LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] lawaaiige wasmachine van buren

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
S. Jansen
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 okt 2016 13:09

lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door S. Jansen »

Geluidsoverlast, in welke vorm dan ook, is ontzettend vervelend en storend! Daar zou door de media eens wat meer aandacht aan besteed moeten worden. Zelf heb ik momenteel last van de wasmachine van mijn nieuwe buren. Ze wonen er sinds mei en zijn met vier personen. Ze hebben daardoor natuurlijk veel was. Maar de wasmachine staat op zolder, die niet goed geisoleerd is, dus de hele dag hoor ik gedreun van dat ding. Het is een erg naar geluid wat mij hoofdpijn en hartkloppingen geeft door de trillingen. Ze wassen ook op lastige tijdstippen en zeer lange wasprogramma's. Soms duurt zo'n programma (vier uur lang!!!) tot een uur 's nachts. Erg irritant. Ik heb nog niet gedurfd om het tegen ze te zeggen, weet niet of ze het kunnen veranderen. Het zijn nieuwe buren en ik wil de verhouding niet gelijk verstoren door 'geklaag' van mij (ook al heb ik er echt heel veel last van!!!)

Mucha

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door kweenie »

Tja, ik zou ze toch er gewoon even op aanspreken. Zij weten waarschijnlijk niet hoe gehorig de zolder is en ook niet hoe sterk het centrifugeren kan doordringen. Soms is het ook nog eens zo dat geluid meer naar de zijburen doordringt dan naar de lager gelegen eigen verdiepingen, dus het kan heel goed zijn dat ze er zelf geen erg in hebben.

Ik kan mij goed voorstellen dat ze bv. graag tijdens het nachttarief willen wassen of zo, maar zij zullen waarschijnlijk ook begrijpen dat er niet te veel overlast moet komen. Misschien dat de was anders aan het eind van de nacht kan draaien, dat het centrifugeren op een tijdstip gebeurt waarop jullie al wakker zijn? Of misschien dat isolerende voetjes onder de machine ook al wel helpt.

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door beusen »

Of misschien dat isolerende voetjes onder de machine ook al wel helpt.
Inderdaad, maar het kan ook zijn, dat de machine niet goed geplaatst en uit het evenwicht is en daardoor gaat rammelen.
Maar vanaf de zijlijn niet te zeggen.

S. Jansen
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 okt 2016 13:09

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door S. Jansen »

kweenie schreef:Tja, ik zou ze toch er gewoon even op aanspreken. Zij weten waarschijnlijk niet hoe gehorig de zolder is en ook niet hoe sterk het centrifugeren kan doordringen. Soms is het ook nog eens zo dat geluid meer naar de zijburen doordringt dan naar de lager gelegen eigen verdiepingen, dus het kan heel goed zijn dat ze er zelf geen erg in hebben.

Ik kan mij goed voorstellen dat ze bv. graag tijdens het nachttarief willen wassen of zo, maar zij zullen waarschijnlijk ook begrijpen dat er niet te veel overlast moet komen. Misschien dat de was anders aan het eind van de nacht kan draaien, dat het centrifugeren op een tijdstip gebeurt waarop jullie al wakker zijn? Of misschien dat isolerende voetjes onder de machine ook al wel helpt.

Was het maar alleen het centrifugeren. Ik hoor de wasmachine vanaf het moment dat ze de machine aanzetten tot en met het centrifugeren. Het héle programma is lawaaiig! Niet rammelen van het apparaat, maar dreunen en de geluidstrillingen van het machinale gedeelte.
Laatst gewijzigd door S. Jansen op 15 dec 2016 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

S. Jansen
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 okt 2016 13:09

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door S. Jansen »

Aan Absent: Oordelen terwijl je mij niet kent? En terwijl je zelf het geluid niet hebt gehoord?
En wie maakt er een herseninfarct van, niet ik.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door berndv »

Probeer het bespreekbaar te maken. Dat hoeft niet meteen op klagende manier, maar misschien zijn de buren daar niet eens van bewust dat ze dit doen en is er samen in goed overleg heel veel mogelijk. Dat kan in de vorm van isolatie en demping.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door witte angora »

Bespreekbaar maken, gewoon een tip:

Nodig ze eens uit voor een bak koffie, vraag 'terloops' hoe de woning en de nieuwe woonomgeving bevalt. Vraag vervolgens of, aangezien je weet dat de woningen erg gehorig zijn, of de buren wel eens geluiden van jou horen... Best kans van wel, maar zo niet, dan heb je al een eerste aanzetje gegeven dát er een probleem is mbt isolatie.

Wie weet wordt van hun kant dan dezelfde vraag gesteld, en anders kun je het op eigen initiatief ter sprake brengen. En dan eens samen kijken voor een oplossing.

