LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lekkage in gekochte woning, wanhoop nabij

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Lekkage in gekochte woning, wanhoop nabij

Ongelezen bericht door hebra98 »

Gezien uw verhaal kan het uitgesloten zijn dat het van buiten komt.
Als u nu alleen de douche laat overstromen en dan kijken of het lekt.
Of de straal van de douche tegen de wanden laat stromen.

Ik kan wel eenvoudig verklaren waarom de kleurstof niet zichtbaar hoeft te zijn.
Dus dit is niet echt onlogisch dat het wel lekt maar niet meteen de kleurstof laat zien.
Laatst gewijzigd door hebra98 op 16 jul 2020 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Liefje13
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jun 2019 22:42

Re: Lekkage in gekochte woning, wanhoop nabij

Ongelezen bericht door Liefje13 »

Ik zal vandaag eens een tijd lang alleen de douche laten "overstromen" en de straal op de muur zetten. Ik zal vandaag geen wasmachine gebruiken. Ik ben benieuwd of het lek erger wordt en zal mijn bevindingen laten weten!

Ps, ben ik toch benieuwd naar het kleurstof verhaal? Het water loopt niet langs de spouwmuur maar komt daadwerkelijk UIT het beton/steen. Dat kunnen we zien omdat we die plank verwijderd hebben en we dus in dat gat kunnen kijken en voelen. Filtert dat dan de kleurstoffen eruit misschien?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Lekkage in gekochte woning, wanhoop nabij

Ongelezen bericht door hebra98 »

Uitgaande dat de lekkage druppel formaat is en niet met liters tegelijk...
(uiteraard is dit speculatief en weet ik niet of deze situatie kan bestaan)

De manier dat het mogelijk is met de kleurstof is als volgt te reproduceren:
Neem een grote ovenschaal en vul deze tot de rand met water.
Druppel nu langzaam gekleurd water in deze schaal.
Al het water wat dan overstroomd uit de ovenschaal zit nog geen kleurstof in.
Pas als er voldoende kleurstof ( nog steeds sterk verdunt ) in de schaal zit zal er een beetje kleurstof zichtbaar zijn in de overstroming.
Dit betekend wel dat er, volgens mij, water onder de douchebak staat en dat door overstroming hiervan de lekkage toont.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Lekkage in gekochte woning, wanhoop nabij

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Liefje13 schreef:
16 jul 2020 09:11
Ik ben geen expert, maar ik twijfel nog steeds tussen een probleem met de dakgoot en tóch iets in de badkamer of de wasmachine afvoer op zolder.

Alleen dat zou niet verklaren waarom het ook soms lekt als het niet regent. Zou het echt kunnen dat het binnen zomaar ineens begint te druppelen als het al een paar dagen droog is?

Mijn laatste optie is kijken of we de hypotheek kunnen ophogen en dan de hele badkamervloer laten verwijderen, kijken wat ze daaronder aantreffen.

Binnenshuis kunnen diverse oorzaken bestaan:

1) Gewoon leidingen van kraanwater
2) CV leidingen
3) Rioolleidingen
4) Bakken/vaten die overstromen.

De CV staat ook zomers onder druk, dus kan ook in die warme poeriode, voor lekkage zorgen.

JE dient systematisch de mogelijke oorzaken in kaart te brengen, de gevolgen/kenmerken te vermelden en dan kijken welk kenmerk bij welke mogelijke oorzaak hoort.

JE zou ook bijv. de waterleidingdruk een tijd eraf kunnen halen, of de CV drukloos maken (dus niet gelijktijdig) en kijken wat de effecten zijn.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Lekkage in gekochte woning, wanhoop nabij

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Liefje13 schreef:
16 jul 2020 09:33
Ik zal vandaag eens een tijd lang alleen de douche laten "overstromen" en de straal op de muur zetten. Ik zal vandaag geen wasmachine gebruiken. Ik ben benieuwd of het lek erger wordt en zal mijn bevindingen laten weten!

Goede test! Ook kan het water als je doucht, achter de rozetten van je kraan komen, ergens achter lopen en zich ophopen en weer verder druppelen. Dus check ook de achterzijde kraanrozetten.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Lekkage in gekochte woning, wanhoop nabij

Ongelezen bericht door omega19 »

Vuil water, zeker uit de wasmachine stinkt.

hansarts
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 apr 2013 23:30

Re: Lekkage in gekochte woning, wanhoop nabij

Ongelezen bericht door hansarts »

Als het niet ligt aan de afvoeren van de wasmachine , douche, bad (denk aan de kleurstof die niet zichtbaar was) zou ik denken aan een lek in de aanvoerleiding van één van deze drie.
Mits de aanvoer van deze "kranen" vanuit een en de zelfde leiding komt.
Wat ook nog wel eens gebeurd is een lekkage achter een roset en het water loopt door de mantelpijp naar beneden. Is het koud water? is het misschien warm water ?
Proberen om op de leiding druk te zetten en kijken of de druk bestendig blijft.
Succes...

D. P. Tuitel
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2020 18:01

Re: Lekkage in gekochte woning, wanhoop nabij

Ongelezen bericht door D. P. Tuitel »

Ik zou eens kijken of het doucheputje heel is. Het kan bv ook wezen dat tijdens het storten de afvoer leiding is geraakt met de trilnaald. Waardoor de leiding gescheurd is. Het kan ook een koppeling zijn die slecht gelijmd is. Omdat tijdens het verharden van de beton nog nazakt is de onderkant van de leiding vrij van de omliggende beton. Dus het is lastig zoeken. Probeer dus de aansluitingen eevoor een uit.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Lekkage in gekochte woning, wanhoop nabij

Ongelezen bericht door thecure »

Mijn laatste optie is kijken of we de hypotheek kunnen ophogen en dan de hele badkamervloer laten verwijderen, kijken wat ze daaronder aantreffen.
Hypotheek ophogen? Zoveel kost het verwijderen van de badkamervloer niwt hoor.
Als je zelf het sloopwerk doet, laat je het klusbedrijf de evt. Lekke leidingen herstellen en tegelen. Meer dan een paar duizend euro zal dat niet moeten kosten.
Tenzij je meteen de hele badkamer wil renoveren. Dat moet voor een gemiddelde badkamer voor 8000 euro klaar zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Lekkage in gekochte woning, wanhoop nabij

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik mis de water meter, kijk eens na 1 nacht niets gebruiken of deze iets gelekt heeft.....

