LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laksheid van de VvE

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
margreet.klein
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2020 08:04

Laksheid van de VvE

Ongelezen bericht door margreet.klein »

Beste mensen,
Ik zit met het volgende. Ik heb een koophuis in Amsterdam. Zodoende ben ik verplicht lid van de Vereniging voor Eigenaren (VvE) aldaar. In het huis woont mijn zoon. Ik woon zelf in België, en kan daardoor nooit bij de vergaderingen zijn. Mijn zoon is wel een paar keer geweest. Maar plat gezegd is het een eindeloos geouwehoer. Concrete afspraken worden er niet gemaakt.

Er moeten dringend nieuwe kozijnen worden geplaatst. Maar behalve de contributie keer op keer verhogen, doet deze VvE heel weinig. Het punt is dat in hetzelfde blok ook sociale huurwoningen zitten, en die vallen onder Stichting De Key, een woningbouwvereniging in Amsterdam. Voor allerlei zaken die met onderhoud te maken hebben, wijzen ze naar elkaar. De VvE zegt dat De Key verantwoordelijk is en andersom. Het bekende kluitje in het riet en kastje-naar-de muur verhaal.

Ik ben het beu om almaar meer contributie te moeten betalen, terwijl daar letterlijk NIETS tegenover staat.

De servicekosten worden dus steeds verhoogd, maar van "service" is geen enkele sprake.
Ik wil nu eindelijk eens nieuwe (dubbele) kozijnen, zoals ons is al zolang is beloofd.

Alleen maar zeveren en contributie heffen, dat zijn zo'n beetje de enige dingen die deze VvE doet.
En dat zijn wij spuugzat. Wij zijn geen melkkoeien. Tegenover het betalen van servicekosten hoort te staan dat er ook daadwerkelijk service wordt verleend.

Maken jullie hier werk van, en zien jullie ook toe op de naleving van beloften die ze misschien ook aan Radar doen? Want alleen met (loze) beloften komen we nog nergens...Wij zijn benieuwd!

Alvast bedankt voor jullie moeite en inzet.

Met vriendelijke groet
Laatst gewijzigd door Radar op 07 sep 2020 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Laksheid van de VvE

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

U bent nog nooit geweest en uw zoon een paar keer en het is alleen maar geouwehoer. Dat klinkt allemaal niet echt betrokken.

Ga er gewoon een keer echt naar toe en stel concrete eisen aan het bestuur. Met op afstand iets op dit forum zetten zal niet werken.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Laksheid van de VvE

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U betaalt helemaal geen contributie. U betaalt een bijdrage voor de pot, waaruit servicekosten worden betaald en onderhoudskosten.

Misschien moet u eens aanwezig zijn op zo’n vergadering.

sake1987

Re: Laksheid van de VvE

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ten eerste, wilt u goede informatie ga naar www.eigenhuis.nl
U hebt geen koophuis, u hebt appartement recht gekocht en bent mede eigenaar van het hele complex voor een bepaald in de splitsing akte bepaalde percentage.
U schrijft dat een woningbouw ook appartementen in uw complex heeft, dus zij hebben voor dit recht ook een bepaald percentage.
Wilt u veranderingen zult u aanwezig moeten zijn op de vergaderingen .
Als u niet betaald, kan de VVE uw de toegang tot uw appartement recht ontzeggen.
Maar op de bovengenoemde site kunt u alle informatie omtrent uw rechten en plichten vinden.

Moneyman
Berichten: 30039
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Laksheid van de VvE

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je zou kunnen beginnen met het zoeken van medestanders. Doe je huiswerk. Wees erbij. Dan bereik je wellicht iets.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Laksheid van de VvE

Ongelezen bericht door mahadma »

Maken jullie hier werk van, en zien jullie ook toe op de naleving van beloften die ze misschien ook aan Radar doen?

Ik weet zeker dat u hier zelf (met tips van de antwoorders) voor in actie zal moeten komen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Laksheid van de VvE

Ongelezen bericht door scontra »

margreet.klein schreef:
07 sep 2020 08:35
Beste mensen,
Ik woon zelf in België, en kan daardoor nooit bij de vergaderingen zijn. Mijn zoon is wel een paar keer geweest. Maar plat gezegd is het een eindeloos geouwehoer. Concrete afspraken worden er niet gemaakt.

Alleen maar zeveren en contributie heffen, dat zijn zo'n beetje de enige dingen die deze VvE doet.
En dat zijn wij spuugzat. Wij zijn geen melkkoeien. Tegenover het betalen van servicekosten hoort te staan dat er ook daadwerkelijk service wordt verleend.

Maken jullie hier werk van, en zien jullie ook toe op de naleving van beloften die ze misschien ook aan Radar doen? Want alleen met (loze) beloften komen we nog nergens...Wij zijn benieuwd!

Alvast bedankt voor jullie moeite en inzet.

Met vriendelijke groet
Niet een ander voor je karretje proberen te spannen als je zelf nog geen stap hebt gezet om orde op/in zaken te brengen.
Vergaderdata zijn ruim van te voren bekend en wat let u om in de auto of het OV. te stappen om zelf eens een vergadering bij te wonen.
Misschien frist de vergadering wel op van uw explicatie over uw zeer gedetailleerde wensenlijst.

De VVE zal denkelijk ook niet zo hard rennen om (al) uw wensen in te willigen. Als uw zoon zijn studie heeft afgerond zal de woning wel weer in de verkoop gaan. Andere eigenaren zullen mogelijk weinig behoefte gevoelen om de woningwaarde, op hun rekening, voor u op te waarderen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Laksheid van de VvE

Ongelezen bericht door omega19 »

Kijk eens hoeveel procenten de woningbouwstichting nog heeft. Als dit meer dan 50% is wordt het lastig.