Niet meteen beginnen over hoofdpijn, hartkloppingen, of andere dingen; dat kan in tweede instantie altijd nog, als het voor de buren duidelijk is dát er een probleem is mbt de wasmachine. Probeer te voorkomen dat ze het gevoel krijgen dat ze zich moeten 'verdedigen', probeer tot een oplossing te komen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door thecure »

MichielFRL schreef:Het moet wel een hele slechte wasmachine zijn als je het ding hoort tijdens het wassen.
Alleen tijdens centrifugeren maakt een wasmachine welke slecht geplaatst is veel lawaai.
dat was mijn eerste ingeving ook. normaal hoor je die dingen niet meer tegenwoordig.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door k2p »

Her valt me juist mee dat een keer een vraagsteller niet al heel hoog van de toren heeft zitten blazen voor hij om advies vroeg! Zouden anderen ook moeten doen. Overlast aankaarten is vaak een moeilijk en gevoelig onderwerp.

Hoewel het zou kunnen dat je je een klein beetje aanstelt (waar staat het dodental voor lawaaige wasmachines op, dit jaar?) geloof ik je gelijk dat wasmachines veel lawaai kunnen maken. Vooral bij verkeerd gebruik, zoals het ding niet juist vullen of niet goed installeren (dat ie wiebelt of niet waterpas staat.)

Advies hierboven om ze uit te nodigen voor de koffie zou ik pas doen nadat ze net een nieuwe wasbeurt aanzetten. En de koffie tot de rand van de beker vullen zodat deze morst bij iedere toer.

En misschien kan je ze als goede buur gelijk advies geven over het oplossen van het probleem. Bijvoorbeeld viltplakkertjes (ikea 1,50) onder de poten zetten. De poten afstellen zodat deze waterpas staat en niet wiebelt. En ze vertellen dat de was er niet als een gekreukelde prul er in moeten douwen waardoor er een klont ontstaat die alle kanten op wil.

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door beusen »

Als de machine zelf lawaai maakt, d.w.z. de trommel of lager, dan helpen ook geen andere maatregelen.
Als het machine via de vloer trillingen afgeeft, zijn er tal van mogelijkheden, om iets aan te doen.


https://www.google.nl/search?q=trilling ... oQ_AUIBygC

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door kweenie »

Even naast al deze tips, hoe deden de vorige bewoners hun was? Stond de machine op een andere plaats of was het een stillere machine? Of was het op andere tijden?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door kokka »

wasprogramma van 4 uur is ook best bizar! zouden ze aan witwassen doen daar?
geluidsoverlast is natuurlijk heel subjectief, maar op het moment dat het je gezondheid gaat beïnvloeden moet er wel echt iets gebeuren.
een open dialoog werkt over het algemeen wel het beste.

S. Jansen
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 okt 2016 13:09

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door S. Jansen »

k2p schreef:Her valt me juist mee dat een keer een vraagsteller niet al heel hoog van de toren heeft zitten blazen voor hij om advies vroeg! Zouden anderen ook moeten doen. Overlast aankaarten is vaak een moeilijk en gevoelig onderwerp.

Hoewel het zou kunnen dat je je een klein beetje aanstelt (waar staat het dodental voor lawaaige wasmachines op, dit jaar?) geloof ik je gelijk dat wasmachines veel lawaai kunnen maken. Vooral bij verkeerd gebruik, zoals het ding niet juist vullen of niet goed installeren (dat ie wiebelt of niet waterpas staat.)

Advies hierboven om ze uit te nodigen voor de koffie zou ik pas doen nadat ze net een nieuwe wasbeurt aanzetten. En de koffie tot de rand van de beker vullen zodat deze morst bij iedere toer.

En misschien kan je ze als goede buur gelijk advies geven over het oplossen van het probleem. Bijvoorbeeld viltplakkertjes (ikea 1,50) onder de poten zetten. De poten afstellen zodat deze waterpas staat en niet wiebelt. En ze vertellen dat de was er niet als een gekreukelde prul er in moeten douwen waardoor er een klont ontstaat die alle kanten op wil.

Het woord 'aanstellen' vind ik nogal een vreemde opmerking. Jij weet niet hoe het bij mij voelt, dus kun je daar geen waardeoordeel over geven. Ik ben absoluut geen aansteller. Ook is het zo dat het aantal 'doden' door wasmachines niet gemeten zal gaan worden, dus wie weet hoeveel er wellicht zijn? En wat dat betreft: is het volgens jou alleen erg als je eraan dood gaat? W.s. heb je zelf nooit last van ernstige hartkloppingen door trillingen, dus weet je niet hoe vervelend dat kan zijn. Je kunt er erg last van hebben, net als van de hoofdpijn (die ik vóór die tijd nooit had en mijn vorige buren waren erg lawaaiig, met schreeuwen e.d., nooit lichamelijk last van trillingen van machines gehad). Je kunt er lichamelijk veel last van hebben ook al ga je er niet aan dood. Het lukt bijvoorbeeld niet om te lezen of te denken door de hoofdpijn etc. En de hartkloppingen geven gewoon een zeer naar, ziekmakend gevoel.

