LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moet gestuct platfond geschilderd worden?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
rob89
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2017 21:53

Moet gestuct platfond geschilderd worden?

Ongelezen bericht door rob89 »

Door een lekkage in mijn nieuwbouwwoning was mijn plafond ernstig beschadigd en was ik met de aannemer overeengekomen dat hij zit zou herstellen. Het platfond zou opnieuw gestuct worden, glad wit.

Tijdens de werkzaamheden is er uiteindelijk enkel gestukt en niet gesaust. Hopend dat het mooi glad wit zou opdrogen, viel het eindresultaat erg tegen. Zie bijgevoegde foto, waarop duidelijk vlekken zichtbaar zijn. Ik ben van mening dat de aannemer moet betalen voor de verf, aangezien hij beloofd heeft het te herstellen tot een glad wit platfond, maar over de definitie van 'glad wit' raken wij het helaas niet eens. Ik heb mij bovendien door mensen laten vertellen dat gips een "sponsig" product, wat betekend dat het gemakkelijk vocht opneemt uit de lucht. Door deze eigenschap zal het na een paar maanden vergelen. Het gips afsluiten met een goede saus is daarom sterk aan te bevelen. Klopt dit? Is het gebruikelijk om een platfond zo op te leveren zonder het te sausen?
Bijlagen
Photo 11-11-2016, 17 30 21 copy.jpg
(179.95 KiB) 15096 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Moet gestuct platfond geschilderd worden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zie alles behalve een wit plafond ;)

Waarom moest de aannemer dit herstellen? Had die de lekkage veroorzaakt? Zo ja, dan zou mijn primaire stelling zijn dat hij de gemaakte schade ongedaan zou maken, en dus het plafond in de oorspronkelijke staat herstellen.

Het lastige is dat je een afspraak hebt gemaakt die niet erg concreet is. Glad wit blijkt discutabel te zijn. Mijn uitgangspunt zou dan worden wat je als consument redelijkerwijs mag verwachten: een normaal, netjes hersteld plafond. En daarvan lijkt geen sprake te zijn.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Moet gestuct platfond geschilderd worden?

Ongelezen bericht door bprosman »

Is het gebruikelijk om een platfond zo op te leveren zonder het te sausen?
Ja maar dat heeft ook nog een andere reden, het plafond is nu nog veel te vochtig om al "af te sluiten", dat duurt nog wel een tijdje (kan zelfs tot een paar maanden duren).

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Moet gestuct platfond geschilderd worden?

Ongelezen bericht door BL2 »

We spreken hier niet over schilderen, maar over sausen. En dat is iets heel anders. Schilderen gaat met verf en sluit de onderlaag af, zoals bij verfwerk en beitsen.
Sausen deed je vroeger met witkalk, tegenwoordig met latex. Echter een gestuct plafond onzichtbaar herstellen met alleen stucwerk is eigenlijk niet mogelijk, zeker niet bij een glad plafond. Verder zullen restdelen uit de lekkage (= vuil) altijd zich gaan vermengen met de natte stuc, wat altijd vlekken zal geven bij het opdrogen.

De enige mogelijkheid om dit netjes te krijgen is het gehele plafond de sausen met witte latex, waarbij er eerst een fixeerlaag moet worden aangebracht om te zorgen dat de vlekken niet in de latex trekken. Bij geen fixeerlaag zal het resultaat zeer slecht zijn.
Overigens zou ik nooit voor een compleet vlak plafond kiezen maar een met reliëf stuclaag, dat is altijd mooier en makkelijker netjes te krijgen.

rob89
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2017 21:53

Re: Moet gestuct platfond geschilderd worden?

Ongelezen bericht door rob89 »

Bedankt voor de reacties.

Het was oorspronkelijk een spuitwerk platfond, waarvan letterlijk delen naar beneden vielen. Is dat van invloed? Ter compensatie is uiteindelijk op mijn wens een glad platfond gemaakt.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moet gestuct platfond geschilderd worden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Uit je verhaal maak ik op dat je met de aannemer al in gesprek bent geweest. Wat is het verhaal van de aannemer?

rob89
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2017 21:53

Re: Moet gestuct platfond geschilderd worden?

Ongelezen bericht door rob89 »

witte angora schreef:Uit je verhaal maak ik op dat je met de aannemer al in gesprek bent geweest. Wat is het verhaal van de aannemer?
Dat de afspraak was een "glad wit platfond", en dit noemt hij conform afspraak. Voor mij is "glad wit" ook egaal, maar dat is helaas niet zo letterlijk vastgelegd. Dat het vlekvrij zou zijn, zou niet binnen de afspraak vallen, terwijl ik daar wel vanuit was gegaan. Volgens de aannemer is het heel normaal om een platfond zo op te leveren en is het een kwestie van smaak. Maar op deze manier ben ik namelijk niet veel verder dan een platfond dat beschadigd is door lekkage; het is gewoonweg niet af en ziet er niet uit.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Moet gestuct platfond geschilderd worden?

Ongelezen bericht door BL2 »

rob89 schreef:Dat de afspraak was een "glad wit platfond", en dit noemt hij conform afspraak. Voor mij is "glad wit" ook egaal, maar dat is helaas niet zo letterlijk vastgelegd. Dat het vlekvrij zou zijn, zou niet binnen de afspraak vallen, terwijl ik daar wel vanuit was gegaan. Volgens de aannemer is het heel normaal om een platfond zo op te leveren en is het een kwestie van smaak
Duidelijk een aannemer welke zijn belabberde manier van werken verbloemt met mooie uitvluchten en een interresante stellingname. Gewoon prutswerk, en dat weet hij ook wel, maar hij heeft er duidelijk geen zin in.
Dit heeft niets met smaak te maken, wit is gewoon (egaal) wit. Dat lijkt me niet zo moeilijk.

