LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Motor traplift binnen 4 jaar kapot

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
ErikAlmelo
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2018 12:21

Motor traplift binnen 4 jaar kapot

Ongelezen bericht door ErikAlmelo »

Hallo,

Mijn moeder heeft in augustus 2014 een traplift van het merk Sparta à € 3100 laten plaatsen door de firma Practicomfort uit Katwijk. Vanmorgen meldde de monteur van Practicomfort dat de motor vervangen moet worden à € 2000. Ik heb de firma Practicomfort gebeld en verteld dat ik de levensduur van de motor wel erg kort vind. Op mijn vraag hoe lang deze normaal is kreeg ik als antwoord 7 à 8 jaar. We hebben destijds niet gekozen voor een uitbreiding van de garantie met 5 of 10 jaar. En dat wordt nu dus ook doodleuk aangedrgaen door de firma Practicomfort.
Mijn vraag is komen ze hier mee weg. Mag een consument niet verwachten dat een product een bepaalde tijd meegaat? Het is toch van de zotte dat mijn moeder binnen 4 jaar € 2000 moet betalen om gebruik te kunnen blijven maken van haar traplift!

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Motor traplift binnen 4 jaar kapot

Ongelezen bericht door mahadma »

De garantie a 2 jaar en geen extra garantie betekend dus € 2000 betalen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Motor traplift binnen 4 jaar kapot

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer een product op de helft van de verwachte levensduur stuk gaat lijkt het mij redelijk dat je dan ook de helft van de herstelkosten moet betalen.

Daarbij is 2000 euro voor alleen een motor wel erg veel geld, afgezet tegen de nieuwprijs van 3100,- voor de hele lift.

Misschien kan iemand anders de motor ook voor u vervangen ?

Op garantie hoeft u bij Sparta toch niet meer te rekenen....

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Motor traplift binnen 4 jaar kapot

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:Wanneer een product op de helft van de verwachte levensduur stuk gaat lijkt het mij redelijk dat je dan ook de helft van de herstelkosten moet betalen.
Dat is een goede reden om vooraf de reparatiekosten te verdubbelen. :twisted:
crazyme schreef:Daarbij is 2000 euro voor alleen een motor wel erg veel geld, afgezet tegen de nieuwprijs van 3100,- voor de hele lift.
Die 2000,- euro is inclusief installatie, en blijft een fors bedrag.

Die invalide in kwestie is afhankelijk van de lift, heeft voor 2000,- euro geen nieuwe, en heeft eigenlijk geen keus.
Daar is het tarief dan ook op gebaseerd, niet op werkelijke kosten.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Motor traplift binnen 4 jaar kapot

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat is de reden dat de motor het niet meer doet? Als het door ondeskundig gebruik is of externe factoren (b.v. blikseminslag, piekspanning), dan heeft u geen recht op iets.
Als de motor bij normaal gebruik kapot gaat, dan heeft u wel degelijk rechten. Maar de bewijslast ligt wel bij u hierin.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Motor traplift binnen 4 jaar kapot

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Vraag eens om een gereviseerde motor,
misschien een beter/goedkoper idee?

Engelengeduld
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 nov 2014 11:48

Re: Motor traplift binnen 4 jaar kapot

Ongelezen bericht door Engelengeduld »

Ook na de garantieperiode van de winkel of fabrikant kun je recht hebben op gratis reparatie of vervanging. Dat is je wettelijk recht (je garantie) op een goed product.
Van een product mag je verwachten dat je het een bepaalde tijd zonder problemen kunt gebruiken. Dit noem je de levensverwachting. En die is afhankelijk van bijvoorbeeld de prijs, het soort product en het merk. Zo mag je verwachten dat een wasmachine langer meegaat dan een pen.
Gaat een product bij normaal gebruik eerder stuk dan verwacht of is er iets mis met het product, dan moet de verkoper het product gratis repareren of vervangen. Je moet dan wel kunnen aantonen dat er iets mis is met het product en waarom je dat niet hoefde te verwachten.

Lukt het de verkoper niet om te repareren of te vervangen binnen een redelijke tijd, dan kun je de koop ontbinden en je geld terugvragen. Wil je het product houden, dan kun je ook een beroep doen op prijsvermindering. De verkoper moet vervolgens een deel van het aankoopbedrag teruggeven. e kunt een klacht plaatsen op klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.
Ben je actief op Facebook of Twitter en heeft de verkoper daar ook een account? Dan kan het helpen om je klacht te plaatsen op social media. Sommige bedrijven reageren erg snel en handelen je klacht vaak af in een privébericht (dus niet zichtbaar voor anderen).
Let op: Plaats nooit privacygevoelige gegevens openbaar op social media.
Schrijf de verkoper een brief of e-mail met daarin je klacht en geef de verkoper dan een redelijke termijn waarbinnen het apparaat gerepareerd of vervangen moet zijn, 3 weken is vaak redelijk.