V.w.b. het koffiedrinken of bij ze langsgaan: ze hebben altijd kinderen over de vloer en twee kinderen zijn al wat groter dus die zijn er 's avonds of zo ook altijd bij en ik vind het niet prettig om in mijn eentje dit probleem aan te kaarten als er sowieso altijd een huis vol zit 'tegenover' mij.
Ook voel ik er niet voor om vier mensen op de koffie te vragen (ook weer omdat ik dan toch vier personen 'tegenover' mij heb). Eigenlijk wilde ik een juist moment afwachten om een keer bij ze langs te gaan en het op een luchtige manier aan te kaarten, maar doordat hun huis altijd 'vol' is, is er eigenlijk nooit een goede gelegenheid.

De reden dat ik dit bericht hier plaats is niet dat ik per se wil 'klagen' over mijn buren maar het probleem hier bespreken en jullie feedback vragen. Omdat ik ongetwijfeld niet de enige ben vind ik het prettig om informatie te krijgen over de ervaringen van anderen. Ook vind ik (behalve mijn eigen probleem) dat er in het algemeen te weinig aandacht wordt besteed (door de media e.d.) aan geluidsoverlast zoals waar ik nu last van heb en van allerlei apparaten enz. Het valt mij de laatste tijd ook steeds meer op dat degenen die van rust houden zich altijd moeten aanpassen en degenen met de grootste mond en het meeste lawaai veel meer kunnen doen wat ze willen. En ook dat mensen uit zichzelf geen rekening houden met anderen.

In het begin heb ik al tegen ze gezegd dat de woningen heel gehorig zijn. Zelf ben ik heel rustig en zal áltijd uit mijzelf al rekening houden met een ander. Muziek of tv heb ik altijd redelijk zacht staan en dat is buiten mijn woonkamer niet te horen, ook let ik altijd op dat de bassen niet doordringen en na negen uur 's avonds ga ik niet stofzuigen o.i.d. Als ik moet boren of een of ander apparaat moet gebruiken doe ik dat overdag en zo kort mogelijk e.d.

Het is niet zo dat het bij de buren altijd stil is en dat geeft ook niet, ik vind het helemaal niet erg als kinderen door het huis rennen en spelen of als ik wat muziek hoor of hoor praten e.d. ik vind alleen de wasmachine erg omdat die trillingen op mijn lichaam zo'n naar effect hebben.

Nou ja, lang verhaal, is ook niet alleen reactie op jou, k2p, maar is ook reactie op andere opmerkingen. Wel bedankt trouwens voor het meedenken en de tips e.d.

S. Jansen
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 okt 2016 13:09

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door S. Jansen »

kweenie schreef:Even naast al deze tips, hoe deden de vorige bewoners hun was? Stond de machine op een andere plaats of was het een stillere machine? Of was het op andere tijden?

de vorige bewoners hadden de machine op een andere plaats staan en ook was het een stillere machine. De tijden weet ik niet doordat ik die machine nooit hoorde. Ook bij de buren aan de andere kant hoor ik nooit de machine.

S. Jansen
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 okt 2016 13:09

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door S. Jansen »

thecure schreef:
MichielFRL schreef:Het moet wel een hele slechte wasmachine zijn als je het ding hoort tijdens het wassen.
Alleen tijdens centrifugeren maakt een wasmachine welke slecht geplaatst is veel lawaai.
dat was mijn eerste ingeving ook. normaal hoor je die dingen niet meer tegenwoordig.

Ja, dat vind ik dus ook. Ik kan mij niet voorstellen dat ze het zelf niet horen en dat ze niet proberen er iets aan te doen. Het is inderdaad heel apart dat ik het hele programma hoor (en niet alleen het centrifugeren). (het is nu ook alweer een uur aan de gang, heel vervelend :( ) Het lastige is natuurlijk ook dat ze met vier personen zijn en dat de was ook steeds terugkomt. Als ze een dag in de week een paar wassen zouden draaien, ging ik op die dag wel iets anders doen, kon ik er rekening mee houden, maar nu is het bijna iedere dag en op onverwachte tijden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door berndv »

S. Jansen schreef:Ook vind ik (behalve mijn eigen probleem) dat er in het algemeen te weinig aandacht wordt besteed (door de media e.d.) aan geluidsoverlast zoals waar ik nu last van heb en van allerlei apparaten enz.
Het lastige is, en dat heb ik op een ander bericht van u ook al gezegd, dat overlast redelijk subjectief is. Wat de een als overlast ervaart, zal de ander niet eens opvallen.

