Nieuwe generatie Velux dakramen (veel) minder bestand tegen regen bij opening op kierstand

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Doc Unid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2021 09:57

Nieuwe generatie Velux dakramen (veel) minder bestand tegen regen bij opening op kierstand

Ongelezen bericht door Doc Unid »

Recent heb ik een Velux dakraam type GGL U04 (hout en oud :)) laten vervangen door een GGU UK04 (kunststof en nieuw) en opeens onstond er wateroverlast op de kierstand. De montage is door een dakmeester uitgevoerd en ik geloof er wel in dat het goed is gebeurd. Zijn advies: "Bij regen-en windbuien de ramen niet op de kierstand gebruiken".

Ik ventileer graag en veel, en maak(te) dag en nacht gebruik van de kierstand. Dat is voor mij een belangrijke producteigenschap. Ik ben op de hoogte van de ventilatiestand en het feit dat een raam op de kierstand nooit waterdicht kan zijn. Echter het oude model GGL U04 gaf onder exact dezelfde omstandigheden (dak, helling, regen, wind) zelden tot nooit overlast. Het nieuwe model GGU UK04 geeft bij de minste geringste regenval al wateroverlast. Dat zijn niet de verwachtingen die ik had van een nieuw Velux raam gemonteerd door een gecertificeerde dakmeester.

Ook maar even de "servicelijn" van Velux gebeld. Zij geven aan dat Velux op de kierstand geen garantie kan geven voor waterdichtheid omdat het raam open staat. Dat begrijp ik, maar na wat doorvragen en tussen de regels door luisteren begrijp ik dat het nieuwe type raam is doorontwikkelt op (o.a.) isolatie, en daardoor wat dieper in het dak ligt, een andere watergoot/afvoer heeft en daardoor (veel) slechter bestand is tegen inregenen bij de kierstand.

Informatie dat de nieuwe generatie ramen minder geschikt zijn bij regenval op de kierstand had ik graag voor aanschaf vernomen. Ik lees er niets over terug op de Velux website, en ben er niet over geinfomeerd door de dakmeester. Eenmaal geconfronteerd met deze - voor mij - belangrijke productwijziging vind ik de reacties van Velux en de dakmeester "Er is geen enkel dakraam waterdicht als het open staat" getuigen van weinig inlevingsvermogen. Ik snap dat een raam op de kierstand nooit waterdicht kan zijn, heb in de afgelopen 15 jaar best wat druppels binnen gehad (eigen schuld, daarover nooit gedacht Velux aan te spreken) maar niet in de mate waarop de nieuwe ramen water binnenlaten. Het is nu onmogelijk een raam op de kierstand te laten staan bij de minste geringste dreiging van regen.

Dat ik niet de enige klant ben met deze ervaringen mag blijken uit andere artikelen op internet (bijvoorbeeld deze op tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2003916). En de standaard reacties van de dakmeester en Velux doen vermoeden dat deze klacht ook bij Velux bekend is.
IMG_20210727_121510.jpg
Nieuwe type Velux dakraam GGU UK04 na zéér matige regenval en opening op kierstand
(35.99 KiB) 7698 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
IMG_20210727_130523.jpg
Nieuwe type Velux dakraam GGU UK04 na zéér matige regenval en opening op kierstand
(27.5 KiB) 7698 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Nieuwe generatie Velux dakramen (veel) minder bestand tegen regen bij opening op kierstand

Ongelezen bericht door D34M0N »

Mocht het een troost voor je zijn, mijn houten Velux dakramen zijn ook niet bestand tegen regen op kierstand. Of beter gezegd, het hangt vooral af van de wind. Als de wind gunstig staat regent het nog niet binnen als het raam half open staat, maar als de wind ongunstig staat, dan moet het raam echt helemaal dicht als ik geen natte vloer wil hebben.

Als je ventilatie zo belangrijk vindt, dan zou ik aanraden om na te denken over balansventilatie. Dat zorgt ervoor dat je altijd aanvoer hebt van verse lucht en het scheelt ook nog eens stookkosten in de winter.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe generatie Velux dakramen (veel) minder bestand tegen regen bij opening op kierstand

Ongelezen bericht door Moneyman »

Doc Unid schreef:
09 aug 2021 18:40
Echter het oude model GGL U04 gaf onder exact dezelfde omstandigheden (dak, helling, regen, wind) zelden tot nooit overlast. Het nieuwe model GGU UK04 geeft bij de minste geringste regenval al wateroverlast. Dat zijn niet de verwachtingen die ik had van een nieuw Velux raam gemonteerd door een gecertificeerde dakmeester.
Bijzonder. Ik heb al jarenlang de oude, houten variant (GGL MK04) in m'n zolderdak zitten. Enkele jaren geleden heb ik er de kunststof variant vlak naast geplaatst. Beide ramen staan in weer en wind altijd op de kiepstand, en ik heb nog nooit een druppel water binnen gehad. Bij beide varianten niet. Het is dus niet standaard een probleem, maar afhankelijk van de specifieke omstandigheden (hellingshoek?)

