LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meters Techem blijken al jaren kapot

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
jan.kuipers
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2020 08:09

Meters Techem blijken al jaren kapot

Ongelezen bericht door jan.kuipers »

Onze VVE, Veenbes Leiden, heeft een Werkgroep Stookkosten in het leven geroepen om onderzoek te doen naar de facturering van de stookkosten ivm de Warmtewet die gold van 2014 t/m 2019.
Wij hebben van onze beheerder een overzicht gekregen van de warmtemeter-standen van de Veenbes over de afgelopen jaren die als dump uit de database van Techem is getrokken. En ook van de inkoop- en verkoopfacturen hebben wij de gegevens gekregen.
Bij analyse van deze gegevens deden we een aantal opmerkelijke ontdekkingen.
In de Techem-bestanden is te zien dat voor bijna de helft van de adressen in de Veenbes de meterstand al maanden, en soms zelfs al jaren, op dezelfde stand staat. Techem bevestigt dit en geeft aan dat zij kapot zijn. Het gaat om precies te zijn om 24 kapotte warmtemeters. Een van die meters is zelfs al sinds 2015 kapot.
Hoe kunnen zo veel warmtemeters ineens kapot zijn terwijl er in de voorgaande jaren maar zo nu en dan eentje kapot ging? En waarom zijn wij hier niet van op de hoogte gesteld?
Na lang aandringen gaf Techem toe dat zij verzuimd hebben om dit aan onze beheerder door te geven.
Vervolgens vonden wij in de facturen die Techem aan de hand van de meterstanden had opgemaakt een aantal merkwaardigheden.
In enkele gevallen wordt er niets aan verbruik genoteerd, zelfs bij een meter die al sinds 2015 dezelfde waarde aangeeft, en volgens Techem kapot is. Waarom is hier geen schatting gemaakt?
En ook zijn er adressen op de Veenbes waarbij de warmtemeter niet kapot is maar waarbij wel een schatting op de factuur wordt gemaakt die lager is dat het verbruik volgens de meter.
Van de 59 adressen op de Veenbes zijn er maar liefst 10 waarbij we zulke merkwaardige factureringen aantreffen.
De communicatie met Techem en met onze beheerder (VB&T Groep) hierover verloopt zeer moeizaam. Wij hebben het idee dat we aan het lijntje worden gehouden.
In 1 geval heeft Techem toegegeven dat het een vergissing betreft en ons bedankt voor onze alertheid, maar antwoord op de vraag hoe dit gebeurd is (systeemfout of menselijk handelen of zoiets) kregen we niet.
Over de andere gevallen hebben wij nog geen reactie gekregen.
Op dit moment proberen wij in te schatten hoe ernstig dit is: zijn de facturen gemanipuleerd en is dit fraude? Of is het gebruikelijk voor meet- en rekenbedrijven zoals Techem om zo'n grote foutmarge te hebben?
Weet u misschien een instantie of een expert bij wie wij terecht kunnen met dit probleem?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Meters Techem blijken al jaren kapot

Ongelezen bericht door berndv »

Ik zou in ieder geval in de eerstvolgende vergadering van de VVE mijn ongenoegen uiten over de VVE beheerder, deze doet in ieder geval zijn of haar werk verre van goed als dit bij de beheerder ook bekend was. Deze beheerder vangt wel geld voor de uitvoering van het beheer, maar beheert niet.

Of dit verdere gevolgen heeft kan ik moeilijk inschatten. Dat is afhankelijk hoe de verrekening staat. Het zou wel heel goed kunnen dat er dus mensen zijn die hier wel een behoorlijk voordeel uit hebben geput.

Hoe de afrekening van een dergelijk systeem precies gaat weet ik zo niet, dus of het ook nadelen heeft voor de mensen waar alle meters wel werkten, weet ik niet, maar ik schat in dat dit wel het geval is. De leverancier van de warmte zal wel een bepaalde hoeveelheid bij het gebouw afgeleverd hebben, de kosten hiervan zullen verdeeld worden over de meters die wel werkten, zo schat ik dat tenminste in.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Meters Techem blijken al jaren kapot

Ongelezen bericht door Moneyman »

Slordig dat men zo laks om gaat met niet-werkende apparatuur, die wel noodzakelijk is om goed te kunnen factureren.
jan.kuipers schreef:
22 jan 2020 08:13
Hoe kunnen zo veel warmtemeters ineens kapot zijn terwijl er in de voorgaande jaren maar zo nu en dan eentje kapot ging? ?
Dat lijkt me eerder logisch dan raar: die apparatuur zal een bepaalde levensduur hebben. Na verloop van tijd zullen er dus "ineens" relatief veel apparaten tegelijk de geest geven.
jan.kuipers schreef:
22 jan 2020 08:13
Op dit moment proberen wij in te schatten hoe ernstig dit is: zijn de facturen gemanipuleerd en is dit fraude?
Deze gedachtengang vind ik vreemd. Er is evident sprake van slordig gedrag, mogelijk zelfs van wanprestatie en/ of onrechtmatige daad. Maar de gedachtensprong naar manipulatie en fraude vind ik een hele vreemde.
jan.kuipers schreef:
22 jan 2020 08:13
Weet u misschien een instantie of een expert bij wie wij terecht kunnen met dit probleem?
Heeft de VvE geen juridisch adviseur? Of zijn er geen leden lid van Vereniging Eigen Huis? Je kunt natuurlijk ook gewoon naar een advocaat stappen. Als de discussie het tenminste het geld waard is.

Gesloten