Lage leuning balkon, wie is verantwoordelijk?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Tikkens

Lage leuning balkon, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Tikkens » 27 apr 2020 23:34

Heb sinds kort een appartement gekocht op de 4de verdieping. Echter vind ik de leuning op balkon erg laag.
Balkon afscheiding is 70CM steen dan 15 CM leuning. Nu is de woning wel in 1959 gebouwd, en weet ik niet of de minimum van 1,2M toen van toepassing was. Hoogste punt van de leuning tot aan de grond is 18 meter.

Vragen:

Is de 1,2 meter afscheiding iets dat wettelijk is verplicht of een advies?
Wie is er verantwoordelijk voor een balkon leuning? VVE of de Eigenaar?
Als mijn VVE niet reageert op mails/telefoons, mag ik het zelf verhogen/vervangen? (Door een bedrijf)
Indien ik de aanpassing laat uitvoeren, kan ik achteraf in problemen komen met de VVE?

Offtopic:
Moet je toestemming vragen als je een Enkel glas+raam wilt vervangen met een schuifpui? (Deur naar balkon is enkel glas en heeft hout rot)

sjohie

Re: Lage leuning balkon, wie is verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door sjohie » 28 apr 2020 15:17

Tikkens schreef:
27 apr 2020 23:34
Heb sinds kort een appartement gekocht op de 4de verdieping. Echter vind ik de leuning op balkon erg laag.
Balkon afscheiding is 70CM steen dan 15 CM leuning. Nu is de woning wel in 1959 gebouwd, en weet ik niet of de minimum van 1,2M toen van toepassing was. Hoogste punt van de leuning tot aan de grond is 18 meter.

Vragen:

Als mijn VVE niet reageert op mails/telefoons, mag ik het zelf verhogen/vervangen? (Door een bedrijf)
Indien ik de aanpassing laat uitvoeren, kan ik achteraf in problemen komen met de VVE?

Offtopic:
Moet je toestemming vragen als je een Enkel glas+raam wilt vervangen met een schuifpui? (Deur naar balkon is enkel glas en heeft hout rot)
Buitenkant van een pand is altijd voor de VvE, en daar zit een balkonrand doorgaans, dus de VvE. Idem glas of constructie vervangen van een buitenkozijn. Dat die niet reageren is wat apart, immers ben je er zelf lid van. Als de voorzitter of de technische commissie niet thuis geeft, dan heeft elk lid het recht om een vergadering uit te schrijven, dus u ook. Daar zijn wel een aantal eisen voor, oa een vooraf vastgestelde, en duidelijk gecommuniceerde agenda, met eventueel ter stemming te brengen besluiten etc.

Zomaar een aannemer en zelf dingen gaan regelen omdat je niemand van de VvE te pakken kan krijgen, is niet hoe het werkt natuurlijk. De VvE is een rechtspersoon, dus die kunnen je sommeren om niet geautoriseerde aanpassingen aan de gevel weer te herstellen, met incasso's en allerlei ellende.

Maar goed, je hebt bij de koop moeten tekenen voor de splitsingsakte en het reglement van de VvE, dus daat moet instaan wie waar verantwoordelijk voor is, en doorgaans zitten daar ook de notulen van de laatste vergadering bij, waar je dus de namen van de bestuursleden uit op kan maken.

Je relaas leest een beetje, alsof je beter een eigen huis, waar je eigen baas bent over al dit soort dingen, had kunnen kopen, want als net nieuwe bewoner al met dit soort ideeën gaan spelen, is wel heel apart. Volgens mij besef je niet helemaal wat een VvE is, wat jouw rol daarbinnen is, en wat je vooral wel en niet zelf mag doen aan buitenmuren etc.

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma » 28 apr 2020 15:22

Vragen:

Daar zal ongetwijfeld wel documenatie over te vinden zijn.

De VVE lijkt mij persoonlijk niet de aangewezen instantie als het een wijziging in de wet betreft.
U heeft het pand gekocht en wellicht weet de makelaar hier een antwoord op.