De vraag is nu, is het plafond glad ?, is het plafond wit ?

Zover ik dit op de foto kan zien is het Nee en Nee. Je hebt hopelijk nog niet betaald.............

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Moet gestuct platfond geschilderd worden?

Ongelezen bericht door newmikey »

Misschien eerst even goed laten drogen, kan wel een paar weekjes duren. Dan even een rollertje er overheen (als het nog nodig is). Als de foto van net na het stucwerk is, ziet het er niet eens slecht uit. Die watervlekken trekken nog wel weg. Je kan ook een paar dagen zo'n droger huren.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moet gestuct platfond geschilderd worden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zie wel een glad plafond, en het is wit van het stucken... Het moet nog een keer gesaust worden, maar dan moet het hele plafond gebeuren, niet alleen het deel dat hersteld is. En dát zal niet in het bestek zitten denk ik.

Ok, het is niet 100% vlak, maar ik denk dat de prijs daar ook naar is. Muren bijvoorbeeld worden ook behangklaar afgeleverd: dan zijn ze ook niet perfect glad, maar glad genoeg om te behangen. Wil je ze zo glad hebben dat je ze kunt sausen, dan komt er een ander prijskaartje aan te hangen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Moet gestuct platfond geschilderd worden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het gaat volgens mij niet om wat er in het bestek zit. Zoals ik het lees, is er lekkage geweest waarvoor de aannemer aansprakelijk was, zodat die is gaan herstellen. In principe mag je dan verwachten dat het plafond in dezelfde of vergelijkbare staat wordt opgeleverd als het vóór de schade was.

Maar goed, laat TS eerst maar eens deze vraag beantwoorden:
Moneyman schreef:Waarom moest de aannemer dit herstellen? Had die de lekkage veroorzaakt? Zo ja, dan zou mijn primaire stelling zijn dat hij de gemaakte schade ongedaan zou maken, en dus het plafond in de oorspronkelijke staat herstellen.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Moet gestuct platfond geschilderd worden?

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:Ik zie wel een glad plafond, en het is wit van het stucken
Ik zie geen vlak plafond, en al helemaal geen wit plafond. Dat kan ook niet, immers de foto is genomen slechts belicht met kunstlicht, wat op een foto zonder goede instelling, zo geel als wat wordt.
Voor een goed oordeel over de kleur zal je een foto moeten maken van het droge plafond, bij daglicht.

Een gestuct plafond, waarbij een deel later is hersteld, zal nooit egaal van kleur worden.

rob89
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2017 21:53

Re: Moet gestuct platfond geschilderd worden?

Ongelezen bericht door rob89 »

Moneyman schreef:Maar goed, laat TS eerst maar eens deze vraag beantwoorden:
Moneyman schreef:Waarom moest de aannemer dit herstellen? Had die de lekkage veroorzaakt? Zo ja, dan zou mijn primaire stelling zijn dat hij de gemaakte schade ongedaan zou maken, en dus het plafond in de oorspronkelijke staat herstellen.
Ja lekkage was verantwoordelijkheid van de aannemer. Lekke dak bedekking op het balkon van de bovenburen.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Moet gestuct platfond geschilderd worden?

Ongelezen bericht door BL2 »

Wat de oorzaak ook is, als de opdracht een glad en wit plafond is, dan moet hij dit leveren.
Een vlak plafond hertsellen van schade is vakmanschap voor nodig, en dat ontbreekt hier duidelijk.
Verder, zonder sausen krijg je hersteld stucwerk, zeker na een lekkage nooit met scuc alleen geheel smetteloos wit, daar is de witte kleur van stuc nu eenmaal niet voor bedoelt.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moet gestuct platfond geschilderd worden?

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:daar is de witte kleur van stuc nu eenmaal niet voor bedoelt.
Klopt, maar het is dus wel wit. En dát bedoelde de aannemer, vermoed ik zo.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Moet gestuct platfond geschilderd worden?

Ongelezen bericht door BL2 »

En inderdaad, er zijn heel veel tinten wit......
Maar als je opdracht geeft tot herstel, mag je toch wel verwachten dat de reparatie onzichtbaar is, en de uitendelijke afwerking uit één (1) tint wit bestaat.
Zelfs een beetje handige DHZer moet dit met sausen lukken. Netjes en echt glad afwerken, en zeker op de rand van oud en nieuw werk, dat is vakmanschap.

jackyhijstee
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 feb 2016 14:57

Re: Moet gestuct platfond geschilderd worden?

Ongelezen bericht door jackyhijstee »

Natuurlijk hoeft een aannemer het niet te sausen. Het duurt tijden voor het plafond droog is dus zou hij na zoveel tijd terug moeten komen. Nee dat moet jezelf doen of laten doen.

JWHEELY
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2010 11:23

Re: Moet gestuct platfond geschilderd worden?

Ongelezen bericht door JWHEELY »

Als de schade zou worden hersteld door de aannemer dan is de schade pas hersteld als het plafond naar tevredenheid is hersteld naar de staat die vóór de schade bestond.

jackyhijstee
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 feb 2016 14:57

Re: Moet gestuct platfond geschilderd worden?

Ongelezen bericht door jackyhijstee »

Dat zou inhouden dat hij het hele plafond moet schilderen want het plafond was egaal van kleur. Wat een onzin.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moet gestuct platfond geschilderd worden?

Ongelezen bericht door witte angora »

JWHEELY schreef:Als de schade zou worden hersteld door de aannemer dan is de schade pas hersteld als het plafond naar tevredenheid is hersteld naar de staat die vóór de schade bestond.
En als het plafond voor de schade geel was van het roken?

Gesloten