LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Landbouwgif in echte kerstbomen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Landbouwgif in echte kerstbomen

Ongelezen bericht door Radar »

We hebben vaak behoefte aan extra gezelligheid in huis gedurende de feestdagen. Veel mensen halen een kerstboom in huis. Maar wist je dat echte kerstbomen vol landbouwgif zitten?

Meer over dit onderwerp: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... ernatieven

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Landbouwgif in echte kerstbomen

Ongelezen bericht door Duc »

Geen idee, wij hebben een hele mooie kunstboom en deze gaat al jaren mee. Of dat nu zo duurzaam is?

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Landbouwgif in echte kerstbomen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik koop ieder jaar een nieuwe kunstboom afhankelijk van wat er in de mode is. De oude gaat bij het grofvuil van de gemeente.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Landbouwgif in echte kerstbomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zo, die titel is snel aangepast... maar desondanks was er al geantwoord op de oorspronkelijke topictitel/ vraag: "hoe duurzaam zijn kerstbomen?" .

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Landbouwgif in echte kerstbomen

Ongelezen bericht door 16again »

Met of zonder gif is het van de zotte, om bomen om te zagen , en die 3 weken in huis te zetten.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Landbouwgif in echte kerstbomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad. Daarom staat de mijne minimaal 4, en soms 5 wel weken.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Landbouwgif in echte kerstbomen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik doe lekker duurzaam en zet er geen neer. Kans is klein dat ik tijdens kerst thuis ben en anders is het omdat er een groep vrienden komt en dan staat die boom alleen maar in de weg.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Landbouwgif in echte kerstbomen

Ongelezen bericht door Methusalah »

'Landbouwgif in echte kerstbomen'

Tja, het lijkt mij vanzelfsprekend dat nep bomen inderdaad geen landbouwgif bevatten :roll:

Maarre ik heb al bijna 20 jaar geen kerstbomen (of versiering) in huis.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Landbouwgif in echte kerstbomen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Heel erg duurzaam van jullie allemaal. Nu nog de volgende stap. Geen vlees, geen dierlijke producten, niet meer vliegen, stoppen met alcohol, de auto eruit, de warmtepomp erin, en het geld wat we overhouden via Brussel naar landen die het goed kunnen gebruiken.

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Landbouwgif in echte kerstbomen

Ongelezen bericht door Duc »

J. Deltoer schreef: ↑
30 nov 2020 14:20
Ik koop ieder jaar een nieuwe kunstboom afhankelijk van wat er in de mode is. De oude gaat bij het grofvuil van de gemeente.
Duc

:shock: over milieu vervuiling gesproken, dit lijkt erger dan landbouw gif in de bomen, die bomen eten we niet lijkt mij.

Duc

Ik denk wel dat iedereen er eens over kan denken, welke soort boom ook, wat het met het milieu doet.
Maar ik snap nog steeds niet wat het probleem is dat er landbouw gif in die bomen zit. Je zou het ook zo kunnen bekijken, weer een stuk grond ontgift als dit gif al in de grond zat. Als dat niet het geval is, komt het dan doordat de bomen gespoten worden om ongedierte, bacteriën en schimmels te bestrijden? Zo ja is dat dan hetzelfde gif waarmee voedselgewassen gespoten worden? Zo kun je nog een hele reeks vragen stellen om erachter te komen wat nu het probleem is.
Op zich is het een vrij loze kreet : Landbouw gif in echte kerstbomen.
Daarmee kan je alle kanten uit als je geen verdere achtergrond informatie krijgt en zoals ik al eerder schreef, je eet die bomen niet op.
Rijst alsnog de vraag, komt dat gif vrij door verdamping als je m in huis hebt staan? Indien ja, dan zou het misschien wel een probleem kunnen zijn...... maar dan nog moet je weten welk landbouw gif er gebruikt is en of dit dan wel schadelijk is voor de gezondheid. En zo kun je nog heel at vragen stellen zonder conclusie eraan te verbinden. :mrgreen:

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Landbouwgif in echte kerstbomen

Ongelezen bericht door 16again »

Een veel groter landbouw gif probleem is de teelt van snijbloemen. Voor een bos bloemen wordt een hoeveelheid gif gebruikt, genoeg om 10 ratten te doden.

