LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwasten?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Kwasten?

Ongelezen bericht door sjohie »

Beste medeforummers, ik wil (moet) onze schuur schilderen, dat betekent een aantal meters boeiplank, een kozijn met een paar raampjes, en een deur, ook met raampjes. Hiervoor heb ik uiteraard kwasten nodig, maar daarin is nogal wat keus qua prijs, en ik denk ook kwaliteit. Wat is een goed merk? Verf is Koopmans garant SB, met een deel lijnolie, zou dat nog invloed hebben op het soort kwast?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kwasten?

Ongelezen bericht door crazyme »

Een goede vakhandel heeft goede kwasten. Uiteraard is van belang of de verf op waterbasis is of alkyd.
Maar ook de maat scheelt erg veel. Vaak worden kwasten te klein gekocht, maar dat is ook een kwestie van ervaring.
Ik bezuinig nooit op kwasten (tenzij het voor latex is)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kwasten?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik heb goede ervaring met kwasten van Copenhagen Gold.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kwasten?

Ongelezen bericht door sjohie »

GJvdZ schreef:Ik heb goede ervaring met kwasten van Copenhagen Gold.
Dat merk zag ik ergens anders ook al voorbij komen als tip, dat moest het dan maar worden.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kwasten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

GJvdZ schreef:Ik heb goede ervaring met kwasten van Copenhagen Gold.
Idem voor mij.

Ik haal ze voor het gebruik altijd even (met de haren mee) over een schuurpapiertje, dat zorgt ervoor dat je losse haren kwijtraakt en ze dus niet in de verf achterblijven.

stofzuigertje

Re: Kwasten?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Welke Kwasten?

Ik gebruik de goedkope zooi van Action maar....
Ook daar zijn 2 soorten, voor terpentine en met water te verdunnen dus kijk goed of je juiste kwast koopt.

En haar uitval, ja die van mij zijn daar nog erger in maar is oplossing voor...
Laat naast de metalen klem rand enkele druppels verdunde verf op de haren vallen...
Dit 24 uren laten drogen en dan werkt het als lijm...
Schuurpapier hoeft dan niet meer en werkt bij deze goedkope zooi toch nooit.

Omdat ze tekort lijm gebruiken word ik gedwongen dus 1 dag eerder alle kwasten voor te bereiden.
Ik gebruik dus geen dure varkensharen meer en schoonmaken en toch nog hard worden van dure heb ik helaas ervaring mee.
Maar mits je vooraf deze goedkope Chinese rommel v oor bewerkte ben ik tevreden.

Wel is de Action verf prima voor binnen maar voor buiten zou ik liever betere gebruiken, anders moet je elke 2 jaren schuren en verven....!
Goedkoop kan dus wel mits je tijdig kwasten koopt en ik heb er erg veel gehaald en in 1x voor jarenlang voorbewerkt...
Naast het uitspoelen en wat doe je met vervuilde water en/of terpentine en het werk is wegwerp dus vaak beter dan
lang reinigen en inleveren bij chemische afval...

Dit is mijn persoonlijke mening naast de betere kwasten die hierboven staan...

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kwasten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Copenhagen Gold is, als ik internet moet geloven, voor professioneel gebruik. Dus dan zal de kwaliteit wel erg goed zijn. Mag ook wel voor die prijzen.

Action kwasten kosten nog geen 2 euro per stuk, daar kun je je best wel mee redden - als het voor een éénmalig project is waar het niet al te nauw luistert. Maar ik kan me indenken, als je het echt perfect strak wil hebben, dat een kleine investering toch de moeite waard is.

elenpe
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2014 11:32

Re: Kwasten?

Ongelezen bericht door elenpe »

Ik gebruik de goedkoopste kwasten bij de bouwmarkt en plaats deze na gebruik in een potje met water om ze zacht te houden voor het geval ik ze op korte termijn nog nodig heb. ( dat is een advies van een schilder). Zodra blijkt dat ik ze niet snel weer nodig heb gooi ik ze weg.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kwasten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zilverpapier om je kwast, strak aantrekken, in de vriezer ermee, en maanden later gewoon weer doorschilderen. Ideaal, zeker bij duurdere kwasten.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Kwasten?

Ongelezen bericht door Brahms »

Ook met heel goedkope kwasten, bijvoorbeeld van Dirk supermarkten, kan je prima resultaten behalen.
Inversteer liever in goede verf, daar heb je veel meer aan op termijn en het schilderd netter. Ga je voor relatief goedkoop, ga dan voor buitenverf naar de Hema.

julier
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 feb 2008 21:45

Re: Kwasten?

Ongelezen bericht door julier »

Kwasten kun je het beste in een potje met lijnolie bewaren. (In een verfwinkel kun je dat kopen)
Mijn kwasten zijn na jaren (6) nog steeds als nieuw.

Elly weijde!
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2016 16:08

Re: Kwasten?

Ongelezen bericht door Elly weijde! »

En als je kwasten hard zijn geworden krijg je ze weer zacht als je ze in kokend azijn een poosje zet.
En dan kan je ze eventueel nog scoon maken met groene zeep.

Gesloten