BL2
Berichten: 4829
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Motor traplift binnen 4 jaar kapot

Ongelezen bericht door BL2 »

Het mooie aan een elektromotor is dat deze nauwelijks te mollen is. Op mijn werk gaan elektromotoren zeker 50 jaren mee, waarbij ze onder flinke belasting 20 uren per dag draaien.
Is de motor zelf nu al defect, en dus niet de randapparatuur, tandwiel of electronic, dan is deze niet geschikt voor zijn taak.
E 2000,- is een bizar bedrag voor een elektromotor.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Motor traplift binnen 4 jaar kapot

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Er zijn genoeg bedrijven die elektromotoren reviseren, wel ff zoeken, maar moet je voor 1/10 ongeveer klaar zijn.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Motor traplift binnen 4 jaar kapot

Ongelezen bericht door Har45 »

Men adverteert duidelijk met de 2 jaar standaard of de meerdere jaren bijgekochte garantie.
Ze verwijzen zelfs niet naar de fabrieksgarantie
Echter firma Practicomfort heeft u ook een terugkoopgarantie bij trapliften verstrekt
U heeft hiervoor een certificaat ontvangen.
Men zegt hierover ...Naast het financiële voordeel, draagt u hiermee ook bij aan een beter milieu.
PractiComfort zorgt ervoor dat de onderdelen worden gereviseerd of gerecycled.
Stel men geeft u nog 1000 euro voor de oude lift dan kunt u met 2100 euro bijleggen weer een hele nieuwe kopen :)

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Motor traplift binnen 4 jaar kapot

Ongelezen bericht door crazyme »

BL2 schreef:Het mooie aan een elektromotor is dat deze nauwelijks te mollen is. Op mijn werk gaan elektromotoren zeker 50 jaren mee, waarbij ze onder flinke belasting 20 uren per dag draaien.
Is de motor zelf nu al defect, en dus niet de randapparatuur, tandwiel of electronic, dan is deze niet geschikt voor zijn taak.
E 2000,- is een bizar bedrag voor een elektromotor.
Ongezien vraag ik mij ook af of de motor wel defect is. Meestal is het de aansturing of een beveiliging welke het probleem veroorzaakt.

Een goede storingsmonteur zou een second opinion kunnen geven.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Motor traplift binnen 4 jaar kapot

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Bij aankoop nieuwe 50 € retour zal het wel zijn. Kunnen ze bij een andere de gereviseerde motor weer inbouwen voor 2100 €. Zo verdient men tegenwoordig geld.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Motor traplift binnen 4 jaar kapot

Ongelezen bericht door 16again »

Theotrucker schreef:Bij aankoop nieuwe 50 € retour zal het wel zijn.
Dat is coulant. Je kan ook laten betalen om de oude af te voeren :D

BERG0001
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 nov 2011 17:49

Re: Motor traplift binnen 4 jaar kapot

Ongelezen bericht door BERG0001 »

Is het soms ook 1 van die zaken/leveranciers die ik ongewild als spam in mijn email aan tref, net als die elektrische fietsen. Altijd kijken of een aanbieder wel betrouwbaar is. Voor dit soort items ga ik liever naar een winkel. Ik weet dus niet of dit een deal was via internet of fysiek bij een winkel/zaak. Ben zelf bv. bezig om info te verzamelen voor aanschaf zonnepanelen. Die schaf ik dus liever aan bij een bedrijf die er fysiek is. Dan kan onderhandeld worden. En als in dit verhaal het een bedrijf is die er werkelijk is, dan vind ik de afhandeling hierin schandalig te noemen, afgezien wat de wet erover zegt.

Veerle486
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2018 09:39

Re: Motor traplift binnen 4 jaar kapot

Ongelezen bericht door Veerle486 »

Engelengeduld heeft gelijk: als consument heb je recht op een deugdelijk product. Als consument mag je verwachten dat het product een bepaalde tijd meegaat en voor een traplift lijkt vier jaar me te kort. Als de verkoper niet meewerkt kun je zelf ook de fabrikant benaderen. Engelengeduld heeft al beschreven wat je kunt doen, en als je even googelt op “ondeugdelijk product” vind je nog veel meer informatie.

Chris Coster
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2019 15:04

Re: Motor traplift binnen 4 jaar kapot

Ongelezen bericht door Chris Coster »

Hey Erik,

Heb je een oplossing gevonden? Ikzelf wil bijna een nieuwe traplift gaan aanschaffen want dat wachten is ook niet fijn.

Als ik de bedragen hier zie https://www.verbouwkosten.com/traplift wordt ik echter niet vrolijk.


Groetjes Chris.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Motor traplift binnen 4 jaar kapot

Ongelezen bericht door berndv »

Chris Coster schreef:
15 apr 2019 15:07
Hey Erik,

Heb je een oplossing gevonden? Ikzelf wil bijna een nieuwe traplift gaan aanschaffen want dat wachten is ook niet fijn.

Als ik de bedragen hier zie https://www.verbouwkosten.com/traplift wordt ik echter niet vrolijk.


Groetjes Chris.
Erik was niet zo geinteresseerd in een oplossing, ik denk dat die zijn verhaal kwijt wou, want die is 1 dag na het plaatsen nog online geweest, maar daarna nooit weer.

AnnetV
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2019 08:21

Re: Motor traplift binnen 4 jaar kapot

Ongelezen bericht door AnnetV »

Hoi Chris,

Ik ben zelf ook op zoek naar een traplift voor mijn ouders. Kom veel informatie op internet tegen. Ik had een goed overzicht gevonden maar deze kan ik niet in mijn bericht zetten. In dat overzichtje zie ik dat in ieder geval Handicare en Otolift met een week kunnen leveren. Van kennissen had ik gehoord dat bedrijven ook langs kunnen komen, ik denk zelf dat dit wel een goed idee is zodat de kosten duidelijk worden maar nog niet aan toe gekomen...

Groet, Annet.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Motor traplift binnen 4 jaar kapot

Ongelezen bericht door Revoked »

Is een gewone lift niet veel beter/handiger/net zo duur?
Er zijn speciale liften voor. Lijkt me veel beter, hipper, leuker en sneller.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Motor traplift binnen 4 jaar kapot

Ongelezen bericht door kokka »

Ik denk dat de constructieve aanpassing van je huis om er een lift in kwijt te kunnen aardig in de papieren loopt. Bovendien is je huis daarna praktisch onverkoopbaar

Gesloten