Vanavond opnemen en morgen kijken of er iets gebruikt is.

Verder kan water vele meters verder vandaan komen en via de gevel boven de voordeur lekken dus recht erboven hoeft niet.

en de kleur, een beton of steen filter kan dit reinigen.... en zo schoon water laten lekken, alleen bij heel veel zie je kleur... niet bij langzaam vochtig worden.

Maar Wasmachine en Douche niet op 1 dag gebruiken is wel slimmer....

En als het je douche is, de rozetten van de kraan kunnen inderdaad lekken.
in 35 jaren oude de kraan verwijderd, siliconen kit in de gaten en opgelost.. ja, die konden licht zwetende ook nooit vinden!
Dat waren de onderburen die gestopt waren met klagen....
Maar ik wilde bij mijn zoon die studeerde een nieuwe thermostaat kraan monteren en zag dit gat.
Pas half jaar later hoorde we dit..... we wisten niets van deze lekkage!

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Lekkage in gekochte woning, wanhoop nabij

Ongelezen bericht door Brahms »

Waar hangt de CV ketel ? En wordt deze ook voor warm water gebruikt ?

Paulvdun
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 sep 2019 23:20

Re: Lekkage in gekochte woning, wanhoop nabij

Ongelezen bericht door Paulvdun »

Als het een dak betreft, controleer of er een zadel aan het einde van de dak trim aanwezig is en of er geen water onder het eventuele lood slaat. Zo ik had gelezen wordt er toch gedacht dat het van binnenkomt. De afvoerleidingen vallen zeer zeker wel onder de dekking van je opstalverzekering. Hier zijn we na een jaar verder ook pas lekkage vrij, nadat wij vorig jaar het huis hadden gekocht. Bouwkundig onderzoek laten uitvoeren met boren, kwam niets uit. Vier keer een lekdetectie gehad. Vier maal bezoek van 'experts', allemaal NIVRE erkend en geweldig.

Uiteindelijk heb ik het zelf met mijn vader de oorzaak kunnen vinden. (De badkamer bevond zich boven de keuken en het plafond van de keuken werd **** en **** nat evenals de rest van het plafond). Na een laatste bezoek door de lekdetectie werd dit pas erkend (6 maanden verder en dan met een warmte camera... tip: laat ze dan wel het bad etc. vol lopen met warm water, als het huis verder koud is en het een lek in de afvoer betreft dan zien ze een vlek verschijnen op de plek waar het lek zou zijn).

Oorzaak: de oorspronkelijke afvoer die stamt uit 1986 van begin van de bouw. Een Y stuk die aan de onderkant gescheurd was. Waarbij de verzekering, iedereen voor ons altijd maar werd geadviseerd om in te slijpen en de boel weer aan te sluiten. Tip: Mocht het de afvoer zijn die door je badkamer heen gaat. Trek echt alles, maar dan ook echt alles er uit!

Maar dat was 1 lekkage. De andere was het dakkapel aan de achterzijde (ook badkamer) waarbij het water achter de dak trim zo onder het zij lood sloeg (en zo over het dak beschot naar binnen kwam bij hevige regen).

Verder zat er ook nog een lekkage bij de wasmachine afvoer op zolder, waarvan de afvoer ook door de badkamer ging. Het afschot lag verkeerd en er waren zoveel bochten gebruikt waarbij het verlijmen van de pvc nogal knudde was.

Mooi verhaal, na een jaar in de ellende te hebben gezeten (en als het een afvoer betreft > verzekeringswerk).

----

De lekkages binnen de badkamer hebben wij kunnen vinden door middel van kleurstof (wat ts ook geprobeerd heeft) maar dan tegelijkertijd alle afvoeren te belasten (dus bad vol incl. kleurstof, douche kop op de afvoer, wastafel vol en leeg laten stromen afvoer, tuinslang in wasmachine afvoer, evt ook met kleurstof). Wat je ook nog kunt doen, is een rookmachine (even een flexibele slang op de tut monteren) in de wc te hangen (liet bij ons niets zien).

Verder wat ook al aanbevolen is, is om een foto te maken van de watermeter stand een avond van te voren voor het slapen gaan en dan in de ochtend nog een foto. Waartussen geen water is gebruikt. Zo kun je zien of er ergens een waterleiding lek is of niet.




In ieder geval heel veel sterkte en ik hoop dat het zo snel mogelijk opgelost kan worden.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Lekkage in gekochte woning, wanhoop nabij

Ongelezen bericht door kokka »

Ik zou eens beginnen met het dichtzetten van je hoofdkraan. Alle kranen in huis open zodat je leidnigwerk leegloopt en dan eens kijken of de lekkage dan stopt. Desnoods ga je een paar dagen ergens logeren zodat de boel tijd heeft om op te drogen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Lekkage in gekochte woning, wanhoop nabij

Ongelezen bericht door Brahms »

Is het probleem al opgelost Topicstarter ? En wat heb je ondetussen gedaan.
We zijn al wat weekjes verder.

Gesloten