In ieder geval dient u de vernieuwing van de kozijnen te agenderen op de volgende vergadering. ( en de vergadering bij te wonen!) Als de vernieuwing wordt afgewezen kunt eventueel naar de rechter gaan en om nietigheid/vernietiging te vragen. Dit is wel een oplossing als met een hamer de spijkers in het oude kozijn te slaan.

Beter kunt u in de vergadering toelichting geven waarom de kozijnen vervangen moeten worden, en zo proberen een meerderheid te krijgen.

De VvE dat bent u zelf

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Laksheid van de VvE

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moet er wel genoeg geld in de pot zitten.

sake1987

Re: Laksheid van de VvE

Ongelezen bericht door sake1987 »

Lady1234 schreef:
08 sep 2020 20:31
Moet er wel genoeg geld in de pot zitten.
Een VVE kan in vergadering beslissen dat de eigenaren geld moeten bijstorten om een grote noodzakelijke verbouwing uit te voeren.
De eigenaren moeten dan zien hoe ze dit geld krijgen (hypotheek verhogen)
Eigenaren kunnen hier niet onderuit komen.
Heb in het appartement complex van mijn ouders gezien (betonrot) dat mensen hun appartement moesten verkopen.
Daarom is het ook erg belangrijk bij het kopen van appartement recht, de gezondheid van de VVE te controleren.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Laksheid van de VvE

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Is me allemaal bekend. Maar blijkbaar niet aan de Ts. Die weet niet wat een VvE betekent.

krezie herrie
Berichten: 43
Lid geworden op: 20 jul 2005 08:13

Re: Laksheid van de VvE

Ongelezen bericht door krezie herrie »

Laksheid van jezelf? Je bent namelijk een deel van de VvE....

rocker
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 jul 2016 12:53

Re: Laksheid van de VvE

Ongelezen bericht door rocker »

Een VVE heeft een meerjarenbegroting. In die begroting kunt u vinden welke onderhoudswerkzaamheden staan ingepland en welke kosten daarvoor zijn ingerekend. Op basis van deze meerjarenbegroting, van de vaste lasten, eventueel kosten voor uitbesteden van de VVE kan er door de VVE een kostenplaatje worden gemaakt. Wettelijk heb je ook te voldoen aan een spaarpot waar genoeg geld dient in te zitten. Uiteindelijk bepalen de leden of zij het eens zijn met deze meerjarenbegroting waar alles in is meegenomen en kan de VVE bepalen wat ieder lid kwijt is aan vaste lasten per maand.
Dit kan ten alle tijden veranderen indien door verloop van de tijd blijkt dat er door omstandigheden extra uitgaven gedaan en dus investeringen moeten worden gedaan die van invloed kunnen zijn op de begroting. Dit zou dan kunnen inhouden dat de servicekosten per huishouden hoger worden en daarover wordt in de vergadering beslist. Ook om die reden is het goed om bij deze overleggen aanwezig te zijn.
Als de huidige kozijnen nog goed zijn en deze dus nog niet op de begroting staan, is het geldverspilling om deze eerder te vervangen, vooral ook omdat dit niet in de begroting voor dit jaar is opgenomen en er dus geen geld voor is. Of wij het nu hebben over de kosten van de schoonmaak, de electra in de algemene ruimtes, de lift, uw dak, een huismeester, vervangen van lampen en eventueel ook kosten voor een eigen parkeerterrein, dit kunt u allemaal terug vinden in de meerjarenbegroting.
Als u echt geïnteresseerd bent in uw complex en uw woning dan is het goed om deze vergaderingen te bezoeken omdat u zo uw stem kenbaar kunt maken. Als u zelf niet kunt dan zou u medestanders kunnen zoeken die uw stem kunnen vertegenwoordigen.
Dan die scepticus over de eventuele inmenging van de corporatie. In de meeste gevallen houden corporaties zich op de achtergrond en alleen bij zwaarwegende zaken laten zij zich horen. Omdat corporaties vanuit hun vakgebied de kennis hebben van het onderhouden van woningen wordt deze kennis daar ook voor ingezet. Zo kan het zijn dat er een planmatig onderhoud item voor 2021 op de planning staat, maar dat vanuit oogpunt van de corporatie deze uitgesteld kan worden. Dan is het mogelijk dat een corporatie met uitleg waarom zij dit zo zien, dit bespreekbaar maken in de VVE.
Moeilijker is het voor de huurders in een VVE complex omdat zij met twee partijen te maken hebben. Hun corporatie voor hun eigen woning en de VVE voor de algemene ruimtes en alle gemeenschappelijke delen. Kopers hebben ten alle tijden met de VVE te maken.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Laksheid van de VvE

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

verdiep u eens in de VvE regels en reglementen zou ik zeggen dan gaat er een wereld voor u open, dat de vve naar de woningbouw wijst kan ik wel begrijpen, deze kan de beslissing omtrent onderhoud of vervanging tegen houden als zij de helft van de appartementsrechten/stemmen in bezit heeft....

wat u wel kan doen, als vervanging echt noodzakelijk is en niet kan wachten, dat u een vervangende machtiging bij de rechter vraagt en zo de vve "dwingt" om de kozijnen te vervangen, als de rechter u in het gelijk stelt dan moet de vve dit betalen....

let wel, u moet dit goed onderbouwen, doe dit met foto's bijvoorbeeld of een deskundigenrapport en schakel een jurist in die verstand van zaken heeft....

zoals hierboven al gezegd, verdiep u eens in het vve recht en vooral, in de stukken die u krijgt van de vve zoals de vergaderstukken maar ook MJOP....

Gesloten