Zie ik bloemen in een vaas, denk ik altijd "daar staan weer 10 dode ratten."

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Landbouwgif in echte kerstbomen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hangt er wel heel erg vanaf wáár je die bloemen (en die kerstbomen) koopt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Landbouwgif in echte kerstbomen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zijn er dan geen bomen met EKO keurmerk? Of Skal?

Wat snijbloemen betreft: daar heb je ook biologische varianten van. En in de reguliere teelt zijn er hele grote verschillen qua pesticidegebruik per bloemsoort. Net als bij fruit.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Landbouwgif in echte kerstbomen

Ongelezen bericht door 16again »

breien schreef:
30 nov 2020 20:06
Na de kerst eet men de kerstboom op.
Ik weet het niet. Volgens mij wordt men er op geattendeerd dat een fijnspar of een zilverspar niet voor comsumptie geschikt is.🌲
Het echte probleem is natuurlijk dat het gif de bijen uitmoordt en in de grond en rivieren terecht komt. Met alle gevolgen voor de drinkwater voorziening.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Landbouwgif in echte kerstbomen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vond het wel een interessant item. In mijn onnozelheid had ik kerstbomen nog nooit met landbouwgif geassocieerd. Meer met "puur natuur".

Een treurige kerstgedachte. Die kerstboom is trouwens een heidens ding. In de bijbel zul je hem niet terugvinden.

Leva66
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 mei 2017 15:11

Re: Landbouwgif in echte kerstbomen

Ongelezen bericht door Leva66 »

Ik koop mijn kerstboom altijd bij een eclogische teler hier in de regio. Hij gebruikt geen gif maar schapen die het perceel onkruidvrij houden. Voor elke boom die gerooid of gekapt wordt, worden weer nieuwe bomen geplant. Dus wat is daaar mis mee?

rienenik
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2009 17:58

Re: Landbouwgif in echte kerstbomen

Ongelezen bericht door rienenik »

Dit is nou nep nieuws. Ik verbouw ze ook en gebruik bijna geen landbouw vergif, omdat dit in Nederland is verboden.De meeste kerst bomen komen uit Frankrijk en België,daar zijn de wetten minder streng.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Landbouwgif in echte kerstbomen

Ongelezen bericht door sjohie »

J. Deltoer schreef:
30 nov 2020 16:50
Heel erg duurzaam van jullie allemaal. Nu nog de volgende stap. Geen vlees, geen dierlijke producten, niet meer vliegen, stoppen met alcohol, de auto eruit, de warmtepomp erin, en het geld wat we overhouden via Brussel naar landen die het goed kunnen gebruiken.
Enige duurzame is zeven miljard mensen van deze klont aarde af, want ~700 miljoen is grofweg het aantal mensen wat onze planeet duurzaam aan kan. Eigenlijk is de uitvinder van de kunstmest, de grootste milieumisdadiger ooit. Zonder die uitvinding hadden er nooit zoveel mensen kunnen leven op deze aarde.

mh73

Re: Landbouwgif in echte kerstbomen

Ongelezen bericht door mh73 »

sjohie schreef:
07 dec 2020 08:16
Enige duurzame is zeven miljard mensen van deze klont aarde af, want ~700 miljoen is grofweg het aantal mensen wat onze planeet duurzaam aan kan. Eigenlijk is de uitvinder van de kunstmest, de grootste milieumisdadiger ooit. Zonder die uitvinding hadden er nooit zoveel mensen kunnen leven op deze aarde.

En doet de natuur eens zijn best om dat te regelen, mág het weer niet! :mrgreen:

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Landbouwgif in echte kerstbomen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tja, kunstmest. De vooruitgang, net wat u zegt. Vroeger was alles beter. Ons aller voorouder homo erectus heeft het zonder kunstmest pakweg twee miljoen jaar volgehouden. Twee miljoen jaar! Inmiddels wel uitgestorven, dat dan weer wel. Ook zonder kunstmest, trouwens.

Gesloten