Lijkt mij niet bepaald slim, eerst melden bij de VVE, en vooral naar de jaarlijkse vergadering gaan of een Algemene Leden Vergadering laten beleggen en het daar bespreken/in stemming brengen.

Wat denkt u zelf? Ik weet 99,9999999% zeker van ja.

Offtopic:
Zou ik gewoon doen, beter voorkomen als blussen.

Tot slot zou ik een ALV beleggen en voorstellen wat u wilt met de pui en (wat ik zou doen) een extra metalen paal oid op 1,2 meter gaat (laten) aanbrengen (zal geen fortuin kosten). Bedenk wel dat u ook een deel van de VVE bent.

marnix

Ongelezen bericht door marnix » 28 apr 2020 15:33

Kijk in de regels van de VVE, onze VVE vindt dat het buitenaanzicht overal gelijk moet zijn.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 28 apr 2020 15:45

Lees hier over de voorgeschreven minimale hoogte van het hek rond het balkon.

https://q-netics.nl/nieuws/de-hoogte-va ... eleden-er/

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 28 apr 2020 15:56

sjohie schreef:
28 apr 2020 15:17
Je relaas leest een beetje, alsof je beter een eigen huis, waar je eigen baas bent over al dit soort dingen, had kunnen kopen, want als net nieuwe bewoner al met dit soort ideeën gaan spelen, is wel heel apart. Volgens mij besef je niet helemaal wat een VvE is, wat jouw rol daarbinnen is, en wat je vooral wel en niet zelf mag doen aan buitenmuren etc.
Vandaar dan ook de vragen denk ik.
De mogelijke problemen rond een te laag balkonhekje zullen ook wel niet van doorslaggevende betekenis zijn bij de keuze tussen 'eigen huis' en 'appartement' (met bijbehorende VVE).

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie » 28 apr 2020 15:59

Lady1234 schreef:
28 apr 2020 15:45
Lees hier over de voorgeschreven minimale hoogte van het hek rond het balkon.

https://q-netics.nl/nieuws/de-hoogte-va ... eleden-er/
Dat zegt lang niet alles, en vooral niks over oude gebouwen. Zie het zo, in nieuwe auto's moeten (driepunts)gordels en airbags zitten, maar die hoef je niet met terugwerkende kracht in oude auto's in te bouwen. Zoiets kan ook heel goed in dit soort gevallen spelen, maar goed, het bouwbesluit of de voorganger daarvan, ten tijde van de bouw van dit pand, is niet zomaar gevonden.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 28 apr 2020 16:00

De hoogte van het hek voldoet aan de regels. Het is 1.20 en het moet 1.20 zijn.

omega19

Ongelezen bericht door omega19 » 28 apr 2020 16:03

Onjuist.

De quote is het bouwbesluit uit 2012. Het eerste bouwbesluit dateert uit 1992 dus ver nadat deze woning is gebouwd
In de jaren 50 waren er alleen diverse voorschriften met veel lagere voorgeschreven hoogtes. Er is geen wettelijke verplichting om de 120 cm aan te houden. (Ten overvloede TS geeft aan dat het hek bij haar slechts 85 cm hoog is)

Bij een renovatie van het complex dient overigens wel het nieuwste bouwbesluit te worden gevolgd, en dient de balustrade opgehoogd te worden tot 120 cm.

Onafhankelijk hiervan kun je dit natuurlijk binnen de VvE wel aanhangig maken als een onveilige situatie. Je zult dan alleen een meerderheid moeten verkrijgen in de vergadering om een aanpassing door te voeren

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 28 apr 2020 16:14

Sorry, verkeerd gelezen dat in de OP de leuning 1.20 was.

sake1987

Ongelezen bericht door sake1987 » 28 apr 2020 18:39

Puur rechtelijk gezien heeft u geen appartement gekocht, maar appartementsrecht. De ruimte waarin u verblijft is van u, maar u bent ook mede eigenaar van het hele complex.
In het reglement van de VVE staat waarschijnlijk precies beschreven wat wel en niet mag. de Vereniging Eigen Huis www.eigenhuis.nl heeft veel informatie over dit soort zaken.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 28 apr 2020 19:10

Als je oude zooi van 61 jaren oud koopt zonder goed te kijken krijg je dit enkele glas en ontbijtkoek kozijn er bij.