Doc Unid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2021 09:57

Re: Nieuwe generatie Velux dakramen (veel) minder bestand tegen regen bij opening op kierstand

Ongelezen bericht door Doc Unid »

Bijzonder. Ik heb al jarenlang de oude, houten variant (GGL MK04) in m'n zolderdak zitten. Enkele jaren geleden heb ik er de kunststof variant vlak naast geplaatst. Beide ramen staan in weer en wind altijd op de kiepstand, en ik heb nog nooit een druppel water binnen gehad. Bij beide varianten niet. Het is dus niet standaard een probleem, maar afhankelijk van de specifieke omstandigheden (hellingshoek?)
@Moneyman: Apart. Ik heb inmiddels sterke aanwijzigingen dat het bij meerdere installateurs een bekend probleem is. Een probleem dat geldt voor de nieuwe generate Velux dakramen, geproduceerd vanaf 2012. Dat betreft dan de type aanduidingen met een K erin, waaronder dus jouw GGL MK04. Kan je aangeven wat de hellingshoek van je dak is, en op welke windrichting het ligt?

Doc Unid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2021 09:57

Re: Nieuwe generatie Velux dakramen (veel) minder bestand tegen regen bij opening op kierstand

Ongelezen bericht door Doc Unid »

Moneyman schreef:
10 aug 2021 17:38
Doc Unid schreef:
09 aug 2021 18:40
Echter het oude model GGL U04 gaf onder exact dezelfde omstandigheden (dak, helling, regen, wind) zelden tot nooit overlast. Het nieuwe model GGU UK04 geeft bij de minste geringste regenval al wateroverlast. Dat zijn niet de verwachtingen die ik had van een nieuw Velux raam gemonteerd door een gecertificeerde dakmeester.
Bijzonder. Ik heb al jarenlang de oude, houten variant (GGL MK04) in m'n zolderdak zitten. Enkele jaren geleden heb ik er de kunststof variant vlak naast geplaatst. Beide ramen staan in weer en wind altijd op de kiepstand, en ik heb nog nooit een druppel water binnen gehad. Bij beide varianten niet. Het is dus niet standaard een probleem, maar afhankelijk van de specifieke omstandigheden (hellingshoek?)
Apart. Ik heb inmiddels sterke aanwijzigingen dat het bij meerdere installateurs een bekend probleem is. Een probleem dat geldt voor de nieuwe generate Velux dakramen, geproduceerd vanaf 2012. Dat betreft dan de type aanduidingen met een K erin, waaronder dus jouw GGL MK04. Kan je aangeven wat de hellingshoek van je dak is, en op welke windrichting het ligt?

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Nieuwe generatie Velux dakramen (veel) minder bestand tegen regen bij opening op kierstand

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Tja, en wat te denken van de weersveranderingen, stortbuien met meer windkracht dan ooit tevoren?

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Nieuwe generatie Velux dakramen (veel) minder bestand tegen regen bij opening op kierstand

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Ik had ook twee grote Velux dakramen, bij regen werd het binnen ook vochtig. De heling's hoek was 30 graden. De zolder zou een werkkamer voor mij worden. Een vochtige ruimte is niet goed voor jezelf en je apparatuur. Ik heb deze ramen laten verwijderen, ik heb voldoende licht van een gewoon raam. Daarnaast laat ik zonnepanelen plaatsen (28 stuks).

Als het hard regende kon het water niet weglopen en verzamelde zich boven aan het raam, waar het een weg naar binnen zocht. Toen het in aflopen november hard regende, druppelde het water langzaam naar binnen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe generatie Velux dakramen (veel) minder bestand tegen regen bij opening op kierstand

Ongelezen bericht door Moneyman »

Doc Unid schreef:
14 aug 2021 07:48
Apart. Ik heb inmiddels sterke aanwijzigingen dat het bij meerdere installateurs een bekend probleem is. Een probleem dat geldt voor de nieuwe generate Velux dakramen, geproduceerd vanaf 2012. Dat betreft dan de type aanduidingen met een K erin, waaronder dus jouw GGL MK04. Kan je aangeven wat de hellingshoek van je dak is, en op welke windrichting het ligt?
Mijn ramen staat op het zuid-oosten. De hellingshoek weet ik zo niet maar het is wel een vrij stijl dak. Dat kan schelen natuurlijk.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Nieuwe generatie Velux dakramen (veel) minder bestand tegen regen bij opening op kierstand

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik denk dat je niks aan kunt doen. Als de raam dicht is en het lekt dan is duidelijk een gebrek.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe generatie Velux dakramen (veel) minder bestand tegen regen bij opening op kierstand

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
16 aug 2021 02:50
Ik denk dat je niks aan kunt doen. Als de raam dicht is en het lekt dan is duidelijk een gebrek.
Als het een gebrek is, waarom zou je er dan niets aan kunnen doen?

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Nieuwe generatie Velux dakramen (veel) minder bestand tegen regen bij opening op kierstand

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Mijn dakraam op de Oostkant staat al 21 jaar open op de eerste stand. Wasmachine en droger staan er onder er ligt nooit water op. De westkant is hier een probleem, daar werd een kuststof raam door heel harde storm naar binnen geblazen, op een kier. Toch nog veel water binnen en de houten vloer naar de knoppen.. Gelukkig waren wij verzekerd.

Monterey
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2016 20:51

Re: Nieuwe generatie Velux dakramen (veel) minder bestand tegen regen bij opening op kierstand

Ongelezen bericht door Monterey »

Mijn oude raam ggl-u08 had zelden problemen echter nu is er een ggl-uk08 en buiten dat deze maar voor de helft open kan als het oude raam regent het zelfs bij een paar druppels al binnen dus niet echt een verbetering.

2e probleem dat het velux verduisterend rolgordijn niet meer past op de nieuwe en het nieuwe raam de eerste 6 maanden vreselijk harde tikken gaf, het was net of er iemand een steen op de raam gooide.

Al met al niet blij met het nieuwe dakraam.

Gesloten