwdepot?

Ongelezen bericht door kweenie »

Op het moment dat de bouw begint zal nog niet duidelijk zijn wanneer de oude woning verkocht zal zijn. Dat kan dus ook pas zijn als de nieuwe woning al opgeleverd is en je alle rekeningen al hebt moeten betalen. Een lager bouwdepot is dan ook niet zomaar mogelijk, omdat de rekeningen toch betaald zullen moeten worden.

Maar in de normale situatie zal voor het 'gat' van de overwaarde inderdaad een overbruggingskrediet worden afgesloten.

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Kun je eigen geld storten in een bouwdepot?

Ongelezen bericht door Mk »

Een bouwdepot is niets anders dan geld dat je leent (meestal via een hypotheek) maar dat je nog niet nodig hebt. Je betaalt rente over de hypotheek en ontvangt rente over het tegoed op het depot. Na verkoop van je woning los je het geld dat je uit de verkoop overhoudt de lening weer af.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Kun je eigen geld storten in een bouwdepot?

Ongelezen bericht door scontra »

GuidovanZoelen schreef:
23 mar 2019 09:11
Wij zijn van plan een huis te laten bouwen. Onze huidige woning is nog niet verkocht, dus zal de aankoop van de kavel vanuit een bouwdepot moeten gebeuren. Vanaf dat moment ga ik dus rente betalen over het uit het depot opgenomen bedrag.
Als ik daarna mijn huis verkoop, dan maak ik daar een flinke winst op, dat dan op mijn eigen rekening komt te staan. Hierover moet ik vermogensbelasting betalen.
Is het mogelijk om met eigen geld het bouwdepot aan te vullen tot 100%, zodat ik geen rente meer hoef te betalen over het bouwdepot en ook geen vermogensbelasting over het bedrag op mijn eigen rekening?
Indien u voldoende eigen middelen ter beschikking heeft, dan kunt u de kavel ook uit die eigen middelen financieren en heeft u alleen voor de bouw van de woning en eventuele opstallen een bouwdepot nodig.

Houdt u er wel rekening mee dat de overwaarde uit uw huidige woning moet worden ingebracht in de nieuwe woning i.v.m. de hypotheekrente aftrek.

Gesloten