Ook is het de vraag of er wel genoeg geld nie kas zit voor onderhoud want als de VVE het doet is het niet 1 maar alle deuren in 1x....
Dat betekende maandelijks meer betalen en meerderheid weigerde is zelf vervangen, mag niet maar kan wel.....

Is alles bij iedereen hetzelfde of zijn er al DHZers geweest die gevel aanpaste ?
Voor de koop horen de laatste vergaderingen en het saldo bij de VVE bekend en ter inzage te liggen...
Beetje laat , eerst kopen dan vragen....

Jan K.

Ongelezen bericht door Jan K. » 01 mei 2020 12:40

De verantwoordelijkheid is in de VVE statuten beschreven.

In mijn geval zijn de bovenburen verantwoordelijk voor het balkon, en ik ben verantwoordelijk voor de omheining van de tuin.
Het antwoord moet dus in uw VVE statuten zijn terug te vinden.

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye » 01 mei 2020 15:18

kijk als eerste in het splitsingsreglement welk u op kunt vragen bij de notaris waar u de koop hebt afgesloten als u deze al niet gehad heeft toen...

daarna is het Modelreglement van 1957 van toepassing in mijn beleving https://www.vverecht.nl/wp-content/uplo ... t-1957.pdf

Als laatste telt ook het huishoudelijk reglement mee, bepaling in splitsingsreglement zijn dus als eerste van toepassing, daarna MR en daarna HR en boven deze staan de wettelijke teksten....

In een splitsingsreglement staat de verdeling van kosten en welke delen voor de eigenaars zijn en welke voor de VVE, over het algemeen is de schil voor de VVE en de binnen boel voor de eigenaar waarbij gemeenschappelijke onderdelen zoals afvoeren weer onde de VVE vallen....

Wilt u iets zult u dit op moeten nemen met de vve via de algemene ledenvergadering, let wel, zonder toestemming van deze vergadering gebeurt er helemaal niets!!!

Zoek dus uit welke reservepot er is, of de vve slaapt of aktief is, wie de beheerder is, is idt een medebewoner (bestuurder) of een beheerder enz enz....

voor u ook maar iets doet, informeer u eerst zelf heel goed in deze materie....

jmfmeijers

Ongelezen bericht door jmfmeijers » 01 mei 2020 17:33

Ik woon in een nieuwbouw appartement (2009) Mijn balkon heeft een balkonrand op 70 cm hoogte en 25 cm hoger een leuning.
Ik heb destijds ook gereageerd i.v.m. gevaarlijke situaties v.m.n. kleine kinderen.
Het bouwbesluit gaat uit van een minimale hoogte van 70 cm. en daar viel niet aan te tornen. Over experts gesproken met een verantwoordelijkheid.

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w » 01 mei 2020 21:44

Lady1234 schreef:
28 apr 2020 16:00
De hoogte van het hek voldoet aan de regels. Het is 1.20 en het moet 1.20 zijn.
Die regels gelden bij nieuwbouw of renovatie (vervanging). Zolang je niets aanpast aan het gebouw, hoeft het gebouw slechts te voldoen aan de regels uit het jaar waarin de bouwvergunning is verstrekt.

Stel je voor, dat iedereen telkens zijn huis zou moeten aanpassen aan de laatste eisen uit het bouwbesluit.
Overal stopcontacten met randaarde, isolatie op niveau van nieuwbouw, elke woning intussen verplicht gasloos. Verplicht overal minimaal HR++ glas. Mechanische ventilatie, zonnepanelen...

Nee. Eisen uit het heden bieden geen plichten voor situaties die ontstaan zijn in het verleden.

Plaats reactie