Wat ik wel eens zie in programma's als bonje met de buren is dat zaken vaak te lang blijven liggen. De overlast wordt ervaren, maar niets mee gedaan, totdat er iets kleins en nietszeggends gebeurt, en opeens barst de bom en gaat het van een irritatie over het geluid van de wasmachine over naar een keiharde burenruzie. Terwijl de "plegers van de overlast" zich soms niet eens bewust zijn van wat ze veroorzaken. Ik weet bij mij in huis ook niet of mijn wasmachine bij de buren te horen is, en zo lang mijn buren er niets van zeggen, kan ik daar ook niet van op de hoogte zijn.

Zorg dat het niet escaleert en maak het bespreekbaar. U zit nu alleen maar excuses te verzinnen om het maar niet bespreekbaar te maken en komt hier vragen om feedback. De enige rustige manier om dit probleem mogelijk te kunnen oplossen, is het bespreekbaar maken. Tuurlijk zijn er andere manieren, zoals een woningbouwvereniging indien het een huurwoning betreft. Maar die zullen de leefbaarheid en verstandhouding met de buren zeker niet gaan bevorderen.
S. Jansen schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat ze het zelf niet horen en dat ze niet proberen er iets aan te doen.
En waarschijnlijk kunnen zij zich niet voorstellen dat iemand last kan hebben van hun wasmachine, maar zo lang het niet besproken wordt, blijven beide partijen onwetend over elkaars ervaring in deze.

Dus voor nu, hup, uit die slachtofferrol en aanbellen bij die buren :D

S. Jansen
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 okt 2016 13:09

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door S. Jansen »

berndv schreef:
S. Jansen schreef:Ook vind ik (behalve mijn eigen probleem) dat er in het algemeen te weinig aandacht wordt besteed (door de media e.d.) aan geluidsoverlast zoals waar ik nu last van heb en van allerlei apparaten enz.
Het lastige is, en dat heb ik op een ander bericht van u ook al gezegd, dat overlast redelijk subjectief is. Wat de een als overlast ervaart, zal de ander niet eens opvallen.

Wat ik wel eens zie in programma's als bonje met de buren is dat zaken vaak te lang blijven liggen. De overlast wordt ervaren, maar niets mee gedaan, totdat er iets kleins en nietszeggends gebeurt, en opeens barst de bom en gaat het van een irritatie over het geluid van de wasmachine over naar een keiharde burenruzie. Terwijl de "plegers van de overlast" zich soms niet eens bewust zijn van wat ze veroorzaken. Ik weet bij mij in huis ook niet of mijn wasmachine bij de buren te horen is, en zo lang mijn buren er niets van zeggen, kan ik daar ook niet van op de hoogte zijn.

Zorg dat het niet escaleert en maak het bespreekbaar. U zit nu alleen maar excuses te verzinnen om het maar niet bespreekbaar te maken en komt hier vragen om feedback. De enige rustige manier om dit probleem mogelijk te kunnen oplossen, is het bespreekbaar maken. Tuurlijk zijn er andere manieren, zoals een woningbouwvereniging indien het een huurwoning betreft. Maar die zullen de leefbaarheid en verstandhouding met de buren zeker niet gaan bevorderen.
S. Jansen schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat ze het zelf niet horen en dat ze niet proberen er iets aan te doen.
En waarschijnlijk kunnen zij zich niet voorstellen dat iemand last kan hebben van hun wasmachine, maar zo lang het niet besproken wordt, blijven beide partijen onwetend over elkaars ervaring in deze.

Dus voor nu, hup, uit die slachtofferrol en aanbellen bij die buren :D

Helemaal mee eens! Ik zal ook moed verzamelen en proberen een goed moment te vinden om het te bespreken. Jouw opmerkingen zijn gelukkig wel nuttig om ze serieus te nemen! Dank je!

stofzuigertje

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

een slappe verende houten vloer is ook wel eens de oorzaak, vooral na verplaatsen....

BL2
Berichten: 4835
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: lawaaiige wasmachine van buren

Ongelezen bericht door BL2 »

stofzuigertje schreef:een slappe verende houten vloer is ook wel eens de oorzaak, vooral na verplaatsen....
Heeft TS een verende houten vloer ?
Juist een houten vloer geeft vaak meer geluiddemping dan een betonnen casco.

Verder is het zeer belangrijk na te gaan of het lawaai ontstaat via "contactgeluiden" of lawaai welke zich `via de lucht` voort beweegt.

Gesloten